[LVG] Köp av räser för runt 15k

Rolf.A

Ny medlem
Hej på er,

Har just råkat bli lite lätt intresserad av en räser (får ont i mjälten av blotta tanken på å skava landsväg på mtb:n) så jag har beslutat mig för att införskaffa en racer. Min budget ligger på runt 15k och undrar nu vad den samlade expertisen har för goa råd att komma med :)

Har surfat runt å kollat som fan här på forumet och FAT karbonracern verkar ju fin men riktigt trög å köpa.. Funderar lite på en Canyon ultimate AL 7 eller 8, verkar ha fått fina betyg in en uppsjö av tysktester. Har även spanat in nån rea-Willer på bikebuster med karbonram och lite halvtrista komponenter för runt 15k.

Hittade dock nyss en mycket intressant hoj på bike-discount, nämligen den här:
www.bike-discount.de/shop/k94/a9946/team-road-r.html

Det är en Solution Team road R med full Dura Ace grupp (nästan iaf) och Citec 3000R hjul som verkar va bra mycket dyrare än fullcrum 7 och mavic (billiga som sitter på nästan alla hojar i denna klassen), frågan är om detta kan vara nått att ha?? var hos LBS:en idag och dom ville kränga på mig en TREK 1.7 för 14000 spänn å den är ju inte i närheten av ovan nämnda hoj!

mvh
Roffe

KOLFIBER, inte karbon! Inte samma sak...!

Canyon gör ju ruskigt prisvärda hojjar, om du inte bestämmer dig för något annat smarrigt...

När jag köpte racer för en månad sedan blev det en Isaac Pascal från http://fabin.dk/. Den gick på ca 15000kr inkl frakt efter lite prutande. Det sitter WH-R500 hjul på min och inte RS10 som de verkar ha nu. Den kanske inte är i lättaste laget men funkar bra ändå :). Du har även möjlighet att välja mått på styre, styrstam, vevarmar och delning på kassett.

Dom är även snabba med leveranserna, mindre än en vecka från beställning tills jag hade cykeln.

Senast redigerad av en moderator:
Mirke skrev:
-------------------------------------------------------
> KOLFIBER, inte karbon! Inte samma sak...!
>

förlåt en noob men vad är skillnaden?

Karbon är en geologisk period. Kolfiber är ett material. Carbon är engelska för grundämnet kol.

clnr skrev:
> Karbon är en geologisk period. Kolfiber är ett
> material. Carbon är engelska för grundämnet
> kol.

det trodde jag också :-)
Men varför pratar och skriver man då om Carbonramar?

Mer korrekt benämning borde väl vara epoxiramar, då kolfibern är armeringsmaterialet. Man pratar ju inte om stålväggar när man armerar betongväggar! Jag tycker om happybenämningen kolplast!

Tillbaks till grundfrågan så verkar den cykeln (Solution vara ett bra köp). Blir du biten kan det vara värt till att uppgradera ramen senare.

Treken har en trevlig ram, men är som Rolf säger för dyr. I alla fall om man kollar på de mest prisvärda varianterna. Jag skulle nog valt Canyon Ultimate AL 7 eller 8. De verkar väldigt bra men kolla först upp leveranstiden.

Enl mig (och även dig?) står valet mellan Canyon och Solution-cyklarna.

Tyvärr har jag inget test av den aktuella Solution-cykeln, men de tester jag har sett så verkar de vara bra ramar, ngt tunga kanske men samtidgt väldigt vridstyva.
Finshen kan enl ngt test vara lite enkel.

Dessutom undrar jag vilken utrustn det egentligen är på Daytona-cykeln? Det står olika i texten och tabellen.
RB_0408_18_Ultegra_Rennraeder_Test_Solution_0523.jpg.690772.jpg

http://www.bike-discount.de/shop/k94/a9946/team-road-r.html

Canyon F8-ramen är uppgraderad from -08 och är VÄLDIGT bra, den är bättre än en del kolfiberramar tom, tex Isaac Pascal som har nämts i tråden(map vikt och stabilitet), Isaac har andra ramar som är riktigt bra, tex Impulse.
Utrustn på Canyonen är enklare än på Solution-cykeln, men den är definitivt inte dålig och sådant är enklare att uppgradera än ramen(enl mig)

Du skall naturligtvis välja den cykel som inte bara passar dig bäst utan som du tycker ser bäst ut.
Men jag skulle ha valt Canyon Ultimate AL 7.0. Den är dessutom snyggare
RB_0408_18_Ultegra_Rennraeder_Test_Canyon_0537.jpg.690632.jpg

http://www.canyon.com/_se/roadbikes/equipment.html?b=103

/Håkan

clnr skrev:
> Mer korrekt benämning borde väl vara epoxiramar,
> då kolfibern är armeringsmaterialet. Man pratar
> ju inte om stålväggar när man armerar
> betongväggar! Jag tycker om happybenämningen
> kolplast!

Det närmaste man kommer en korrkt term som lekman är sannolikt kolfiberarmerad epoxiplast.

Har beställt en Radon 9.0 compact från bike-discount den 10 juli och den är fortfarande inte skickad från tyskland. Hoppades få den innan semestern var slut men det sket sig. Så har du brottom glöm bike-discount...
/POJ

Kan varmt rekommendera Fat carbon .
Ring och kolla vad de har hemma .
Beställ inte , som Jag , och tro att cykeln kommer på 2 veckor .
Grymt nöjd (med cykeln , ej leveranstiden eller förstea leveransen som blev fel ).

Martin

hej igen alla,

Mycket revligt med alla fin respons här på forumet :) Beställde grejjer från bike-discount till mtb:n för ett tag sen å det gick jävligt fort men de kanske är en annan sak med kompletta hojjar.

har förstått att HåkanC (efter mycket smygande här på forumet) är en riktig räserguru så jag är lite inna på hans linje, alltså hugga en Canyon ultimate AL 8.0. SRAM Force gruppen är ju så sjukt snugg och verkar vara lättare än DA. Nån som vet om xpress bikearna leverareas snabbare eller är det bara ett hitte-på-knep från Canyons sida??

Förresten va tros om en storlek 60, är 187 och normalt byggd..

Tack
Roffe

hehe, racerguru? tourguru menar du väll :D.

angående express, min kompis beställde en express hoj, tog väll ändå en 3 veckor eller nått. i o för sig är det ju klart bättre än 1,5-2 månader som det annars verkar ta, inte alltid, men väldigt ofta :D

personligen tycker ja storlek 60 låter stort, jag skulle nog köpte en 58 om jag var i din längd, men det är jag det.

cerberos skrev:
>
>
> Det närmaste man kommer en korrkt term som lekman
> är sannolikt kolfiberarmerad epoxiplast.

En förkortning på det blir väl KAEP. Uttalas kap! Någon däremot?

Rolf.A skrev:
> SRAM Force gruppen är ju
> så sjukt snugg och verkar vara lättare än DA.

Kolla upp leveranstiderna från Canyon, de är dessutom såpass poppis att en del modeller/storlekar redan år slutsålda för iår.
Tyvärr.

Visst är Force lättare än DA.
Men det är mer än vikten som skiljer.
De flesta som har provat nuvarande Rival/Force (utan att ha köpt dem innan) tycker att växlingen är sämre än hos nuvarande Shimano/Campa.
Dessutom tycker de flesta som ha jämfört växlingen hos Red med Rival/Force att Red är bättre.
SRAM själva håller tydligen med eftersom de from -09 kommer att ändra växlingen hos Rival/Force till att bli mer Red-liknande.

Men alla tycker inte likadant, därför är det viktigt att du provar själv och inte köper grisen i säcken.
Jag har bekanta med både Rival och Force och som trivs med hur de växlar.

Många tycker att SRAM växlar klonkigare och är allmänt rasslgare än ffa Shiman.
Standard-knepet är att byta både kassett och kedja till Shimano, de är direkt kompatibla.
Då minskar åtminstone rasslet.

/Håkan

vilka är det som tycker att växlingen på sram force/rival är sämre än shimano/campa? är det dina tour "kompisar"? för förutom dem, så har då inte jag funnit många. ja, det är annorlunda än shimano o campa o känns kanske lite märkligt de första 15-20 milen. men det gör det ju även om man kört campa hela livet o byter till shimano en "kort" tur. är så trött på det där snacket, speciellt från nån som inte testat det särskilt mycket själv (i alla fall är det så jag uppfattat det).

du har ju kompisar som gillar grejerna, så de kan ju inte vara så dåliga.

att RED är bättre o att rival/force får en del RED funktioner är ju inte så konstigt, dels är RED en "bätre" grupp precis som att dura-ace ska vara värre än ultegra, o dels är RED nyare, o skulle ju vara märkligt om de inte hade försökt förbättra nån funktion, därmed inte sagt att de tycker den gamla funktionen är dålig, som du antytt tidigare. det är som bilar, man kan alltid förbättra nått. det är bara shimano som kunnat härja ostört o inte behövt ändra mycket förän i år. i år har även shimano fått "arslet ur vagnen" :D

sram växlar lite som campa, alltså inte silkeslen växling utan mer mekanisk känsla. dock inte lika mycket som campa skulle jag nog säga.

men som sagts, det är ju en smaksak

Agående ramstorlek på Canyon. Är 187 cm och sitter bra på Ultimate AL 9.0 stl 62. Canyons PPS föreslog 64 el 62. Vad gäller Canyon express så hade jag cykeln 2 veckor efter beställning.
/David

Jag är 187 med ganska långa ben, 92 i grenmått och kör på en 60cm Canyon F10 som passar perfekt till mig. Överröret på Canyonramarna är inte speciellt långt om man jämför med en del andra märken på marknaden, motsvarar nog 58 hos många nadra.

Mikael: Men då har du bytt styrstam? Jag sitter lätt sträckt, med ett drop på ca 10 cm. Skymtar med händerna i bocken navet strax framför styret. Valde stl med hjälp av Fitcalculator och wrenchscience. Har sedan en tidigare en Bianchi Via Nirone stl 61.
/David

Rolf.A skrev:
> SRAM Force gruppen är ju
> så sjukt snugg och verkar vara lättare än DA.

Om du sparar in 2 kg (2.000 g) vikt på din hoj så kan du öka din hastighet med 0,05 km/h vid 30 km/h på platten med oförändrad energiåtgång och med 0,18 km/h vid 10% lutning och snittfart 7,9 km/h. "Viktens inflytande överskattas av de flesta cyklister" (Tour maj 2008 s 88). Ta en deciliter mindre vätska med nästa gång du cyklar om viktskillnaden bekymrar dig.

Mitt råd är att fundera över om du gillar Sram-sättet att växla, jämföra hur det känns att hålla i handtagen, jämföra känslan när du växlar, jämföra bromsning (kort och gott: prova själv) samt även ägna en tanke åt pris och tillgång på delar. Estetiken är inte heller oviktig tycker jag, många gillar t ex inte att Shimano har växelvajerdragning framför styret och inte under styrlindan (utom på nya DA 79xx).

Entusiastiskt om Force: http://www.pezcyclingnews.com/default.asp?pg=fullstory&id=4395 (och här om Red, där man även kort nämner vad som är bättre än med Force: http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=6011).

Det är ju sant att en lättare cykel många gånger misstas för att vara en mycket snabbare cykel, men det som en lättare cykel gör är att ge en helt annan känsla när man åker på den. Framför allt om man har lätta hjul blir den mycket mer kvick och känns snabb även om den i uppmätt hastighet över en viss sträcka inte är snabbare. Åk-känsla och placeboeffekt är inte att underskatta...

Tack alla för fin respons. Det kommer att bli en Canyon Ultimate AL men ja vete fan om det är värt 2000 spänn med FORCE grupp istället för Ultegra. Leveranstiden bekymmrar mig dock något men den som väntar på nått gött...

På tal om hjul hur är hjulen på Canyonen? styva som majonäs och rullmotstånd som ett kylskåp på högkant??

//
Roffe

Oj satt och nästan-köpten en 7.0:a som finns som express bike men då såga jag att det finns double och compact, grön som jag är undrar jag vad detta betyder???

Tacksam för snabbt svar

Tack
Roffe

Cicli B har lagt upp en ny räser idag men carbon, ultegra, Ksyrium Elite och Richey WCS komponenter för 1595 euro. Det hade jag valt! Den ramen har fått bra recensioner, eller hur HåkanC?
Cicli B fly (lätt och bra aluram) har ju 2 olika konfigurationer med SRAM som är galet prisvärda också (enligt mig...). Personligen tycker jag att Cicli B får för lite uppmärksamhet här. Är det namnet som avskräcker?
Funderar själv på Cicli B fly men förstår inte varför Cicli B Fly 08 Ultegra heter just "08"? Den verkar ju ha samma ram som SRAM cyklarna (som inte heter 08). Det finns ju två olika Fly ramar varav 08:an är lättare.

toke skrev:
> Cicli B har lagt upp en ny räser idag men carbon,
> ultegra, Ksyrium Elite och Richey WCS komponenter
> för 1595 euro. Det hade jag valt! Den ramen har
> fått bra recensioner, eller hur HåkanC?

Recensioner vet jag inte, men den har blivit testad av Tour,
senast i 2/2008 och om jag kommer ihåg fick den inte så bra omdömen.
Kolla själv här http://www.tour-magazin.de/?p=2432
Där du även kan ladda hem hela testet för 2 Euro

FAT Carbon är en bättre kolfiber-cykel i fyndprisklassen, men om/när de kan leverera är en annan sak...
http://shop.cycles-4-u.de/shop/inde....html&XTCsid=11980c5cc69388cdb706cbaf52378834

> Cicli B fly (lätt och bra aluram) har ju 2 olika
> konfigurationer med SRAM som är galet prisvärda
> också (enligt mig...). Personligen tycker jag att
> Cicli B får för lite uppmärksamhet här.
Enl de tester jag har läst av olika CicliB-cyklar så är det just Fly-modellen som är bra.
De andra modellerna är inget särskilt.

OBS
Det är inte jag, Tour eller ngn annan, som skall bestämma vilken cykel du skall köpa.
Den bästa cykeln för dig är den vars geometri passar dig bäst och vars utrustning och utseende du tycker bäst om.

/Håkan
EDIT: La till förtydligandet

Cykelcity säljer visst en karbonhoj som kallas för Columbus F100 som kostar runt 15kkr. Det kanske skulle kunna varit ngt? Ngn som känner till om den hojjen är bra? Columbus är väl cykelcitys eget märke har jag för mig. Många är ju nöjda med Columbus Pinta, men hur är det med F100? Svampig karbon, eller bra karbong?

Tja!

Blåser liv i denna tråden igen. Jag har fortf inte handlat någon räser men nu är det dags!
Det lutar väldigt mycket år en CANYON Ultimate AL 8.0 med full ultegra SL för 16k.

Någon som vet om det finns något vettigare för runt dom pengarna i dagsläget som inte är en FAT??

Har varit i kontakt med canyon sverige och enligt honom har dom skärpt till sig med laveranstiderna.. så han har för sig att jag har den hemma på 2 veckor.. hmm tillåt mig tvivla

Vänliga hälsningar

//
Roffe

djungelbrand.blogspot.com

Tillbaka
Topp