<LVG>Motionsloppens död? Nytt från Trafikverket...

Tiki

Aktiv medlem
Det verkar som en ändring i riktlinjerna nyligen skett hos Trafikverket. Vi har nu i dagarna fått avslag att anordna vårt motionslopp Glafsfjorden Runt som brukar locka 100-200 deltagare. Årsmedelsdygnstrafiken (Ådt) får inte överskrida 2000 och maxhastigheten får max vara 80 km/h på de vägar som ska nyttjas för ett motionslopp enligt Trafikverket. Vägar med så lite trafik är ganska gömda idag. Vi ser också det lite svårt att bara nyttja helt ödsliga vägar då man ändå kommer att tvingas korsa större vägar och då med stora risker som följd.

Själv berörs jag inte egentligen eftersom jag håller mig på stigarna men det var inte så vidare upplyftande besked för cykelsporten i sig. Finns det andra arrangörer här på forumet som stött på samma problem? Hur har ni löst det?

Edit: rubriksättningen

Senast ändrad:
Maxfart om 80km/h är väl bra? Känns ju "sådär" att släppa loss motionsklungor på hårt trafikerade och snabba vägar..

Det vore väl bättre att kunna stänga av trafikerade vägar under den tid som det finns cyklister på de sträckorna? Som man gör med löptävlingar och liknande?

Kul... Eller inte, är det så de ska ta bort cykeltävlingarna alltså?

Gäller samma för alla sporter?

Vad hände med att enkelrikta trafiken på tävlingsvägarna?

På samma sätt dödar man sportskyttet. Lägg ner skjutbanorna, då dör föreningarna och tävlingarna = finns inget behov av vapnen = hej då sport. :/

lundatok skrev:
------------------------------------------------------
> Vad hände med att enkelrikta trafiken på
> tävlingsvägarna?

Det brukar väl vara enkelriktat på lvg-motionsloppen?! Åtminstone måste det ha varit det på Husiesvängen i söndags där jag såg flera cyklister som körde på vänster sida i skymda kurvor och backkrön. Konstigt...

Tillbaka
Topp