[LVG] Skor/pedaler

Homealone111

Ny medlem
[LVG] Skor/pedaler
Har som nybörjare (köpte min första lvg i somras) ägnat den här säsongen åt att "lära" mig cykla. Till våren ska jag dock bli seriösare i min träning och cykla en del motionslopp under nästa sommar.

När jag köpte cykeln bad jag dem montera spd-pedaler på den då jag hade ett par hyfsade spinningskor (Diadora X Tornado) som skulle funka att lära sig cykla med. Nu har jag dock spräckt sulan på dessa:-(

Blev då tvungen att köpa nya spinningdojjor då säsongen börjar nu, valde ett par Specialized Comp MTB som efter 4 pass verkar helt OK, dock inte lika styva som Diadoraskorna.

Har så smått börjat prova lvg-skor hos olika lbs och har inte blivit så mycket klokare. Hos en av dom blev jag rekommenderad att gå på medium segmentet, provade Shimano R088, Specialized Elite road och Pearl Izumi race road III. Samtliga funkade väl men dels tyckte jag att det kändes som om lilltån var på väg utanför sulan i samtliga och dels känner jag inte att de blir tillräckligt styva? Har även testat Bont Roit, som inte funkade utan bakning i a f återigen lite lite för smala och någon mm för korta men det kanske går att åtgärda genom att "baka" dom? Styva är dom ju i a f! Kan det va nå't?

Kort sagt hjälp efterfrågas! Idéer om några av dessa skor eller andra förslag mottages tacksamt.

Sen har vi ju val av pedaler, suck, Lagom kvalitetsnivå är nog Shimano 105 men sen finns det ju ett antal system till Look m fl. Vilka bör man välja och varför?

Jag är 187cm väger 95kg och är rätt vältränad i spinning snitt effekt under passen ligger mellan 140 och 170W toppar på ungefär 400W under korta intervaller.

Tck på förhand!

[LVG] Skor/pedaler
De flesta märken har modeller med bred passform. Be din butik plocka fram/ta hem sådana. Sen är ärligt talat ingen av skorna du nämner en mellansegmentsmodell.

[LVG] Skor/pedaler
Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för lbs som inte kan ta fram ett par
> skor som passar?

I det här fallet var det Cykloteket Norrtull.

[LVG] Skor/pedaler
Faema skrev:
> Fötterna och stilpolisen gillar inte SPD till
> landsvägsåka.

Nja, det är nog lite personberoende. Jag har kört 1300 mil landsväg de senaste tre åren med SPD utan att fötterna har sagt något. Stilpolisen brukar gnälla lite dock.

[LVG] Skor/pedaler
Stirra dig inte blind på pedalerna.

Det är (förutom vikten) mycket lite som skiljer mellan exempelvis Shimanos billigaste (R540 och R550) och deras dyrare modeller. Detsamma gäller Time och Look.

Vilket märke du väljer är mest en smaksak.
SPD fungerar såklart alldeles utmärkt till Landsväg. Det finns även enkelsidiga pedaler som har lite större yta mot skon.

Vill också tipsa om Shimanos sortiment med bredare läst. De märker dessa skor med "W" som i Wide.
R191 är en modell i mellanprisklassen.
Sidi Mega är också trevliga.

Försök testa, båda är breda i lästen, men de skiljer sig ändå åt rätt mycket i passformen.
Räkna också med att du får bara beredd att byta ut innersulan, exempelvis mot Specialized iläggssula eller någon av Superfeets tunnare sulor.
De flesta skor under 2000 kr har rätt enkla innersulor. Många missar detta, men där ligger mycket av hemligheten bakom god komfort.

[LVG] Skor/pedaler
Jag trivs mycket bra med SPD på landsväg. Kör inget annat.
Pedalen min heter PDA 600 och skorna Shimano RT 82 och SH-51 klossar. Bra passform för mina fötter och överskådligt antal clipsvurpor :)

Fast jag tävlar inte och skiter i stilpoliser.

[LVG] Skor/pedaler
Faema skrev:
> Sidi mega, då får lilltån plats. Mycket bra sko
> förövrigt. Time pedaler om du vill skona knäna.

På vilket sätt skonar de knäna? Jag har inga problem med knäna när det gäller vertikalt arbete men då jag har en spräckt menisk i vänster knä så vill jag inte ha vridningar/flex i knäleden. Det leder till ömhet och i värsta fall svullnad när "skräpet" kommer in i ledens kontaktytor.

Var för övrigt in på Cykloteket Västberga av en slump idag och provade Shimanos R171 vilka satt riktigt bra med undantag för att jag nog skulle behöva 43,5 då 43orna var litet lite korta medan 44orna lite väl rymliga, mycket spänna på dom dojjorna...

Har inte hittat någon lbs med ett utbud av Sidi så jag har inte kunnat testa dessa. Lbs med Sidi sortiment i Stockholmstrakten?

Tack för hjälpen så långt!

Tillbaka
Topp