Lyse dagtid, såklart!

D

Deleted member 68249

Guest
Lyse dagtid, såklart!
Märklig iakttagelse på Happy. Att köpa t.ex. hjul, GPS-cykeldator eller mtb-gaffel för 5-10 tusen är knappt någon som reagerar på, men så fort det gäller belysning av hög kvalitet så är det väldigt viktigt att det ska vara "billigt" eller åtminstone inte dyrt. Fattar inte. 🤔

moros

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Märklig iakttagelse på Happy. Att köpa t.ex. hjul, GPS-cykeldator eller mtb-gaffel för 5-10 tusen är knappt någon som reagerar på, men så fort det gäller belysning av hög kvalitet så är det väldigt viktigt att det ska vara "billigt" eller åtminstone inte dyrt. Fattar inte. 🤔
Det beror väl på alternativ och utbud i respektive kategori? Du kan köpa lampor för 100 spänn. Ganska bra lampa för kanske 500. Då blir 3000 rätt mycket pengar. Du hittar inte nya hjul, ens dåliga, för 200 spänn eller en cykeldator med navigation för motsvarande.

D

Deleted member 68249

Guest
Lyse dagtid, såklart!
Det beror väl på alternativ och utbud i respektive kategori? Du kan köpa lampor för 100 spänn. Ganska bra lampa för kanske 500. Då blir 3000 rätt mycket pengar. Du hittar inte nya hjul, ens dåliga, för 200 spänn eller en cykeldator med navigation för motsvarande.
Visst, håller delvis med. Men jag skulle isåfall jämföra billig cykeldator utan GPS med givare i framhjulet för 100-300 kr med motsvarande framlampa i samma prisklass. Och sen mer rättvist jämföra att köpa dyrare GPS-enheter i ungefär samma prisklass som vissa Lupine-lampor med hel/halvljus/bluetooth.

Edit/tillägg: Det var lite fel att nämna hjul och gaffel, men jämförelsen med cykeldator och framlampa tycker jag var betydligt mer konkret, räknat i pengar.

Men sen menar jag procentuellt sett också; som Happyit köper man inte gärna nya däck för 100-200 kr/st utan hellre för 400-500 kr/st trots att det har samma användningsområde och ibland även samma modellnamn. Premium-gummi och vikbarhet som medför låg däckvikt och optimerade egenskaper är viktigt bland många inkl. mig själv också.

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-re

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag har även dyra lampor. Har en exposure lights som gått helt problemfritt i 8 år, men problemet är att den bländar så den duger inte till urban cykling med många möten. Är det få möten går det skärma med handen, men ogörligt med livlig trafik. Vad det nu hade med saken att göra... 🤔

23721202_web1_TrainDerails-ADW-201223-derail_3.jpg

D

Deleted member 68249

Guest
Lyse dagtid, såklart!
Jag har även dyra lampor. Har en exposure lights som gått helt problemfritt i 8 år, men problemet är att den bländar så den duger inte till urban cykling med många möten. Är det få möten går det skärma med handen, men ogörligt med livlig trafik. Vad det nu hade med saken att göra... 🤔

Visa bilaga 487550
Just därför förvånas jag över de gubbiga :geek: reaktionerna mot de "dyra" lampor som finns att köpa med hel- och halvljus i samma enhet.

Ang. bilden: Jag gettar the point...

D

Deleted member 68249

Guest
Lyse dagtid, såklart!
För prisskillnaden mellan de tidigare länkade Lupine SL AX och Lupine SL Nano AF kan man få både ett navdynamohjul och en StVZO-godkänd ljusstark dynamodriven lampa med "Tageslicht" och USB-laddning.
Men för den som vill ha en riktigt dyr navdynamo räcker det inte till endast navdynamon. Att göra av med pengar har aldrig varit svårt och det är inte svårare nuförtiden.
Men AX ger ju större ljusmatta och har kraftigare batteripack så varför skulle den inte vara dyrare än Nano kan man fråga sig.

HåkanC

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Trots det höga priset verkar ljuset från även den svindyra Lupine SL AX ha en hel del brister/tillkortakommanden, liksom de flesta (alla?) andra lampor. Åtminstone enl den här användarens eget omdöme:
https://happyride.se/forum/threads/arets-lamptrad-20-21.3682998/page-8#post-3841624
och https://happyride.se/forum/threads/arets-lamptrad-20-21.3682998/page-8#post-3841803
Jag har inte använt den själv, men jag vet sedan tidigare* att jag troligen skulle bli besviken över att ha betalat så mkt och ändå inte få ett tillräckligt jämnt och bra ljus. Men det är jag det.

*Jag har tidigare skrivit om hur irriterad jag blev över de störande ojämnheterna i ljusbilden hos en B&M Lumotec IQ Cyo Premium, trots mestadels cykling på upplysta cykelbanor, att jag raskt bytte ut den.

D

Deleted member 68249

Guest
Lyse dagtid, såklart!
Trots det höga priset verkar ljuset från även den svindyra Lupine SL AX ha en hel del brister/tillkortakommanden, liksom de flesta (alla?) andra lampor.
Ja jag gillar den iallafall. Ingen lampa är väl perfekt. Men en del är tillräckligt bra och tilltalar olika typer av cyklister och ögon. Kvalitén sitter väl även i batteripacken också, som på Lupine har en uppskattad funktion med batteriindikator visuellt på utsida.

Men nog om detta, nu ska jag sticka ut och cykla, utan lyse! :giggle:

BFS

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
En lampa gör dig inte 0,9% snabbare (eller be/visar att du cyklar 0,9% snabbare).

d_anders

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
En grå regnig dag genom bokskogen vill man helst ha en stor och ljusstark baklampa och/eller kläder med färgstark baksida. Små reflexer hjälper inget vidare i såna förhållanden.

d_anders

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Om de har gäll färg. Neutrala kläder med reflexband syns halvdant dagtid tycker jag. Men visst, är alla förare vakna och har halvljuset påslaget så ska det ju räcka.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag kör alltid med baklampa vid lvg-cykling, har i år även skaffat en framlampa. DRL-lampor som eventuellt kan vara tillverkade av självaste antikrist (icke stvzo), bontrager ion200/flare rt.
Framåt - alltid fast sken med lägsta styrkan, bakåt - daytime flash vid starkt solsken och nighttime flash i annat fall.

CBrandel

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Hur blir man bländad av en cykel? Har folk så känsliga ögon på riktigt?

Knappt så jag bryr mig ifall en mötande bil inte slår av helljusen, givet då att det inte sitter 4x led ramper på.

Hep

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Säkert bra med lyse dagtid, men att sno en bild som inte är fotad i dagsljus för att visa sin poäng känns lite trumpigt.

jonja

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Lupine har en ny, inte lika svindyr, lite mindre med hel, halv och DRL.

Utifrån hur liten ljusglugg denna har tvivlar jag på att den har lika bra ljusbild som den vanliga AF:en, ser inte behovet riktigt att krympa ner lamphuset, 50 mm är inte störande stort på ett bockstyre. Med 3,5 Ah batteri så är den även snålt strömförsörjd, i gängse lupine stil.

ensamvarg

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Hur blir man bländad av en cykel? Har folk så känsliga ögon på riktigt?

Knappt så jag bryr mig ifall en mötande bil inte slår av helljusen, givet då att det inte sitter 4x led ramper på.
Inte så svårt, finns många tomtar och snöskallar som inte förstår att det är vägbanan som skall belysas utan tror att det är ansiktet på mötande cyklister. Etter värre om man liggcyklar.

Spacekitty

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Utifrån hur liten ljusglugg denna har tvivlar jag på att den har lika bra ljusbild som den vanliga AF:en, ser inte behovet riktigt att krympa ner lamphuset, 50 mm är inte störande stort på ett bockstyre. Med 3,5 Ah batteri så är den även snålt strömförsörjd, i gängse lupine stil.

Det är väl rimligt att om man köper en mindre och billigare så lyser den inte lika stort som en större. Det finns större batterier att köpa för den som vill ha det, eller kanske redan har till andra lampor.

EA418EDE-8053-4960-BCC5-E12DF306C011.jpeg

73DBE0F9-A66C-4F64-84E6-E5009F999661.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
En lampa gör dig inte 0,9% snabbare (eller be/visar att du cyklar 0,9% snabbare).
nej vid skogåka gör den så oerhört mycket större skillnad än så.

och likaså vid vintrig pendling. upptäckt att när jag har lampor som verkligen tillåter att jag kan värdera underlagets varierande problem; att jag knappt använder dubbdäck längre.

en ekonomisk besparing så god som någon.

jonja

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Trots det höga priset verkar ljuset från även den svindyra Lupine SL AX ha en hel del brister/tillkortakommanden, liksom de flesta (alla?) andra lampor.
Även jag är tveksam till artefakterna på AX, och att döma av tillverkarens reklam mtrl är väl AX mer att betrakta som en slags mtb-lampa? För vem behöver 340 lux och 2200 lm på lvg? En traditionell billykta med halogen ger väl ca 1500 lm, skulle man inte kunna nöja sig där nånstans, med hänsyn till hur mkt långsammare en cykel är?

Själv köpte jag ett SL A hus när de såldes ut och parade ihop det med ett magicshine batteri på 10 Ah med 21700 celler, som xxl sålde för 600 i höstas, totalkostnad 3 papp. Det har funkat bra. Tvivlar på att nån har bättre stvzo optik än den som sitter i SL A(F). Enda felet är väl att den är onödigt bred för lvg, känns som mer ljus hamnar utanför vägen än som faller på den. En eftergift åt city-slickers i de tyska städerna som snittar 15 km/h hem från AW? En smula oklart vem som eg är målgrupp för SL AF.

Lupines snabbfäste är utomordentligt. Första ggn jag haft en stvzo lampa som är lekande lätt att finjustera inställningen på under färd. Och finjustera får man göra om man vill maximera siktsträckan. Ett plus för att SL A(F) snabbfästet även finns för 25,4/26 mm för de som har kvar cyklar med gamla styren.

Ljussensorn är bra, man kommer på drl och kör in i en tunnel så slår den på lyset själv. Har man sånt på sin pendlingsväg lär man sig snart att uppskatta det. Bra även att brytpunkten för sensorn är justerbar.

En trevlig feature för tekniknörden är inbyggd voltmätare i lamphuset varje gång batteriet ansluts. Bra stöd för när det dags att ladda, utöver de statusdioder som finns på batteriet.

En liten varning dock för att man över tid blir grinig av att använda dyra stvzo lampor på cykelstråken. För det är aldrig nån som återgäldar artigheten. Om 20 år kanske? Och kais01 har rätt i att vill man synas bäst för bilisterna, så gör man bäst i att helt strunta i stvzo. Stvzo handlar mer om omsorg om svaga oskyddade trafikanter än om att vara snäll mot bilister.

kais01

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
sedan apropå billigast; i längden är det bästa det man inte snart vill byta bort. då kan det vara frestande att gå upp i pris, baraföratt.

nu har lamptillverkarnas både produkter och deras marknadsföring präglats av en osannolik mängd charlataneri, och detta gör det svårt att göra vettiga inköp trots eventuellt högt pris

det är skrattretande lumenfusk, luxoptimering i form av oanvändbara nyckelhålsljusbilder, bristande kylning så superduperljuset funkar i typ tre minuter, batteripacks med kassa eller till och med icke anslutna defekta celler, knappar och submenyer som garanterar ergonomisk härdsmälta. mm.

sedan gänget som visserligen har en lite vettigare produkt än konkurrensen men lägger en nolla på priset bara för de vet att det finns tillräckligt många suckers därute.

en utmaning att köpa bra lampor helt enkelt.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
nej vid skogåka gör den så oerhört mycket större skillnad än så.

och likaså vid vintrig pendling. upptäckt att när jag har lampor som verkligen tillåter att jag kan värdera underlagets varierande problem; att jag knappt använder dubbdäck längre.

en ekonomisk besparing så god som någon.
En bra lampa gör naturligtvis en cyklist mindre långsam i mörker (jmf med i dagsljus). I dagsljus är de dyra hjulen (som man blir marginellt snabbare med) fortfarande marginellt snabbare. Och ett bevis på att man har ett cykelintresse (och pengar över).

Vad gäller dubbdäck så behövs de när de behövs. Om man vet att det är is så är det is. Är det spårig is cyklar jag hellre i mörker med dubbdäck än med odubbat med lyse. Som tur är har jag både dubbdäck och bra lyse (eftersom det ger mest vuxenpoäng) på vintern.

D

Deleted member 68249

Guest
Lyse dagtid, såklart!
Även jag är tveksam till artefakterna på AX, och att döma av tillverkarens reklam mtrl är väl AX mer att betrakta som en slags mtb-lampa? För vem behöver 340 lux och 2200 lm på lvg?
Jag. 🤓 När asfalten är blöt och mörk och vägen kurvig och farten hög så uppskattas det extra mycket.
Min SL AX används både på väg och i skog/terräng, eftersom jag pga antilathet ofta cyklar mtb-hojen några km (eller ibland mil) landsväg till de trevliga mtb-lederna (ett Happyinkorrekt beteende) så det är prioriterat att ha en bra och trafiklämplig belysning hela vägen. Ibland kompletterat med hjälmlampa inne i skogen vid behov. Men nu blev det OT igen, eftersom tråden skulle handla om lyse dagtid.

BFS

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Jag. 🤓 När asfalten är blöt och mörk och vägen kurvig och farten hög så uppskattas det extra mycket.
Min SL AX används både på väg och i skog/terräng, eftersom jag pga antilathet ofta cyklar mtb-hojen några km (eller ibland mil) landsväg till de trevliga mtb-lederna (ett Happyinkorrekt beteende) så det är prioriterat att ha en bra och trafiklämplig belysning hela vägen. Ibland kompletterat med hjälmlampa inne i skogen vid behov. Men nu blev det OT igen, eftersom tråden skulle handla om lyse dagtid.
Blöt asfalt är ett rent mörker (och ett helvete). Men, lyckligtvis har jag en naturlig låg fart så jag har inte just detta problem. :)

BFS

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Happykoncensus är alltså att Lupine fram, garmin radarlampa bak och signalfärgade clownkläder är ett absolut måste på stockholms cykelbanor?
Även när solen skiner? 🤣
Ett framhjul med navdynamo går också bra, som backup. Speciellt då solen skiner. Då är det lätt att även bra lampor försvinner i solblänk, så då rekommenderas även en saftblandare av nåt slag.

Msiipola

Medlem
Lyse dagtid, såklart!
Angående att synas i trafiken. Jag ser numera många cyklister på landsvägen i helsmörka kläder, utan någon reflexväst e.dyl.. Och naturligtvis inga lampor fram eller bak. "För det är ju mitt på ljusa dagen".
Ja, om man inte är rädd om livet, så är det ett bra val. Viktigare är att man har "rätta" och "coola" kläder!

patten

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Att ha reflexväst dagtid är ju tämligen onödigt då medtrafikanter ändå kör utan belysning på sina fordon. Synliga färger är mer relevant i sådant fall!

Msiipola

Medlem
Lyse dagtid, såklart!
Det gör det med all säkerhet! Dock känner jag inget behov av reflexer och väst dagtid, speciellt inte på sommaren (värme och sånt).
Ja, man väljer själv om man vill minska risken för påkörning.

Mitt starkt blinkande bakljus på dagen, har minskat antalet bilar som stryker tätt förbi vid omkörningar. Dessutom har jag endast klarröda tröjor och en knallgul vindjacka. Inte så coolt, men förhoppningsvis effektivt. För att öka säkerheten ytterligare borde jag också ha framlyse (blinkande?) som syns på dagen.

Jag läste på och ser att blinkande framlyse är olagligt i Sverige. Men jag antar att det endast gäller vid mörker. Vid dagsljus finns inga krav på cykelbelysning. Och kanske är då blinkande framlyse på dagen tillåtet. Vet inte.

Senast ändrad:

patten

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Kör med Varia dag-, kväll- och nattetid och ibland synliga färger (gult, grönt och rött) men känner inget behov av reflexväst/reflexer. Har även mindre synliga färger på kläder och helt ärligt märker jag ingen skillnad på medtrafikanters beteende angående färgval på tröja, dagtid på sommaren.

Bengt-re

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Ja, man väljer själv om man vill minska risken för påkörning.

Mitt starkt blinkande bakljus på dagen, har minskat antalet bilar som stryker tätt förbi vid omkörningar. Dessutom har jag endast klarröda tröjor och en knallgul vindjacka. Inte så coolt, men förhoppningsvis effektivt. För att öka säkerheten ytterligare borde jag också ha framlyse (blinkande?) som syns på dagen.

Jag läste på och ser att blinkande framlyse är olagligt i Sverige. Men jag antar att det endast gäller vid mörker. Vid dagsljus finns inga krav på cykelbelysning. Och kanske är då blinkande framlyse på dagen tillåtet. Vet inte.
Du får inte ha blinkande framljus. Och att ha blinkande bakljus är inte listigt då det triggar folk och triggande road rage dårar är olämliga att dela vägen med. Det är ett otyg med blinkande lampor.

Bengt-re

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Vilken paragraf i trafikreglerna säger det? Vad jag förstår är trafikreglerna skrivna för färd i mörker. Vad som gäller vid dagsljus tycker jag är oklart.

Då läser du fel. Du får inte ha blinkande ljus framåt och förutom att vara otillåtet vore det korkat, men det förstår du väl?

Vill du synnas ha lämpligt färgade kläder. I vissa förhållanden kan det vara lämpligt med lampa även när det inte är mörkt. Blinkljus är aldrig lämpligt - i mörker försvårar det andra traffikanters möjlighet till avståndsbedömmning, det provocerar den typ av bilförare som mest troligt utgör ett hot mot din säkerhet, det bländar och irriterar andra cyklister. Med andra ord ökar du bara riskerna, men bryr du dig inte om säkerhet och bara är ute för att provocera så förstår jag beteendet, men beklagar ditt vägval.

d_anders

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
I och med att de flesta trafikanter är tillräckligt observanta så kommer de nästan alltid se en cyklist oavsett kläder. Min killgissning är dock att färgerna hjälper de gånger man råkar ut för en distraherad eller trött förare.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
I och med att de flesta trafikanter är tillräckligt observanta så kommer de nästan alltid se en cyklist oavsett kläder. Min killgissning är dock att färgerna hjälper de gånger man råkar ut för en distraherad eller trött förare.
Fast fler och fler har direktseendet i telefonen och trafiken i periferin, tyvärr ökar då risken att man som cyklist missas (eller träffas).

Lejon

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Blinkljus är aldrig lämpligt - i mörker försvårar det andra traffikanters möjlighet till avståndsbedömmning, det provocerar den typ av bilförare som mest troligt utgör ett hot mot din säkerhet, det bländar och irriterar andra cyklister. Med andra ord ökar du bara riskerna, men bryr du dig inte om säkerhet och bara är ute för att provocera så förstår jag beteendet, men beklagar ditt vägval.
Vore det inte ärligare om du skrev att detta är vad du tror, och inte uttryckte det som fakta?

Pqz

Aktiv medlem
Lyse dagtid, såklart!
Blinkljus bak är ok, men måste blinka minst 200 ggr per minut enligt transportstyrelsen. Det är det inte många cykellampor som gör.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer