Lyckad konvertering från fälgbroms till skivbroms

Vestraeka

Medlem
1000008317.webp
1000008318.webp
1000008319.webp

Så sant, det är min gamla Carrera lvg racer från 2012 som jag ville testa att bygga om till en gruscykel. Det jag gjort är att förlänga bakgaffeln med 25mm samt bredda ca 20mm, fästet till bakbromsen tog jag en aluminiumvinkel, jag hade föredragit helt i carbon men det blev enklare med alulösningen. Jag lät tillverka ett växelöra med m12 gänga för 12/142 axel. Framgaffeln är en Orbea så där krävdes ingen ombyggnad. Lacken är Volvo Java Brown. Jag är mycket nöjd med hur allt fungerar och har testat hojen på ett race till och med.

Så sant, det är min gamla Carrera lvg racer från 2012 som jag ville testa att bygga om till en gruscykel. Det jag gjort är att förlänga bakgaffeln med 25mm samt bredda ca 20mm, fästet till bakbromsen tog jag en aluminiumvinkel, jag hade föredragit helt i carbon men det blev enklare med alulösningen. Jag lät tillverka ett växelöra med m12 gänga för 12/142 axel. Framgaffeln är en Orbea så där krävdes ingen ombyggnad. Lacken är Volvo Java Brown. Jag är mycket nöjd med hur allt fungerar och har testat hojen på ett race till och med.

Hur förlängde du bakgaffeln? Även jag är nyfiken på hur du har fäst aluvinkeln för bakbromsen.

Vi kapade bakgaffeln både uppe och nere, fixerade cykeln i en jigg så att allt lirade och sedan satte vi ihop gaffeln. Vinkeln bakade vi in i carbon. Gaffel är även bräddad så jag plats med max 40mm nu sitter det conti terra speed men jag skulle vilja justera lite så jag kan ha 50mm.

Får ni till full vacuumpressning när ni sätter ihop det igen? Skarvarna syns ju inte och uppenbarligen går den att tävla på.👌

Senast ändrad:
Går och går, får och får. Är den UCI-godkänd? Motståndarna kanske inte är så sugna på att ha en hemsnickrad ram i klungan. Vad händer om den ger vika i en utförskurva?
Den är inte UCI-godkänd och fullkomligt livsfarlig jag avråder alla runtomkring mig att hålla avstånd och vid tävling låta mig rulla iväg och vinna🥳

Fränt! Och stiligt arbete. Men lite pessimistiska funderingar; hur stor är osäkerheten för att ramen håller vid kraftiga och upprepade inbromsningar, då den väl i grunden inte är designad för att ta upp krafterna från broms-komponenterna där de nu är placerade, utan vid helt andra ställen?

Fränt! Och stiligt arbete. Men lite pessimistiska funderingar; hur stor är osäkerheten för att ramen håller vid kraftiga och upprepade inbromsningar, då den väl i grunden inte är designad för att ta upp krafterna från broms-komponenterna där de nu är placerade, utan vid helt andra ställen?
Han som har hjälpt mig med ramen är en erfaren carbonbyggare och har många års erfarenhet han försäkrade mig om att hållbarheten är det minsta jag behöver bekymra mig för. Jag har provocerat den rätt hårt och har inte sett några sprickor.

För kron/styrrör kan det väl vara detsamma om bromskraften kommer från fälg- eller skivbroms?
Bak är förstås en annan sak men är förhoppningsvis förstärkt i enlighet därmed.

För kron/styrrör kan det väl vara detsamma om bromskraften kommer från fälg- eller skivbroms?
Men oket sitter ju längst ner på gaffeln vid skivbroms, och det gör det definitivt inte med fälgbroms?

Det är förstärkt och pålagt lite extra på dom utsatta ställera.
Hur vet man hur mycket det behöver förstärkas, och kan det inte vara så att krafterna påverkar ställen som kanske inte är helt logiska vid en lekmanna-blick?

Ligger ju ganska långt ifrån naturligtvis, men under åren i mitt yrke där man sett simulerade modeller över krafter i tex betong- och stålkonstruktioner där man titt som tätt blir överraskad över vilka ställen som blir belastade och deformerade indirekt från del som direkt påverkas av krafter, så blir jag lite fundersam bara.

Jag tänker att en carbon-ram initialt är optimerad utifrån sin design både av vikt- och kostnadsskäl, baserat på ursprungliga ingångsvärden.

Ja, jag vet, ser bara problem. :) Men jag är generellt nojig även över mina original-bromsarna på landsvägs-hojjen, när det rullar på i lite hastighet utför..

Se TS svar strax ovanför.

(ska du bromsa för hälsa och livhank är det iaf frambromsen som duger bäst)
Ja, och det är väl frambromsen som sitter på gaffeln på en cykel? :)
Du pratade om styr-röret, men oket för ju helt plötsligt på krafter längst ner på gaffelns ena ben nere vid navet, som jag inbillar mig inte har nämnvärda påfrestningar med skivbromsar.

Hur vet man hur mycket det behöver förstärkas, och kan det inte vara så att krafterna påverkar ställen som kanske inte är helt logiska vid en lekmanna-blick?

Ligger ju ganska långt ifrån naturligtvis, men under åren i mitt yrke där man sett simulerade modeller över krafter i tex betong- och stålkonstruktioner där man titt som tätt blir överraskad över vilka ställen som blir belastade och deformerade indirekt från del som direkt påverkas av krafter, så blir jag lite fundersam bara.

Jag tänker att en carbon-ram initialt är optimerad utifrån sin design både av vikt- och kostnadsskäl, baserat på ursprungliga ingångsvärden.

Ja, jag vet, ser bara problem. :) Men jag är generellt nojig även över mina original-bromsarna på landsvägs-hojjen, när det rullar på i lite hastighet utför..
Jag är inte orolig jag litar helt på Swecompocite som har hjälpt mig med ramen. Jag är mycket nöjd med hur allt fungerar och att vi gjort något som ingen vad jag vet provat förut.

Bakbromsen har också begränsade möjligheter att utöva nån större kraft på staget. Hjulet släpper ju rätt snabbt i bak.

Jag är inte orolig jag litar helt på Swecompocite som har hjälpt mig med ramen. Jag är mycket nöjd med hur allt fungerar och att vi gjort något som ingen vad jag vet provat förut.
Jag tolkar Ts som att gaffeln är bytt och skivspecifik från fabrik. Därmed en ickefråga.
Edit:Verkar ju ha svarat på helt fel meddelande här me budskapet gick väl fram ändå.

Senast ändrad:
Swecomposite hade ramen under en längre tid och pysslade med den när det blev tid över. Vad jag betalade är en hemlighet men det skulle nog bli ganska dyrt om man skulle betala för alla timmar. Växelörat som jag beställde på modellservice i Norrtälje AB kostade 3000kr + 500kr för en i reserv.
Jag lackade ramen själv.

Kul, vad jag förstår kan man beställa 3d printat från Kina för liknande pengar.
Vore kul att titta på. Tyvärr fanns inte CAD när jag gick i skola så har lite start sträcka.

Angående örat alltså.

Jo, men krafterna på styrhuvudet borde också bli större med längre hävstång från okets position. Men det har förstås någon räknat på. Jag är bara lite harig själv.
Nej, givet samma avstånd styrhuvud till mark och samma retardation så blir det prick samma kraft i ramen.
Var bromsen låser hjulet spelar ingen roll. (annat än för gaffel och hjul-konstruktion)

Ja, och det är väl frambromsen som sitter på gaffeln på en cykel? :)
Du pratade om styr-röret, men oket för ju helt plötsligt på krafter längst ner på gaffelns ena ben nere vid navet, som jag inbillar mig inte har nämnvärda påfrestningar med skivbromsar.
Jag tycker mig kunna läsa att framgaffeln kommer från en cykel med skivbromsar.
Bak är det också en gaffel.
IMG_2678.webp
Återigen uppstår det diskussioner om ovidkommande saker. Läs gärna tråden från början. 😉

Jag tycker mig kunna läsa att framgaffeln kommer från en cykel med skivbromsar.
Bak är det också en gaffel.
Visa bilaga 764801
Återigen uppstår det diskussioner om ovidkommande saker. Läs gärna tråden från början. 😉
Jag har läst tråden, men uppenbarligen inte tillräckligt noggrant, eller om jag bara inte uppfattade att det var en gaffel med skivbroms-fäste original. Det förändrar ju min skeptiska inställning betydligt, inte till 100%....men betydligt. :) (Ovidkommande tycker jag nog ändå inte att det är.)

Tillbaka
Topp