Lossa ratchetring, löst 240s nav.

bunt

Medlem
Lossa ratchetring, löst 240s nav.
Köpte ett 240s sp, cl baknav I mycket fint skick. Tyvärr visade det sej att lagren är dåliga. Frågan är hur man får väck ratchetringen då det inte är uppekrat, dom brukar ju sitta som berget. Jag vågar inte dra i centerlock-infästningen. Ska man behöva ekra upp det för att våga ta i ordentligt? Eller har ni nån bra lösning?
 
Lossa ratchetring, löst 240s nav.
Köpte ett 240s sp, cl baknav I mycket fint skick. Tyvärr visade det sej att lagren är dåliga. Frågan är hur man får väck ratchetringen då det inte är uppekrat, dom brukar ju sitta som berget. Jag vågar inte dra i centerlock-infästningen. Ska man behöva ekra upp det för att våga ta i ordentligt? Eller har ni nån bra lösning?

Tjena!

Montera en kass skiva och dra fast med skruvstäd borde väl fungera?
 
Lossa ratchetring, löst 240s nav.
Jag är orolig att navet spricker. Det är ju rätt tunt med gods i den ändan.

Jag antar att en baknavet är lika stark som framnavet. Framnavet och CL-infästningen belastas med ett moment av 1000 Nm när en genomsnittlig cyklist blockerar framhjulet vid inbromsning. Och det måste finnas marginal. Jag betvivlar att du behöver drar så hård.
 
Lossa ratchetring, löst 240s nav.
Man ska dra rakt också. ?
Ibland har jag fått surra fast ett rör då jag inte orkat vrida loss ringen. Då snackar vi på ett hjul med däck och navet värmt så man inte kan hålla på det utan att bränna sej. Det får bli ett "går det så går det" projekt med en centerlockskiva, mycket värme och ett glatt humör.
 

Bilagor

  • 20240109_160936.jpg
    20240109_160936.jpg
    521.6 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp