Lossa äldre vevlager?

Lossa äldre vevlager?
Kombianyckel hette det riktiga verktyget för att skruva ur och i gängade Fauber lagerskålar. Tyvärr pajade den runda "grepp-pinnen" ofta. Så hammare och dorn och "okulär besiktning av gängstigning" brukar gälla när jag river eller monterar ett gammalt Fauber vevparti.
Om svensk standard kan ge huvudbry så är det inget mot vad de ipressad Fauber och Thun vevlagren som sitter på gamla finska Tunturi och Hrlkama cyklar gör. För att byta en kvaddad vev måste man knacka ut ena vevlagerskålen för annars går det inte att träda igenom det helsmidda vevpartiet genom vevlagerhylsan i ramen!

Lossa äldre vevlager?
Det hela slutade med att jag knallade bort till cykelreparatören. Inte till han som snackade om "specialverktyg", utan till en annan. Ett sånt där ställe som ligger i en mörk källare ni vet... :) Cykelreparatören fäste vevarna i skruvstädet och knackade loss lagerkonan med hammare och dorn. Han rotade fram en ny framklinga också. Allt som allt kostade det en hundring. Och jobbet gjordes medan jag väntade. Perfekt!

Slutet gott allting gott.

Lossa äldre vevlager?
som du sa hammare dorn o skruvstäd för dom brukar sitta utav h-vete o ska sitta uta h-vete för att inte klingan ska kunna röra sej så de är bara fläska på me dornet o hammaren och vinkla ner dornet så lång som möjligt mot dammskyddet OBS akta fingrarna....

Lossa äldre vevlager?
Jepp, satt som berget. Cykelreparatören fick banka ett bra tag för att det skulle lossa. Och då hade jag ändå låtit skiten bada i 5-56 i två veckor. Ett stabil skruvstäd är nog ett måste.

Lossa äldre vevlager?
Själv har jag inte haft något problem med fastrostade lagerskålar. Ägaren före mig hade bytt vev och reparatören hade slarvat med att slå fast lagerskålarna, hehe.

F.ö. så är ju Fauber-vevarna kända för att aldrig krångla. Rätt åtdragning vid fabriksmonteringen, och du behöver aldrig ta isär det. Men så händer det ju att veven går av, och då blir det ju lite jobb.

Lossa äldre vevlager?
Har problem med att lossa stoppmuttern som beskrivs i steg 3 på bilderna. Kör den medurs med samma verktyg men jag får bara inte loss den. Har ni några råd att ge?

Tack på förhand.

Lossa äldre vevlager?
Inget på en Faubervev skall dras medurs eller moturs utan snarare mot trampriktningen om man skall lossa stoppmuttern eller lagerskålarna. Så tänk trampriktning och dra åt andra hållet för att lossa.
G

Lossa äldre vevlager?
Gurra G skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget på en Faubervev skall dras medurs eller
> moturs utan snarare mot trampriktningen om man
> skall lossa stoppmuttern eller lagerskålarna. Så
> tänk trampriktning och dra åt andra hållet för
> att lossa.
> G

Det trådlösa funkar ser jag.....

PG

Lossa äldre vevlager?
Först:
Om det är rätt hopsatt så är allt på drivsidan högergängat & vänstersidan vänstergängat

Äldre svensk Fauber har gängade skålar nyare pressade, de äldre måste bort för att få ur veven, de nyare inte.

Använder omslipad tipphärdad pedalaxel som dorn till gängade skålar + en rejäl bit limträ som jag ställer sadelröret på.

Att lossa konan på drivsidan: ställ en dorn i slitsen och knacka åt höger nära konan

För tillfället får en workmate fungera som arbetsbänk/skruvstycke, till verkstan blir klar

Här finns adapter till modern vev:http://www.pyoratohtori.fi/
Finns både till gängad och pressad

Lossa äldre vevlager?
Väcker upp den här tråden lite.

Hur ska man gå till väga för att sätta an vevlagret? Jag är van vid att kunna dra kona och mutter mot varandra, men här kommer man inte åt konan när man drar muttern. Eller är det meningen att man ska hålla emot med hjälp av dammskyddet?

Efter mitt första försök glappade det hela efter några kilometer.

Lossa äldre vevlager?
per.e sa:
emmer sa:

Jag blir lite osäker, ska kolla ikväll.

Den sitter mellan konan (4) och dammskyddet (10) enligt länken ovan. Som jag förstår det är det där den ska sitta.

DSC_1089.JPG

Jag tror att den största svårigheten med övningen är att jag inte har rätt verktyg. På min variant av det "fiffiga" verktyget går inte att låsa avståndet mellan piggarna. Det funkar ju om man har två borrade hål, men här är det bara hack in och verktyget glider ur om man inte håller emot.
Fiffigt Verktyg:
Archive_Product_images_20_Large_20-840_l.jpg

Lossa äldre vevlager?
Och brickan rotationslåser i spåret i gängan?
Då borde det funka.
Och damkåpan rotationslåser mot konan.
(Och man brukar kunna hålla dammkåpan samtidigt som något finger ger stöd åt dornet så man kan slå fast muttern :-) )
Då är jag tyvärr clueless.

Lossa äldre vevlager?
Knasterbrickan sitter galet; den ska sitta utanför dammskyddet, som skall ha piggar som går in i två av hålen på lagerkonan.

Använd INTE hammare och dorn till stoppmuttern vid justering av lagerspelet, ty dessa gör bara åverkan på stoppmutterns urtag. Det är ytterst märkligt att verktyget på bilden inte fungerar tillförlitligt. Hur ser piggarna och stoppmutterns urtag ut?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp