[lvg] VR - vad tar ni med att äta?

julgus

Aktiv medlem
För en sub9 satsning? Endast 1 stopp, utan att äta alls från depå.

Jag funderar på 2l Vitargo i camelbak på 3 påsar - ger ganska mycket kolhydrater men drickbart. 1/2l vatten i flaska, mest för att kunna skölja munnen. 6 st Enervit gel med koffein (1 per 5:e mil) + ett gäng Swebars o kanske några bananer.

Vad tror expertisen om detta?

Senast ändrad:
Om jag minns rätt så hade jag 6 st bars, 2 enervitene (flytande gel) 2 flaskor med vitargo och lite kamel med vatten. Inget planerat stopp, en egen vurpa i J-Köping, inbromsning/stopp för att kolla så att folk klarat sig i en klungkrasch vid Fagerhult. Rullade in på 8.35 besviken att missat sub 8.

Sex bars känns ... enformigt. Den sjätte baren är inte samma wow-vad-gott-känsla som den första.

D v s lite varierat skadar inte.

Jag har alltid haft 3 olika smaksatta swebars delade i en centimetersbitar blandat i en sån liten fånig tratlon väska på överröret. Funkar riktigt bra att ta en bit då och då och blir inte enformigt. En flaska med vatten och en med sportdryck. En påse med sportdryckspulver att blanda i vattendepån, ett par bananer och en jäkla massa gel i ryggfickorna. Jag brukar köra High5 gels i olika smaker som de rekomenderar en var 20e minut, men det brukar inte bli mer än en var 40e-60e typ. Jag har ofta gott om energi kvar i mål.

I år skall jag satsa på mosbricka och lasagne istället:)

MVH
Magnus

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Sex bars känns ... enformigt. Den sjätte baren
> är inte samma wow-vad-gott-känsla som den
> första.
>
> D v s lite varierat skadar inte.

Å andra sidan finns det ett egenvärde i att hålla det enkelt om man ska cykla i Vetternkette. :-)

Själv körde jag sju bars på Vättern (en halv bar varje halvtimme, förpackningarna öppnade i förväg så man slipper fippla med det), två flaskor med sportdryck som jag drack upp lagom till vattenstoppet i Fagerhult och två påsar med sportdryckspulver att fylla på med där.

Lite sent nu men det lönar sig att träna på att tillföra så lite som möjligt. Senaste gången jag körde var det med bara 2-3 bars och 2,5l vatten utan att stanna en enda gång.

Senast ändrad:
Sista gången jag körde hade jag kladdkaka uppskuren i bitar och inlindad i alu-folie. Rundan slutade på en liten bit under 9 timmar. Säkerligen inte optimalt ur prestandahänseende, men det var gott!

Utgå från effektbehovet för sub9 tempo och räkna sedan fram vad som behövs tillföras i form av kolhydrater. Givetvis skall allt inte kompenseras för då man kan bränna kroppsfett också.

240W motsvarar 1000kcal/h. Sub9 klarar man nog på 150-180W.

Kudos skrev:
> 240W motsvarar 1000kcal/h. Sub9 klarar man nog på
> 150-180W.

Sidospår, men jag tycker att det är lite intressant. När jag kör med effektmätning så har jag märkt att min Garmin Edge 810 uppskattar kaloriförbrukningen utifrån medeleffekten (annars tar den via pulsen, och om inte heller det finns tillgänglig via någon schablonberäkning som ger alldeles för höga värden). Edgen verkar utgå från exakt 3,6 ggr snitteffekten för att få kcal/h, dvs kör jag med 200W i snitt under 2h så blir det 1440 kcal.

Det beror naturligtvis på kroppens verkningsgrad men vad är en vedertagen tumregel för effekt kontra kaloriförbrukning, är det runt 4?

Orsaken till att jag undrar är för att även med faktorn 3,6 så verkar den uppskattade kaloriförbrukningen bli väsentligt högre än när den går på puls (fast väsentligt lägre än när den räknar helt schablonmässigt).

Om man tar swebar, delar dem och lägger i en påse bara, skulle det funka på natten? 10 grader kanske. Har inte hunnit prova själv än.

Jag har inte kört Vättern tidigare (längsta tur ~20 mil) och vet att jag generellt brukar äta aningen för lite, skall försöka undvika att göra det misstaget på lördag. Kommer köra energidryck åtminstone från start men är det för fullt vid det bordet i depåerna kanske jag får nöja mig med vatten (och elektrolytbrustablett). Kommer därför bunkra upp rejält med annan energi i form av uppåt 10 bars och minst 10 gels.

Sambal Oelek skrev:
> Om man tar swebar, delar dem och lägger i en
> påse bara, skulle det funka på natten? 10 grader
> kanske. Har inte hunnit prova själv än.

Beror på vilken swebar det är. Vissa blir hårda som sten vid kallare temperatur. Jag kör med Cheesecake/Blåbär. Den är mjuk och fin. Behöver inte ens sköljas ner med vatten. God är den (i mitt tycke) också.

Mitt bästa råd: Ta även med något salt. Jag körde 6 bars, sportdryck och en kaviarmacka. Kaviarmackan var så otroligt god att trycka i sig när munnen var helt sötsliskig av alla bars och all sportdryck.
Camelback på landsväg? Nääää... :)

Öijer skrev:
> Funderar på något marsipanbröd.

Hinner du äta? ;)

Pannkakor, i rulle och sedan kapad i lämpliga bitar, valfri fyllning typ socker el. sylt. Förpackat i folie. Rätt gott...

Korvbröd/ baguette med skinka/ost/sylt, delat i lagom stora bitar i folie. Rätt gött...

Bara för att slippa bars ibland:)

Kan rekommendera pannkaka med grövre mjöl (grahmansmjöl) i, blir inte lika kletigt. Ska ha med några rullar med sylt o trycka. Fint som komplement. Gäller att hålla hungern i schack. Börjar man bli hungrig blir man snabbt klen.

Kompletterar kosten vid min trådstart med ett gäng pannkakor (grahamsmjöl) med sylt. Blir trevligt.

staine skrev:
> Kör man aldrig banan nuförtiden?

Bananas are for monkeys?

:p

Nä, men en eller två är ju aldrig fel

Ivar skrev:
> Mitt bästa råd: Ta även med något salt. Jag
> körde 6 bars, sportdryck och en kaviarmacka.
> Kaviarmackan var så otroligt god att trycka i sig
> när munnen var helt sötsliskig av alla bars och
> all sportdryck.
> Camelback på landsväg? Nääää... :)

ok, bra idé, en påse saltade jordnötter kanske

Snuten skrev:
> Prinsesstårta!

Tar alldeles för mkt plats i förhållande till energiinehållet - sachertårta är mkt bättre! Se bara till att den är rejält "tung" (=fet).

Stöd våra förslavade vänner bina! Honung i olika viskositet är det enda som behövs - flytande (tex ljunghonung) istf gel. Honungsvatten i flaskorna förutom vatten. Russin eller annan torkad frukt som variation är acceptabelt.

Senast ändrad:
Skogling skrev:
> Jag kör havregrynsgröt.

Nä men Usch vad kladdigt! :(

Öijer skrev:

Det kör jag som pre-race snack på MTB-tävlingar. Väldigt gott och lättätet. Har tidigare kört sesamkakor men man är trött på dem innan man ens börjat på sista "kexet". =)

sjogren skrev:
> Blir ju som en stor Risifrutti med olika fack, om
> du har gröten i en ryggficka och sylten i en
> annan.

I den tredje kan man ha toapappret då ;-)

ol__ skrev:
> Öijer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderar på något marsipanbröd.
>
> Hinner du äta? ;)

Öijer har väl alltid tid för marsipan? ;)

Öijer skrev:

Du menar väl Vörtlimpa?

Sjurätters middag samt kaffe och avec. Lite magert, men man måste ju tänka på att hålla misärindexet uppe!

8.29 (2003:)) med en pisspaus/vätskepåfyll. Totalt 4,5-5 0,7 flaskor grön Vitargo. 2,5-3 energikakan choklad.

Och ett par tre gel.

Är du van vid Vitargo, så besök det tältet på fredag o fråga Thomas G vad du ska ha!

Jag knallade in på lbs och frågade vad man behövde äta runt en sjö och fick rekommendation på en 8 bars kanske kommer inte ihåg exakt antal. 2 var mycket protein i för att inte kroppen skall balla ur i början och börja bryta ner muskler, 3 eller 4 var rätt vanliga mycket kolhydrater-grejjer och typ 2 var "goda, för på slutet behöver huvudet vara med och när man äter choklad blir man glad". Hann inte äta allt jag hade med mig, så det kanske var 10 bars, men konceptet lät vettigt :)
Vi hade två depåstopp planerade och jag fyllde vätska i första, hade med mig vitargopåsar. Jag körde på fyra flaskor, två vatten och två vitargo.

RN skrev:
> 2 var mycket protein i för att inte
> kroppen skall balla ur i början och börja bryta
> ner muskler

Det är nåt fel på min kropp, den har aldrig börjat bryta ner sig. Gäller ovanstående bara på 30+ milarundor (okejdå, 29,5+) eller börjar kroppen bryta ner muskler så fort man sätter sig på en cykel?

gabbeon skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2 var mycket protein i för att inte
> > kroppen skall balla ur i början och börja
> bryta
> > ner muskler
>
> Det är nåt fel på min kropp, den har aldrig
> börjat bryta ner sig. Gäller ovanstående bara
> på 30+ milarundor (okejdå, 29,5+) eller börjar
> kroppen bryta ner muskler så fort man sätter sig
> på en cykel?

Varje sommar återfinns hundratals förtvinade människovrak längs Vätterns vägar. De har inte börjat loppet med två proteinbars och fått sota för det. :-(

Skogling skrev:
> Jag kör havregrynsgröt.

Vilken ficka väljer du för grönten, jag tycker höger är enklast.
Skämt å sido, körde Mallorca 312 i våras och i depåerna fanns det gel och bars att ta, ur mycket som helst, etixx, jättegoda. Slappa man släpa runt massa föda.
Undra varför dem inte kan tigga ihop det på VR?

Tillbaka
Topp