Lyse dagtid, såklart!

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
I snart 15 år har jag kört med lyse på dan och de senaste åren har kommentarerna "du har lyset på" minskat så sakteliga. Och nu är branschen ikapp. https://www.cykloteket.se/cyklopedin/daytime-running/ Men visst är det konstigt att nåt som tyskarna upptäcker under WW2 (fordon med lyset på dagtid är inblandade i färre olyckor, nassarna hade stenkoll på statistiken) dröjer till 1977 innan det får genomslag i Sverige på bilar (och typ inga andra länder på många år, inklusive tyskland...) och sen tar det 45 år till innan det så sakteliga blir en grej på cyklar. Helt sjukt om man frågar mig...

Sen hävdar cykloskämtet att det krävs speciella lampor på dan för att det ska funka, maken till skitsnack... "För att cykelbelysningen ska vara synlig även i dagsljus krävs det en specialutvecklad design där ljuskäglan är väldigt specifikt riktad." Nej.

Avslutar gnällinlägget med en stulen bild som mästaren federico kanske har tagit.

Skärmklipp.JPG
 

ponx

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag tycker att trenden nu är att bilar har ljuset avslaget, gärna även i skymning.

På MC kör man gärna med helljus på dagtid så det är klart att det är bra för cykel i trafiken med. Sen är det ju bökigt med batterier och laddare så jag tror inte att det kommer på allvar förutom på elhoj.
 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag tycker att trenden nu är att bilar har ljuset avslaget, gärna även i skymning.

På MC kör man gärna med helljus på dagtid så det är klart att det är bra för cykel i trafiken med. Sen är det ju bökigt med batterier och laddare så jag tror inte att det kommer på allvar förutom på elhoj.
På vardagsghojen är navdynamo med tillhörande lampor grymt. Fit and forget när det är som bäst. Min första installation är från 2012 och tuffar på året runt som att inget hänt. Alla i familjen har det och barnen glömmer att lamporna är där, de bara kör omkring väl synliga. Funkar ju inte på en träningshoj förstås...
 

LWB

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Vilket fruktansvärt påhopp att det skulle ha gått 45 år sedan 1977. Hmpf!

I övrigt håller jag med i allt du skriver och är en sentida men desto mer övertygad navdynamokonvertit.

Dessutom är Stones "Shine a Light" en grym låt. Liksom Zappas Dina-moe Humm. Tänk att de alla var cyklister.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Ska man cykla på landsväg ensam kör jag med stark baklampa, det gör stor skillnad, ingen kör om illa, alla håller avstånd. Bilar kör bara om med mittstrecket mitt i bilen, de bromsar in vid möte.
Det verkar som att lampan får förarna att tänka att det är ett fordon som ska respekteras och inte en cykel som ska skämmas.

Lampan går inte att ha på i klunga, då klagar bakomvarande på att den är för stark.
 

LWB

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Exakt! Både signalfärg och lyse, de kompletterar varandra och funkar i lite olika förhållanden :)
+1

Det finns ju de som inte går med på att klä ut sig i signalfärgade clowndräkter för att andra ska se dem i trafiken. I princip håller jag med om att de ska tamejfan ha huvudet på skaft och ögonen öppna, för här kommer JAG på min cykel. Men jag tänker på ett citat som jag såg i ett tidigare liv när jag trodde att jag skulle bli fotograf: "One photog told me that anyone who tried to steal his [Leica] M would have to fight for it. Not me. Dead photogs don't take many pictures." Hellre en levande cyklist i Yellow Jacket of Authority än en död i snyggskjorta.
 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Ska man cykla på landsväg ensam kör jag med stark baklampa, det gör stor skillnad, ingen kör om illa, alla håller avstånd. Bilar kör bara om med mittstrecket mitt i bilen, de bromsar in vid möte.
Det verkar som att lampan får förarna att tänka att det är ett fordon som ska respekteras och inte en cykel som ska skämmas.
Ja, lysen gör att man ses mer som ett "riktigt" fordon av andra trafikanter, det märks.
 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Gäller även framlampor. Har en hyfsat stark men avbländad framlampa. Märks definitivt skillnad i hur bilisterna beter sig. Och bara en sån sak att de bländar av vid möte i mörker, vilket sällan händer om man har en mindre lampa.
StVZO, alltid StVZO i trafiken! Hur svårt kan det vara. Där är tyskarna före...
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
+1

Det finns ju de som inte går med på att klä ut sig i signalfärgade clowndräkter för att andra ska se dem i trafiken. I princip håller jag med om att de ska tamejfan ha huvudet på skaft och ögonen öppna, för här kommer JAG på min cykel. Men jag tänker på ett citat som jag såg i ett tidigare liv när jag trodde att jag skulle bli fotograf: "One photog told me that anyone who tried to steal his [Leica] M would have to fight for it. Not me. Dead photogs don't take many pictures." Hellre en levande cyklist i Yellow Jacket of Authority än en död i snyggskjorta.
All respekt åt de som vill dra på sig Hi-Viz overallen, själv väljer jag nog ändå döden. Har man dessutom redan snyggskjortan på så slipper man begrunda sitt klädval innan man hoppar ner i kistan.

Att synas är reflexsilver, men ordentlig cykelinfra är guld.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Ska man cykla på landsväg ensam kör jag med stark baklampa, det gör stor skillnad, ingen kör om illa, alla håller avstånd.
...
Lampan går inte att ha på i klunga, då klagar bakomvarande på att den är för stark.
Det finns, förstås, även tyska StVZO-regler för baklampor
De lyser starkt, men skall tex blända mindre
B+M har flera sådana batteridrivna:
De har även modeller för att montera på sadelstolpe
images

eller sittstag
1620304699101.jpeg

https://www.bumm.de/en/products/akku-batterie-rucklichter/produkt/331-2bs.html?filter[stzvo]=1
Jag har den skärmmonterade och dynamodrivna varianten på en cykel och den lyser riktigt bra och har fungerat utan problem i flera år.
 

kais01

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
StVZO, alltid StVZO i trafiken! Hur svårt kan det vara. Där är tyskarna före...
inte så effektivt för att synas. varken på dagen eller natten. snarare möter man närmast reaktionslöshet, speciellt om det är stökig miljö med många lampor i nära omgivning. för en bra stvzo bländar av riktigt ordentligt.

diskretion icke hederssak.

så för att se använder jag i trafiken stvzo. då kan man vid behov läs nattetid kräma på ordentligt riktning asfalten. men för att synas en separat mer spridande lampa. fördel är dels redundans, dels att det då räcker med en tiondel av effekten. betyder samtidigt tio gånger längre tid på en laddning.

när det gäller trådämnet kör jag gärna med lampa på även dagtid, i praktiken dock mest i utvalda lägen. som t ex i blandad trafik, om jag har bråttom, och när jag cyklar mot förhärskande pendlingsriktning på cykelbana. särskilt viktigt på våren när ovana godväderscykelpendlare behagar sig ut.

försedda med lycra, dåligt synfält samt stravahorn i pannan.
 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
inte så effektivt för att synas. varken på dagen eller natten. snarare möter man närmast reaktionslöshet, speciellt om det är stökig miljö med många lampor i nära omgivning. för en bra stvzo bländar av riktigt ordentligt.

diskretion icke hederssak.

så för att se använder jag i trafiken stvzo. då kan man vid behov läs nattetid kräma på ordentligt riktning asfalten. men för att synas en separat mer spridande lampa. fördel är dels redundans, dels att det då räcker med en tiondel av effekten. betyder samtidigt tio gånger längre tid på en laddning.

när det gäller trådämnet kör jag gärna med lampa på även dagtid, i praktiken dock mest i utvalda lägen. som t ex i blandad trafik, om jag har bråttom, och när jag cyklar mot förhärskande pendlingsriktning på cykelbana. särskilt viktigt på våren när ovana godväderscykelpendlare behagar sig ut.

försedda med lycra, dåligt synfält samt stravahorn i pannan.
ok, håller inte med alls och tycker att det är ett otyg att bländas i trafiken.
 

Argos

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Med StVZO-godkända Lupine SL AX (SL X) så får man allt man behöver för seriös dygnet-runt-cykling. Tre önskningar i en!

1. Daytime running light
2. Kraftfullt halvljus
3. Riktigt helljus.

Allt naturligtvis manövrerat med bluetooth-fjärr vid vänster tumme. Rekommenderas varmt! 🐺👍

 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Med StVZO-godkända Lupine SL AX (SL X) så får man allt man behöver för seriös dygnet-runt-cykling. Tre önskningar i en!

1. Daytime running light
2. Kraftfullt halvljus
3. Riktigt helljus.

Allt naturligtvis manövrerat med bluetooth-fjärr vid vänster tumme. Rekommenderas varmt! 🐺👍

JÄVLAR vad dyrt! :)
 

kais01

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
ok, håller inte med alls och tycker att det är ett otyg att bländas i trafiken.
det är verkligen ett otyg att bländas i trafiken. problemet med stvzo är att det inte syns tillräckligt ovan avbländningen. då kan det behöva hjälp.

betyder inte att hjälplampan bländas, bara att den syns. i vida större vinkel.

dagljuset på lupinen lär ha samma funktion?
 

Lejon

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Denna tråd fick mig att slå på cykeldatorns inbyggda frontlyse alltid samt att jag satte på en liten baklampa permanent. Enkelt, billigt och lätt. Visst en dedikerad daglampa är säkert lite bättre men den medför också lite pyssel, extra laddning, extra vikt och extra kostnad. Bättre med något skapligt som blir av hellre än det ”optimala” som jag inte skulle vilja eller orka använda jämt.
 

kais01

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jo det är som en modern bils led-drl. Eller som varselljuset på en tidig Volvo 240 eller Saab 900 om man så vill. 🤠
klokt isf att man byggt in detta via separata drl i lupinens lamphus.

men i stort sett hela resten ab stvzo-gänget har det inte. i de fallen hävdar jag alltså att det är bra med en separat spridande (icke bländande) lampa med liknande funktion. det räcker att den är på under 100 lumen.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Men det värsta är cyklister som har lampa varken dagtid eller nattetid.
Det kostar 30 spänn att synas:
På Jula
Och inte går det att radera inlägg. Ja, jag vet att det tillkommer batterier. Finns också för 30 spänn på Jula
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Synligheten dagtid är väldigt mycket högre på en modern cykellampa med någon typ av daytime antar jag, mot en gammal hederlig vad det nu är. Ena kanske kan ser starkt från 200m medans andra syns bra när man är... Nära.

XXL brukar sälja en billig lezyne som lyser starkt, annars är ju vara radar jättebra.
 

Pqz

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Vilken är den bästa allt-i-ett-lampan fram respektive bak? Har haft olika varianter med lösa batteripackar, men alltid ledsnat och återvänt till enkla lampor som snabbt plockas av och ned i väskan.
 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Vilken är den bästa allt-i-ett-lampan fram respektive bak? Har haft olika varianter med lösa batteripackar, men alltid ledsnat och återvänt till enkla lampor som snabbt plockas av och ned i väskan.
Klart bäst skulle jag hävda är att fastmontera dynamolyse om det är möjligt. Allt annat tappas bort, fästen går sönder, ska laddas osv osv. Som sagt, min äldsta montering av dynamolyse fram bak är från 2012 och den har gått i princip dagligen året runt sen dess utan problem.
 

Msiipola

Medlem
Lyse dagtid, såklart!
Som någon redan nämnde är Garmins baklampa med radar ett mycket bra alternativ. Den har starkt blink som syns bra i dagsljus och du får indikering på din Garmin cykeldator när det kommer ett fordon bakifrån. Nackdelen är förstås det höga priset, men har du råd, köp den.

Jag märker en stor skillnad sedan jag började använda en sån, då många fler omkörande bilar håller ut mer än förut.
Skärmbild 2021-05-07 114731.jpg
 

moros

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Klart bäst skulle jag hävda är att fastmontera dynamolyse om det är möjligt. Allt annat tappas bort, fästen går sönder, ska laddas osv osv. Som sagt, min äldsta montering av dynamolyse fram bak är från 2012 och den har gått i princip dagligen året runt sen dess utan problem.
På vardags/pendlarhojen som framförs i stadstrafik och jag inte har något större behov av att lysa upp min väg så tröttnade jag också på batterilampor som sitter dåligt, måste plockas av etc. Så jag monterade en fast framlampa från B+M, inbyggd reflex, laddningsbar genom att man plockar av lampkroppen, stvzo såklart. Ja den behöver laddas, men låga läget räcker för min cykling och då fick jag ut några veckor per laddning. Den är ju jätteduktig på att visa laddningsstatus och man hamnar aldrig i läget att man på vägen hem plötsligt står med en död lampa

Bak en lampa för skärmmontage från Basta (tror jag), bra ljus, inbyggd reflex och kör lätt hela min vinter på ett par AAA. Har nog bara bytt en gång på den.

Visst nynamo hade varit snäppet bättre, men ett nytt hjul och sladdragning kunde inte rättfärdigas för mitt behov. Vill man köra framljus dagtid så känns det som att dynamo är ett bra alternativ dock.
 
Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
På min frus stadscykel från Radon satt det original dynamo-lampor som inte ens har en av/på knapp. Faktiskt inte så dumt, behöver helt enkelt aldrig tänka på det.
 

johan44

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
På min frus stadscykel från Radon satt det original dynamo-lampor som inte ens har en av/på knapp. Faktiskt inte så dumt, behöver helt enkelt aldrig tänka på det.
Hehe, enda problemet jag haft med dynamolamporna är att välmenande kollegor stängt av lamporna när de står och lyser på "standlight" några minuter, sen kör jag omkring utan lyse ett tag till jag upptäcker "hjälpen" :)
 

kais01

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Hehe, enda problemet jag haft med dynamolamporna är att välmenande kollegor stängt av lamporna när de står och lyser på "standlight" några minuter, sen kör jag omkring utan lyse ett tag till jag upptäcker "hjälpen" :)
vilket lyxproblem:)

ett annat problem med dynamolampa är att den är besvärlig att flytta mellan ett antal ägandes cyklar som tarvar belysning då och då.

och den tillgängliga krämen är betydligt mindre än en bra batterilampa. det löser man med smal ljusbild. som apropå trådtiteln korrekt inställd inte syns vidare bra i trafiken.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Hehe, enda problemet jag haft med dynamolamporna är att välmenande kollegor stängt av lamporna när de står och lyser på "standlight" några minuter, sen kör jag omkring utan lyse ett tag till jag upptäcker "hjälpen" :)

Låter du icke cyklister röra dina cyklar? Jisses, där jag kommer ifrån är det frikort för mord att nudda en annans cykel utan tillåtelse.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag har på pendlaren installerat fast små stvzo godkända fram och baklampor avsedda för e-biks. Sen har jag ett 18650 6-cells pack jag kopplar in den på. Har y-kabel så är det vinter och en skall ut i ruffen kopplar jag in MS mtb lampa.

Fungerar utmärkt och omkring 20 timmars drifttid för stvzo lamporna.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag har på pendlaren installerat fast små stvzo godkända fram och baklampor avsedda för e-biks. Sen har jag ett 18650 6-cells pack jag kopplar in den på.
Det finns även stora ljusstarka eBike-lampor med hel och halvljus för den som kan tänka sig att meka lite själv och på så sätt spara några tusenlappar jmf med den svindyra Lupine-lampan.
https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-25kmh/m99-mini-pro-25/
https://www.bumm.de/de/produkte/e-bike-beleuchtung.html

Vad gäller lyse dagtid så har dynamodrivna B+M Luxos U-lampan speciella LEDar för det de kallar "Tagfahrlicht", ljusstyrkan styrs av en ljussensor när det är mörkt lyser dessa LEDar ännu starkare för att bättra på ljusbild och bredd. Dagtid skall det även gå att låta den stora lampan blinka.
https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-scheinwerfer/produkt/179u.html?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer