Luften pyser ut från dropper post

andhog

Medlem
Hej!
Jag fick hem min Stumpjumper i fredags och den har en dropper post som jag undrar om den kan vara paj. Den sjunker inte när den är uppfälld men när jag trycker ner den så pyser luften ut och när jag sedan vill få upp den igen så kommer den bara drygt halvvägs och jag får dra upp den sista biten. På den här filmen kan man se och höra vad jag menar.

Är det normalt? Kan förstå att man har en ventil som förhindrar övertryck men det känns som att den släpper ut lite väl mycket väl?

Skulle gissa på att den stolpen har en sluten patron, dvs trycksatt gasfjäder som till t.ex. kontorsstol och bakluckan på bilen. Tappar den tryck är det inte så mycket att göra än skaffa en ny...Jag har haft liknande problem med Brand X som fick lösas med en ny cartridge. Gick på garantin dock vid detta tillfälle.

Kanske nåt sånt?
Jag har dragit den så löst jag vågar av just den anledningen. Det känns som att stolpen rör sig fritt och om jag håller in "knappen", trycker ner och sedan släpper den så åker den hela vägen upp utan problem
.

Skulle gissa på att den stolpen har en sluten patron, dvs trycksatt gasfjäder som till t.ex. kontorsstol och bakluckan på bilen. Tappar den tryck är det inte så mycket att göra än skaffa en ny...Jag har haft liknande problem med Brand X som fick lösas med en ny cartridge. Gick på garantin dock vid detta tillfälle.

Kanske nåt sånt?
Japp, det är en sluten patron. Har mailat stället jag köpte den från, får se vad dom säger.

Exakt sådär är min på levo sl också!? Som att den vill ut med luft men ramen är för tät, sen när den ska upp så finns det för lite luft att "ta".
Polarens levo sl är likadan.
Meddela gärna svar från specialized.

Jag förstår inte varför du skriver "luften pysar ut". Om du kan upprepa det där i filmen så kommer det ingen luft ut ur stolpen.

Har du provat att lossna sadelklämman lite, som darkforce skriver?

Jag förstår inte varför du skriver "luften pysar ut". Om du kan upprepa det där i filmen så kommer det ingen luft ut ur stolpen.

Har du provat att lossna sadelklämman lite, som darkforce skriver?
Va? Jag trycker in "knappen" på styret, pressar ner sadeln och släpper "knappen". Då pyser det ut luft från dropper posten. Jag kan förstå om man har en ventil som ska släppa ut lite luft för att undvika övertryck, men den släpper ju ut för mycket luft eftersom den inte orkar trycka upp sadeln hela vägen när jag låtit den vara nere tills det slutat pysa. Jag har släppt på sadelklämman och det hjälpte inte.

Om jag släpper upp sadeln direkt efter att jag tryckt ner den så åker den hela vägen upp utan problem.

Senast ändrad:
Va? Jag trycker in "knappen" på styret, pressar ner sadeln och släpper "knappen". Då pyser det ut luft från dropper posten. Jag kan förstå om man har en ventil som ska släppa ut lite luft för att undvika övertryck, men den släpper ju ut för mycket luft eftersom den inte orkar trycka upp sadeln hela vägen när jag låtit den vara nere tills det slutat pysa. Jag har släppt på sadelklämman och det hjälpte inte.

Lyssnade nu med högre volym och det låter faktiskt som luft pysar ut. Men då borde stolpen komma upp mindre högt varje gång du upprepar.

Men om det är sluten patron så är det väl irrelevant. Då behöver du skicka tillbaka den ändå. Hoppas att du kan skicka bara stolpen och inte behöva skicka hela cykeln.

Tillbaka
Topp