[LVG] Viktgräns Carbon

Alcez42

Medlem
[LVG] Viktgräns Carbon
Jag håller på att köpa mig en cykel efter ca 3 års uppehåll. Under dom här 3 åren har jag lyckats gå upp typ 50kg i vikt, dom är på väg bort nu, men det tar väl till våren innan jag är nere på runt 100kg igen (2m lång). Så hur stor fara är det att cykla på en carboncykel om man väger runt 140kg, jag tänker att om man tar lugna turer så borde det vara ok? Dom flesta märken har ju ca 120kg totalt som maxvikt för att garanti ska gälla. Finns det marginal över det? Någon som har erfarenhet själv?

Vill helst slippa att köpa en alucykel nu bara för att byta igen om ett halvår. Kan tänka mig att köpa ett billigt hjulset att misshandla under tiden som jag sen kan ha till trainer osv. CX hjul borde vara starkare?

/Håkan

Senast ändrad:
[LVG] Viktgräns Carbon
Spontant skulle jag säga att det borde vara lugnt. En vanlig säkerhetsfaktor vid konstruktion är faktor 2, dvs att saken som konstrueras tål dubbelt så mycket som lasten den är tänkt att användas för. Gissningsvis tummas det en del på detta när man vill minimera vikter osv, men en faktor på 1,5 borde vara det minsta man kan kräva.

Å andra sidan, säger tillverkaren att garantin bara gäller till 120 kg så kan du nog få svårt att göra några anspråk på ersättning. Risken för dödskrascher borde dock vara rätt begränsad :)

Men fråga tillverkaren...

[LVG] Viktgräns Carbon
Jag är övertygad om att de 120kg är angivna med en ansenlig marginal. Har mycket svårt att tänka mig att 140kg skulle vara några som helst problem vid normal cykling.

En normal racerram tål ju tex att misshandlas på Paris-Roubaix, vilket rimligen är en betydligt större påfrestning än 140kg motionär.

[LVG] Viktgräns Carbon
Kullager kan förmodligen slitas lite extra men de är ju utbytbara. Hur hjul reagerar beror nog mer på körstil. Vissa har förmåga att smälla hårt in i varenda ojämnhet oavsett vikt.

[LVG] Viktgräns Carbon
+1 du behöver garanterat inte vara orolig och jag skulle mycket hellre köra lite för tungt på en flexibel kolfiber-ram än en aluminium-ram där varenda svetsfog börjar knaka.

Lite inspiration. Det enda han och hans kompisar i uppföljaren behövde fixa var enligt uppgift en punktering.

[LVG] Viktgräns Carbon
ohellstrom sa:
Jag är övertygad om att de 120kg är angivna med en ansenlig marginal. Har mycket svårt att tänka mig att 140kg skulle vara några som helst problem vid normal cykling.

En normal racerram tål ju tex att misshandlas på Paris-Roubaix, vilket rimligen är en betydligt större påfrestning än 140kg motionär.

Tänker påfrestningarna när man råkar dundra in på ett tvättbräde i lite för hög fart - det är stora krafter då och det håller ju ramarna för. Kör man lite försiktigt och inte kör ner i alla potthål eller kör tvättbrädesgrusväg med stenhårda däck borde det hålla. Hjulen är nog den delen man får tänke efter mest på. Gärna många ekrar och rejäla nav tänker jag.

[LVG] Viktgräns Carbon
AX3L sa:
+1 du behöver garanterat inte vara orolig och jag skulle mycket hellre köra lite för tungt på en flexibel kolfiber-ram än en aluminium-ram där varenda svetsfog börjar knaka.

Lite inspiration. Det enda han och hans kompisar i uppföljaren behövde fixa var enligt uppgift en punktering.
Känns inte som det han gör i filmen utsätter cykeln jättemycket. Han verkar ju kunna cykla rätt bra så han landar säkert rätt mjukt på sina höga dropp.

[LVG] Viktgräns Carbon
man kan eventuellt fundra på risken för high speed shimmy.

ett wobblande där cykeln och cyklisten hamnar i självsvängning. mycket otäckt. hög vikt på cyklisten och hög/stor ram lär öka risken.

Tillbaka
Topp