”Lurad” av handlare ang 27,5/29”

Holidaay

Ny medlem
Hej,

Var på cykelaffären och testade ut en Merida big nine 29”. Den visade sig vara slut i min ramstorlek tills han hittade ”den” i skyltfönstret. Jippie tänkte jag. Provkörde även den. (Detta var dock en big seven 27,5”, men de visste jag inte då). Allt gick bra så jag bestämde mig för att köpa.
Hämtade cykeln 3 timmar senare och väl hemma upptäckte jag nu att cykeln inte alls var big nine 29” som jag ville ha från början, utan denna 27,5 tums. Modellerna är identiska i övrigt.
Har inte vågat cykla på den för eventuellt byte, men vet inte hur affären står sig till detta då de hade stängt när jag uppmärksammade ”missen”.
En del av mig känner att jag kan behålla 27,5” då den är perfekt att cykla på. Enda anledningen att eventuellt byta är för att jag bestämde mig för 29” från början.
Åhhh hur ska man göra...?? Jag är ju rätt kort 174 så EGENTLIGEN är de väl 27,5” som passar min längd bäst..

Jag är 170cm kort och kör både FS och HT i 29” utan problem.

Känns det bra så behåll den??

Paco sa:

Känns bara som en större anledning o byta till 29” när du skriver så?
OM de nu går med på byte (o jag väljer det) så är de leveranstid på 29”, de gör de som en fördel i mängden o behålla denna...

Vet nån om de med enkla medel går att uppgradera till 29” i framtiden om jag bestämmer sig för att behålla och senare blir besviken?

Holidaay sa:
Paco sa:

OM de nu går med på byte (o jag väljer det) så är de leveranstid på 29”, de gör de som en fördel i mängden o behålla denna...

Vet nån om de med enkla medel går att uppgradera till 29” i framtiden om jag bestämmer sig för att behålla och senare blir besviken?

Min förvirrade hjärna fick det till att du fått med dig en 29er hem när du var ute efter en 27,5 och det var därför jag skrev att du skulle behålla den?

Håller med cerro helt.

Holidaay sa:
Jag är ju rätt kort 174 så EGENTLIGEN är de väl 27,5” som passar min längd bäst..

Det är storleken på ramen som är viktigast att anpassa till längden...för några år sedan trampade alla runt på 26", lyckligt ovetande om att så små hjul är ocyklingsbara...

Hur du vill göra vet du ju bara själv, kommer du att gå varje dag och gräma dig för att det inte är 29", då bör du byta...är du nöjd bara att ha en cykel du trivs med så är det bara att köra på... :)

h.g.j sa:
Holidaay sa:
Jag är ju rätt kort 174 så EGENTLIGEN är de väl 27,5” som passar min längd bäst..

Det är storleken på ramen som är viktigast att anpassa till längden...för några år sedan trampade alla runt på 26", lyckligt ovetande om att så små hjul är ocyklingsbara...

Hur du vill göra vet du ju bara själv, kommer du att gå varje dag och gräma dig för att det inte är 29", då bör du byta...är du nöjd bara att ha en cykel du trivs med så är det bara att köra på... :)

+1

cerro sa:
Jag hade pratat med handlaren och fått den bytt. 29" är snabbare, speciellt på en xchoj.

Frågan e om jag vågar åka snabbare?

Bilagor

• 51C16FD3-33C4-4D51-822E-49F476CDF771.jpeg
    51C16FD3-33C4-4D51-822E-49F476CDF771.jpeg
    251.6 KB · Besök: 36
Paco sa:
Holidaay sa:
Paco sa:

Min förvirrade hjärna fick det till att du fått med dig en 29er hem när du var ute efter en 27,5 och det var därför jag skrev att du skulle behålla den?

Håller med cerro helt.

Alla säger så förbannat olika :( är de verkligen så stor skillnad?

Körde precis en testtur och den känns jäkligt bra och snabb och ingenting att klaga på. Men det är också min första mtb så jag vet ju inte hur de bör kännas eller hur de hade känts med 29”. Att bara testa hos cykelhandlarens lilla asfaltsplan ger ju inget..

Om du tror du blir mer nöjd med en 29 skall du gå tillbaka med cykeln.
Sen köper du tryggt och säkert via nätet i fortsättningen

Tänk om du byter till 29an och den sen inte känns lika kul som den du har nu.

Det kan bli rätt, fel eller till och med dubbelfel.

Tyvärr inte..

Nu såg jag en annan grej, på serienummerlappen stod tillverkningsdatum 15/12 2017. Han sa de va 2018års modell, men den är ju tillverkad 2017. :O Nu blir jag snart tokig av alla tankar x)

2018 års modell kan mycket väl vara tillverkad i december 2017. Vissa märken börjar sälja nästa års modell i Aug/Sep.

Holidaay sa:
Tyvärr inte..

Nu såg jag en annan grej, på serienummerlappen stod tillverkningsdatum 15/12 2017. Han sa de va 2018års modell, men den är ju tillverkad 2017. :O Nu blir jag snart tokig av alla tankar x)

Jo men precis som på bilar så börjar ju många tillverkare sälja nästa års grejer redan under sommaren/sensommaren och i stort sett alla tillverkar sina hojar långt innan nästa säsong. Om du köper den i januari så är den ju inte tillverkad igår ?

Angående byta eller inte byta. Jag skulle nog säga att byt, inte för att du blir snabbare me säkerhet med 29”. Utan som någon sa, risken är ju stor att du kommer gå o grubbla på om du varit snabbare på en 29” eller inte.

Senast ändrad:
Har du inga tävlingsambitioner utan bara cykla i skogen och ha kul så kan du väl lika gärna behålla den. Det mesta av farten sitter ändå i dig och inte i cykeln.

En 29:a Kan se lite oproportionerligt med stora hjul och liten ram, en 27:a blir lite mer proportionerlig.

Tack för er input!

är de inte så att 29” blir mer svårhanterlig i skogen?

Körde nämnligen på ett par riktigt knixiga små skogsstigar idag o de va knappt jag hängde med med denna ens. Haha

Försöker bara motivera att behålla......kanske

Det är nog bra att veta vilken hjulstorlek du vill ha. Om du inte vet, lämna tillbaks cykeln medan den är oanvänd och köp en av rätt sort när du tänkt klart.

Eller så ser du den som lärpengar, som nämnt redan - den första cykeln blir lite vad som helst, på den lär man sig grunderna i vad man egentligen håller på med och vad man sen ska köpa för något på riktigt. Och ju längre du väntar med fas två desto mer rätt blir det kanske.

Själv ser jag ingen vits med 27.5 på hardtail/helstel, men däremot på heldämpat som ju kan bli lite väl stora i 29. De stora hjulen är bäst även på heldämpat egentligen, men stora hjul plus en massa slaglängd gör att man hamnar hemskt långt över marken och/eller får väldigt mycket stack. Vilket jag hatar. Kan ordna sig ändå med kort styrhuvud och negativ rise på stammen dock.

Stora hjul är bara osmidiga om man har billiga tunga hjul, och/eller en undermålig geometri på ramen.

Holidaay sa:
Tack för er input!

Körde nämnligen på ett par riktigt knixiga små skogsstigar idag o de va knappt jag hängde med med denna ens. Haha

Du skrev ju att du inte vågade använda cykeln för att lämna tillbaka den,och nu skriver du att du knölat ut i skogen då är det inte speciellt sjyst att bara lämna till baka fast du frågat här.Jag vet att man inte får kalla någon pucko,så jag kallar dig virrhjärna

cerro sa:
29" är snabbare, speciellt på en xchoj.

Är det inte där det spelar minst roll? Ju ojämnare underlag, desto mer nytta gör rimligen större hjul.
Jag skulle snarare säga att på hobbynivå är hjulstorleken nästan irrelevant om man inte cyklar i ganska stökig terräng.

erik h sa:
Själv ser jag ingen vits med 27.5 på hardtail/helstel...

Anmäler avvikande åsikt. Cykeln blir lika mycket rappare med mindre hjul om den har fjädring bak eller inte.

Sixten Fors sa:
100% av av killarna och 95% av tjejerna i xco wc kör med 29" hjul.

Vilket är väldigt relevant för en amatör, eller hur? Kanske värt att nämna att samma andel kör på cyklar som kostar ~100 lax och att de är atleter.

Varför välja cykel baserat på någon annans preferenser? Jag har aldrig förstått det.

Marginaler. En rot som tar ner farten med 0,01% pga mindre diameter är trots allt en negativ påverkan. Allt läggs på över ett helt rejs och skillnaden kan vara 1-2sek efter 1 timmes rejs. Men snabbare är det... Relevant? Fråga TS.

toysc sa:
Holidaay sa:
Tack för er input!

Du skrev ju att du inte vågade använda cykeln för att lämna tillbaka den,och nu skriver du att du knölat ut i skogen då är det inte speciellt sjyst att bara lämna till baka fast du frågat här.Jag vet att man inte får kalla någon pucko,så jag kallar dig virrhjärna

Med tanke på att TS köpte en begagnad MTB 11 maj, så...
https://happyride.se/forum/read.php/1/3344065/3344065#msg-3344065

Makten sa:
Sixten Fors sa:
100% av av killarna och 95% av tjejerna i xco wc kör med 29" hjul.

Vilket är väldigt relevant för en amatör, eller hur? Kanske värt att nämna att samma andel kör på cyklar som kostar ~100 lax och att de är atleter.

Varför välja cykel baserat på någon annans preferenser? Jag har aldrig förstått det.
Jag har cyklat 29" Scott Scale lägre än vad Nino S gjort. Undrar vem som kopierar vem ;)

Min Scale kostade mig 25 K, Ninos var gratis.

Scott har slutat tillverka Scott Scale / Scale RC med 100 mm slaglängd för XC i annan hjulstorlek än 29" eftersom efterfrågan är noll. Nya Scale 700 är en stigcykel med 120 mm slag och plusdäck.

XC = 29"
Stig = både 27.5 och 29"

Senast ändrad:
toysc sa:
Holidaay sa:
Tack för er input!

Hahaha ja jag gick o kliade mig i huvet över vad jag skulle göra sen kunde jag inte hålla mig längre ?

ForesterGuy sa:
toysc sa:
Holidaay sa:
Tack för er input!

Med tanke på att TS köpte en begagnad MTB 11 maj, så...
https://happyride.se/forum/read.php/1/3344065/3344065#msg-3344065

Ja det gjorde jag och ramen var 20” vilket jag märkte när jag var mer påläst och fick ont. Därför jag köpte en ny igår, eller vad menar du?

erik h sa:
Det är nog bra att veta vilken hjulstorlek du vill ha. Om du inte vet, lämna tillbaks cykeln medan den är oanvänd och köp en av rätt sort när du tänkt klart.

Eller så ser du den som lärpengar, som nämnt redan - den första cykeln blir lite vad som helst, på den lär man sig grunderna i vad man egentligen håller på med och vad man sen ska köpa för något på riktigt. Och ju längre du väntar med fas två desto mer rätt blir det kanske.

Själv ser jag ingen vits med 27.5 på hardtail/helstel, men däremot på heldämpat som ju kan bli lite väl stora i 29. De stora hjulen är bäst även på heldämpat egentligen, men stora hjul plus en massa slaglängd gör att man hamnar hemskt långt över marken och/eller får väldigt mycket stack. Vilket jag hatar. Kan ordna sig ändå med kort styrhuvud och negativ rise på stammen dock.

Stora hjul är bara osmidiga om man har billiga tunga hjul, och/eller en undermålig geometri på ramen.

29"-hjul tar sig förbi en viss typ av hinder lättare än en 27.5". Men det omvända gäller också.
Däremot ser en cykel i storlek mindre än XL ihop med 29"-hjul ut ungefär såhär:
britian_wideweb__470x3400.jpg

Stort och biffigt, men inte helt rätt. Vilket är skäl nog att tänka bort 29 på allt annat är på grusraketer och Strava-hets

Senast ändrad:
Ju stökigare terräng, ju större nytta med stora hjul. Jag kör 29 tum på endurohojen och 27,5 på XC/långloppshojen. På svenska långlopp har man ingen nytta av 29, det blir bara onödig vikt att släpa runt på.
Fast det är inte så många som fattat det. :)

Tillbaka
Topp