Lyse dagtid, såklart!

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
I och med att de flesta trafikanter är tillräckligt observanta så kommer de nästan alltid se en cyklist oavsett kläder. Min killgissning är dock att färgerna hjälper de gånger man råkar ut för en distraherad eller trött förare.
Vad menar du egentligen? Det räcker bra att inte bli sedd en gång för att cykelkarriären ska vara över om man har lite otur.

Pfaff

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
I och med att de flesta trafikanter är tillräckligt observanta så kommer de nästan alltid se en cyklist oavsett kläder. Min killgissning är dock att färgerna hjälper de gånger man råkar ut för en distraherad eller trött förare.

Hmm. Och ändå körs vägarbetare och andra bilisthinder klädda i hi-viz ner på löpande band.

d_anders

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag hintade mest på att nyttan med färgglada kläder är svår att bedöma. Det går ju så ofta bra utan men det är ju just den lilla risken att bli påkörd för att man inte uppmärksammades som man vill minimera.

Jag har blivit påkörd och cyklar numera alltid med något färgglatt förutom reflexer och lampor.

simson

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Lampor är bra att ha , i spöregnet imorse (vid halv sex)så cyklade jag ifatt två krakar i så kallade varselkläder med reflexer ,
på håll så trodde jag att bara vara en men det visade sig vara två
den som syntes minst dåligt var den som hade en svagt lysande diod bak , så fast det börjar bli ljust ute så se till att åtminstone ha schyssta batterier iallafall.
Mange

Msiipola

Medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag tycker man får skilja på hur man syns på dagen och natten. Och i första fallet även vid dåligt väder, regn- och snöfall.

Vid mörker finns ju trafikregler att följa som gäller för hur cykeln ska vara utrustad.
Vid dagsljus känner jag inte till några regler om lysen. Eller vilken typ av lysen man inte får ha.

Jag själv har vi flera tillfällen nästan blivit påkörd av bilar som kör ut framför mig i korsningar. Troligtvis för att de inte såg mig. Och då kan rätt färg på kläder vara räddningen. Och vad jag vet så är det röda/orange färg som syns bäst. Och lyse är troligtvis också positivt.

Detta kan också vara en generationsfråga. Ju äldre man blir desto försiktigare tror jag man blir. Kanske för att man då har hunnit uppleva en del saker, som yngre ännu inte råkat ut för. Och när man är yngre, är man ju odödlig! 😀

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer