[LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen? Nu: Någon med erfarenhet av knäprotes?
DH sa:Hej!
Sorry om jag kommer med en fråga fr sidan i tråden.
Jag lyckades bryta lårbenshalsen för ca 10 år sedan. Vid operation satte man in en platta i höftbenet och ngn slags titanstång m "hook" i själva lårbenshalsen.
Det har funkat bra, men nu har jag börjat få besvär m värk etc. Jag känner att den opererade sidan inte är i balans med den oskadade sidan, sämre flexibilitet mm.
Vilken rätt, sjukvårdsgaranti etc har jag att få ta bort platta, stång hook?
Jag tror jag slipper mkt av obalansen och den sneda belastningen om de tas bort. Samt mindre värk och därmed bättre livskvalitet både idag och på sikt.
Att plocka ut material faller under vanlig sjukvård så det är samma rättigheter till en bra vård som vid alla andra behov som gäller. Gör som Mats65 skriver och sök för besvären så får någon ortoped göra en bedömning av höften och diskutera ev ingrepp med dig. Generellt för de flesta extraktioner av inopererat skrot är att utfallet är ovisst. Ibland är det materialet som orsakar besvären men ibland är det skadan i sig eller biverkningar av den första operationen.