Trots det höga priset verkar ljuset från även den svindyra Lupine SL AX ha en hel del brister/tillkortakommanden, liksom de flesta (alla?) andra lampor.
Även jag är tveksam till artefakterna på AX, och att döma av tillverkarens reklam mtrl är väl AX mer att betrakta som en slags mtb-lampa? För vem behöver 340 lux och 2200 lm på lvg? En traditionell billykta med halogen ger väl ca 1500 lm, skulle man inte kunna nöja sig där nånstans, med hänsyn till hur mkt långsammare en cykel är?
Själv köpte jag ett SL A hus när de såldes ut och parade ihop det med ett magicshine batteri på 10 Ah med 21700 celler, som xxl sålde för 600 i höstas, totalkostnad 3 papp. Det har funkat bra. Tvivlar på att nån har bättre stvzo optik än den som sitter i SL A(F). Enda felet är väl att den är onödigt bred för lvg, känns som mer ljus hamnar utanför vägen än som faller på den. En eftergift åt city-slickers i de tyska städerna som snittar 15 km/h hem från AW? En smula oklart vem som eg är målgrupp för SL AF.
Lupines snabbfäste är utomordentligt. Första ggn jag haft en stvzo lampa som är lekande lätt att finjustera inställningen på under färd. Och finjustera får man göra om man vill maximera siktsträckan. Ett plus för att SL A(F) snabbfästet även finns för 25,4/26 mm för de som har kvar cyklar med gamla styren.
Ljussensorn är bra, man kommer på drl och kör in i en tunnel så slår den på lyset själv. Har man sånt på sin pendlingsväg lär man sig snart att uppskatta det. Bra även att brytpunkten för sensorn är justerbar.
En trevlig feature för tekniknörden är inbyggd voltmätare i lamphuset varje gång batteriet ansluts. Bra stöd för när det dags att ladda, utöver de statusdioder som finns på batteriet.
En liten varning dock för att man över tid blir grinig av att använda dyra stvzo lampor på cykelstråken. För det är aldrig nån som återgäldar artigheten. Om 20 år kanske? Och kais01 har rätt i att vill man synas bäst för bilisterna, så gör man bäst i att helt strunta i stvzo. Stvzo handlar mer om omsorg om svaga oskyddade trafikanter än om att vara snäll mot bilister.