LVG-rundor med utgångsläge Malmö?

kroem

Aktiv medlem
Ska spendera några dagar i Malmö i maj och skulle gärna ta emot tips på 3 rundor med utgång Malmö, vad "måste man köra"?

Har tre förmiddagar att avverka, varav den sista vill jag avsluta i Helsingborg om det skulle gå? Längd på rundorna kanske 8-12 mil.

Tack på förhand kära Skåneiter!

Du bör köra över bokskogen, häckeberga, slimminge tillbaks över veberöd, genarp. Det blir ca 10-12 mil.

Det går utmärkt att cykla till Helsingborg, många olika vägar att ta sig dit. Jag skulle nog välja kustnära. Vill du ha annorlunda väg tar du tåget till kph och cyklar till Helsingör och tar båten till Hbg.

Tack! Försökt att söka efter hela rundor i Strava men det är ju helt omöjligt, som någon skulle vilja dela några Strava-rundor kan jag betala med motsvarande rundor runt Stockholm :)

Om det inte blåser för jävligt så kan det vara ok att köra från Malmö ned och vända i Skanör/Falsterbo. Man kan välja att köra via Limhamn - Klagshamn - Vellinge - Höllviken. Fria vyer och ganska långa raksträckor, om man nu är lagd åt det hållet. Väldigt platt!

Jag hade nog fortsatt mot Trelleborg längs kustvägen, om det är tillräckligt tidigt på dagen (så att man slipper trafiken). Det är galet najs att ha havet på sin högra sida och (statistiskt sett oftast) medvind i ryggen. Sen tar man en liten tur i Trelleborgs-velodromen också.

McOla sa:
Sjukt tråkigt mellan Höllviken och Skanör/falsterbo och finkaffe kan få heller längre.

Har du kört stigen som går på västra sidan om landsvägen mellan Höllviken och Skanör/Falsterbo? Det var ett tag sedan jag gjorde det, men är man trött på att tugga asfaltsraksträcka så kan det vara ett alternativ.

Sen är det ju ok att dra vidare mot Trellehåla, men sist jag körde där var det lite trångt med bilarna på några ställen. Smalt och och nära.

Kan du öka på till 14 mil kan du t ex ta raka spåret upp till Kågeröd och sen en trevlig backe upp på Söderåsen till Stenestad följt av en avstickare för att fika på Lotta på Åsen och sen köra söder ut nerför Söderåsen igen och sen tillbaka till Malmö.

Jag kommer åka så jääääkla mycket vilse känner jag... kommer nog få hålla mig till klara GPX-filer.

14 mil funkar, om det är fint så :)

Kör till Önneköp via Harlösa upp för Lidvägen. Ät en kanelbulle i Önneköp, kanske ett besök på Arnolds Kannibalmuseum, sen hem igen.

d_anders sa:
Kan du öka på till 14 mil kan du t ex ta raka spåret upp till Kågeröd och sen en trevlig backe upp på Söderåsen till Stenestad följt av en avstickare för att fika på Lotta på Åsen och sen köra söder ut nerför Söderåsen igen och sen tillbaka till Malmö.

Uppförsbacken mot stenestad från kågeröd har jag gråtit och svurit mig genom alldeles för många ggr men fan va glad man blir på nerförsbackarna genom skogen innan man kommer till Vram.

Det är 5-10 år sen jag bodde i Helsingborg men jag vill minnas att en del av din planerade rutt mellan Landskrona och Råå är mer av typen gångstig. Väg 1350 bör vara helt ok att cykla på i och med att nästan all trafik går på e6:an. Förhoppningsvis får du något mer svar av någon med bättre lokalkännedom

Det bästa är att hålla sig på cykelvägen längs kusten hela vägen från hbg till Rydebäck, och sedan att styra upp mot Landskronavägen (1350) vid Fortuna. Dessutom ganska fin utsikt när man är uppe på Glumslövs backar.

Hbg/malmö är väldigt svår att hålla sig så mkt vid kusten, vad jag vet. Man måste nästan över på östra sidan om E6 mer, men jag är inte expert på just sträckan från Landskrona till Malmö.

Senast ändrad:
Kolla https://www.opencyclemap.org/ för Cykelspåret och Fjärilsledens dragningar runt Landskrona och in mot Helsingborg. Personligen tycker jag vägen över Hofterup, Ålstorp, Saxtorp är ett bättre val eftersom vägen förbi Järavallen är rätt smal och ofta trafikeras av folk som har bråttom till golfbanan.

Annars slår jag hellre ett slag för en östligare och längre runda som typ Malmö, Saxtorp, Sireköpinge, Kågeröd, Stenestad, N Vram, Mörarp, Hjortshög och in mot Hbg. Och faller andan på så kan man lägga på en extra loop från Stenestad ner via Krika, Bonnarp, Ljungbyhed, Lotta-backen, Klåveröd och tillbaka till Stenestad.

Tillbaka
Topp