Lurad på Köp/Sälj?

Lurad på Köp/Sälj?
Glad att jag inte försökte ha affärer med honom när en läser hur han sköter det. Respektlöst. Han borde verkligen ha en disclaimer. Hur ser reglerna ut för köp och sälj, går det att blockera honom därifrån?

Lurad på Köp/Sälj?
beer-1538756_960_720.png

Det här är skum

Lurad på Köp/Sälj?
Blev lurad i veckan på en köpesannons som jag lade upp på happy. Sökte ett gruppset och killen hade rätt grejer och verkade väl påläst och kunnig. Pratade länge och väl med honom i telefon.
Kändes legit så jag betalade hälften i förväg. Han "skickade" varorna nästa dag men "glömde" kvittot. Då anade jag oråd. När jag insåg att jag blivit blåst mail- och smsbombade jag honom hela veckan. Helt plötsligt svarade han med en bild med ett meddelande från "Postnorden" där det stod att varorna hade skickats tillbaka. Blåser man folk behöver man ju inte vara dummare än vad man redan är.
Nu står jag här 1000kr fattigare. Fick namn, adress och kontonummer och allt men det är garanterat till fel person. Har precis suttit i samtal med polisen och gjort en anmälan.
Frågan är ju dock om det är jag eller bluffaren som är mest korkad. Naiv ska man inte vara här i livet, då blir man fattig.

Är det någon som har erfarenhet av detta och framförallt om en polisanmälan faktiskt har lett någon vart?

Lurad på Köp/Sälj?
Anmäl!
Det kostar gratis och kommer förmodligen någon gång att drabba skojare negativt om inte nu kanske...
Blir det flertal anmälningar mot samma blir det ännu bättre.

Man brukar kunna forska lite i namn, nummer, mailadresser osv så häng ut, men med måtta.

Lurad på Köp/Sälj?
Anmäl alltid .
Enstaka fall med mindre summor läggs snart ner men om det kommer många anmälningar mot samma tomte så ändras bilden även hos ordningsmakten .

M

Lurad på Köp/Sälj?
Då har man blivit lurad på Köp & Sälj på Happy?
Samma kille som hade annonsen om Garmin 1030 men för en annan produkt.
Har nu väntat över en vecka på att få nånting men inget kommer och nu har han tagit bort sin profil på forumet och har slutat svara i telefon.
Surt.
Skall anmälas.

Lurad på Köp/Sälj?
Det är vi som tagit bort profilen och annonsen. All info finns dock sparad så om polisen kontaktar oss så lämnar vi över det till dem.

Samma användare hade flera profiler f.ö.

FYI så är Garmin-navigatorer till lite för bra priser det vanligaste lurendrejeriet.

Lurad på Köp/Sälj?
Jag åkte också dit på 400kr.
Bjöd på kadens och hastighetssensor.
Var inte ens ett bra pris.
Har sparat alla sms konversationer och skal göra en anmälan.
Har ni ett diarienummer jag kan hänvisa min anmälan till?
/Björn

Lurad på Köp/Sälj?
En person sålde en XT-bakväxel till mig här på happy. När jag fick den var den trasig, rätt uppenbart så snart man känner på den, men inget som syns på bild. Trasig clutch och det syns att nån klant skruvat av clutchkåpan med en inte alltför välpassande insexnyckel, troligen för att se om det går att laga. Han var väldigt snabb att svara fram till dess att jag undrade varför han skickar trasiga grejor utan att säga det i annonsen, då blev det tyst. Han har rätt många andra annonser ute. Vad gör man? Bara skita i det eller lägga ut namn, eller finns det nån bra mellanväg?

Lurad på Köp/Sälj?
En person sålde en XT-bakväxel till mig här på happy. När jag fick den var den trasig, rätt uppenbart så snart man känner på den, men inget som syns på bild. Trasig clutch och det syns att nån klant skruvat av clutchkåpan med en inte alltför välpassande insexnyckel, troligen för att se om det går att laga. Han var väldigt snabb att svara fram till dess att jag undrade varför han skickar trasiga grejor utan att säga det i annonsen, då blev det tyst. Han har rätt många andra annonser ute. Vad gör man? Bara skita i det eller lägga ut namn, eller finns det nån bra mellanväg?
Svarar han inte så är det väl bara lägga ut o tagga så får personen en chans att bemöta här

Lurad på Köp/Sälj?
Har du skruvat på justerskruven till clutchen? Dom ändrar sig/slits emellanåt.

Lurad på Köp/Sälj?
Har du skruvat på justerskruven till clutchen? Dom ändrar sig/slits emellanåt.
Exakt. Kan behöva smörjas upp och justeras. Händer med xt även när de är nästan nya. Varit lite problem med det och har man inte koll märker man ju inte sånt.
Är varken svårt eller tar lång tid att fixa.

Så uthängning låter då långt från aktuellt enligt mig även om han varit oförsiktig med kåpan, är ju bara några små skruvar som lätt kan bytas även om det är segt om du behöver hålla på och pilla.

Lurad på Köp/Sälj?
Exakt. Kan behöva smörjas upp och justeras. Händer med xt även när de är nästan nya. Varit lite problem med det och har man inte koll märker man ju inte sånt.
Är varken svårt eller tar lång tid att fixa.

Så uthängning låter då långt från aktuellt enligt mig även om han varit oförsiktig med kåpan, är ju bara några små skruvar som lätt kan bytas även om det är segt om du behöver hålla på och pilla.
Jag har öppnat kåpan och fästet till justeringsskruven är knäckt. Det går inte att laga, det är inte något som går att köpa löst. Hade liknande fel på en 10-delad SLX för många år sedan. Så för att återgå till frågan, finns det nån mellanmjölkslösning?

Lurad på Köp/Sälj?
Jag har öppnat kåpan och fästet till justeringsskruven är knäckt. Det går inte att laga, det är inte något som går att köpa löst. Hade liknande fel på en 10-delad SLX för många år sedan. Så för att återgå till frågan, finns det nån mellanmjölkslösning?
Om han sålt en defekt pryl och sen vägrar att svara så uppskattar jag om du skriver ut happynick i den riktiga bedrägeritråden, det är inte ens mellanmjölk.

Tillbaka
Topp