(lvg) 25 fram o 28mm bak (det blev 28 o 32mm istället)

Bättre än 25 mm fram/bak, men sämre än 28 mm fram/bak ;) så långe det får plats i cykeln.
Enda fördelen med smalare däck är lägre luftmotstånd tillsammans med rätt fälg i höga hastigheter.
Vad innebär lvg för dig? Hur snabbt cyklar du? Aero/TT race >50 km/h eller mysrundor runt 30 km/h?

32/32 är bäst. Många moderna landsvägscyklar har utrymme för 32 mm. Naturligtvis i kombination med skivbromsar.

Mysrundor ensam kring 30-31 o en del motionslopp ca 36-38. Rätt fälg har jag för 25mm, 28 blir mao aningen för brett. Tänker optimalt med 25 för aero o 28mm bak spelar egentligen mindre roll aerodynamiskt men ger märkbart bättre komfort. Eller det kanske spelar mindre roll med dessa blygsamma hastigheter, sitter väl mest i huvudet kan jag tro.. :-)
Sixten Fors sa:
Bättre än 25 mm fram/bak, men sämre än 28 mm fram/bak ;) så långe det får plats i cykeln.
Enda fördelen med smalare däck är lägre luftmotstånd tillsammans med rätt fälg i höga hastigheter.
Vad innebär lvg för dig? Hur snabbt cyklar du? Aero/TT race >50 km/h eller mysrundor runt 30 km/h?

Ju bredare desto bättre alltså? Konsensus kring detta? Min cykel, xr4 disc, tror jag rymmer 32...
Örjan Lax sa:
32/32 är bäst. Många moderna landsvägscyklar har utrymme för 32 mm. Naturligtvis i kombination med skivbromsar.

Om bäst = snabbast, är sannolikt ungefär lika brett som fälgen bäst.
Är bäst = mest komfortabelt, så är bredare antagligen bättre.
Men i mina ögon är 25 fram och 28 bak en rimlig kompromiss i många fall.

Inte bara komfort är bättre med 32:or utan även t.ex. våtgrepp (givet samma gummi i övrigt) samt bättre punkaskydd generellt.

Men 28:or duger gott det med, men där går min personliga gräns.

Senast redigerad av en moderator:
En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
Örjan Lax sa:
Inte bara komfort är bättre med 32:or utan även t.ex. våtgrepp (givet samma gummi i övrigt) samt bättre punkaskydd generellt.

Ska du inte ut och köra pavè eller gatsten så funkar det utmärkt med max 25 mm. Är du överviktig eller bara allmänt klen så gå upp i dimension. Det gäller att ha fysiken i ordning.

julgus sa:
En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
Örjan Lax sa:

Jo, det gör den.
Oavsett hur lateralt styva hjul du har så blir det gungigare med 28or, dock mkt bekvämare.

M

Conti GP 5000 rullar bra, även de dimensioner som retro-cyklisterna kallar för breda.

Beror på hur breda fälgarna är. Glödlampsprofil pga bredare däck än fälg är obra för aerodynamiken.

julgus sa:
Örjan Lax sa:

Om du köper en cykel som är styv som ett spett så är det ju lite fånigt att sätta på svampiga däck.

En XR4 är ju kanske Bianchis styvaste landsvägshoj och alla spurtares favorit.

Så om du vet med dig att din framtida cykelkarriär hänger på hur väl du lyckas i spurten så får du väl välja lite smalare däck tycker jag, annars så kan du gott sätta på så pass breda som känns bekvämt.

bellasoda sa:
julgus sa:
Örjan Lax sa:

Om du köper en cykel som är styv som ett spett så är det ju lite fånigt att sätta på svampiga däck.

Så om du vet med dig att din framtida cykelkarriär hänger på hur väl du lyckas i spurten så får du väl välja lite smalare däck tycker jag, annars så kan du gott sätta på så pass breda som känns bekvämt.

Jag korrigerar min kommentar efter ny information:

https://www.bikeradar.com/features/...7&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1

Om man läser texten på bild 27 i länken så kan man se att Trek-Segafredo cyklat runt med 28mm fram och bak. Om det räcker för Mads Pedersen så kan man anta att 28-28 är världens snabbaste däck-kombination.

bellasoda sa:
bellasoda sa:
julgus sa:
Örjan Lax sa:

https://www.bikeradar.com/features/...7&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1

Om man läser texten på bild 27 i länken så kan man se att Trek-Segafredo cyklat runt med 28mm fram och bak. Om det räcker för Mads Pedersen så kan man anta att 28-28 är världens snabbaste däck-kombination.

Ja jag drog till med 32 eftersom jag mest rör mig över grov svensk asfalt med tillhörande sprickor och potthål. Men för slät och tät "lyxasfalt" är nog 28 ett smartare val.

bellasoda sa:

Inför köp av forta hjul så har jag läst igenom en del tester, tabeller och diagram, alla verkar komma fram till att upp till ca 35 kmh är 28mm snabbast pga lägre rullmotstånd, sen blir dom tröttare pga luftmotståndet. 30mm däck (och uppåt) för dom som bryr sig mer om komfort än hastighet.

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
bellasoda sa:
bellasoda sa:
julgus sa:
Örjan Lax sa:

Ja jag drog till med 32 eftersom jag mest rör mig över grov svensk asfalt med tillhörande sprickor och potthål. Men för slät och tät "lyxasfalt" är nog 28 ett smartare val.

Jag vet inte om Tour of Flanders är mest känt för sin "lyxasfalt"? ;)

Spacekitty sa:
bellasoda sa:

Inför köp av forta hjul så har jag läst igenom en del tester, tabeller och diagram, alla verkar komma fram till att upp till ca 35 kmh är 28mm snabbast pga lägre rullmotstånd, sen blir dom tröttare pga luftmotståndet. 30mm däck (och uppåt) för dom som bryr sig mer om komfort än hastighet.

28mm är snabbast. Inte genom tester och diagram, utan genom att ställa upp alla cyklister bredvid varandra och se vem som kommer först i mål. Hur ska man annars mäta cykling? ;)

bellasoda sa:
28mm är snabbast. Inte genom tester och diagram, utan genom att ställa upp alla cyklister bredvid varandra och se vem som kommer först i mål. Hur ska man annars mäta cykling? ;)

Ibland behövs tabeller för att se att dom cyklat rätt i tävlingarna.

Bilagor

• Skärmavbild 2019-10-28 kl. 14.38.49.png
    Skärmavbild 2019-10-28 kl. 14.38.49.png
    21.1 KB · Besök: 250
Varför inte? Lite bättre komfort och alltid kan det reta någon. Och det är värt mycket!

Smaland sa:
Bicyclerollingresistance.com jämförde i början av året rullmotståndet mellan olika tryck samt breddvarianter av Continental GP 5000, se resultat nedan:

(Källa: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison)

Det stämmer nog bra. Och för att få någon som helst komfortfördel måste man ner i tryck och plötsligt har man ett tyngre däck med högre luftmotstånd och i bästa fall samma rullmotstånd.

Dock kör jag ofta gärna 27-30 mm ändå. Det håller längre, ger färre genomslagspunkor och aningen bättre fäste/komfort samt att det fungerar bättre på grövre underlag. Men att motivera användandet av 32mm däck med att det rullar lättare än nog lite svårt. Jag har kört allt mellan 19mm och 35mm, men har nog landat i att 25-30 är någon sorts sweetspot. Bredare än så får sina påtagliga nackdelar och även smalare - visst på velodrome eller tempocykel kanske smalare än 25 fortfarande kan äga sin plats, men sånt håller jag inte på med längre.

Men om det är 18% lägre punkarisk och 15% bättre grepp med 32mm jmf med 28mm, men 28 rullar 4% lättare än 32 så kan ju driftsäkerheten vara mer värd trots att man tappar några tiondels km/h i snittfart. Om man inte har servicebil i hälarna, då kan ju antalet punkor per 100 km kvitta.

(siffrorna är fingerade)

Bengt-re sa:
Det stämmer nog bra.
Nja, långtifrån alltid i verkligheten
Läs mer nedan

Bengt-re sa:
för att få någon som helst komfortfördel måste man ner i tryck och plötsligt har man ett tyngre däck med högre luftmotstånd och i bästa fall samma rullmotstånd.
Bicyclerollingresistance, liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag
mavic-yksion-pro-ust-2018-1-xs.jpg

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

De senaste åren är det flera som har testat däck på vanliga vägar, eller åtminstone på vanlig asfalt.
Resultatet blir då ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck
graph2.jpg

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Ur texten: "110 is the highest pressure you want under the most perfect imaginable conditions, with asphalt that hasn’t even been driven on yet. It starts dropping quickly from that. "
....
"But then they’ll actually try it at 90 or even 85 psi, and they come back and say that they are having much better results."
...
"Poertner now consistently runs his tires at 70 psi"

Här står det en hel del läsvärt om däcksbred för däck som ska användas på vanliga vägar, och vanlig asfalt: https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/

/Håkan

Blev 28mm fram o 32mm bak Conti Gp5000 tubeless. Jag gick alltså upp en dimension men lite smalare fram bara för att. Pumpas till typ 5 bar. Till sommarens motionslopp blir det ett par Schwalbe Pro One TT då de ska vara ännu snabbare & lättare o de finns i 28mm version. De är så snygga också i skinwall. Gummi är kul. Tack för er input.

Har nu monterat dem på mina 50mm Prime Black edition kolfiber fälgar. En alltigenom trevlig upplevelse. Conti är lite styvare än Schwalbe upplever jag men inga problem alls att kränga på dem. Gick att få dem att "poppa" utan tryckluft. 32mm bak ser klart fett ut ;-)

Bilagor

• 20191031_194629.jpg
    20191031_194629.jpg
    142.6 KB · Besök: 243
julgus sa:
Har nu monterat dem på mina 50mm Prime Black edition kolfiber fälgar. En alltigenom trevlig upplevelse. Conti är lite styvare än Schwalbe upplever jag men inga problem alls att kränga på dem. Gick att få dem att "poppa" utan tryckluft. 32mm bak ser klart fett ut ;-)

Egentligen borde jag säga att det är lite helgerån, men det blev faktiskt sjukt snyggt! :-)

visar en bild på slutresultatet för den intresserade. En kort sväng indikerade skön komfort, kanske lite vag i kurvorna - behövs mer luft i måhända.

Bilagor

• 20191101_161809.jpg
    20191101_161809.jpg
    297.1 KB · Besök: 254
julgus sa:
Blev 28mm fram o 32mm bak Conti Gp5000 tubeless.
På ett av mina hjulpar(18c-fälgar) har jag "28mm" både fram och bak,
men i praktiken är de ~29mm fram och ~31mm bak (GP5k fram och GP4kS2 bak)

julgus sa:
En kort sväng indikerade skön komfort, kanske lite vag i kurvorna - behövs mer luft i måhända.
Kanske bättre däck för linjelopp än för GP?

/Håkan

Jo, jag vet. Jag har kört med Pro One 28mm på min fd Foil 10 så jag vet vad jag bytt till. Det passar mig perfekt! Det blir nog kanske en uppsättning Pro One TT för fina tillfällen också och då 25mm.
HåkanC sa:
julgus sa:
Blev 28mm fram o 32mm bak Conti Gp5000 tubeless.
På ett av mina hjulpar(18c-fälgar) har jag "28mm" både fram och bak,
men i praktiken är de ~29mm fram och ~31mm bak (GP5k fram och GP4kS2 bak)

julgus sa:
En kort sväng indikerade skön komfort, kanske lite vag i kurvorna - behövs mer luft i måhända.
Kanske bättre däck för linjelopp än för GP?

/Håkan

Tillbaka
Topp