[lvg] Fika-/middagsturer i Stockholm

supreeme

Aktiv medlem
Efter en övertalningskampanj under våren så införskaffades en landsvägscykel till sambon för ca 1.5 månader sedan. Vi har varit ute 6-7 gånger gemensamt och cyklar ca 2-4 mil per pass. Hon är helt grön och jag har ett kasst knä. För sambon är cyklingen en ny upplevelse och hon säger sig gilla det. Däremot handlar det just nu inte för någon av oss om att tokköra för att bli fullständigt utmattad utan mer om att komma ut och aktivera oss tillsammans.
Nu till min fråga! Om man vill ut och finköra, upp till 5-6 mil max på en vardagkväll. Kan man komma ut till något mysigt fik eller restaurang där man kan käka en lättare middag? Tänk räkmacka på en brygga, inte kebabrulle på en pendeltågsstation. Jag tror hon skulle uppskatta det. Tänkte exempelvis att vi skulle cykla till marinan i Gustavsberg i helgen, för de har inte öppet efter 18 på vardagar.
Vi kommer hem från jobbet mellan 17 och 18, byter om och drar iväg. Cyklar 1h åt ett håll, lätt middag, 1h hem. Vore perfekt, just nu är det ju både ljust och ljummet ute fram till kl 21 :)
Utgår från Hammarby Sjöstad skall tilläggas. Några bra tips?

Stumpy sa:

Tack för tipsen!
Artipelag verkar dock endast ha öppet i stora restaurangen på vardagkvällar?
Tyresö sjökrog kanske skulle funka bättre.

Vill ju hitta något lämpligt stället där man inte blir fullständigt uttittad och idiotförklarad när man kommer svassande med SPD-SL dojor och cykelbrallor :)

Hit tänkte jag vi kunde cykla i helgen.. Gustavsberg --> http://www.delselius.se/tornhuset.html

Senast ändrad:
Cykla till Älgö t-o-r och sen äta på Stazione i Saltsjö-Duvnäs kanske. riktigt trevligt. och gillar cyklister :)

Tyresö slott har vi cyklat till och käkat brunch någon helg.

Bullandö har finfin glass men vill minnas att det är rätt ovänlig väg dit.

Generellt är det lite svårt att hitta trevliga rundor när man bor inne i stan och man inte vill köra så långt. Om ni kan tänka er att lägga lite mer tid på det går det fint att ta cykeln på pendeltåget, förutom klockan 15 - 18 på vardagar, så kommer man lite längre.

Många spännande förslag att kika på! Avståndsmässigt tror jag vi fixar de flesta. Enda "problemet" är väl att de flesta ställen som verkar ha kvällsöppet känns lite mer "fancy". Stazione i Saltsjö-Duvnäs som omnämns tar alltså emot småsvettiga cyklister i lycra, det låter ju bra i all fall! Är de andra beprövade med full cykelmundering?
Nån gång ska vi väl försöka ta oss ner till Rosenhill på en lördag eller söndag bara så hon får uppleva det också :)

supreeme sa:
Stumpy sa:

Tyresö sjökrog kanske skulle funka bättre.

Vill ju hitta något lämpligt stället där man inte blir fullständigt uttittad och idiotförklarad när man kommer svassande med SPD-SL dojor och cykelbrallor :)

Om man sitter på uteserveringen har jag svårt att tro att det skulle vara något problem.

hm sa:
Inte heller kvällsöppet...
Och lite långt .
http://bistrobjorkvik.se/

Har lagt till med båten där några gånger och käkat god mat i trevlig miljö.

Eller så cyklar ni till Trinntorp, tar båten till Rögrund, käkar middag och badar lite, sover över på vandrarhemmet, tar morgonbåten tillbaks och cyklar hem. :)

Nynäshamn o pendeln tillbaka, om den går, kolla först.

Själv skulle jag om fin miljö bra mat och inte för mycket cykling prioriterades överväga dagsutflykt till Utö via Årsta Havsbad, Ålö via Nynäshmn, kolla först bara att fik och restauranger öppnat.
Högsäsong kanske det kan vara si och så att få med hojen på båten.

Man kan köra lite mer landsväg till Nynäs/Årsta havsbad, sedan lungt o fint på grusvägarna på Utö. Utö värdshus är lite dyrt men har bra mat i mitt tycke, kanske kolla först hur de ställer sig till restauranggäster i landsvägslycra, men jag har ätit där ett antal gånger i shorts o t-shirt, det finns dock många andra matställen på Utö. Båtshaket vid Ålö har jag aldrig ätit på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp