[LVG]Giro d'Italia 2007 12maj-3jun

Rock

Aktiv medlem
Den 12 maj går startskottet för den 90:e upplagan av Giro d’Italia. En tävling som överskuggas av doping och politiska problem inom sporten. Fjolårssegraren Ivan Basso erkände igår inblandning i Operation Poerto. Han erkände inte doping men förberedelse vilket ger samma straff, 2års avstängning från allt tävlande och 4års avstängning från ProTour. Även Michaele Scarponi har erkänt inblandning i OP och kommer självklart inte till start.
Vi får verkligen hoppas att vi slipper fler dopingskandaler.

001.jpg

Sändningstider Eurosport: Från Lördag den 12maj 16:30-
http://www.eurosport.se/home_day3.shtml

Länkar:
Girots hemsida: http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2007/it/
Startlista: http://startlist.cyclingfever.com/startlist.html?_p=startlijst&id=16865
Live rapportering på nätet: http://www.cyclingnews.com/road/2007/giro07/?id=livetimes

Etapperna:
Precis som vanligt så är några etapper speciellt viktiga, redan på etapp 4 kommer vi att få en första vink om vem som pallar trycket i bergen. Här är ”nyckel” etapperna.

Etapp 12:
T12_alt.gif

Kanske den tuffaste etappen i årets tävling med två klassiska stigningar, Colle Dell’Angelo(tävlingens högsta punkt) och Col D’Izoard.

Etapp13:
T13_alt.gif

Bergstempo, alltid svårbemästrat men otroligt viktigt för cyklisterna i sammandraget.

Etapp15:
T15_alt.gif

Lång etapp där det kommer att kosta många minuter för de cyklister som har en dålig dag.

Etapp 17:
T17_alt.gif

profile17a.gif

Om det inte har avgjorts innan etapp 17 så kommer tävlingen att avgöras uppför Monte Zoncolan som är en 10km lång stigning med en snitt lutning av 11% och vissa partier har en lutning av 22%.

Savoldelli1.jpg

Lagen och favoriterna:
Trotts Bassos frånvara kommer 4 tidigare segrare till start i årets tävling var av två stycken tvåfaldiga segrare: Stefano Garzelli(2000), Gilberto Simoni(2001, 2003), Paolo Savoldelli (2002, 2005) och Damiano Cunego(2004).

Quickstep – Innergetic
Quickstep kommer till start med ett förhållandevis svagt lag, man kommer inte att ha någon cyklist med i toppen av sammandraget men har fortfarande goda chanser att vinna enskilda etapper. Räkna med att Quickstep kommer att finnas med i de flesta utbrytningarna på slätetapperna.
Kapten: Paolo Bettini

Astana
I Astana finns en av de stora favoriterna till totalsegern av Girot, Paolo Savoldelli. Laget består av välbeprövade cyklister blandat med okända, unga kazaker.
Kapten: Paolo Savoldelli

Saunier Duval – Prodir
Saunier Duval har det absolut starkaste laget på pappret, i alla fall uppför. Gilberto Simoni lär få fin uppbackning av sina hjälpryttare även i de brantaste stigningarna, främst av Leonardo Piepoli och Iban Mayo men också det nya stjärnskottet Riccardo Ricco. Svagheten både hos laget och Simoni är tempo-körningen. Lagtempoetappen kan bli tuff.
Kapten: Gilberto Simoni

Lampre - Fondital
Lampre ställer upp med ett urstarkt och välbeprövat manskap. Cunego kan räkna med att ha uppbackning långt in i stigningarna och varken lagtempo, bergstempot eller lempoettapen bör vara något problem för Cunego.
Kapten(er): Damiano Cunego, Danilo Napolitano(Spurttare)

Acqua & Sapone - Caffe Mokambo
Acqua & Sapone hör inte till ProTour-lagen och har fått ett WildCard för att köra Girot. Laget är förhållandevis svagt men Garzelli kan mycket väl placera sig i top10.
Kapten: Stefano Garzelli

AG2r Prévoyance
AG2r kommer tillstart med fjolårsskrällen Rinaldo Nocentini som har visat sig vara en utmärkt klättrare. Tyvärr så håller hans lagkamrater inte samma höga standard. Nocentini kan mycket väl köra för sammandraget men det troliga är att AG2r kommer att satsa på enskilda etappsegrar.
Kapten: Rinaldo Nocentini

Bouygues Telecom
Det märks att Bouygues Telecom inte prioriterar Girot, man kommer till start med ett svagt lag och kommer att få satsa på att komma med i de rätta utbrytningarna.
Kapten: Thomas Voeckler

Caisse d'Epargne
Det spanska laget kommer med en stabil trupp som kommer att vara kapabel att ta segrar i de flesta etapper utom de tuffaste bergsetapperna. Däremot ser inte jag någon top10 cyklist i laget.
Kapten: Jose Joaquin Rojas

Ceramica Panaria – Navigare
Ceramica Panaria fick ett välförtjänt WildCard till Girot. Laget är fullt av små, lätta klättrare och kan mycket väl placera Sella högt uppe i slutställningen. I laget finns okså två starka spurtare Maximiliano Richeze och Paride Grillo.
Kapten(er): Emanuele Sella och Maximiliano Richeze(spurtare)

Cofidis - Le Crédit par Téléphone
Tyvärr så får franska Cofidis räknas till ett av de absolut svagaste lagen även om de har en stark kapten i Ivan Parra.
Kapten: Ivan Parra

Crédit Agricole
Undantaget som bekräftar regeln om att de franska lagen inte satsar på girot. Crédit Agricole kommer till start med sin storspurtare Thor Hushovd och Pietro Caucchioli kan försvara lagets färger väl i bergen.
Kaptener: Pietro Caucchioli och Thor Hushovd(spurtare)

Discovery Channel Pro Cycling Team
Discover ståller upp med ett stabilt manskap, flera kända cyklister och goda chanser på att vinna både enskilda etapper och en fint framskjuten placering i sammandraget. Bli inte förvånade om en Discoverycyklist har den rosa ledartröjan efter den första etappen.
Kapten: Yaroslav Popovych

Euskaltel – Euskadi
Tyvärr ett mycket svagt lag på pappret men räkna med att de orangea tröjorna kommer att finnas med i många utbrytningar.
Kapten: Koldo Fernandez

Française des Jeux
Ytterligare ett svagt franskt lag. Française des Jeux har ingen man för samandraget med i sin uppställning. Förra årets 6e plats genom Sandy Casar lär inte upprepa sig. Laget kommer att få inrikta sig på utbrytningar då man inte heller har en ren spurtare med i tävlingen.
Kapten: Carlos DaCruz

Gerolsteiner
Gerolsteiner ställer upp med en stabil trupp men utan stora chanser i sammandraget. David Rebellin räcker inte riktig till i de längsta stigningarna. Gerolsteiner har dock goda chanser på att ta någon etappseger.
Kapten: David Rebellin och Robert Förster(Spurtare)

Liquigas
Liquigas får också räknas till ett av de starkaste lagen. Di Luca får axla ett för honom tungt favoritskap men han kommer att ha god hjälp av hjälpryttare som placerat sig flertalet gånger i top10. Franco Pellizotti kommer att vara guld värd.
Kapten: Danilo Di Luca

Predictor – Lotto
Lotto kommer till start som ett rent spurtlag men Mario Aerts och Wim Van Huffel kommer att ha fria roller i bergen. Allt annat en ett par etappsegrar kommer att ses som ett misslyckand.
Kapten: Robbie McEwen(spurt)

Rabobank
Det holländska laget bör inte ha med top5 att göra men man har ett par intressanta cyklister med i truppen. Graeme Brown kommer att få mäta sina krafter på allvar med McEwen och Petacchi. Michael Rasmussen den tvåfaldige bergsprisvinnaren i Touren finns också med i laget.
Kapten: Graeme Brown(Spurt) och Mauricio Ardila

Team CSC
CSC har lämnat både Sastre och Fränk Schleck hemma och sattsar på etappsegrar i tempo och i spurterna i årets giro. Guld och bronsmedaljörerna från vm i tempo finns med i laget. Lagtempo etappen kommer att gå ruskigt snabbt.
Kapten: JJ Haedo(spurt)

Team Milram
Milram satsar på att ta hem etappsegrar med Petacchi som tyvärr saknar sin viktigaste hjälpryttare Marco Velo som är hemma och läker ihop igen. Den stora frågan är om Petacchi kan komma tillbaks till den storform han hade innan han ådrog sig en knäskada i förra årets giro.
Kapten: Alessandro Petacchi(spurt)

Tinkoff Credit System
Tinkoff fick ett WildCard till Girot och planen var att ha Hamilton som kapten men man har valt att lämna honom hemma då han finns nämnd på en viss spansk doktors lista. Det har rycktas att ”Team Selle Italias” Waladimir Belli ska lånas ut till Tinkoff för att få köra ett sista giro men det verkar inte 100% klart ännu. I sammandraget har man inget att hämta utan kommer att få inrikta sig på enstaka etapper.
Kapten: Mikhail Ignatiev

T-Mobile Team
T-Mobil saknar sin kapten för Girot, Serguei Gonchar som lämnat återbud pga en envis förkylning. Tyvärr är laget riktigt svagt och man saknar helt deras stjärnor.
Kapten: ?

Savoldelli2.jpg

Unibets odds för slutseger:
Cunego, D 2.85
Simoni, G 3.50
Savoldelli, P 5.00
Popovych, Y 10.00
Di Luca, D 12.00
Ricco, Riccardo 18.00
Garzelli, S 18.00
Piepoli, L 20.00
Nibali, V 22.00
Pellizotti, F 30.00
Hincapie, G 30.00
Sella, E 50.00
Arroyo Duran, D 50.00
Noe, A 50.00
Mayo, I 50.00
Rasmussen, M 50.00
Cioni, D 50.00
Zubeldia Aguirre, Haimar 60.00
Nocentini, R 75.00
Ardila Cano, M 75.00
Vila Errandonea, F 75.00
Rebellin, D 100.00
Bettini, P 100.00
Parra, Ivan 100.00
Caucchioli, P 100.00
Zabriskie, D 150.00
Van Huffel, W 350.00
Merckx, A 500.00
Voeckler, T 500.00

Så ska jag ju tippa. Min top3 lista blir som följande: Gilberto Simoni(1), Damiano Cunego(2) och Rinaldo Nocentini(3).

Slog jag den längsta posten i happys historia nu?

[edit]fixade bild länkarna[/edit]

Senast redigerad av en moderator:
Cunego har "vuxit till sig" så jag tror att han blir svårslagen när det är såpass tunt med riktigt vassa allroundåkare. Jag ser Popovych som andrahandsfavorit och Piepoli som outsider. Piepoli är ju ingen stjärna på tempo och på platten men med ett bergstempo och Monte Zoncolan så kan han kapa åt sig rätt mycket tid.
Det vore kul om Rujano kunde visa takterna från 2005 men sedan dess har han ju mest bara varit sur och bråkat så det är väl tveksamt...

Jag håller stenhårt på Simoni. Han blev ju förnedrad och förolämpad av Basso under ett Giro (var det förra året?) och nu när mycket tyder på att Basso är en fuskare så tycker i alla fall jag så här i efterhand synd om Simoni...
Dessutom tävlar ju Simoni ibland på MTB...cred.

Mycket trevligt, i år ska jag se mer än förra året. Bra att sådant här står i min vanliga almanacka också. (:

Rock du är en klippa!!! :D jag har faktiskt väntat på att den här tråden skulle dyka upp !

Hoppas Rasmussen kan ställa till med något fint i bergen!

/Henrik

kayaker skrev:
-------------------------------------------------------
> Det vore kul om Rujano kunde visa takterna från
> 2005 men sedan dess har han ju mest bara varit sur
> och bråkat så det är väl tveksamt...

Rujano är skadad och med i ett lag som inte heller får vara med (Unibet).

Grym förhandsinfo. Tack! (det verkar som att några av bilderna du länkat till flyttat på sig hos Cyclingnews)

Om Cunego lyckats hitta samma form som han hade sista veckan på Touren förra året så kommer han att bli grymt farlig. Simoni går aldrig att räkna bort men jag tror inte han vinner. Ska bli intressant att se om Di Luca:s uppladdning i år funkar bättre för honom. Han körde ju riktigt bra på Girot för två år sen efter att han (precis som i år) tagit hem några segrar i vår-klassikerna.

Ska bli kul att se hur det går för spurtlagen också. McEwen blir vass som vanligt men Petacchi har inte visat nån direkt form i år. Vore kul om Hushovd kunde få till det i och med att han har ett riktigt bra lag som uppbackning.

Sweet! Man har ju förmånen att vara på plats mellan 23/5-6/6:)
ska försöka hitta en bra plats i Pellegrinostigningen å heja fram Cunego.
Nån som varit på Girot tidigare år och vet hur tidigt man måste vara på plats (Pellegrino)?
/Ricke

Jag har tittat (Monte Bondone 2006) och ska du kolla på bergetapp så är det kanske klokt att ge sig av så att man är på plats nån timma innan åkarna beräknas komma. Om du måste ta dig upp samma väg som banan går är bil eller buss inte aktuellt. Vägen är igensmetad med cyklister timmar innan tävlingen ska passera. Har man möjlighet att ta sig upp en dag innan och tälta så kan man ev ta bilen men det roligaste är ju att cykla upp med alla tusentals galna italienare.

[dream]
Alla barer i huvudstaden kommer att ha Westmalle som veckans öl, Girot på storbildsTV och i reklampauserna byter man kanal till Hockey VM lite snabbt som en kul grej.
[/dream]

Thomas

Wladimir Belli kommer inte till start för Tinkoff. Det fanns inte tid enligt laget att få fram måttbestälda cyklar och kläder.

Monte Zoncolan-etappen är en höjdare, värre än passo del Mortirolo. 15% lutning i 6 km... Sen är ju bergstempo alltid roliga då cyklarna och kanske framförallt hjulen tenderar att vara av det allra mest extremt lätta slaget. Är det inte så att hjulen som används vid bergstempo inte rekommenderas att användas utför?

Finns det några managerspel på internet i samband med girot? Under Tour de France brukar det finnas, tex på danska radions hemsida (tror jag det var) fanns ju ett bra. Eller måste man vänta till touren?

Jag gjorde en liga så när ni kan logga in gå med i ligan "Happy". Ligakoden är: 11220910

Jag har ett starkt lag och kommer att bli farlig :-)

Senast redigerad av en moderator:
Snart börjar det. 16:30 startsr Eurosports sändning. dagens Etapp är 25km lagtempo, favoriter till segern är Team CSC och Discovery Channel.

Hur funkar det med ligan och så. Har läst igenom men greppar inte riktigt. Jag har valt ett lag och fått det confirmerat, men sen då? Ska man sitta och räkna poängen själv eller missar jag nåt vitalt?

Kakad, spelet är inte aktiverat ännu, så senare idag kommer du att kunna logga in på dit lag och gå med i ligor.

Argh! mongo! Här har man längtat och gjort sig redo för Girot. Hann se några minuter för jag satte på tvn tidigare.. MEN!!!

Vafan, nu är är Eurosport på't igen...kan de aldrig göra nåt rätt?!?! Håller med tidigare talare...skulle ju för fan börja 16:30...fick se 5 min jag... *suck* Nån som vet om de kommer att hoppa över till cykel igen senare? Fan va trött man blir....

//Christian

Tillbaka
Topp