[lvg] Karmansbo - kaktur

izar

Aktiv medlem
[lvg] Karmansbo - kaktur
Någon borde göra något men ingen gjorde något så då gör jag något!

Fikasvettot har ju varit där och rekat http://happymtb.org/forum/read.php/1/1904522 och det är lite för lockande att inte följa hans hjulspår!

Tänkte mig nu på Lördag 4 Aug, avfärd från Welcome Hotel i Barkarby kl 07:00. Det innebär att vi kommer att åka på ovansidan av Mälaren. Räkna med ett snitt på runt 30, är vi många och vindarna inte alltför stygga så kommer det förmodligen gå fortare, men prioriteringen kommer att ligga på att alla ska med och ingen ska lämnas åt sitt öde ute i ödemarken.

Vill man ansluta utefter vägen så är man givetvis välkommen!

Eftersom detta inte är något lopp så kommer det att göras stopp vid behov så räkna med att vi är hemma framåt kvällen mellan 6-8.

Vilka är med?

Senast ändrad:
[lvg] Karmansbo - kaktur
pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Är detta ett svartrejs till kakbuffén?

Snarare ett kakrejs! Nåt måste göras innan kakbuffen stänger för sommaren.

[lvg] Karmansbo - kaktur
Superbra inintiativ! Jag tänkte faktiskt på det här idag. Jag kan tyvärr inte delta pga +ANNAT.

Bestäm en ankomstttid till Karmansbo, t.ex kl 14 (eller vad det nu blir) för de som ansluter från annat håll. Fika halvvägs kan ni göra i Skultuna. Köp med några happykorrekta gjutjärnsstekpannor.

[lvg] Karmansbo - kaktur
izar skrev:
> Det innebär att vi kommer att åka på ovansidan av Mälaren.

Helig kräpp!!! :-o
Det där låter ju för bra för att vara sant! Jag utgick ju från att fjollträskarna skulle åka söder om pölen och jag tvingas cykla kak-fleche först nästa sommar. Men med draghjälp i tiotalet mil, kan min kondition räcka redan i år. :-)

Vågar man hoppas att ni tar vägen Hjälsta–Långtora, så jag kommer undan med 3 mil solo?
Lovar inget bestämt än, men jag hade hursomhelst planerat en långtur till helgen.

[lvg] Karmansbo - kaktur
För massa år sedan, på den första flechen körde vi Bålsta - Hjälsta - Tillberga - Skultuna. Med lite felnavigering. Vi körde samma väg fast omvänt hem i år (men utan fika) och det är riktigt trevliga vägar.

[lvg] Karmansbo - kaktur
Vänta nu, är inte kl 06:00 JÄVLIGT tidigt? :-)

Det är ca 165 km från Barkarby till Karmansbo (beroende på väg givetvis). Bara 5,5h cykeltid även om det endast skulle gå i 30... :-)

[lvg] Karmansbo - kaktur
mzi skrev:
> För massa år sedan, på den första flechen
> körde vi Bålsta - Hjälsta - Tillberga -
> Skultuna. Med lite felnavigering. Vi körde samma
> väg fast omvänt hem i år (men utan fika) och
> det är riktigt trevliga vägar.

Förutom raksträckan vid Ramnäs.

[lvg] Karmansbo - kaktur
Jo, där blir det lagtempo, med extra krydda av omkörande tung trafik. Men som du såg så utelämnade jag allt efter Skultuna, med flit. Visserligen är vägen från Skultuna till Ramnäs ganska fin den med.

[lvg] Karmansbo - kaktur
42Hz skrev:
> Hoppas jag får med nån från rumpmaseland så
> man slipper ligga på rulle solo.

Annars får väl några locals åka och möta lite åt ditt håll.

[lvg] Karmansbo - kaktur
Fan också. Jag hinner inte få någon ny cykel till på Lördag. Min cykel tittade på en Lastbil. Lastbil 1, cykel 0 så att.........

[lvg] Karmansbo - kaktur
baggy skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppas jag får med nån från rumpmaseland så
> > man slipper ligga på rulle solo.
>
> Annars får väl några locals åka och möta lite
> åt ditt håll.

Ja, någon måste göra något! ;)

[lvg] Karmansbo - kaktur
Fikasvettot skrev:
> Förutom raksträckan vid Ramnäs.

Jag får en varning för kategori 5-stigning där i kartprogrammet. :-/
Raksträckor och skogsvägar är en dödlig kombination, som sagt.

Planerar att ansluta vid Landsberga (Biskops-Kulla) precis två timmar efter starten i Barkarby.
Det betyder att jag missar helgens planerade kakprovning på Kråkvilan bara några kilometer därifrån.

Senast ändrad:
[lvg] Karmansbo - kaktur
Jag har utsett Seerinmian till navigatör då jag är ständigt vilse! Skulle jag få bestämma väg så skulle det bli E18 och det är lite sådär att cykla på men jag hittar!

Alla som vill haka på vägen skicka ett PM så ska försöka få vår navigatör att lägga upp en rutt med hålltider.

DT, 06:00 är JÄVLIGT tidigt även för mig, men ska det fikas så ska det göras riktigt, vi måste hänga på låset! Med lite pisstopp och hämta upp folk lite här och där så kommer det lätt att dra iväg i tid, sen är det väl inte så ovanligt att någon får punka också, vilket tar lite tid, vi har lite marginal helt enkelt.

Noterar att DT och Cyklot B är på!

[lvg] Karmansbo - kaktur
Cyklot B skrev:
> Det betyder att jag missar helgens planerade
> kakprovning på Kråkvilan bara några kilometer
> därifrån.

Men Kråkvilan har ju bara öppet på söndagar, så det kan ju inte krocka med den här turen, väl?

[lvg] Karmansbo - kaktur
Alfsomfan skrev:
> Hmmm, kanske jag ska äta kakor på lördag.

Låter lovande! =)

[lvg] Karmansbo - kaktur
köpingsfredrik skrev:
> En officiell tid för samling vid fikat vore bra.
> Vi som har 28 km har lite planering att göra. :-)

Jo jag har full förståelse att det kräver minitiös planering, håll ut det kommer :-)

Alfsomfan, åker du från Stockholm?

[lvg] Karmansbo - kaktur
Preliminär rutt:
http://connect.garmin.com/course/1768805

Okända marker väster om Enköpingstrakten för mig så alla tips/synpunkter välkomnas. Lade en lite sydligare rutt efter Tortuna för att undvika Ramnäs. Ev. kan vi variera rutten hemåt om vi vill ha omväxling eller lite kortare väg :-)

Föreslår fika kl 13 i Karmansbo.
Avfärd kl7 från Barkarby eller möjligtvis 0630 om izar kräver det ;-)
(man måste ju kunna/hinna äta en rejäl frukost oxå :-))
Ev. vattenpåfyllning/snabbkaffe Shell Bålsta.
Stopp för att fånga upp Cyklot B kl 9, förslagsvis korsningen några hundra meter norr om Långtora Kyrka
Kaffestopp Donken i V-ås, 10.30

Vad tror ni - är jag ute och cyklar ;-)

[lvg] Karmansbo - kaktur
JLarsson skrev:
> Är det svårt att hitta banvallscykelbanan i Söping?

har inte kört den norrut, men det borde inte vara så komplicerat. Några gravhögar där den börjar om jag minns rätt.
ScreenShot2012-07-31at10.58.54.png

mitt ad-hoc-vägval förbi Söping i år, fina vägar:
ScreenShot2012-07-31at11.00.34.png

[lvg] Karmansbo - kaktur
Banvallen är perfekt att öva klungtecken på. I Köping kan man stanna för en öl också. Själv ska jag på SLÖDDERSLAKT (+ANNAT) så jag står över den här gången.

[lvg] Karmansbo - kaktur
DT skrev:
> Vafalls, ingen raksträckecykling efter Ramnäs?! De 15 kilometrarna som är så charmiga... ;-)

Precis;7)

[lvg] Karmansbo - kaktur
Jag och mzi cyklade http://connect.garmin.com/activity/197523690 hem från Karmansbo efter att vi hastigt planerat flykten från regnet, så vi hade inte detaljstuderat rutten.

Precis som DT påpekar så är väg 233 väster om Ramnäs tråkig men det är fin asfalt i alla fall. Öster om Ramnäs är det fina vägar med undantag för en kilometer på väg 56 norr om Hökåsen (norr om Västerås). Och man kan gena söder om Örsundsbro.

Hoppas rutten kan ge lite inspiration.

[lvg] Karmansbo - kaktur
Planeras samma sträcka på tillbakavägen?

Ett alternativ kan ju annars vara att ta sydsidan av Mälaren hem, eventuellt med vägen över Kvicksund (för övrigt väldigt fina vägar i de trakterna). Då får man en snyggare GPS-plott på rundan och ytterligare en Mälarrunda att lägga till samlingarna... :-)

Typ såhär:

Temp.jpg

Senast ändrad:
[lvg] Karmansbo - kaktur
Seerinmian skrev:
> Preliminär rutt: http://connect.garmin.com/course/1768805

Ser bra ut, men kartprogrammen väljer alltid kortaste vägen genom Vrå-skogen, vilket innebär en charmig kilometer med 40 meter stigning. Tar man vägen norrut över Biskops-Kulla kapar man tio av dem. :-)
Många som tror att Uppland är helt platt, har blivit överraskade och grymt besvikna. ;-)

Jag tvekar ännu om min kropp klarar av sträckan och tempot, och vill inte bli någon belastning. Men er planering är ju inte beroende av mig (om ni inte styr över Strängnäs hem) så jag återkommer med slutligt besked.

mzi skrev:
> Men Kråkvilan har ju bara öppet på söndagar,
> så det kan ju inte krocka med den här turen, väl?

Korrekt! Men det låter lite mastigt med kakbuffé på lördag och kakprovning på söndag, eller hur?
Tro för Guds skull inte att 40 mil på två dagar är för mycket! ;-)

[lvg] Karmansbo - kaktur
Ja, jag hade nog tänkt ungefär samma sträckning tillbaka, typ http://connect.garmin.com/course/1769445 för lite variation iallafall.

Lite trist med samma sträcka i början och slut på rundan men vi måste ju se till att Cyklot B får sällskap :-)

Den snygga GPS-plotten runt hela sjön tänkte jag rita lördagen efter (11/8/) på "riktiga" Mälarn Runt :-) Ni är väl med då oxå ;-)

Tillbaka
Topp