[Lvg] VM 2025, Kigali, Rwanda

Om man bortser från lagtemporeglerna och cykelstrul undrar jag om inte Reusser kunde ha åkt tempot snabbare solo än med sina två landsmaninnor.

Ja, Kagevi fick nog placeringsmässigt ut det som kapaciteten höll för idag. Ganska tydligt att hon inte riktigt hängde med när de bästa tryckte på i backarna. Blir dock spännande att se hur hon fortsätter utvecklas. Verkar absolut finns potential där.

I övrigt tycker jag loppet var oväntat passivt. Holmgren levde inte upp till Tour de l'Avenir-segern. Fast hon kanske är mer av långbackscyklist!?

Fint lopp av henne, en bra 11e plats bland en mängd fullblodsproffs (alla före henne utom Appleton kör ju på högsta nivån).

Undrar om det blir world tour för Stina eller om hon fortsätter i Coop.
Som alltid en svår fråga. Fördelen med att vara kvar i ett mindre stall är ju att hon kan få fler chanser att köra för sig själv medan hon i ett större lag sannolikt huvudsakligen blir hjälpryttare. Å andra sidan, om hon kör i ett stort lag kan hon potentiellt få åka fler stora lopp. Fast, redan i år har hon ju åkt vueltan och RvV.

Om hon trivs bra i nuvarande lag och känner att hon kan för fortsätta utvecklas där tror jag inte det behöver vara någon direkt nackdel att vara kvar något år till och kanske ha en bättre förhandlingssits om/när hon går upp till WT.

Elias Wandel och Vilgot Reinhold försvarar de svenska färgerna i herrjuniorernas lopp imorgon över 119 km (8 varv precis som U23-damerna idag).

I herrarnas U23-lopp är det 11 varv och 165 km. Där står det svenska hoppet till Jakob Söderqvist.

Varje gång jag kikar på TVn är det en Canadensare som blir avhängd i gatstensbacken. Den backen ser förövrigt riktigt jobbig ut.

Mer offensiv cykling bland junior- och U23-herrarna än bland U23-damerna.

Starkt av Hudson att hålla undan solo i juniorloppet.

Finn kändes som den bäste i U23:ornas lopp. Belgarnas taktik att köra sönder alla hjälpryttare ganska tidigt i loppet så att Widar var solo med ett antal mil kvar kändes lite skum. Sen verkade Widar ha lite hybris i några backar plus att han kanske inte var i bästa form. Allmänt rejäla tidsavstånd - Söderqvist 18:e, sju och en halv minut efter Finn! Kanske en indikation om hur det kommer att se ut på söndag också?

Märkligt lopp det blev. Ingen av favoriterna vågade tävla idag.
Starkt av Caroline Andersson. Körde ju taktiskt rätt utifrån sin position. 99 lopp av 100 hade hon varit med i medaljstriden utifrån den position hon höll. Synd att det blev nr 100 idag.

Senast ändrad:
Väldigt olika lopp i junior- och seniorklassen. I juniorklassen åkte de på i backarna och släppte sen ikapp resten i de mer lättåkta partierna. Vad som hände i seniorklassen vete mig tusan, men rätt underhållande var det.

Walters visar upp ett riktigt fint framtida illegalt styre.. Och använder TT-kruka också, UCI måste jubla

Förutom att få visa upp sitt land, det är väl knappast sponsorer som vill synas med en utbrytning redan. Lite intressant vore det att veta vad han tänker med den här övningen

Gör reklam för sig själv. Kanske koppas på ett framtid kontrakt på nån högre nivå än vad han är. Eller bara för nöjet att ha fått ligga först på ett WM ett tag

Remco är sur.
Vore ju otroligt om duon håller till mål.
Samtidigt inte otroligt om huvudkonkurrenternas hjälpryttare blir trötta och alla blir lika sura som Remco och vägrar dra.

Tillbaka
Topp