Lösningsmedel (för kedjetvättande) 2022

Det uppstår ofelbart när det blandas med olja. Typiskt när man inte lyckats få kedjan helt ren. Eller om man överdoserar grovt kanske. Det sista är Smoove mer känslig för eftersom den är lite segare och hänger kvar bättre.

Mina kedjor håller sig som regel i stort sett rena på utsidan. Chainsuck är inte heller något jag råkat ut för på väldigt länge.
+1 på denna. Gjorde rent kedjan på pendlaren enligt vaxningstandard, dvs några lacknafta- och t-spritsbad, därefter bara kört Squirt. Jag har inte haft några som helst problem med klet, chainsuck etc. Enda problemet som jag upplevt är att man får smörja på ganska ofta, typ en gång i veckan eller oftare om det regnat.

I mitt fall ledde även det svarta klegget som skapades av Squirt till chainsuck vid framväxling, något jag aldrig drabbats av tidigare. Efter återgång till drylube har jag aldrig drabbats av chainsuck igen.
Även jag har, som jag har skrivit om här tidigare, råkat ut för chainsuck när jag använde Squirt.
Ett chainsuck som helt försvann när jag bytte till ProGold, dessutom halverades smörjfrekvensen.
Men eftersom XXL har slutat sälja ProGold har även jag numer gått över till NFS Ultimate Bicycle Chainlube, jag är fortf nöjd med det bytet men det är en annan historia.

.Jag vill ha ett vax som i princip dunstar, hårdnar och innehåller bra smörj men som inte kladdar.
för pendling och asfalt har jag förblivit nöjd med banana slip tru tension all weather lube. behandlar först med tungsten-varianten, senare utan. lätt grå färg kan efterhand uppstå på kedjans utsida, lätt att torka bort. inget svart kludd bygger upp.

är lättflytande, och fungerar till skillnad från mer longlife-aktiga produkter jag prövat bra i kyla. helt okk motståndskraft mot regn.

nackdel är att det ändå har lite kortare livslängd per smörjning, och kan ta slut lite oväntat. det är därför bra ha med sig en liten flaska.

köps enklast på amazon.co.uk. fritt från tull och extra moms.

Så, vilket rengöringsmedel i ultraljudstvätten för att det ska bli rent? Önskat först rena vaxade kedjor men även "oljade" kedjor kassetter o dyl

Jag har provat https://www.biltema.se/hem/stadning...ingsmedel-till-ultraljudstvatt-1-l-2000043106 men ej denna (proffs) fanns ej på min affär https://www.biltema.se/hem/stadning...smedel-till-ultraljudstvatt-proffs-2000043105 dom båda är säkert samma?
Efter 4-5 tvättar lossnade färgen på min force kassett helt! Positivt iofs men skiten på kedjorna fanns kvar.

100% avfettning från Jula? har jag provat, kedjor (vaxade såsom oljade) blir rena. Negativt, efter 1-2mån separerar vätskan och börjar lukta terpentin. Fler som upplevt detta? Gör alla avfettningsmedel detta? Eller fick jag dålig batch kanske?

Så, vilket rengöringsmedel i ultraljudstvätten för att det ska bli rent? Önskat först rena vaxade kedjor men även "oljade" kedjor kassetter o dyl

Jag har provat https://www.biltema.se/hem/stadning...ingsmedel-till-ultraljudstvatt-1-l-2000043106 men ej denna (proffs) fanns ej på min affär https://www.biltema.se/hem/stadning...smedel-till-ultraljudstvatt-proffs-2000043105 dom båda är säkert samma?
Efter 4-5 tvättar lossnade färgen på min force kassett helt! Positivt iofs men skiten på kedjorna fanns kvar.

100% avfettning från Jula? har jag provat, kedjor (vaxade såsom oljade) blir rena. Negativt, efter 1-2mån separerar vätskan och börjar lukta terpentin. Fler som upplevt detta? Gör alla avfettningsmedel detta? Eller fick jag dålig batch kanske?
Rätt eller fel vet jag inte, men jag kör n-heptan just nu för min rengöring. Lätt brandfarligt är det också, men råkar finnas tillgängligt och rengör riktigt bra i ultraljudsbadet. Löser till min stora glädje även paraffinvaxet från panduro.

n-heptan verkar ju exklusivt. hoppas luftningen är bra och det inte fins någon gnistbildande kontakt någonstans:)

ett påträngande problem med diverse rengöringsmedel är att ta hand om restprodukterna. när ni kommer med tips får ni gärna ange hur ni gör.

Duger inte såpa nu 2023?
men är det inte lite överreklamerat:) ? bra till allt möjligt, men tycker jag ganska mycket av typ kedjeskit ändå flockulerar sig, dvs det löses inte upp riktigt. även testat premiumsåpa från finland, och ja; det är riktigt bra men ändå inte riktigt framme.

när det gäller maximal effekt av tensider kokar jag numera i via. och häller ut i grusgången, så avloppsverket har ett bekymmer mindre.

men är det inte lite överreklamerat:) ? bra till allt möjligt, men tycker jag ganska mycket av typ kedjeskit ändå flockulerar sig, dvs det löses inte upp riktigt. även testat premiumsåpa från finland, och ja; det är riktigt bra men ändå inte riktigt framme.

Ja och nä. Tillsammans med ultraljud borde det räcka med såpa för att skaka av skiten från kedjan. Det ska inte behövas toluen eller heptan, då är det fel på ultraljudsbadet.

Trikloreten kanske är lösningen för den som kör Lidl och Biltema ultraljudsbad.

Ja och nä. Tillsammans med ultraljud borde det räcka med såpa för att skaka av skiten från kedjan. Det ska inte behövas toluen eller heptan, då är det fel på ultraljudsbadet.

Trikloreten kanske är lösningen för den som kör Lidl och Biltema ultraljudsbad.
testat såpalösning inklusive värme i min halvt uppstyrda ultraljudsrenare visserligen av amatörtyp, men ändå med funktioner som halvvåg och sweep (varierande intensitet som skall förbättra inträngningen). det rengör ganska bra, men inte subjektivt bättre än kokning i via tvättmedel, och skiten flockulerar som sagt.
.
63DD3FB9-E678-4E0D-8FCD-E70373938E6F.jpeg

n-heptan verkar ju exklusivt. hoppas luftningen är bra och det inte fins någon gnistbildande kontakt någonstans:)

ett påträngande problem med diverse rengöringsmedel är att ta hand om restprodukterna. när ni kommer med tips får ni gärna ange hur ni gör.
Dragskåp och destruktion med ett auktoriserat företag är kanske inget för gemene man. Men när lacknaftan och t-spriten är oljemättad ska väl också den till återvinningscentralen. Så man får väl springa dit med med allt man tvättar kedjor i, även såpalösningen.

när det gäller maximal effekt av tensider kokar jag numera i via. och häller ut i grusgången, så avloppsverket har ett bekymmer mindre.
Hur tänker du där med grusgången?

Tillbaka
Topp