Lungt tempo :)

• Trådstartare Trådstartare Rockhopper
  • Start datum Start datum
R

Rockhopper

Guest
Varje gång man ser en “Happy ride” i närheten börjar det rycka benen och man sneglar på cykeln, dock har jag efter ett års skada précis börjat cykla (ett par månader sen) så när man ser 08XC funderar man inte vilken tid man skulle kunna göra utan mer om man klarat det eller inte… *skratt
Nåja, man har ju ett grundkondis så man tar sig ju iaf fram i stan med hyfsad hastighet

Frågan är ju dock när alla säger ”lugnt tempo”, är det mer lekande då som man kan stanna kolla in en brant, skratta när dom andra rasar och sen ge sitt bästa och bjuda på ett par garv, eller är det mer XC svetton som tycker att snitta på runt 15km i timmen til skogs är lugnt tempo?

Frågan är väl mest ställd till er i Sthlms området…

Finns det några newbe´s happy rides, där alla kan vara allt från halvblinda till 200kg kolosser som bara kämpar på efter förmåga för att det är så jävla kul?

Hmm, man kanske skulle köra en själv...

Bra fråga. Det finns ju ingen generell definition av vad lugnt tempo innebär. Jag har kört "lugnt tempo" både med proffs och nybörjare och inser att begreppet är så subjektivt att det inte är gångbart. Det kanske är bäst att nivåklassa happyrides så här:

Nivå 1: Alla ska kunna hänga med, även en 40-årig soffpotatis som just har investerat i sitt livs första 18-kilos Yosemitecykel.

Nivå 2: Alla ska kunna hänga med (vi har en svans som tar hand om de sista), men vi riktar in oss på dig som cyklat i skog ett litet tag och gärna har prövat ett eller två mtb-lopp i halvteknisk skog.

Nivå 3: Vi kör lite snabbare. Om du brukar tillhöra de 30% bästa på långloppen och vill ha ett distanspass med puls på 60-70% av max är detta något för dig. Vi vilar enbar ett par gånger detta pass för att de tska vara bra distans.

Personligen tycker jag att det var ett ganska långt hopp mellan nivå 1 och 2. Jag har cyklat ett tag men inte några långlopp och skulle inte klara det. Men jag hoppas att jag kör bättre än en soffpotatis på en 18 kg cykel. ;-)

Sitter o "brainstormar" lite här för mig själv, men kanske någon kan summera ihop det lite senare.

Det är väl väldigt många som kör med någon form av cykeldator. Med hjälp av den kan man skriva upp snittastigheten, effektiva cyklingstiden och en egen jämförelse om det var lugnt, högre eller högt tempo i "återraporteringen" här på forumet. Sedan kan man själv jämföra genomsnittshastigheterna på dessa Happyrides med sin egen snitthastighet. På så sätt kan man avgöra om tempot är lagomt för den som vill delta i nästa Happyride där man anger vilken snitthastighet det kan tänkas bli. Snitthastighet hänger ju givetvis ihop med vilken typ av terräng det är. Så någon form av svårighetsgrad bör kanske anges?

Vet inte om någon blir klokare av detta, men ett litet försök i alla fall :/

Helvete vad seriösa ni är! På våra turer i götet blir aldrig någon lämnad efter. Det sker återsamlingar längs vägen. Då kan alla hålla sin takt.

Du har rätt. Happyrides ska vara för alla. Ibland tänker man inte efter före :/ De turer som kommer att ha högt tempo är kanske inte någon Happyride!?

Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Helvete vad seriösa ni är! På våra turer i götet
> blir aldrig någon lämnad efter. Det sker
> återsamlingar längs vägen. Då kan alla hålla sin
> takt.

Stefan_Nhn skrev:
> Du har rätt. Happyrides ska vara för alla. Ibland
> tänker man inte efter före :/ De turer som kommer
> att ha högt tempo är kanske inte någon Happyride!?

Jo för de som hänger med... Men man måste vara noga med att förklara hur turen kommer att köras och säger man att 'den långsamaste bestämmer takten' så måste ALLA som kommer vara berädda att hålla det.

Håller med dig evelina*!

Å andra sidan så är vi alla individer med olika träningsbakgrund, olika inställning till cykling m.m.
Det är inte kul för den som kommer sist i hela tiden och när denna kommit ikapp och knapt återhämtat sig drar gruppen vidare.
Ser man det från de mer vältränades sida, så kan det kanske bli tråkigt att alltid få stå och vänta.
När man är flera individer i en grupp så är det alltid någon/några som i alla fall får mindre kul, kanske inte tråkigt pga att antingen hinna ikapp eller vänta.
Därför så tycker jag på sätt o vis att det kan vara bra att på något sätt ange ett tempo/svårighetsgrad på turerna så att var o en kan avgöra om hon/han vill hänga med.

Jag har inte varit med på någon Happyride än, så jag Vet inte hur det är än, men det kommer. Hittils har jag inte läst om några kagomål i alla fall :D En sak är nog säker. Jag är en av dem som klungan kommer att få vänta in.

evelina* skrev:
> Jo för de som hänger med... Men man måste vara
> noga med att förklara hur turen kommer att köras
> och säger man att 'den långsamaste bestämmer
> takten' så måste ALLA som kommer vara berädda att
> hålla det.
>
> /evelina*

Jo, jag kanske var för seriös, ville egentligen bara beskriva att "lugnt tempo" är ett subjektivt begrepp. Exempel: Jag hängde med en landsvägsgrupp i somras som innan sa att "det brukar vara lugnt, vi har trevligt, cyklar några mil, snackar och har det bra". Den cykelturen var snabbast i hela mitt liv, ska jag säga. Under turen sa jag till ungefär 4 gånger om att vi skulle sänka tempot, vilket vi gjorde i 10 minuter. Sedan glömde sig draghästarna och drog återigen upp ett tempo som Ivan Basso skulle ha varit stolt över..

Evelinas idé är bättre än min, kanske.

Nejdå, du var inte För seriös.
Som jag skrev tidigare så kan man ju utifrån sina egna erfarenheter ange (Den som tar initiativet till turen) en ungefärlig snitthastighet och om stället är lättcyklat eller mer teknisk teräng. Visst, det är lite upp till var o en vad som är lätt eller inte, men det ger väl en liten vink åt vilket håll det lutar. Allt för att göra det liite lättare att avgöra om man vill följa med eller inte på just den turen.

Johan S skrev:
> Jo, jag kanske var för seriös, ville egentligen
> bara beskriva att "lugnt tempo" är ett subjektivt
> begrepp. Exempel: Jag hängde med en landsvägsgrupp
> i somras som innan sa att "det brukar vara lugnt,
> vi har trevligt, cyklar några mil, snackar och har
> det bra". Den cykelturen var snabbast i hela mitt
> liv, ska jag säga. Under turen sa jag till ungefär
> 4 gånger om att vi skulle sänka tempot, vilket vi
> gjorde i 10 minuter. Sedan glömde sig draghästarna
> och drog återigen upp ett tempo som Ivan Basso
> skulle ha varit stolt över..
>
> Evelinas idé är bättre än min, kanske.
>
> -----------------------------
> /Johan
>
>
>
> x(ht) l x- M++ H+ V++ Mt++ Mu+ Pt++ S----

Jag är snabbar än Evelina i skogen. Ändå tycker jag att det är kul att cykla med henne. Hur kan det komma sig?

Jag tycker det är roligt att vara ute i skogen och cykla, oberoende hur fort det går. Och vill jag köra fort kan jag alltid sticka för en bit och sedan vända. Eller om det är en skog med massor korsande stigar, åka småloopar.

Är majoriteten som dig Oskar så är det inga problem. Det är väl umgänget som är viktigare på sådana här turer är själva cyklingen. Att umgås med andra som gillar samma sak, oavsett vad det är.

Oskar_Lkpg skrev:
> Jag är snabbar än Evelina i skogen. Ändå tycker
> jag att det är kul att cykla med henne. Hur kan
> det komma sig?
>
> Jag tycker det är roligt att vara ute i skogen och
> cykla, oberoende hur fort det går. Och vill jag
> köra fort kan jag alltid sticka för en bit och
> sedan vända. Eller om det är en skog med massor
> korsande stigar, åka småloopar.
>
> Oskar_lkpg

Jag har varit med på en happytur i gbgsområdet och då var jag sist hela tiden nästan. 85% i alla fall. De tre andra som var med väntade in mig och vi vilade lite innan vi cyklade vidare så det gick väldigt bra på det sättet men kanske inte roligast att ligga sist och veta att de väntar en massa på en. Svårighetsgrad och tempo är kanske lite svårt att ange i förväg men underlättar väldigt för de som funderar på om de ska åka med eller inte.

Min åsikt: Om man annonserar ut en Happyride så är det underförstått att man väntar in alla, är beredd att hjälpa dom som inte är så erfarna eller bistå vid tekniska problem. PÅ en Happyride ska alla vara välkomna.

Annars så bör man specifiera nivå eller typ ("tekniskt avancerad tur", "XC-svetto" "lång uthållighetstur" osv) och förutsättningar ("får du punktering så väntar vi inte") eller ta kontakt med dom som håller samma nivå som man själv genom PM, mail eller telefon och göra upp om åkningen utan att annonsera den.

Jag är inte så bra men jag skulle gärna uppskatta nån form av tur då målet är inställt på att försöka köra skapligt snabbt och inte stanna så förfärligt ofta. Skulle gärna se att de som är duktigare cyklar först i snällt tempo och visar ett bra spårval. Kanske lite krävande iofs att hålla koll på avståndet till bakomvarande (som alltid bör vara *lagom*).

Om det är en riktigt teknisk tur kunde man fokusera mer på att alla ska klara tekniken. Då kanske det vore roligt att stanna vid svårare hinder så kan de erfarna köra först och visa hur man gör. Sen väntar man tills alla har klarat. De som vurpar får köra om tills de klarar (om de vill).

Alltså, vad jag föreslår är att duktiga cyklister tar lärarens roll och hjälper de mindre duktiga att bli bättre. Kanske inte passar alla, men någon kanske skulle tycka det vore roligt att hålla happy-lär-dig-cykla-stig- eller happy-lär-dig-klara-alla-hinder-turer. Första varianten med fokus på fart och flyt (bra spårval) och andra varianten med inriktning på teknik, balans och att råda bot på mentala spärrar.

Nu vet jag inte hur mycket ni brukar hålla på så här på befintliga happyrides...

evelina* skrev:
> Stefan_Nhn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har rätt. Happyrides ska vara för alla.
> Ibland
> > tänker man inte efter före :/ De turer som
> kommer
> > att ha högt tempo är kanske inte någon
> Happyride!?
>
> Jo för de som hänger med... Men man måste vara
> noga med att förklara hur turen kommer att köras
> och säger man att 'den långsamaste bestämmer
> takten' så måste ALLA som kommer vara berädda att
> hålla det.

Det är ett önsketänkande, skulle den långsammaste bestämma farten för alla och köra först så hade det gått olidligt långsamt för de flesta. Jag försöker istället hålla ihop alla genom att stanna ofta, gärna köra fort korta etapper för att sedan vänta in de bakom.

/Leo

Tycker man det går för långsamt é de ju bara att lämna sällskapet och dra vidare....
Fast det är klart, då tappar man ju det som jag tycker är poängen med att cykla med andra i skogen; att man har sällskap. I skogen är det ju inte direkt så att man cyklingsmässigt är beroende av andra för draghjälp på ett sånt sätt som när man kör klunga på landsväg. Vill man verkligen träna hårt är pulsklocka ett bättre sällskap...

Leo: Problemet då är ju att den som är långsammare aldrig får tid att vila lika mycket som alla andra och därmed bara halkar längre och längre efter de andra... å andra sidan får man ju mer träning och då blir man ju snabbare och snabbare...

evelina* skrev:
> Personligen tycker jag att det var ett ganska
> långt hopp mellan nivå 1 och 2. Jag har cyklat ett
> tag men inte några långlopp och skulle inte klara
> det. Men jag hoppas att jag kör bättre än en
> soffpotatis på en 18 kg cykel. ;-)

Det där ska du få äta upp... Dessutom väger den bara 16! ;)

Eller vänta, var det inte mig du menade? :)

Man får väl ta och känna sig fram antar jag, är ju långt ifrån "40-årig soffpotatis som just har investerat i sitt livs första 18-kilos Yosemitecykel" *skratt
Ska väl sluta fega och sluta fundera på att belasta ett "happy ride gäng" nästa år kan det ju vara en annan som får vänta upp folk och vara lite mek-hjäp osv. :)
Och det kanske inte behöver vara nästa år, kan ju faktiskt vara så redan nu också bara att jag har fått nån ide att många här är såna som "värmer upp" till 08XC med vättern osv...

Kul med all respons på frågan!

På HappyBBQ får alla hänga med som fixar att cykla i skogen i 6h med många korta pauser och några längre...

På happyrides är antalet stopp direkt proportionellt med antalet deltagare.

Min snitthastighet varierar från 8 km/h till 27 km/h med samma pulsnivåer (dvs. tempo). Terrängen är för avgörande för att man ska kunna använda hastighet som ett mått på ansträngningsnivå.

Svårt sånt här...

Häng med på en kort happyride och kolla läget! Eller om du fixar 6h i skogen kan du gott hänga med på HappyBBQ. Nu blir det kanske längre men å andra sidan mer pauser så det är inte speciellt mycket jobbigare... Lite halvknepig terräng bitvis dock.

Svar: "På HappyBBQ får alla hänga med som fixar att cykla i skogen i 6h med många korta pauser och några längre...

På happyrides är antalet stopp direkt proportionellt med antalet deltagare.

Min snitthastighet varierar från 8 km/h till 27 km/h med samma pulsnivåer (dvs. tempo). Terrängen är för avgörande för att man ska kunna använda hastighet som ett mått på ansträngningsnivå.

Svårt sånt här...

Häng med på en kort happyride och kolla läget! Eller om du fixar 6h i skogen kan du gott hänga med på HappyBBQ. Nu blir det kanske längre men å andra sidan mer pauser så det är inte speciellt mycket jobbigare... Lite halvknepig terräng bitvis dock."

6h är inga problem, man kommer troligtvis få se någon bända ut mina döda fötter från SPDerna förrän man ger upp...
Problemet jag har är ju mer att man inte vill fördärva nöje och träning för andra, därav frågeställningen.
Som du sa så ska jag känna mig fram lite på en kort runda, försöka hitta folk i närheten på samma (hälst något bättre) nivå, sen kan man ju fixa lite rides själva och träffa mer som ligger i ens egen "klass".
Tror att det kan finnas fler än mig som tverkar och backar på "rides" eftersom man inte har helt koll på vilken nivå man ligger på osv.
Jag gillar ju att åka med snabbare och "bättre" xc folk än mig, men det är kluvet eftersom man alltid vill åka med folk där man lär sig och kommer hem och känner sig som en urkramad disktrasa, samtidigt som man inte vill belasta nöjet för andra.

Klart man hade velat köra HappyBBQ och tour de retard och sånt, men jag ska nog hitta "min plats" först innan man glimmar till eller skämmer ut sig *skratt

Normalt hade jag skitigt i vilket, men här har man hittat en forum med liktänkande (sitter och funderar på stigar,dämpare och växlar osv. på tråkiga möten)
Så är det nåt ställe man kan slänga ut en sån fundering på är det ju här :)

Bra idé tycker jag! Det som skrämmer mig bort från Happy-ride är att jag inte vågar/klarar av att köra tekniska stigar. Några gånger har jag varit med om att den som var duktigare än jag visade hur man skulle
göra och sedan stod och peppade på och gav tipps när jag själv skulle pröva. De var super bra!
En gång -före Lida- tränade jag med "riktiga" cyklister från cykelklubb och då fegade jag och några till vid ett ställe med smal stig sedan dropp...då stannade vi och jag fick försöka gång på gång och de andra gav tipps och peppade på , tills jag klarade och därmed fixat mitt livs första riktigare dropp! Vilken känsla!!!

För min del är det nog inget problem med konditionen (trots att jag är en 40 årig men icke soffpotatis! ;) så jag kan hålla tempo och vill gärna cykla snabbt, gillar backar osv. jag skulle vilja cykla på mer snabba stigar utan många tekniska partier så att man kan hålla farten.

Jag skulle vilja se Happy-rides som heter typ "lite tekniskt", "ganska tekniskt", "mycket tekniskt". För att för mig spelar tempot inget roll utan "hindren" på stigen som är avgörande.
Annars föväntar jag mig att på en Happy-ride ska alltid alla väntas in då och då.

tkb skrev:
> Om det är en riktigt teknisk tur kunde man
> fokusera mer på att alla ska klara tekniken. Då
> kanske det vore roligt att stanna vid svårare
> hinder så kan de erfarna köra först och visa hur
> man gör. Sen väntar man tills alla har klarat. De
> som vurpar får köra om tills de klarar (om de
> vill).
>
> Alltså, vad jag föreslår är att duktiga cyklister
> tar lärarens roll och hjälper de mindre duktiga
> att bli bättre. Kanske inte passar alla, men någon
> kanske skulle tycka det vore roligt att hålla
> happy-lär-dig-cykla-stig- eller
> happy-lär-dig-klara-alla-hinder-turer.

Senast redigerad av en moderator:
Nu gör ni det här komplicerat, och dessutom ganska tråkigt.
Alltså, jag är långtifrån någon tekniskt duktig cyklist, men det ni snackar om är en "Happy teknisk introduktionstur", inte en "Happy ride".
Själv tycker jag däremot att lösningen består av att cykla, mer och fler gånger så ger det sig nog.

Friskis skrev:
> > Bra idé tycker jag! Det som skrämmer mig bort
> från Happy-ride är att jag inte vågar/klarar av
> att köra tekniska stigar.

> Jag skulle vilja se Happy-rides som heter typ
> "lite tekniskt", "ganska tekniskt", "mycket
> tekniskt". För att för mig spelar tempot inget
> roll utan "hindren" på stigen som är avgörande.

> tkb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det är en riktigt teknisk tur kunde man
> > fokusera mer på att alla ska klara tekniken.
> Då
> > kanske det vore roligt att stanna vid
> svårare
> > hinder så kan de erfarna köra först och visa
> hur
> > man gör. Sen väntar man tills alla har
> klarat. De
> > som vurpar får köra om tills de klarar

Som sagts, det är inte bara tempt som spelar roll. Ganska många pallar att hålla 25 knyck under lång tid på slätt underlag. Men på en stökig eller tekniskt svår stig är det en verklig utmaning att ens hålla styrfart ibland...

Varför inte skilja på hastighet och svårighet?

Jag menar, jag har inga problem med en riktigt tekniskt svår stig men däremot tar jag slut ganska fort om jag tvingas hålla hög hastighet på snäll stig...

Problemet med lugnt tempo som uttryck är att det inte finns ett mätvärde för det. Utan att det är den fart man kan hålla och samtidigt föra en konversation. Och det finns de som kan hålla 30km/h utan att bli märkbart anfådda, och de som får slita skit för att ens toppa 30km/h.

Min vanföreställning om "happyride" var att det var ett tillfälle att lära känna andra som trampar runt i samma buskage. Att åka på en sådan tur och tro att man ska köra fortare än gångfart är för mig dumt.

När jag åkte på stigvisning i Hellas med HNS i juli märktes det tydligt hur blinda många är för sin egen förmåga.
Bara för att du alltid vartit sämre än de du brukar träna med betyder inte det att du inte utveklas.
Evelina muttrar ofta över att hon bara bromsar mig. Men det går fortare och bättre hela tiden. När vi trampar slätmark så har vi ganska lika fart och ork. Men när det blir lite mer tekniskt har jag ett litet övertag. Men det krymper det med.
Det som gör det roligt att vara ute med henne är just att man har någon att dela upplevelsen med. Man får uppskattning när man hjälpt till att övervinna ett hinder, på det sätt som Friskis beskriver. Och att försöka lära någon hur man kan göra gör att man själv blir bättre.

Det är alltid mer givande att cykla/träna med personer som ligger på en annan nivå.
Lägre nivå, jag får veta vad jag verkligen kan. (Att förklara för en annan gör att man måste grunna mer på vad man tror sig kunna, vilket ofta gör att man hittar nått man missat.)
Högre nivå, jag får tipps om hur jag kan göra.

Skall man börja klassificera de olika tempona tycker jag att man skall titta på skidskoförbundet (vad det nu heter, Boe hade koll på det). Dom har redan tänkt igenom det här, och är ruskigt seriösa.

Men behövs det?

För mig så är happyrides ett begrepp på en social typ av cykling

På dom flesta happyridsen ser det ut så här: Samling utsatt till Klockan X. y antal minuter efter klockan X bestämmer man sig för att åka iväg. Oftast är y=minst 20 minuter. Då skall det plötsligt kollas däckstryck, kissa, etc etc. "Vänta, jag skall bara..." hör man hur ofta som helst.

Sedan kommer man iväg cyklar lite, starrar för att prata, cyklar lita, stannar för att fota, cyklar lite, stannar för att dricka, cyklar lite, stannar för att någon skall laga en punka. cyklar lite, stannar för att det är toppen på backen och alla vill pusta ut. Sedan fortsätter det så. Den effektiva cyklingen blir väl en tredjedel av den totala tiden ungefär. Är man fler än 10 så ökar antalet stopp radikalt dessutom.

När man då annonserar en gruppcykling (ta onsdagscyklingarna förra året) och skriver, "happytempo, fast lite hårdare och utan fikapauser. Vi väntar in dom som kommer efter" är det för mig glasklart vad som gäller.

Fast man blir väl hemmablind...

Skulle fler våga/vilja följa med på happyrides om man hade "introcyklingar" eller definierade hårdhetsgraden på cyklingen tydligare?

Olika graderingar på turer skulle kräva ett gäng turledare som i sin tur har träffats ett antal gånger och kommit överens om olika hastigheter/svårighetsgrad. Dessutom skulle det då inte funka med nuvarande system där spontana turutlysningar kan komma från vem som helst. Med graderingar kan turer enbart köras med ledare som fått "träning" i vilket tempo som gäller för resp gradering. I alla fall till en början innan folk lärt sig vad en "grupp 3" tur innebär i tempo mm. Det blir en ganska komplicerad grej faktiskt.

Långfärdsskridskoklubben, SSSK, har ett sådant system. Men dom är har å andra sidan över 10.000 medlemmar och har haft hundra år på sig att hitta fungerande former.

Det är faktiskt inte hela världen om någon hamnar på efterkälken eller omvänt, någon får "vänta" för mycket pga "för pigga ben".

Det funkar utmärkt att, som någon sa, antingen i rubriken tala om vad det blir för typ av cykling eller dra ihop en icke publik inbjudan via PM till cyklister man vet håller ung. samma nivå.

Tillbaka
Topp