[lvg] Hjul, aero eller vikt?

garfunkel

Aktiv medlem
Har en tonårstjej som har börjat tävla i år och fått mersmak. Hon behöver definitivt något roligare hjul än standardhjulen som följde med cykeln.

Vad ska man prioritera, vikt eller aero?

Båda är självklart ett alternativ, men någonstans säger ju plånboken ifrån :)

Senast ändrad:
Köp något "lagom" dvs något som ni har råd att krascha men som ändå inte ger alltför mycket nackdelar. Varför inte C24? Aero kostar generellt mer och väger mer. Men det kan vara värt det. Räcker pengarna till ett par dura ace c50 så är de ju både pålitliga och aero och enkla att använda.

Istället för att skapa ny tråd så frågar jag här då min fråga är den samma.

Har tre hjulpar, fulcrum racing 1, racing quattro och fulcrum red wind 50. Vilka ska jag använda på tre berg?

Såg på prioritet GP för ett tag sen, var väldigt stor del av tjejerna som körde på relativt höga hjul, typ 45-60mm. Är det smart på en så knixig bana med alla igångdrag? Där borde väl vikt prioriteras? Eller beror det på bristande resurser, har bara råd med ett par träningshjul och racehjul och väljer då högre profil då det passar bäst på resten av årets tävlingar.

Ge henne ett träningsläger i varmt cykelland istället för att inbilla henne att utrustningen gör skillnad.

Ju mindre hon väger destå svårare blir kantvinden med högprofilshjul. Med det sagt är aero över vikt ett ganska självklart val i Sverige.

superdea sa:
Istället för att skapa ny tråd så frågar jag här då min fråga är den samma.

Har tre hjulpar, fulcrum racing 1, racing quattro och fulcrum red wind 50. Vilka ska jag använda på tre berg?

Såg på prioritet GP för ett tag sen, var väldigt stor del av tjejerna som körde på relativt höga hjul, typ 45-60mm. Är det smart på en så knixig bana med alla igångdrag? Där borde väl vikt prioriteras? Eller beror det på bristande resurser, har bara råd med ett par träningshjul och racehjul och väljer då högre profil då det passar bäst på resten av årets tävlingar.

Dina Racing 1 väger runt 1500g, dina andra två par väger 1800-1900g. Förutsatt att du kommer att åka med i en klunga, tror jag att Racing 1 kommer ge lite skönare känsla i stigningarna.

Angående tjejernas val, så kan det mycket väl vara så att de kör med både aero och lättvikt. Det finns hjul som väger runt 1500g och med 50-profil. Jag kör själv på ett par sådana.

JT sa:
Ge henne ett träningsläger i varmt cykelland istället för att inbilla henne att utrustningen gör skillnad.

Trams. Utrustning gör tyvärr stor skillnad. Synd, eftersom bra grejer kostar mycket. Jag hade gärna levt i en värld där vilken cykel som helst är lika snabb, men det är rena fantasier.

Träningseffekten från en vecka på Mallis, jämfört med en vecka hemma, är ytterst marginell. Däremot kanske det känns trevligare att ha det lite varmare, och komma bort från hemmamiljön. Men man ska akta sig för att inbilla sig att det per automatik innebär bättre träning.

Tycker man snarare kör för mycket på ett träningsläger, men beror väl på ens kapacitet.

Ett igångdrag ska inte vara så länge/långt innan aero går om låg vikt. HåkanC hade någon graf..

Säger Novatech Jetfly som en bra kompromiss till rimlig slant.

geologen sa:
Trams. Utrustning gör tyvärr stor skillnad. Synd, eftersom bra grejer kostar mycket. Jag hade gärna levt i en värld där vilken cykel som helst är lika snabb, men det är rena fantasier.

Det gör stor skillnad i din teorivärld. Det misstag som du och många andra gör är att grovt överdriva vad "stor skillnad" innebär. Att cykla 30 sekunder snabbare per mil enbart mha utrustningen kan man vinna tävlingar på, men det är fortfarande inte "stor skillnad".

Jo, 30 sekunder mer mil är enormt stor skillnad! Jag har blivit tvåa på ett tempolopp med bara ett par sekunder till förstaplatsen. 30 sekunder per mil i ett tremilstempo skulle göra 90 sekunder.

Redan några sekunder per mil är rätt stor skillnad.

JT sa:
Raggamuffin sa:
30 sekunder per mil är jättestor skillnad.

Hur stor skillnad är "liten skillnad"? 10 sekunder? 1 sekund?
Hur stor skillnad är 2 minuter? Gigaultramagniotrolig skillnad?

1 sekund är assload skillnad.
10 sekunder är shitload skillnad.
2 minuter är fuckton skillnad.

Definitionen är, shitload - "more than an assload but still less than a fuckton"

geologen sa:
Jag har blivit tvåa på ett tempolopp med bara ett par sekunder till förstaplatsen. 30 sekunder per mil i ett tremilstempo skulle göra 90 sekunder.

Ja, det var därför jag skrev att man kan vinna tävlingar på den skillnaden. Min invändning är missbruket av uttrycket "stor skillnad". *Allt* är ju tydligen "stor skillnad".

Det går att få både aero och rimligt lätt utan att det blir tokdyrt. Kör reynolds aero72 i tub, väger under 1500 gram för paret.
Aero och lätt, dyrt, men inte tokdyrt. Jag kör de hjulen både på racer och TT hoj, så det är faktiskt "billigt". Riktigt bra hjul till både lvg och tt hoj för under 20k är ju ett kap.

Men, har inte positionen optimerats så är det noll poäng med att fippla med aero på hojjen. Du står för 80% av luftmotståndet, typ.

Stervelo sa:
Det går att få både aero och rimligt lätt utan att det blir tokdyrt. .

Apapapap! Nu får vi nog definera tokdyrt. De flesta här inne skulle nog hålla med om att 20k för ett par hjul är just...tokdyrt. Men samtidigt är det ju en fråga om vad man värdesätter här i livet.

geologen sa:
Jo, 30 sekunder mer mil är enormt stor skillnad! Jag har blivit tvåa på ett tempolopp med bara ett par sekunder till förstaplatsen. 30 sekunder per mil i ett tremilstempo skulle göra 90 sekunder.

Redan några sekunder per mil är rätt stor skillnad.
Väldigt lätt att motivera 30s snabbare hjul per mil om man har förlorat med mindre marginaler, men hur "stor" skillnad ger dessa 30s/10km hjul när allt avgörs i en 200m spurt?

Aero alla gånger - det är inte ens nära. Mitt tips skulle vara Fulcrum Racing Quattro (35 mm höga, 23 mm breda), men man kan ju också höra med klubben om någon har ett par begagnade hjul till bra pris.

Jeppe_E sa:
JT sa:
Raggamuffin sa:
30 sekunder per mil är jättestor skillnad.

Hur stor skillnad är "liten skillnad"? 10 sekunder? 1 sekund?
Hur stor skillnad är 2 minuter? Gigaultramagniotrolig skillnad?

30 sekunder per mil är ca 290 meter vid 35 km/h. Således 1 km längre per timme. Det är 9 km på VR. Ja, eller då 15 minuter.

Bra för Geo att veta när VR körs som tempolopp nästa år (ÄNTLIGEN!!!).

Frågan är väl hur mycket mindre trött du är efter 29,5mil, och om den sparade energin gör att du kan öppna lucka mot dina SubX kamrater på upploppet.

Själv kör jag tunga, styva aerohjul med latexslang och bra däck. För att jag gillart.

Tänk Watt i stället för tid. Högprofilhjul kanske spar i storleksordningen 5-10 Watt jämfört med ett par lägre fälgar och det är en inte helt obetydlig skillnad i en cykeltävling. Och till skillnad från en veckas träningsläger så består ju vinsten i flera år (om man inte kraschar hjulen).

Senast ändrad:
Jag går mot strömmen och tycker att hon ska få en wattmätare istället för placebohjul. Räkna med att ett par fina hjul med 40-60mm djup i 20tkr-klassen kan ge 20-60s besparing över 40km. Aerolinjehjälm ger i princip samma resultat.

Vill man spara 120s över 40km med bara hjulen då krävs en elmotor för att två heltäckta hjul är endast ~71s snabbare över 40km mot en låg fälg.
http://www.flocycling.com/wheels_flo_disc_cc.php

Senast ändrad:
Senast ändrad:
garfunkel sa:
Har man då större fördel av lättare hjul? Om vi tar banan i Halmstad som var klart mer kuperad och backig mot södra Skåne.

Nja, det har vi avhandlat i flertalet trådar. Aero går före vikt. I varje fall i Sverige, för även om Halmstad (halland) är mer kuperat än södra Skåne, så är det inte några jätteutmaningar vi pratar om. Köp så lätta aerohjul som budgeten tillåter.

1640g - http://www.wiggle.se/vision-trimax-35-hjulset-kolfiber/

BjornR sa:
garfunkel sa:
Har man då större fördel av lättare hjul? Om vi tar banan i Halmstad som var klart mer kuperad och backig mot södra Skåne.

http://flocycling.blogspot.se/2014/01/flo-cycling-great-debate-aero-vs-weight.html

Bara att bedöma själv. Mitt svar är att lättare hjul känns rappare men är i själva verket långsammare än mer aero hjul.

Om man vill framstå som seriös och faktamässig, varför slänger man då ur sig falskt mumbo-jumbo i stil med detta?

"Weight has to win somewhere. It turns out it does, but you need one of the most extreme climbs in the world to make it happen. The Alpe d'Huez is one of the toughest climbs in pro cycling."

AdH är inte en av de tuffaste klättringarna som proffsen kör och det är absolut inte ens i närheten av att vara en av de mest extrema klättringarna i världen.

Vad gäller aero kontra vikt har de säkert rätt, men att häva ur sig felaktigheter är inte direkt förtroendeskapande.

garfunkel sa:
Har man då större fördel av lättare hjul?
Så länge hastigheten är minst 20-25km/h är aero snabbare än lättvikt. Läs mer tex här: http://flocycling.blogspot.se/2014/01/flo-cycling-great-debate-aero-vs-weight.html
Men glöm inte att höga fälgprofiler ger ökad risk för sidvindskänslighet

I nr 8-2016 av tidningen Tour http://www.tour-magazin.de testar de 19 olika hjulset och då inte enbart hur snabba de är utan även sidvindskänsligheten
titel_8-2016.jpg

http://abo.tour-magazin.de/digital/

Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i 8-2016 av e-tidningen Tour Int. http://tour-int.com
Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour Int. 8-2016 för 2,99 €/nr.

/Håkan

I så fall för att cykeln bli mer lätthanterlig. Den extra energin som går åt till att accellerera ett par tyngre hjulen är väldigt liten i sammanhanget, aero blir alltid avgörande.

köp dom hon tycker är snyggast och gärna vill använda...
(facit: 38mm höga kantrådkolfälgar med få ekrar, bra däck och slangar.)

om nu tjejer kan tycka att cyklar och cykelhjul är snygga ?

Beräkning av lättare hjuls påverkan av accelerationen (Facit: typ 1% - om man räknar bort luftmotståndet):
https://www.reddit.com/r/Velo/comments/29oedw/the_case_against_rotating_weight/

BjornR sa:
Jag går mot strömmen och tycker att hon ska få en wattmätare istället för placebohjul. Räkna med att ett par fina hjul med 40-60mm djup i 20tkr-klassen kan ge 20-60s besparing över 40km. Aerolinjehjälm ger i princip samma resultat.

Vill man spara 120s över 40km med bara hjulen då krävs en elmotor för att två heltäckta hjul är endast ~71s snabbare över 40km mot en låg fälg.
http://www.flocycling.com/wheels_flo_disc_cc.php
Om det ryms inom budgeten så är definitivt en wattmätare en bättre investering. Jag upplever att till och med norska intervaller blir bättre när man har watt-tal att sikta mot.

Jag hävdar fortfarande att backen på Tossebergsklätten är värst (har inte hört talas om nån annan asfalterad backe i Sverige som skulle kunna vara ännu värre). Hasslövsbacken är inte så brant, så där kan man bara välja en lämplig växel och sittande mata på i 7-8 minuter. Tossebergsklätten är bitvis alldeles för att sitta, och varierar från korta partier där det är ganska flackt (strax innan toppen är det till och med helt platt eller kanske nån meter utför i hundratalet meter), till kortare partier med säkert 25-30 procents lutning. Lägg därtill att den är längre än Hasslövsbacken och har betydligt fler höjdmeter.

JT sa:
GoranS sa:
"The Alpe d'Huez is one of the toughest climbs in pro cycling."

AdH är inte en av de tuffaste klättringarna som proffsen kör

Räcker det inte med HC-klassning längre alltså för att hitta de tuffaste stigningarna proffsen kör?

Finns naturligtvis en viss osäkerhet i exakt hur många av klättringarna som proffsen kör som ska räknas in i de tuffaste. Jag hade nog velat få in den topp-10 eller strax utanför för att "godkänna" påståendet, men där hör AdH inte hemma. Några exempel på klättringar som är klart tuffare än AdH och som körts på större proffslopp, t.ex. Zoncolan, Mortirolo, Finestre, Gavia, Kitzbühler Horn, Punta Veleno, Grosse Scheidegg, Stelvio, Grossglockner, Galibier, Fedaia, Val Martello, Angliru, Bola del Mundo, ... Men det är klart, plockar man med massor av klättringar så kommer ju AdH förr eller senare att komma med.

I kombination med påståendet att det är en av de mest extrema klättringarna i världen blir det dock mest ett bevis på att de inte vet vad de snackar om (alternativt tror att läsarna går på vad som helst). Finns hundratals klättringar som är tuffare än AdH. Man ska visserligen vara försiktig med att blint lita på höjdprofiler och klassificering av klättringar man hittar på nätet, men om man kikar på salite.ch så har de ett sätt att kategorisera klättringar som ger en viss indikation om hur tuffa klättringarna är och där hamnar AdH i kategori 4. Högsta kategorin är 10 och det finns gott om klättringar i varje kategori.

geologen sa:
Jag hävdar fortfarande att backen på Tossebergsklätten är värst (har inte hört talas om nån annan asfalterad backe i Sverige som skulle kunna vara ännu värre). Hasslövsbacken är inte så brant, så där kan man bara välja en lämplig växel och sittande mata på i 7-8 minuter. Tossebergsklätten är bitvis alldeles för att sitta, och varierar från korta partier där det är ganska flackt (strax innan toppen är det till och med helt platt eller kanske nån meter utför i hundratalet meter), till kortare partier med säkert 25-30 procents lutning. Lägg därtill att den är längre än Hasslövsbacken och har betydligt fler höjdmeter.

Tjena!

Hultebacken i Mölnlycke är ju en jävla dräpa men den är inte så lång dock.

Dock är jag helt säker på att den värsta det tävlats i är Äspötempot. 3,6 km 500 höjdmeter och 14% lutning.

Senast ändrad:
geologen sa:

30%? Är du säker? Det är djävligt brant! Runt 25% börjar det se ut som en vägg. Finns det några vägskyltar som säger något om lutningen? De brukar i allmänhet aldrig underskatta värdet.

Tillbaka
Topp