”Lurad” av handlare ang 27,5/29”

Sixten Fors sa:
Integrerad cockpit (bar-stem-combo) anno 1993. Styret är dessutom kapat 2-3 cm i bredd på bilden för att det blivit krokigt pga. barends och krascher. Kanske mäter 550 mm. Manligt :)

Barends...kanske skulle ta och rota fram ett par man har liggandes i lådan, Jag har ju svårt att anpassa mig till dom här breda styrena nuförtiden. Gått från 630- 680-och nu 750 på enduron och klämmer lillfingrarna mellan styre och trädstammarna titt som tätt.

MickeMud sa:
Fjärdebrunn sa:
Skogling sa:
Trot eller ej. Jag cyklade på 26" i 21 år. Det funkade!

Jag har aldrig kört något annat än 26". Vet att jag kommer självdö, av det.

Var själv sen att lämna 26, det blev 29 för fyra år sedan. Köpte en 27,5 i vintras, kändes som man måste ha en.
Har kvar en gammal 26 HT som står med hakkapelitta dubbdäck för kul vinterbus, lite litet och läskit i början men sen går det som attan :-)
Såg en 26a i Hellas i söndags, det är baske mig inte vanligt idag.

Jag var ute på min gamla stålgalge i Hellas i söndags. Blå SOMA enpetare. Störtskönt.

Skogling sa:
Jag tycker pojken på den bilden har fel storlek på cykel. Om man kollar på sadelstolen. :p
Visst är sadelröret onödigt långt, stl medium med 440 mm sadelrör och killen är 150 cm. Dropper funkar inte, men det är ändå inte aktuellt.
Tidigare hade barnen en Cube Ltd 26" med XT/Reba RL 100mm i stl. small med kortare sadelrör, den blev stulen och ersattes av Scale Medium (med XT/Recon Gold RL 120mm) för att få tillräcklig reach.

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
Jag var ute på min gamla stålgalge i Hellas i söndags. Blå SOMA enpetare. Störtskönt.
Kul, Den var blå...kanske.... orange fälgar eller nåt oragne? Vi körde från 14:30-15,Lite grönt, gult, blått, corona, grönt m.m. Den jag såg var något som såg ut att vara en traditionell och bra AM/Stig 26a ....men kan ju va enpetare ändå::-)

.

MickeMud sa:
Fjärdebrunn sa:
Kul, Den var blå...kanske.... orange fälgar eller nåt oragne? Vi körde från 14:30-15,Lite grönt, gult, blått, corona, grönt m.m. Den jag såg var något som såg ut att vara en traditionell och bra AM/Stig 26a ....men kan ju va enpetare ändå::-)
.

Så fräcka fälgar som orangea fälgar har jag inte utan gamla porriga XC717. Dock surrar Hadleynavet med 108 poe som fan. Jag var nog ute före er, typ 11:30-13:30. Gröna, gamla gröna, vita, A-trail, Två tornen, Mossad, tidsnöd och grusväg hem...

Kanske enklare att cykla landsväg, då slipper man fundera på hjulstorlek.
Fast visst ja..... då e det ju däckbredd istället. Arghhh!

Körde en dryg timme på en mtb runda igår och upptäckte sedan att kuggarna ser helt ojämna ut. Vet inte huruvida det var så från början eller om de rent av ska vara så, men det ser konstigt ut tycker jag..?!

Bilagor

• 48E1B270-E7FE-4E58-9E3C-491F3B1109A6.jpeg
    48E1B270-E7FE-4E58-9E3C-491F3B1109A6.jpeg
    250.5 KB · Besök: 64
Jaha! Gud va skönt. Trodde jag hade orsakat nåt när ingen av kuggarna liknar varandra?

Ja de är det verkligen! Jag har dock bestämt mig och ska få 29” på tisdag tror jag han sa.

om nu stora hjul e så himla bra, så måste de som utvecklar MTBs vara ngt helt brutalt trögtänkta; varför kom man (eller iaf ngn) inte på det för flera decennier sedan...
e ju knappast så att tekniken hindrat tillverkning av stora hjul.

Sixten Fors sa:
Det är som det är. 29" har väl funnits rätt länge men det var inte för än 2012 eller något sådant som det tog över helt.

Själv hade jag gärna köpt 26" på senaste cykeln också, men den dimensionen hade i princip försvunnit då. Tur att 27,5" fanns, för 29" känns...fel. Fast jag hade säkert vant mej efter ett par mil eller så... ;-)

ForesterGuy sa:
Sixten Fors sa:
Det är som det är. 29" har väl funnits rätt länge men det var inte för än 2012 eller något sådant som det tog över helt.

Själv hade jag gärna köpt 26" på senaste cykeln också, men den dimensionen hade i princip försvunnit då. Tur att 27,5" fanns, för 29" känns...fel. Fast jag hade säkert vant mej efter ett par mil eller så... ;-)
Du vant dig snabbare än du anat, då varje mil tar kortare tid att cykla med 29" ;)

Hur har det gått, har det bytts ut till en 29”? Vore kul med en uppföljning och ett utlåtande :)

Jaa förstås, ursäkta! :-D
Jag bytte ut den till en 29a och det var verkligen ett bra byte! De är stor skillnad hur 29an rullar över hinder och tar sig fram bättre på lite mer tekniska slingor. Jag är grymt glad att jag bytte med andra ord. :) Körde förövrigt downhill i vallåsen idag, det var en kul upplevelse haha.

Tillbaka
Topp