[Lvg] Dålig uppför

Obed

Aktiv medlem
[Lvg] Dålig uppför
Min prestation i backarna uppför; framför allt på landsvägen är rent bedrövlig. Försöker träna så gott det går men det går trögt som tusan. Plattmark funkar hyffsat.

Misstänker att min relativt höga vikt är extra ogynsam uppför.

Man vill ju inte sinka åksällskapen under turerna, för att inte tala om hur jobbigt det är.

[Lvg] Dålig uppför
1.
Gå ner i vikt
2.
Träna mer
3.
Bli starkare
4.
Köp ny, väldigt bra, cykel
5.
Köp väldigt lätta hjul

Detta borde hjälpa dig. :)

[Lvg] Dålig uppför
OM du inte hänger med uppför så betyder det att du inte klarar tillräckligt höga Watt/kg under kortare tidsperioder (de flesta svenska backarna är inte mer än någon minut långa). Gå ner i vikt och träna intervallträning borde hjälpa?

[Lvg] Dålig uppför
Tränar du mycket kommer du ocskå att gå ner i vikt. Träna ofta och lite istället för länge och sällan.

träna rundtramp, träna med hög kadens och lätta växlar, skit i farten.
Pumpa på i backarna uppför utan att växla.

cykla - cykla och cykla lite till.

Sedan är du där.

På kvällarna läser du Öijers Blogg :)

[Lvg] Dålig uppför
Som Supertramp skriver så är de flesta backarna i sverige ganska korta. Du behöver alltså inte väga 50-55 för att åka fort uppför här (men det skadar ju inte). Det räcker med starka ben. Styrketräna benen lite och kör spurter under dina träningar (10s och 30s). [punkt tre alltså]

Ökad muskelmassa (som du får när du blir så där skitstark i benen) ökar ju också energiförbrukningen i kroppen och du går lättare ner i vikt.

[Lvg] Dålig uppför
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Tränar du mycket kommer du ocskå att gå ner i
> vikt.

Nja, det går alldeles utmärkt att träna mycket utan att gå ner i vikt, eller till och med gå upp i vikt. Det handlar om hur energibalansen ser ut, alltså hur mycket man stoppar i sig jämfört med hur mycket man gör av med. Du kan träna sönder dina ben utan att gå ner i vikt om du varje gång du tränar stoppar i dig bars och sörplar sportdryck, fikar mitt i passet och dessutom käkar ett jätteportion pasta när du kommer hem.

[Lvg] Dålig uppför
fredrikw skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tränar du mycket kommer du ocskå att gå ner
> i
> > vikt.
>
> Nja, det går alldeles utmärkt att träna mycket
> utan att gå ner i vikt, eller till och med gå
> upp i vikt. Det handlar om hur energibalansen ser
> ut, alltså hur mycket man stoppar i sig jämfört
> med hur mycket man gör av med. Du kan träna
> sönder dina ben utan att gå ner i vikt om du
> varje gång du tränar stoppar i dig bars och
> sörplar sportdryck, fikar mitt i passet och
> dessutom käkar ett jätteportion pasta när du
> kommer hem.

+1, träna på vatten så klarar du dig på lite även på tävling.

[Lvg] Dålig uppför
fredrikw skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Tränar du mycket kommer du ocskå att gå ner
> i
> > vikt.
>
> Nja, det går alldeles utmärkt att träna mycket
> utan att gå ner i vikt, eller till och med gå
> upp i vikt. Det handlar om hur energibalansen ser
> ut, alltså hur mycket man stoppar i sig jämfört
> med hur mycket man gör av med. Du kan träna
> sönder dina ben utan att gå ner i vikt om du
> varje gång du tränar stoppar i dig bars och
> sörplar sportdryck, fikar mitt i passet och
> dessutom käkar ett jätteportion pasta när du
> kommer hem.

Vilka bra tips du kommer med så han blir bättre på att träna i backe.
Märk inte ord, du vet vad jag menar.

[Lvg] Dålig uppför
Globalistic skrev:
> Vilka bra tips du kommer med så han blir bättre
> på att träna i backe.
> Märk inte ord, du vet vad jag menar.

Nej, jag har ingen aning om vad du menar annat än det du skriver, och det du precis skrev är en väldigt vanlig föreställning, och som gör att många aldrig lyckas gå ner i vikt. Om du nu skriver att man går ner i vikt av träning så måste jag väl utgå från att det är precis detta du menar?

Att gå ner i vikt är ett alldeles utmärkt sätt att bli bättre på att cykla uppför (se Supertramps inlägg om W/kg), förstår inte varför mitt inlägg skulle vara irrelevant.

[Lvg] Dålig uppför
Vad väger hojen?

Jag trodde jag var skitkass uppför. Sen gick jag från 12.5kg mtb till ca 8.8kg mtb med lätta hjul... Nu flyger jag uppför :D

Jag köpte mig snabb ;)

[Lvg] Dålig uppför
8dc
Obed skrev:
> Man vill ju inte sinka åksällskapen under
> turerna, för att inte tala om hur jobbigt det
> är.

Tycker det fokuseras för mycket på kondition och träning...

Enkelt! Byt sällskap! ;)

Du är säkert snabb i uppförsbacken men dina medcyklister är snabbare.

Senast redigerad av en moderator:
[Lvg] Dålig uppför
marcus_ec skrev:
> Vad väger hojen?
>
> Jag trodde jag var skitkass uppför. Sen gick jag
> från 12.5kg mtb till ca 8.8kg mtb med lätta
> hjul... Nu flyger jag uppför :D
>
> Jag köpte mig snabb ;)

Din lätte mtb väger mindre än min racer. Har två kvarnstenar till hjul. Men till respekt för sporten vågar jag inte skylla på hojen. Det är nog för lite watt i dessa fläskleggs. Måste erkänna att det är dåligt med intervaller. Ska nog damma av mtb:n för att få naturliga intervaller.
Det blev sallad till lunch, något måste ju göras.

[Lvg] Dålig uppför
42Hz skrev:
> 8dc
> Obed skrev:
> -----
> > Man vill ju inte sinka åksällskapen under
> > turerna, för att inte tala om hur jobbigt det
> > är.
>
> Tycker det fokuseras för mycket på kondition och
> träning...
>
> Enkelt! Byt sällskap! ;)
>
> Du är säkert snabb i uppförsbacken men dina
> medcyklister är snabbare.

haha!

hmm när jag tänker efter är det mina medcyklister som vill ha med mig. Troligtvis för att kränka.

[Lvg] Dålig uppför
Tänk bara på att väldigt lätta hjul ofta har en viktgräns som inte sällan är 90 kg. Utan att veta vad du väger, så kan det ju vara värt att kolla upp innan du köper dina nya hjul!

[Lvg] Dålig uppför
Inläggen angående lättare hjul och cykel kanske inte var allvarligt menade (?) men skillnaden på 500gr lättare hjul eller 2kg lättare cykel gör i storleksordningen 0,5 respektive 2% högre Watt/kg = helt försumbart.

[Lvg] Dålig uppför
Har konstaterat att vikten bibehålls eller tom ökar när träningen kommit igång. Visserligen minskar omfånget en aning men ändå. Är väl ingen ungdom längre med snart 40 år fyllda, sånt kanske påverkar.

[Lvg] Dålig uppför
Som Öijer sa, backarna i Sverige är så korta att man klarar alla på styrka. Är själv lätt (eller var) men har inte lyckats utnyttja de mot de tyngre åkarna, snarare tvärtom då man får det jobbigt på platten istället. Nej i Sverige är det att vara tung och kraftfull.
Johan Landström vann ju Kinnekulleloppet igår, han kan ju knappast kallas lättviktare.

http://talkofbike.blogspot.com/
Mini mini intervju med Kinnekulleloppets segrare

[Lvg] Dålig uppför
Obed skrev:
> Har konstaterat att vikten bibehålls eller tom
> ökar när träningen kommit igång. Visserligen
> minskar omfånget en aning men ändå. Är väl
> ingen ungdom längre med snart 40 år fyllda,
> sånt kanske påverkar.

Ja men hur mycket "för mycket" väger du då? Längd/vikt? Pratar vi några kilon extra så är det nog intervaller och backträning på cykel som ger mest bang per krona. Men drar du omkring på 10-20 kilos övervikt så lär ju en rejäl bantning göra störst skillnad.

[Lvg] Dålig uppför
Vill du bli bättre uppför måste du som de flesta andra träna på det.
Vila dagen innan, kör sen backintervaller (korta, långa, sittandes, stående) tills du är less, men sikta på kanske typ 6x2 eller 5x5min - detta en gång i veckan.
Löpträning gör mig också märkbart starkare när det gäller framförallt stående klättring.

Utnyttja uppförsbackarna på de där långa, lugna gemensamma passen. Kör på så tung växel som möjligt och håll samma fart som de andra för att träna styrka...eller släpp lucka och spurta ikapp dem uppför...

Genom att köra på så sätt har jag, också snart 40, förbättrat mig väldigt mycket uppför - så pass att vissa 20kg lättare klubbkompisar inte längre svischar förbi mig uppför;)

Senast redigerad av en moderator:
[Lvg] Dålig uppför
Globalistic skrev:
> Tränar du mycket kommer du ocskå att gå ner i
> vikt. Träna ofta och lite istället för länge
> och sällan.

Det där beror ju helt på vad man har för utgångsläge.

På mig stämmer det, men exempelvis min sambo är tvärtom, hon går upp i vikt vid hård träning, och lättar när musklerna krymper.

[Lvg] Dålig uppför
Supertramp skrev:
> Inläggen angående lättare hjul och cykel kanske
> inte var allvarligt menade (?) men skillnaden på
> 500gr lättare hjul eller 2kg lättare cykel gör
> i storleksordningen 0,5 respektive 2% högre
> Watt/kg = helt försumbart.

Jag lättade mitt ekipage ca 30kg förra våren, vad ger det? ;)

[Lvg] Dålig uppför
Obed skrev:
> Har konstaterat att vikten bibehålls eller tom
> ökar när träningen kommit igång. Visserligen
> minskar omfånget en aning men ändå. Är väl
> ingen ungdom längre med snart 40 år fyllda,
> sånt kanske påverkar.

Om vikten är svår att få ner får du väl fokusera på annat? Finns många lönnfeta som åker fort uppför!Joe Friel som skrivit boken "Mountainbikers training bible" förordar att köra backintervaller på väldigt tung växel för att lösa detta.
Hitta en backe med lagom lutning och som helst är ganska lång, kör sen flera vändor på riktigt tung växel, omkring 50-60 i kadens. Tryck på hårt från höften och försök sitta still och inte orma dig på cykeln. Kanske prova att ett par sånna pass i veckan ett tag och se om det hjälper?

/Mattias

[Lvg] Dålig uppför
matte; Faktum är att jag är rätt dålig på kadens så jag kör redan för högt i växelregistret. Kanske inte helt lyckat om man inte har tillräckligt med Watt i benen. Har funderat på längre vevar.
Jo jag vet; it's not about a bike, men ändå.

[Lvg] Dålig uppför
Obed skrev:
> Min prestation i backarna uppför; framför allt
> på landsvägen är rent bedrövlig. Försöker
> träna så gott det går men det går trögt som
> tusan. Plattmark funkar hyffsat.
>

1. hyr in en pacare som du kan tolka efter i uppförsbackarna?

2. byt till elcykel?

3. fettsugning?

/Fedde (tramsar ännu mer, f ö så är jag j-t sämst i uppförsbackarna p g a "krockkudden")

[Lvg] Dålig uppför
Obed skrev:
> Det blev sallad till lunch, något måste ju
> göras.

Hur ser din kost ut en vanlig dag? Det är ju mycket matsnack här så det är lika bra att lägga upp korten på bordet.

Du bör äta en bra frukost, varje dag. Sallad till lunch går fetbort om du ska orka cykla efter jobbet. Ät en bra lunch, som gör dig mätt och ger dig energi. Ska inte tjata mer om det, men långsamma kolhydrater är att föredra. Kommer säkert mothugg på det, finns ju så många olika kostskolor numera.

Sen, om du ska träna vid 18 tiden på kvällen så ska du klämma i dig ett mellanmål innan träningen också. Müsli är bra, en tallrik säg 1.5 timma innan träningen.

Efter träning så bör man äta också, men det är helt upp till var och en vad man stoppar i sig. En del föredrar proteindrinkar, andra vanlig mat, vissa både och. Jag äter som en häst även på kvällen efter träning, men det är jag det.

Även om du ska gå ner i vikt så bör du äta 4-5 ggr om dagen, men du ska så klart anpassa portionerna. Överflöd av energi gör att du går upp i vikt istället.

Och så är det bara att köra styrka och intervaller, gärna i en backe. Det ger resultat.

/Leo

[Lvg] Dålig uppför
Beträffande mat brukar jag ta en pilsner efter träning....Ironi..

Utan att vara någon bergsget så vill jag tipsa dig om att köra intervaller off season också, kan ju låta som ett lite udda tips just nu när säsongen är ny. Jag har denna vinter kört väsentligt mer och hårdare intervallträning på spinningcykel och det gav resultat.

Liksom Rippa efterlyste ovan så skulle det vara intressant att veta hur mycket du väger och vad du tror att du har för målvikt. För det är ingen generallösning att gå ner i vikt om man inte är överviktig per defintion. Ligger du bara en 3, 4 kilo över din önskade vikt så är det nog benstyrka som är den bästa vägen att gå, snarare än att tro att snabbheten och orken skall komma bara för att du tappar ett par stenar.

Men du har ju också fått många goda råd ovan att följa.....Lycka till i vilket fall!

//My 2 cents

[Lvg] Dålig uppför
har du jämfört med någon annan eller tycker du bara rent allmänt du är långsam uppför. Tyckte jag var lagom dålig på allt tills jag var med i en tävling, folk körde sjukt fort när det var platt men otroligt långsamt uppför.

[Lvg] Dålig uppför
Jag ökade min löpkapacitet i uppförsbackar genom att köra backintervaller (typ slalombacke). Backen är 280 meter lång och 30 meter i höjdskillnad. Den körde jag 6 ggr med 7 kg ryggsäck och stavar för att träna hela kroppen (ca 1 min 15 sek per intervall). Man är helt slut efter ett sånt pass och kräkkänslorna är starka, men efter ett par månader börjar man märka stor skillnad på vanliga löprundans backar.

Jag kan tänka mig att samma princip gäller på cykeln. Hitta en backe och kör intervaller på cykeln en gång i veckan och sedan några lättare "plattpass" övriga veckans dagar så tror jag att din backförmåga ökar.

Själv gillar jag backar skarpt, både på cykel och i löpspåret. Däremot att plöja vind på platten, det är jag skitdålig på.

/K

[Lvg] Dålig uppför
gandhi skrev:
> Själv gillar jag backar skarpt, både på cykel
> och i löpspåret. Däremot att plöja vind på
> platten, det är jag skitdålig på.

Samma här! Det är få förunnat att vara bra både i backar och på platten.

[Lvg] Dålig uppför
geologen skrev:
> gandhi skrev:
> -----
> > Själv gillar jag backar skarpt, både på
> cykel
> > och i löpspåret. Däremot att plöja vind på
> > platten, det är jag skitdålig på.
>
> Samma här! Det är få förunnat att vara bra
> både i backar och på platten.

+1

[Lvg] Dålig uppför
Träna rundtramp på hög kadens. Bara de absolut brantaste backarna som man behöver stå i och inte går det fortare. Har du dessutom en kass hoj förvinner kraften i vevparti och hjul när du ställer dig och gungar. Angående din vikt vette tusan. När jag körde landsväg var jag alltid ganska bra uppför (jämfört med de jag cyklade med och hur jag förhöll mig till dessa på platten) och jag väger 87 kg. Min lillebror i sin tur krossade mig fullständigt och han vägde då 95 kg, en vikt som även Magnus Bäckstedt har (ca). Och han har har ju lyckats ganska bra i svenska backar som bekant. Däremot, som sagts ovan, blir det en helt annan grej när det lutar mot en halvtimme åt gången, där är det bara watt/kg som gäller.

[Lvg] Dålig uppför
Supertramp skrev:
> Inläggen angående lättare hjul och cykel kanske
> inte var allvarligt menade (?) men skillnaden på
> 500gr lättare hjul eller 2kg lättare cykel gör
> i storleksordningen 0,5 respektive 2% högre
> Watt/kg = helt försumbart.

Hur många watt gör ett kilo på kroppen?

Här pulverbantas det igen :/

[Lvg] Dålig uppför
AxelSthlm skrev:
> Hur mkt har du gått ner, det är ju året på
> pricken ser jag på datumen?

Ja prick ett år sedan :)
Vet inte hur många kilo, 5 kanske. Skaffade våg nyligen, den visar 81. Sässongen har kännts tungt i uppförsbackarna på både lvg och mtb. Rätt motiverande att tappa kilona just nu.

[Lvg] Dålig uppför
Det var lite läsvärt om backar på min favoritsite nyligen:

In summary, take it from a guy who can’t climb for shit and keep these pointers in mind:

1. Attack from the bottom and only shift as necessary. If your cadence lifts, drop the chain into a cog less, and your body will either gravitate towards lifting the tempo in order to stay in it’s rhythm, or you’ll crack entirely.

2. Don’t downshift to ride over the steep bits; raise out of the saddle to power over changes in gradient.

3. Breathe deep from the bottom, loading your blood up with oxygen. Don’t let your competition see or hear your breathing, though, so do this stealthily.

4. An unzipped jersey flapping in the wind not only looks Pro, but helps free up your abdomen for better breathing. Be careful on this one, though – unzipping for a short climb just makes you look like a tryhard wanker. Also make sure to zip back up in full Casually Deliberate style at the top.

5. Cracking completely and pedaling squares after a failed effort looks very Pro, surprisingly enough. Don’t be afraid to overshoot your limit and crack; you might just make it before blowing up.

Hela artikeln här.

[Lvg] Dålig uppför
Teoretiskt räkneexempel:
En cyklist kör i en brant backe där rullmotstånd och luftmotstånd försummas.
om man väger 75kg och har en tröskeleffekt på 4w/kg kan man hålla 300w.
Om cykel+utrustning väger 10kg blir ekipagevikten 85kg.
Sänker man ekipagevikten 1kg motsvarar det 1,1% vilket ger att det räcker med 296,5w för att hålla samma hastighet.

Sänker man vikten med 5kg räcker det plötsligt med 282w.

[Lvg] Dålig uppför
81, som jag, jag tycker inte backar är så jobbigt så det är inte vikten det hänger på :)
Du kan sluta gå ner......såvida du inte är 150cm lång, då är 80 lite mkt......
Hitta en backe och nöt, nöt, nöt, nöt.....

[Lvg] Dålig uppför
AxelSthlm skrev:

> Hitta en backe och nöt, nöt, nöt, nöt.....

Kanske det absolut bästa rådet i den här tråden :)
Inte jättekul, men å andra sidan är det inte heller jättekul att bli avhängd i första backen heller. Känslan av att, så småningom, kunna cykla om köpa-sig-snabb-farbröderna rätt fin.
Har själv jättesvårt för backar men är desto bättre på platten.

[Lvg] Dålig uppför
bng skrev:
> Det var lite läsvärt om backar på min
> favoritsite nyligen:

Sjukt bra tips!

Tillbaka
Topp