[LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen? Nu: Någon med erfarenhet av knäprotes?

[LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen? Nu: Någon med erfarenhet av knäprotes?
DH sa:
Hej!
Sorry om jag kommer med en fråga fr sidan i tråden.
Jag lyckades bryta lårbenshalsen för ca 10 år sedan. Vid operation satte man in en platta i höftbenet och ngn slags titanstång m "hook" i själva lårbenshalsen.
Det har funkat bra, men nu har jag börjat få besvär m värk etc. Jag känner att den opererade sidan inte är i balans med den oskadade sidan, sämre flexibilitet mm.

Vilken rätt, sjukvårdsgaranti etc har jag att få ta bort platta, stång hook?

Jag tror jag slipper mkt av obalansen och den sneda belastningen om de tas bort. Samt mindre värk och därmed bättre livskvalitet både idag och på sikt.

Att plocka ut material faller under vanlig sjukvård så det är samma rättigheter till en bra vård som vid alla andra behov som gäller. Gör som Mats65 skriver och sök för besvären så får någon ortoped göra en bedömning av höften och diskutera ev ingrepp med dig. Generellt för de flesta extraktioner av inopererat skrot är att utfallet är ovisst. Ibland är det materialet som orsakar besvären men ibland är det skadan i sig eller biverkningar av den första operationen.

Tack för svar Mats65 o Nordin!

Jag har förhoppningsvis fått igång processen nu. Pratade med min närsjukvård idag.

Undrar hur länge det dröjer innan benen vuxit igen...sannolikt längre än 6v?

Hej, jag bytte höftled för ca 1,5 år sedan. Jag pratade om cykling med min ortoped och han sa att det bara är att cykla på. Jag kan känna i höften vid uppdrag, men det känns mer muskulärt än i själva höftleden, så det är väl bara jobba på med rörelse- och styrketräning.

Vad gäller risk för luxation vid mer än 90 grader så pratade jag med min sjukgymnast om det och hon sa att det bara gällde de första sex veckorna, innan musklerna har läkt ihop och "håller fast leden". Men det verkar vara lite olika information där. Jag kollade dock upp höftregistret och hur stor andel som luxerar och det var 0,6%, m a o så är risken ganska liten. Personligen tror att majoriteten av dessa sker de första sex veckorna och ofta hos äldre som har svaga muskler. Själv tänker jag inte en sekund på att stanna vid 90 grader. Jag åker utför, lirar padel och kör i stort sett på som vanligt.

Den enda egentliga restriktion jag har fått (vilket också går att läsa på Vårdguiden) är att jag inte ska löpträna. Inte för att det inte går, det går utmärkt, utan pga slitaget det kan medföra. Samtidigt läste jag nyligen om en man som hade bytt båda höftlederna och sprang marathon en dryg månad efter operationen. Sen sprang han 17 marathonlopp samma år och skulle springa 24 st nästa år. Så visst går det, men kanske inte är något man rekommenderar.

Lycka till
//Lelle

Lelle41 sa:
Hej, jag bytte höftled för ca 1,5 år sedan. Jag pratade om cykling med min ortoped och han sa att det bara är att cykla på. Jag kan känna i höften vid uppdrag, men det känns mer muskulärt än i själva höftleden, så det är väl bara jobba på med rörelse- och styrketräning.

Vad gäller risk för luxation vid mer än 90 grader så pratade jag med min sjukgymnast om det och hon sa att det bara gällde de första sex veckorna, innan musklerna har läkt ihop och "håller fast leden". Men det verkar vara lite olika information där. Jag kollade dock upp höftregistret och hur stor andel som luxerar och det var 0,6%, m a o så är risken ganska liten. Personligen tror att majoriteten av dessa sker de första sex veckorna och ofta hos äldre som har svaga muskler. Själv tänker jag inte en sekund på att stanna vid 90 grader. Jag åker utför, lirar padel och kör i stort sett på som vanligt.

Den enda egentliga restriktion jag har fått (vilket också går att läsa på Vårdguiden) är att jag inte ska löpträna. Inte för att det inte går, det går utmärkt, utan pga slitaget det kan medföra. Samtidigt läste jag nyligen om en man som hade bytt båda höftlederna och sprang marathon en dryg månad efter operationen. Sen sprang han 17 marathonlopp samma år och skulle springa 24 st nästa år. Så visst går det, men kanske inte är något man rekommenderar.

Lycka till
//Lelle

Det låter som det jag kommit fram till. Skrev tidigare i tråden om 3 olika besked från sjukvården, men det som var som du skriver kom från kirurgen som opererade. Även om jag känt att det han sa är det korrekta känns det skönt att få det bekräftat.

Kommit fram till ungefär samma. 90° och 6 veckor är tilltagna med marginal, och beräknat på de svagaste. Risken för luxering beror förmodligen på hur tränade musklerna är innan, samt hut man är konstruerad. Men oavsett, jag går stenhårt på 90° och 6 veckor - minst.

Även om det är bra att vara extra försiktig så är det ju dumt att skrämma upp en. Jag träffade den då tilltänkta kirurgen innan op, besöket när det röntgas etc. Han gick på stenhårt med att 90°, sen säger det PANG, utan förvarning, resten av livet. Och har man väl gjort det en gång så händer det lättare igen. Han hade sån där lite fånig tuppfajtarattityd. Såg till att byta kirurg.

Mats65 sa:
Välkommen i klubben :-(
Är det pga artros du har bytt?
När bytte du ut höften?

Jag bröt lårbenshalsen i april 2018 som skruvades ihop. Sedan tillstötte det komplikationer i form av caput nekros som ledde till att jag fick byta ut vänster höft 11 juni i år. Opererades med anterolateralt snitt, ofta kallat främre snitt vilket egentligen är fel benämning eftersom det ändå är på sidan.
Tyvärr har jag haft problem med höfterna tidigare, och eftersom muskler mm inte heller var helt återställda efter frakturen så har jag ganska mycket problem fortfarande.
Men jag har kommit igång och cyklar en del, men det går fortfarande ganska sakta och kör inte så långt ännu. För det mesta så håller jag uppe på styret, men jag har även testat att hålla i bocken och det har funkat hyfsat. Då har jag ändå ca 15 cm drop och böjer mer än 90 grader i höften. Har inte vågat testa att sitta på tempocykel ännu.

Det där med restriktioner är väldigt olika mellan olika ortopeder.
Min ortoped sade att jag på lång sikt inte har några restriktioner förutom att vinkla in knäet samtidigt som jag böjer i höften. Men det där är individuellt och beror på kroppens anatomi, hur bra man har lyckats placera protesen, typ av protes samt hur tighta ligamenten är. Har man starka muskler runt höften så hålls den också på plats bättre.
Ortopeden brukar testa luxationsrisken som sista steg i operationen. Till mig sade han att han fick kämpa hårt för att kunna luxera den vilket är positivt.

Generellt är det mindre luxationsrisk med anterolateralt snitt (främre) än bakre. Jag tror att det beror på att med bakre snitt så skär man av muskler som skapar utåtrotation. Innan de musklerna har blivit riktigt starka, och det kanske aldrig händer, så ökar risken för inåtrotation som kan leda till luxation.
Vilken typ av snitt har du?

Angående rotationer så ska du nog sträva efter att inte rotera alls. Detta förutsatt att det är ditt normalläge och att man inte har satt protesen snett. Förutom luxationsrisken så är det knappast något problem för höftleden i sig att rotera inåt eller utåt. Att den skulle slitas mer i något läge har jag svårt att tro om den sitter rätt. Problemet är som sagt att den kan inte rotera hur mycket som helst innan ”halsen” tar i andra skelettdelar och till slut luxerar den. De jag har hört om som haft luxationer har sagt att de inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut.

Lycka till och var noggrann med rehab. Avsluta inte rehabövningar bara för att det känns hyfsat bra. Det tar tid att återbygga en bra muskelkorsett, och pga luxationsrisken behöver man den ännu mer än om man inte har protes.

Läste genom detta en gång till, nu när jag fått lite kött på benen (bildligt talat). Det du skriver om luxering känns lite sådär. Har du någon uppfattning om de som "inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut." har råkat ut för det under de första 6 veckorna, eller typ när som helst efter op?

Jag känner några som fått ny höftled. Frågat en av dom om han vet någon som fått luxering, japp, han kände en. Så typ 100% av de jag känner som opererats känner någon som fått luxering enligt min undersökning. :)

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Mats65 sa:
Välkommen i klubben :-(
Är det pga artros du har bytt?
När bytte du ut höften?

Jag bröt lårbenshalsen i april 2018 som skruvades ihop. Sedan tillstötte det komplikationer i form av caput nekros som ledde till att jag fick byta ut vänster höft 11 juni i år. Opererades med anterolateralt snitt, ofta kallat främre snitt vilket egentligen är fel benämning eftersom det ändå är på sidan.
Tyvärr har jag haft problem med höfterna tidigare, och eftersom muskler mm inte heller var helt återställda efter frakturen så har jag ganska mycket problem fortfarande.
Men jag har kommit igång och cyklar en del, men det går fortfarande ganska sakta och kör inte så långt ännu. För det mesta så håller jag uppe på styret, men jag har även testat att hålla i bocken och det har funkat hyfsat. Då har jag ändå ca 15 cm drop och böjer mer än 90 grader i höften. Har inte vågat testa att sitta på tempocykel ännu.

Det där med restriktioner är väldigt olika mellan olika ortopeder.
Min ortoped sade att jag på lång sikt inte har några restriktioner förutom att vinkla in knäet samtidigt som jag böjer i höften. Men det där är individuellt och beror på kroppens anatomi, hur bra man har lyckats placera protesen, typ av protes samt hur tighta ligamenten är. Har man starka muskler runt höften så hålls den också på plats bättre.
Ortopeden brukar testa luxationsrisken som sista steg i operationen. Till mig sade han att han fick kämpa hårt för att kunna luxera den vilket är positivt.

Generellt är det mindre luxationsrisk med anterolateralt snitt (främre) än bakre. Jag tror att det beror på att med bakre snitt så skär man av muskler som skapar utåtrotation. Innan de musklerna har blivit riktigt starka, och det kanske aldrig händer, så ökar risken för inåtrotation som kan leda till luxation.
Vilken typ av snitt har du?

Angående rotationer så ska du nog sträva efter att inte rotera alls. Detta förutsatt att det är ditt normalläge och att man inte har satt protesen snett. Förutom luxationsrisken så är det knappast något problem för höftleden i sig att rotera inåt eller utåt. Att den skulle slitas mer i något läge har jag svårt att tro om den sitter rätt. Problemet är som sagt att den kan inte rotera hur mycket som helst innan ”halsen” tar i andra skelettdelar och till slut luxerar den. De jag har hört om som haft luxationer har sagt att de inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut.

Lycka till och var noggrann med rehab. Avsluta inte rehabövningar bara för att det känns hyfsat bra. Det tar tid att återbygga en bra muskelkorsett, och pga luxationsrisken behöver man den ännu mer än om man inte har protes.

Läste genom detta en gång till, nu när jag fått lite kött på benen (bildligt talat). Det du skriver om luxering känns lite sådär. Har du någon uppfattning om de som "inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut." har råkat ut för det under de första 6 veckorna, eller typ när som helst efter op?

Jag känner några som fått ny höftled. Frågat en av dom om han vet någon som fått luxering, japp, han kände en. Så typ 100% av de jag känner som opererats känner någon som fått luxering enligt min undersökning. :)
Det jag skrev om att den bara poppar ut är baserat på berättelser från personer i en facebookgrupp för höftledsopererade. Det är inga jag känner personligen.
https://www.facebook.com/groups/532974030148212/

Jag har fattat det som att de flesta luxationerna sker första 3 månaderna. Sen avtar det, men har man otur så kan det ske även efter flera år.
Citat från ett inlägg i facebookgruppen:
”Hittade en artikel på nätet från Läkartidningen. Den handlade iofs om tidig omoperation av höftledsprotes efter luxation (och det är mycket ovanligt) men artikeln innehöll också lite statistik om luxationer i allmänhet: Det finns ingen helt tillförlitlig statistik på hur många procent som drabbas av luxation, men man räknar med 2-4%. Ett skäl till att statistiken inte är helt tillförlitlig är att en del höfter "hoppsan-reponeras" av släkt och vänner på plats och en del reponeras på akuten och det är inte alltid att de rapporterar. Hälften av alla rapporterade luxationer sker inom de tre första månaderna efter operation och 2/3 inom det första året. Flera faktorer påverkade risknivån, tex patientens förmåga att följa instruktion, andra sjukdomar eller muskelsvaghet, men också faktorer som kirurgens skicklighet, protesens utformning och vilken typ av snitt som användes hade påverkan.”

@Mats65, tack, men nej tack! Väljer att förtränga ditt svar :)

GoranS sa:
...
Märkte att kryckhoppande i uppförsbacke är jobbigt (bor uppe på en kulle). Kanske skulle se till att köra det som överkroppsträning framgent!?

Besteg Gammelsäterfjället med kryckor i min ungdom, det var no-touch på ena benet. Säkert några hundra meters höjdskillnad mellan baslägret och toppen.

Det var som sagt i min ungdom, varje gång jag nu reser mig ur stolen tänker jag på följande:

Gammal tråd kanske?

Jag har haft en protes i höften i 7 år.

Tog dock en ytersättnings variant (Birmingham) för att jag inte ville riskera luxering.
Jag kallar den sporthöften.

Har för mig fungerat kanon, även om jag inte är lika smidig som jag var förut,(nåja).

Om någon skulle fråga mig så är min rek.

Gör förr snarare än sen.
Ta ytersättning

mina två cent.

GAskefalk sa:
Gammal tråd kanske?

Tog dock en ytersättnings variant (Birmingham) för att jag inte ville riskera luxering.

Har för mig fungerat kanon, även om jag inte är lika smidig som jag var förut,(nåja).

Gör förr snarare än sen.
Ta ytersättning

mina två cent.
Ska man ha ytersättning så får man åka utomlands och betala för operationen själv. Det görs inga operationer med ytersättning i Sverige längre.
I teorin så borde försäkringskassan ersätta operationer utomlands, men i praktiken sker det inte.

GAskefalk sa:
Gammal tråd kanske?

Gör förr snarare än sen.
Ta ytersättning

mina två cent.

Tjena!
Det har blivit lite diskussion om att svensk sjukvård vill undanhålla möjligheten att få en ”sportprotes”. Gör en sökning på ytersättningsprotes uppföljning problem eller liknande och utnyttja sedan er egen förmåga till källkritik. Funkar för en del men är mkt långt ifrån risk/problemfritt.

Ha de!

7 veckor efter operation. Cyklade för första gången igår, väldigt skönt. Att slippa smärtan i höftleden är en stor befrielse.

Måste fortfarande ha kryckor för att inte halta, dock fuskar jag ibland med enbart en krycka. Detta beror nu mest på att jag har ont i knäet på samma ben. Har haltat de senaste åren p.g.a. höftleden och inte belastat knäet, nu när jag gör det så får jag rätt ont där. Kan därför inte belasta benet ordentligt. Gammal korsbandsoperation, och utslitet knä. Lite trist, hade nog annars klarat mig helt utan kryckor nu (kryckorna är för att man inte skall vänja sig med att halta).

Någon med erfarenhet av knäledsprotes? Lika omständlig konvalescens som höftledsop? Förutom att springa, några begränsningar efter op utöver de för höftleden?

me.I.am sa:
7 veckor efter operation. Cyklade för första gången igår, väldigt skönt. Att slippa smärtan i höftleden är en stor befrielse.

Måste fortfarande ha kryckor för att inte halta, dock fuskar jag ibland med enbart en krycka. Detta beror nu mest på att jag har ont i knäet på samma ben. Har haltat de senaste åren p.g.a. höftleden och inte belastat knäet, nu när jag gör det så får jag rätt ont där. Kan därför inte belasta benet ordentligt. Gammal korsbandsoperation, och utslitet knä. Lite trist, hade nog annars klarat mig helt utan kryckor nu (kryckorna är för att man inte skall vänja sig med att halta).

Någon med erfarenhet av knäledsprotes? Lika omständlig konvalescens som höftledsop? Förutom att springa, några begränsningar efter op utöver de för höftleden?

http://gangbar.se/
Generellt är det tuffare rehab/konvalescens efter knä än höftprotesoperation.

StinkySupreme sa:
me.I.am sa:

http://gangbar.se/
Generellt är det tuffare rehab/konvalescens efter knä än höftprotesoperation.

Tack. Men du får gärna utveckla att det är tuffare, på vilket sätt?
Jag läste lite på sidan du länkade, spontant känns det ungefär som efter höftledsoperationen. Smärta, träning och isolering i lägenheten några veckor var jag inställd på. Det som var jobbigt var rädslan för luxering, jag tog det extremt försiktigt med vissa rörelser, men mentalt var det pressande tyckte jag. För knäprotes verkar det inte vara samma risk.

Kan rapportera om knäprotes. Har en liknande historia med gamla menisk- och korsbandsoperationer för drygt trettio år sedan, och svår artros, sista löpsteget togs vid femtio, 2010, och i ärlighetens namn var det inge vidare åren innan dess heller. Det fungerade sen bra att cykla, successivt sämre att åka längdskidor, men att gå gick till sist inte alls pga smärta och överbelastning efter knappa kilometern, trots styrketräning etc. Det lönar sig enormt att träna före operationen, jag körde tungt rehab/styrkeprogram 2-3 ggr vecka sista halvåret. Det krävdes daglig antiinflammatorisk medicinering för att inte få för mycket svullnad och värk, men det var liksom ingen idé att spara leden...

Opererades i slutet av maj, cementfri protes. Ganska mycket blödning och svullnad i början, men det gick förvånansvärt bra att få upp rörligheten. Jag klarade t o m att cykla till vårdcentralen när agrafferna skulle bort efter tre veckor. Första träningspass på cykel var en grusvägsrunda i fint försommarväder fyra veckor efter op, veckan efter midsommar kom jag ut på racern för första gången.

För mig har det gått fort och lätt, men då har jag haft riktigt bra hjälp med träningsprogram från sjukgymnast och ordentlig satsning innan. Muskelstyrka i lår och bål betyder mycket för ledfunktionen. Operationen leder ofrånkomligen till att man tappar muskel, men har man en bra nivå innan har man mycket mer funktion kvar efter operationen och lättare att komma igång. Det jag tycket sämst om var värkmedicineringen: att folk kan bli hooked på oxykodon är för mig en gåta, slutade efter tre dagar och hade hellre ont.

Jag tror att den första tiden är med besvärlig efter knäoperation jfr höft, men att man kommer igång fortare. Det lönar sig enormt att träna innan och komma igång snabbt efter med styrka/rehab.

Nu efter sex måander är jag bättre än jag varit på sju-åtta år. Löpning blir det aldrig mer, utförsåkning på skidor dito, men fö ser jag inga begränsningar.

Tack, några frågor:
Varför inte utförsåkning?
cementfri protes? Kan man välja?
Vilken antiinflammatorisk medicin innan op?

Håller med om oxykodon, tog det dock första 2 nätterna, prioriterade att kunna sova med tanke på läkningen.

Utförsåkning går nog bra, ingen har sagt att det inte går, men jag tror man behöver ha fått riktigt bra muskelstyrka för att minska risken för skada. Fraktur i anslutning till ledprotes är riktigt uselt. Eget val, då jag aldrig varit särskilt intresserad. Det finns folk som springer med knäprotes, men det är troligt att man nöter för hårt på de fina reservdelarna.

Cementfri protes är en fördel för yngre personer, eftersom den är lättare att byta om den dagen kommer... men funktionen skiljer inte från en cementerad protes.

Sen tar allt tid. Även om jag idag, snart ett halvår efter operationen funkar bra, får man räkna med att det tar minst ett år med flitig träning innan man börjar bli så bra man kan bli. Cykling och skidåkning är mycket roligare än gymmet.....

Hej.. Bytte 2010 i Uppsala.Träffade kirurgen före, när han hörde att jag cyklade (mycket) så var det inga problem. Cykelmusklerna stöder höften mao. Jag undrar bara hur FAAN man kan sätta in en protes som "poppar"? Hörde ingenting om sånt. Hörde ingenting om fotvinklar heller. Den enda varning jag fick var att inte hoppa nått, glömde fråga hur länge det gäller så jag är lite försiktig när jag hoppar ner eller upp. Har en tempohoj men kör inte såå mycket på den, minns inget speciellt med aeroställning, inte heller minns jag nått speciellt med låg ställning på landsvägscykeln... Jag hade lite spontan smärta lite då och då några år efter bytet men de är borta sen länge. Jo jag kunde känna lite efter långa/hårda pass, enda gången jag kunde få till smärta själv. Du skriver inte hur länge du gått efter op, du kanske bara ska ha liite mer tålamod?? Körde du rehab EXAKT efter plan? "Äh det går bra nu" är skitdumt, det lärde jag mig efter en annan op. mvh borano20
Hej borano.
Nu är ju denna tråd 1,5 år gammal men jag skulle vilja fråga dig lite om din protes och hur du gick till väga för att få den gjord i Sverige. Jag har själv artros i höger höft, är "bara" 38 år gammal, har varit idrottsaktiv tills smärtan satte stopp och har två småbarn. Alltså är en konventionell protes inget alternativ för mig i nuläget.
Du får gärna maila mig på g.appelberg@gmail.com

Tack på förhand

Gammal tråd kanske?

Gör förr snarare än sen.
Ta ytersättning

mina två cent.
Hej
Gjorde du operationen i Belgien?

Jag har vetat att jag ska få en ny höft i 30 år. För 30 år sen såg min högra höft ut som en 85 årings. Tacka perthes för det. vänstern är en 10 år friskare, typ.
Jag suktar efter en ytplastik, fan vet om jag pallar vänta så länge. Tills de fått fason på den. Betala själv går fint. får väl göra en sauk och åka till holland eller belgien. Jag är rejält aktiv och vill gärna fortsätta vara det.

Men, det är osäkert, svenska källor säger att det inte går bra med perthes och ytplastik, men verkar mest vara att benlängden inte går att justera, och det kan jag strunta i, levt med det hela livet.

Det har varit en lång kamp men den är snart över. Mitt mål var att få höftskrället att hålla tills jag var 40, nu är jag 50.

Folk i NHL har bytt till birmingham/ytplastik och forsatt spela på den nivån och tagit en plats.
Göran Persson bytte höft runt 2005 tror jag, gissa vilken sort han fick, ytplastik. Men, på den tiden
kanske det inte var konstigt.

De keramiska delarna har testats i knän med gott resultat, dock kan de gnissla om jag minns rätt.

Det finns 3 läkare som gjort absolut flest såna här ytplast operationer i europa, och deras siffror ser mycket bättre ut än den svenska sjukvårdens, så lite skit bakom spakarna ligger nog bakom en del av problemen.

Jag har precis köpt en sjukvård via företag, då fick jag ta med skadan in. Jag borde prata med någon.

Hmm, fixa synen, laser och så vidare, går att dra på firma, kanske eget betalt höftbyte också går?

En sak som bevisat inte är bra är att vara liten och ha dåligt ben, äldre kvinnor helt enkelt, då passar ytplastik INTE bra.
Det har nog fördärvat statistiken, den har använts på fel personer i sverige, men, läkarna jag nämnde ovan, har ok siffror för den gruppen också, små äldre kvinnor alltså, men sifforna är sämst där.

jag är varken kvinna eller liten, så som jag förstår det är det perthesen som är mest sannolik att sätta käppar i hjulen för att jag ska få kunna få ytplastik.

Ni som vill ha ytplastik, det finns en kvinnlig ortoped på ett belgiskt sjukhus som är den jag skulle kontakta, hon organiserar alla läkare som är intresserade och jobbar med metoden. Lite som en motståndsrörelse. ;)

Men för att vara seriös, antingen är du dåligt informerad, eller har föråldrad info. Jag har frågat, eller snarare tjatfrågat, efter op om man kan belasta, svaret är "JA, hur mycket som helst". Att "fresta på" finns inte i sammanhanget. Att använda kryckorna är i princip endast för att inte halta, för att undvika att man får in det rörelsemönstret, alltså inte för att skydda höftleden.
Präxis! Vi tycks mena sammalika men uttryckte oss olika.
Min rehabkontakt i Sverige var tydlig med att just slarvande med kryckorna i trappor kunde leda till framtida "ankgång". (varför just trappor skulle vara extra förrädiska ifrågasatte jag dock inte)
F.ö har jag börjat jogga/springa en till 2 ggr/v sen några månader tillbaka, det känns ungefär som innan op, och om det leder till protesbyte några år i förtid så får det vara värt det med tanke på vilken glädje jag finner i det motionssättet.

Jag fick en ny höft för två veckor sen, insåg att det var dags när jag knappt lyckades ta mig nedför en barnbacke i Åre vid nyår...

Jag går inomhus med en krycka och utomhus med två. Trappor däremot går hur bra som helst utan. Min bild är att det inte finns någon samordning eller gemensamma riktlinjer över huvud taget, varken bland ortopeder eller fysioterapeuter, så man kan nog få precis det svar man vill om man frågar runt lite. För såna som jag som är måna om att göra rätt är det fullständigt värdelöst.

(Det verkar också vara stor skillnad mellan olika länder, i USA kör de ofta med rullator första tiden för att sedan gå över till kryckor och därefter en käpp. I andra länder ligger man på sjukhus uppemot en vecka. Osv.)

Senast ändrad:
Det är väl svårt med riktlinjer, när varje fall är unikt. Två veckor är en ganska kort tid, och att du fick kryckor tror jag är ett tecken på att sjukvården litar på dig och din förmåga.
Far min cyklade på motionscykel med en underbensprotes. Han fick pedalen anpassad av en vänlig och duktig cykelmek. Han simmade också duktigt med badprotes.
Sedan han fick sin andra protes har jag inte hört honom tala något om cykling, men han har beställt en andra badprotes, så det ligger honom nog närmare hjärtat.
Ett år när jag cyklade Halvvättern passerade jag och pratade med en man med två proteser. Han hade cykelkompisar omkring sig, men verkade inte ha större behov av hjälp med själva cyklingen.

Det är väl svårt med riktlinjer, när varje fall är unikt. Två veckor är en ganska kort tid, och att du fick kryckor tror jag är ett tecken på att sjukvården litar på dig och din förmåga.
Far min cyklade på motionscykel med en underbensprotes. Han fick pedalen anpassad av en vänlig och duktig cykelmek. Han simmade också duktigt med badprotes.
Sedan han fick sin andra protes har jag inte hört honom tala något om cykling, men han har beställt en andra badprotes, så det ligger honom nog närmare hjärtat.
Ett år när jag cyklade Halvvättern passerade jag och pratade med en man med två proteser. Han hade cykelkompisar omkring sig, men verkade inte ha större behov av hjälp med själva cyklingen.

Varje fall är unikt, absolut. Vilket gör det ÄNNU märkligare att riktlinjerna oftast inte är olika för olika patienter utan för olika ortopeder, fysioterapeuter och sjukhus.

Åh, det var så du menade! Nä, det kan vara ett problem. ...Öh, alla ortopeder etc är unika. ?

Jag fick en ny höft för två veckor sen, insåg att det var dags när jag knappt lyckades ta mig nedför en barnbacke i Åre vid nyår...

Jag går inomhus med en krycka och utomhus med två. Trappor däremot går hur bra som helst utan. Min bild är att det inte finns någon samordning eller gemensamma riktlinjer över huvud taget, varken bland ortopeder eller fysioterapeuter, så man kan nog få precis det svar man vill om man frågar runt lite. För såna som jag som är måna om att göra rätt är det fullständigt värdelöst.

(Det verkar också vara stor skillnad mellan olika länder, i USA kör de ofta med rullator första tiden för att sedan gå över till kryckor och därefter en käpp. I andra länder ligger man på sjukhus uppemot en vecka. Osv.)
Varför skall du fråga runt?
Du har väl fått restriktioner av din opererande läkare. Det är hen som bäst vet vad som gäller.
De kortsiktiga restriktionerna (främst första 6 veckorna) skiljer det framförallt mellan främre snitt (egentligen främre sidosnitt) och bakre snitt. Har man bakre snitt kan restriktionerna även bero på om ledkapseln är ihopsydd eller ej.
Sen beror det även lite på hur bra protesen hamnar och hur tighta muskler och ligament man har. Läkaren testar det i slutet av operationen.
Allt detta vet din läkare bäst.
Sen kan det skilja en del i hur försiktiga läkarna är, men det påverkar nog mer på hur de ser på långsiktiga restriktioner.

Mitt tips är att ta det försiktigt i åtminstone första 6-8 veckorna även om du börjar känna dig rastlös och vill träna. Rehaben är inget sprinterlopp, snarare ett maraton.

/ Opererad juni-19, om-opererad jan-20

Varför skall du fråga runt?
Du har väl fått restriktioner av din opererande läkare. Det är hen som bäst vet vad som gäller.
De kortsiktiga restriktionerna (främst första 6 veckorna) skiljer det framförallt mellan främre snitt (egentligen främre sidosnitt) och bakre snitt. Har man bakre snitt kan restriktionerna även bero på om ledkapseln är ihopsydd eller ej.
Sen beror det även lite på hur bra protesen hamnar och hur tighta muskler och ligament man har. Läkaren testar det i slutet av operationen.
Allt detta vet din läkare bäst.
Sen kan det skilja en del i hur försiktiga läkarna är, men det påverkar nog mer på hur de ser på långsiktiga restriktioner.

Mitt tips är att ta det försiktigt i åtminstone första 6-8 veckorna även om du börjar känna dig rastlös och vill träna. Rehaben är inget sprinterlopp, snarare ett maraton.

/ Opererad juni-19, om-opererad jan-20

Till att börja med rekommenderar jag att man frågar runt _innan_ operation. Om en ortoped säger sig ge livslånga restriktioner och en annan inga alls är det ju gigantisk påverkan bara där.

Därefter bör man hitta en FT som är någorlunda påläst och tittar på patienten istället för att gå på ett standardprotokoll. Naturligtvis är det inte bra att skynda på saker och ting, men det är heller inte bra att ta det för lugnt för länge.

Enligt min ortoped är det bara att prova sig fram (men för säkerhets skull ger han de vanliga 6-veckorsrestriktionerna). Enligt papperet jag fick med mig ska jag i princip bara gå nödvändiga promenader inomhus i tre veckor. Då är det ju lite svårt att veta vad som egentligen gäller, eftersom en ortoped inte nödvändigtvis vet bäst när det gäller rehabilitering. Men jag gör som han säger, för han säger ju det jag vill höra :)

Återigen, jag är inte ute efter snabba resultat, jag vill bara veta vad som gäller. Gärna specifikt för mig, och gärna med vetenskaplig evidens. Men det verkar inte finnas.

(Den här olikheten gäller typ allt. Vilka mediciner man ska ta. Hur man ska dusha innan operationen. Hur många kryckor man ska använda, och hur länge. Vad man inte bör ägna sig åt efteråt. Hur länge man bör vänta med att köra bil. Vilka övningar man ska göra, hur många och hur ofta. Hur många dagar stygnen ska sitta kvar. Hur läng det bör gå före och efter coronavaccin. Osv osv osv.)

Till att börja med rekommenderar jag att man frågar runt _innan_ operation. Om en ortoped säger sig ge livslånga restriktioner och en annan inga alls är det ju gigantisk påverkan bara där.

Därefter bör man hitta en FT som är någorlunda påläst och tittar på patienten istället för att gå på ett standardprotokoll. Naturligtvis är det inte bra att skynda på saker och ting, men det är heller inte bra att ta det för lugnt för länge.

Enligt min ortoped är det bara att prova sig fram (men för säkerhets skull ger han de vanliga 6-veckorsrestriktionerna). Enligt papperet jag fick med mig ska jag i princip bara gå nödvändiga promenader inomhus i tre veckor. Då är det ju lite svårt att veta vad som egentligen gäller, eftersom en ortoped inte nödvändigtvis vet bäst när det gäller rehabilitering. Men jag gör som han säger, för han säger ju det jag vill höra :)

Återigen, jag är inte ute efter snabba resultat, jag vill bara veta vad som gäller. Gärna specifikt för mig, och gärna med vetenskaplig evidens. Men det verkar inte finnas.

(Den här olikheten gäller typ allt. Vilka mediciner man ska ta. Hur man ska dusha innan operationen. Hur många kryckor man ska använda, och hur länge. Vad man inte bör ägna sig åt efteråt. Hur länge man bör vänta med att köra bil. Vilka övningar man ska göra, hur många och hur ofta. Hur många dagar stygnen ska sitta kvar. Hur läng det bör gå före och efter coronavaccin. Osv osv osv.)
Det finns några grundläggande restriktioner i början för att saker inte skall gå sönder eller få luxation.
Typ kryckor i 6 veckor och inte aktiv abduktion vid främre sidosnitt, Max 90 grader, inte rotera inåt. Inte belasta för mycket med ocementerad protes.
Utöver det så kan man känna sig fram och öka sakta. Tex promenera 10-15 % längre varje dag om det känns bra. Gör hellre saker lite fast flera gånger per dag istället för mycket en gång.
Använd kryckor minst så länge som läkaren har sagt, men det kan behövas ännu längre om du har kvar hälta då. Be en fysio kolla hur du går, det är svårt att avgöra själv.

Som du skriver är en bra fysio viktig. Men första sex veckorna handlar övningarna mest om att få en viss rörelse och läka, då räcker oftast övningarna man får på sjukhuset. Sen kan man börja träna styrka och då behövs ett individuellt program.

De grundläggande restriktionerna du pratar om har ifrågasatts och används inte ens i vissa fall:

Det finns studier som tyder på att det är bättre att inte ta det så lugnt de första sex veckorna:

Nu ska man som lekman förstås vara försiktig med att tolka medicinsk information men personligen har jag inga problem, jag samlar alltid på mig massor av data och gör min egna analys oavsett om det handlar om att köpa en ny cykel eller välja ortoped (på gott och ont). Att fråga runt och välja rätt är mer en rekommendation till andra i samma situation, det måste vara rätt trist att få information om att man aldrig någonsin mer får korsa benen och sedan upptäcka att fanns andra alternativ..

Präxis! Vi tycks mena sammalika men uttryckte oss olika.
Min rehabkontakt i Sverige var tydlig med att just slarvande med kryckorna i trappor kunde leda till framtida "ankgång". (varför just trappor skulle vara extra förrädiska ifrågasatte jag dock inte)
F.ö har jag börjat jogga/springa en till 2 ggr/v sen några månader tillbaka, det känns ungefär som innan op, och om det leder till protesbyte några år i förtid så får det vara värt det med tanke på vilken glädje jag finner i det motionssättet.
Jag har via slätröntgen fått veta att jag har en höftledsartros och fick igår veta av ortopeden att han trodde att en höftledsoperation skulle behövas göras inom fem år. Jag är mycket aktiv men har ont i höften ju mer frekvent jag tränar. Padel, innebandy men framför allt löpning är mitt liv. Jag är förstås nyfiken på det här med löpning. Hur går det med din löpning, kan du löpträna kontinuerligt? Vad är det värsta som kan hända om man sliter ut sin protes något år tidigare pga att man sprungit? Är det besvärligare att opereras en andra gång? Vet du eller någon annan?

Hej! Hur stora problem hade ni innan ni fick eran höftledsprotes?

Är på g att få träffa en ortoped nu.
Har haft atros I höften i ca 20 år med smärta från o till.

Men nu dom senaste 1.5 åren har de eskalerat. Haltar när jag går. Har inga problem att gå och jobba fungerar, svårt att komma ner o upp när jag böjer mig ner men kan knapp få på mig strumpor och skor.
Och har extrem smärta i vila.
Sätter jag mig i soffan eller lägger mig ner gör det ont. Har ett helvete på nätterna. Käkar Alvedon plus naproxen och långtidsverkande morfin för att kunna uthärda nätterna.
Nu är de sjukgymnastik igen men har inte blivit nått bättre.

Hoppas verkligen att de blir protes om det är de som lindrar smärtorna.
Smärtar från ljumsken/pungen ner till knät och fotleden?

Är det besvärligare att opereras en andra gång? Vet du eller någon annan?
Jag har opererat om min höftprotes. Gjordes redan efter 7.5 månader. Den första som sattes in hade för lite offset och sjönk dessutom ner, så stammen byttes ut.
För mig som patient var det samma procedur som vid första operationen. Samma rehab, fast eftersom den nya operationen gjordes bättre så blev resultatet bättre.
Beroende på vad som skall bytas ut så är det för läkaren dock oftast krångligare att operera om än första operationen.

Men nu dom senaste 1.5 åren har de eskalerat. Haltar när jag går. Har inga problem att gå och jobba fungerar, svårt att komma ner o upp när jag böjer mig ner men kan knapp få på mig strumpor och skor.
Sätter jag mig i soffan eller lägger mig ner gör det ont. Har ett helvete på nätterna. Käkar Alvedon plus naproxen och långtidsverkande morfin för att kunna uthärda nätterna.

Har du såna problem på nätterna så tror jag du blir prioriterad i operationskön.
Jag hade inte artros utan fick protes pga nekros efter en fraktur. Jag fick operation ca 3 veckor efter att jag nämnde att jag inte kunde sova pga smärtorna. Sen hjälpte det kanske att MR visade att höftkulan var helt kass.

Har du såna problem på nätterna så tror jag du blir prioriterad i operationskön.
Jag hade inte artros utan fick protes pga nekros efter en fraktur. Jag fick operation ca 3 veckor efter att jag nämnde att jag inte kunde sova pga smärtorna. Sen hjälpte det kanske att MR visade att höftkulan var helt kass.
Låter bra de. Sist jag rönkades så såg dom nån vätskefylld cysta I leden troligtvis godartad och dom trodde ett ledbyte inom 5-10år men jag fick aldrig prata med nån ortoped. Det var ca 4 år sen. Precis har fortfarande smärta på natten trots alla tabletter....

Men du blev smärtfri efter operationen?

Hade du brutit lårbenshalsen då?

Hej, dina problem liknar de jag haft. Mina startade 2017 med samma symtom. Bytte höft nr 1 feb 2022 och var igång med cyklingen igen efter 10 veckor, skötte rehabprogrammet hela tiden. Kändes lite ovant att cykla i början, som att man hade en tennisboll ovanför ljumsken. Det försvann dock efter någon månad. Han med 400 mil innan det var dags att byta höft nr 2 nu i december. Går knappt att beskriva hur skönt det är att kunna gå och sova utan smärtor. Viktigt att lyckas ta sig in på ortopeden, träffa an läkare och beskriva hur jävligt det värker. Vårdcentralen är kass de kör bara med remiss till sjukgymnast. Skriv en egenremiss på 1177 om du inte får hjälp på vårdcentralen. Lycka till!

Låter bra de. Sist jag rönkades så såg dom nån vätskefylld cysta I leden troligtvis godartad och dom trodde ett ledbyte inom 5-10år men jag fick aldrig prata med nån ortoped. Det var ca 4 år sen. Precis har fortfarande smärta på natten trots alla tabletter....

Men du blev smärtfri efter operationen?
Inte efter första operationen (se inlägg #79) då det snarare blev värre, fast annorlunda. Men efter om-operationen har jag ingen vilosmärta. Gluteus Medius som lossades vid operationerna är dock negativt påverkad och funkar inte riktigt bra. Inte helt ovanligt vid direkt lateralt snitt (ett av de två vanliga operationssnitten).

Typ ungefär ganska exakt sådär, förutom att jag klarade mig utan morfin. Ångrar mig inte en sekund.

Ska man ha ytersättning så får man åka utomlands och betala för operationen själv. Det görs inga operationer med ytersättning i Sverige längre.
I teorin så borde försäkringskassan ersätta operationer utomlands, men i praktiken sker det inte.
Ja så är det

Tillbaka
Topp