Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Bättre än 25 mm fram/bak, men sämre än 28 mm fram/bak ;) så långe det får plats i cykeln.
Enda fördelen med smalare däck är lägre luftmotstånd tillsammans med rätt fälg i höga hastigheter.
Vad innebär lvg för dig? Hur snabbt cyklar du? Aero/TT race >50 km/h eller mysrundor runt 30 km/h?
Örjan Lax sa:32/32 är bäst. Många moderna landsvägscyklar har utrymme för 32 mm. Naturligtvis i kombination med skivbromsar.
Örjan Lax sa:Inte bara komfort är bättre med 32:or utan även t.ex. våtgrepp (givet samma gummi i övrigt) samt bättre punkaskydd generellt.
Men 28:or duger gott det med, men där går min personliga gräns.
julgus sa:En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
Örjan Lax sa:Inte bara komfort är bättre med 32:or utan även t.ex. våtgrepp (givet samma gummi i övrigt) samt bättre punkaskydd generellt.
julgus sa:En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
bellasoda sa:julgus sa:En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
Om du köper en cykel som är styv som ett spett så är det ju lite fånigt att sätta på svampiga däck.
En XR4 är ju kanske Bianchis styvaste landsvägshoj och alla spurtares favorit.
Så om du vet med dig att din framtida cykelkarriär hänger på hur väl du lyckas i spurten så får du väl välja lite smalare däck tycker jag, annars så kan du gott sätta på så pass breda som känns bekvämt.
bellasoda sa:bellasoda sa:julgus sa:En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
Om du köper en cykel som är styv som ett spett så är det ju lite fånigt att sätta på svampiga däck.
Så om du vet med dig att din framtida cykelkarriär hänger på hur väl du lyckas i spurten så får du väl välja lite smalare däck tycker jag, annars så kan du gott sätta på så pass breda som känns bekvämt.
Jag korrigerar min kommentar efter ny information:
https://www.bikeradar.com/features/...7&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1
Om man läser texten på bild 27 i länken så kan man se att Trek-Segafredo cyklat runt med 28mm fram och bak. Om det räcker för Mads Pedersen så kan man anta att 28-28 är världens snabbaste däck-kombination.
bellasoda sa:Om man läser texten på bild 27 i länken så kan man se att Trek-Segafredo cyklat runt med 28mm fram och bak. Om det räcker för Mads Pedersen så kan man anta att 28-28 är världens snabbaste däck-kombination.
Örjan Lax sa:bellasoda sa:bellasoda sa:julgus sa:En fullblods lvgracer med 32.. förlorar den inte lite skärpa, om du förstår vad jag menar?
Jag korrigerar min kommentar efter ny information:
https://www.bikeradar.com/features/...7&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1
Om man läser texten på bild 27 i länken så kan man se att Trek-Segafredo cyklat runt med 28mm fram och bak. Om det räcker för Mads Pedersen så kan man anta att 28-28 är världens snabbaste däck-kombination.
Ja jag drog till med 32 eftersom jag mest rör mig över grov svensk asfalt med tillhörande sprickor och potthål. Men för slät och tät "lyxasfalt" är nog 28 ett smartare val.
Spacekitty sa:bellasoda sa:Om man läser texten på bild 27 i länken så kan man se att Trek-Segafredo cyklat runt med 28mm fram och bak. Om det räcker för Mads Pedersen så kan man anta att 28-28 är världens snabbaste däck-kombination.
Inför köp av forta hjul så har jag läst igenom en del tester, tabeller och diagram, alla verkar komma fram till att upp till ca 35 kmh är 28mm snabbast pga lägre rullmotstånd, sen blir dom tröttare pga luftmotståndet. 30mm däck (och uppåt) för dom som bryr sig mer om komfort än hastighet.
bellasoda sa:28mm är snabbast. Inte genom tester och diagram, utan genom att ställa upp alla cyklister bredvid varandra och se vem som kommer först i mål. Hur ska man annars mäta cykling? ;)
Smaland sa:Bicyclerollingresistance.com jämförde i början av året rullmotståndet mellan olika tryck samt breddvarianter av Continental GP 5000, se resultat nedan:
(Källa: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison)
Nja, långtifrån alltid i verklighetenBengt-re sa:Det stämmer nog bra.
Bicyclerollingresistance, liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlagBengt-re sa:för att få någon som helst komfortfördel måste man ner i tryck och plötsligt har man ett tyngre däck med högre luftmotstånd och i bästa fall samma rullmotstånd.
Örjan Lax sa:Ja det var fett najs! ?
julgus sa:32mm bak ser klart fett ut ;-)
julgus sa:Har nu monterat dem på mina 50mm Prime Black edition kolfiber fälgar. En alltigenom trevlig upplevelse. Conti är lite styvare än Schwalbe upplever jag men inga problem alls att kränga på dem. Gick att få dem att "poppa" utan tryckluft. 32mm bak ser klart fett ut ;-)
Fett och fett, det ser ut som 2019 helt enkelt. Vilket är bra. Grattis!julgus sa:...ser klart fett ut ;-)
På ett av mina hjulpar(18c-fälgar) har jag "28mm" både fram och bak,julgus sa:Blev 28mm fram o 32mm bak Conti Gp5000 tubeless.
Kanske bättre däck för linjelopp än för GP?julgus sa:En kort sväng indikerade skön komfort, kanske lite vag i kurvorna - behövs mer luft i måhända.
Miss Lycka 2.0 sa:Är det en komfortpendlare?
HåkanC sa:På ett av mina hjulpar(18c-fälgar) har jag "28mm" både fram och bak,julgus sa:Blev 28mm fram o 32mm bak Conti Gp5000 tubeless.
men i praktiken är de ~29mm fram och ~31mm bak (GP5k fram och GP4kS2 bak)
Kanske bättre däck för linjelopp än för GP?julgus sa:En kort sväng indikerade skön komfort, kanske lite vag i kurvorna - behövs mer luft i måhända.
/Håkan