Lufttryck i däck vid förvaring av cykel?

Mavic32

Ny medlem
Släpper ni ur/minskar lufttrycket när cykeln står stilla efter en träningsrunda?
Tänker på racer.
Har hört att det inte skulle vara bra med högt tryck vid långtidsförvaring -
men vad är lång tid?
Nu tänker jag dock närmast på "kort tid" - en-två veckor.

Jag tror nog att det är bäst att släppa ner trycket till 2 bar mellan varje runda. Inte förstås om man ska ut följande dag, men ska man inte ut före om ett par dar så säger det ju sig själv att högt tryck nöter både på däck, slang och framför allt fälgen.

Även om en del också påstår - med all rätt förstås - att fälgar hålls rakare på lång sikt om man hela tiden har högt tryck.

Jag gör aldrig något åt däckstrycket när cykeln står stilla längre tider. Efter en eller ett par veckor brukar trycket i racerdäck ändå ha sjunkit ganska rejält.

Det kan säkert vara mer skonsamt för däck och slang att slippa stå med högt tryck, men jag har svårt att se att det har någon praktisk inverkan på däckens livslängd, den styrs nog i särklass mest av körsträckan.

Att fälgen skulle må dåligt av att stå med pumpade däck känns osannolikt, hur skulle den ta skada?

Däck som är såpass ömtåliga att de inte tål högt tryck när de inte används borde vara ännu ömtåligare/sämre när de används.
Inget av de däck jag har använt de senaste åren har tagit skada av att stå med tryck i när de är oanvända.
Jag har de senaste åren kört med Conti GP4Season, Michelin Pro2Race, Conti GP4000S och Schwalbe Ultremo R.
Alla dessa däck tål BÅDE högt tryck och att användas.

Kan inte ni som släpper luft ur era däck pga att däcken är såpass ömtåliga att de inte tål att stå oanvända med högt tryck i sig lista vilka däck det är fråga om.
Jag vill gärna veta vilka däck jag bör undvika.

/Håkan

Alla ovanstående har helt fel. Självklart skadar högt tryck både däck och fälg!

Helst ska man också inte cykla mer än 4 h med 8 bar, och absolut inte överstiga 5 timmar med 9 bar!

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla ovanstående har helt fel. Självklart skadar
> högt tryck både däck och fälg!
>
> Helst ska man också inte cykla mer än 4 h med 8
> bar, och absolut inte överstiga 5 timmar med 9
> bar!

Ja, och 24-48h vila ska de ha oxå för att kunna tillgodogöra sig proteinet för återuppbyggnadsfasen.

morello skrev:
> Och vid längre förvaring, säg sex månader?

Så hänger du upp cykeln så att den inte står på däcken.

Sprockets skrev:

> Så hänger du upp cykeln så att den inte står på däcken.

Det gör i och för sig jag. Men inte av omtanke om däcken utan för att det är smidigare att städa.

castrello skrev:
> Alla ovanstående har helt fel. Självklart skadar
> högt tryck både däck och fälg!
>
> Helst ska man också inte cykla mer än 4 h med 8
> bar, och absolut inte överstiga 5 timmar med 9
> bar!

Byter du kroppsdelar?

Sprockets skrev:
> Så hänger du upp cykeln så att den inte står
> på däcken.

Är det inte farligt för cykeln att hänga upp den i ramen om den ska hänga länge? Hur ska man bäst hänga den?

Inte hänga! Tänk på Dahli..
1213dahli-clock.jpg

Vi har ju surrat om att hänga eller stå på ekrarna. Hur galet skulle det då inte bli att hänga i ramen! Kliv aldrig av cykeln!

Jag brukar förvara mina cyklar i fotogen så dom inte spontanantänder vid kontakt med luft. Vet många som haft problem med det. Hjälmen förvarar jag i en vacuumkammare och skorna i en gastät behållare fylld med Argon.

Jag ställer in cyklarna i en jättedyr japansk kontraption som kör runt dem efter jag klivit av. Att ha dem stillastående skulle jag aldrig våga.

Um... Skulle mot förmodan cykeln stå längre tider är det väll sunt om det är mycket luft i däcken så att de inte hinner bli platta, och ta skada? Stå tomma inbillar jag mig är sämre än fullpumpade.

Och, hur anses däcken påverkas av högt tryck och daglig användning vs högt tryck, och ingen användning?

Jag menar, trycket i däcken är ju högre när någon använder cykeln...
B!

Tillbaka
Topp