Lyssnar ni på musik när ni cyklar LVG?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Den helyllesvenska säkerhetsnissen säger "nej", det är klart man måste höra trafiken i alla lägen. Men visst vore det jäkligt skönt med lite musik på landsvägspassen man kör själv. Hur gör ni?

Det finns de som säger att icke "in-ear" lurar gör så att man hör trafiken bättre, stämmer det? Nån som t o m testat Aftershokz som leder ljud genom benet?

Det är tillräckligt med incidenter med bilister för att jag ska lämna lurarna hemma. Inte för att vara präktig, det handlar om ren överlevnad ;-)

Det händer, men oftare på längre MTB-pass. Tycker jag blir mycket mer uppmärksam när jag har musik i öronen. Dock aldrig in ear och alltid på rimlig volym.

Skulle aldrig ens komma på tanken att ha musik i öronen under landsvägscykling.
Det finns ett skäl till att vi utvecklat hörsel och det är inte för att lyssna på musik.

Jag hade musik på låg volym i höger öra tidigare, innan jag lärde mig att uppskatta tystnaden och däcksuset. Känns nog lite säkrare också.

Skulle jag cykla riktigt långt någon gång så kanske en ljudbok.

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Älskade tystnad!

Då kör du allt bra långsamt, tom jag får ju vindbrus i öronen ;)

Ja under pendling. Oftast radio dock. Alltid på måttlig volym. Med windfree och rimlig volym hör man för övrigt trafikljud rätt bra.

a.svensson skrev:
> Skulle aldrig ens komma på tanken att ha musik i
> öronen under landsvägscykling.
> Det finns ett skäl till att vi utvecklat hörsel
> och det är inte för att lyssna på musik.

Mmm, jag håller med och det är därför jag hittills aldrig gjort det. Men två saker har gjort att jag börjat fundera på det. Det ena är att iallafall jag på solopass på 2+ timmar ibland behöver muntras upp lite, det andra är att jag på mitt sista pass på Cypern igår höll på att bli kattmat under en Mercedes. Där hjälpte f-n ingen hörsel, det enda jag hör är plötsligt ett satans däckskrik och tutande bakom mig när en snubbe kommer på att det kanske inte var nån bra idé att köra om cyklisten samtidigt som det kom ett möte. Det enda jag fick ut av att höra det där var en puls på 200, att jag blev heligt f*rbannad och att det var ren tur att byxorna inte behövde tvättas efteråt... så ja, även om jag vill höra trafiken är frågan vad jag _egentligen_ har för nytta av det i ett skarpt läge. På ett sätt känns det som att man inte hör om bilarna bakifrån kommer med 10 cm marginal eller 1 meter. Men visst är det bra att höra om det kommer en bil bakifrån samtidigt som man får ett möte. Frågan är bara vad kan man göra med informationen...?

NLC skrev:
> Om man behöver lyssna på musik för att orka med
> 2 timmar solorunda så ... HTFU ?

Tänkte också det, kör nästan alla träningspass solo och under två h är knappt värt att ta fram cykeln.

Man bör hålla sig ifrån trafiken till man mognat och insett att hörseln absolut inte är att lita på. Därtill så är det väl bara gamla människor som inte lyssnar på musik dygnet runt?

Beroende på situation svarar jag
I trafik, alltid vänster öra utan för att kunna höra omgivningen, cykelbana utan trafik (gammal banvall) då kan jag köra med bägge lurarna i

Lyssnar på radio dagligen på min 30 km till jobbet. Hem blir det poddar för det är så tråkig radio efter 16:00. Oftast högeröra, men när jag tröttnar på ljudet från dubben så stoppar jag in i vänster också. Ofta blåser det ändå för mycket för att kunna uppfatta något vettigt från trafiken. Sen är det landsväg jag har, med lite trafik så jag missar inget speciellt. Nu när det är mörkt ser man ju ändå ljuset från bilarna innan de ska om.

Ibland när jag cyklar själv kör jag med Shure SE535 ljudisolerande lurar. Det är betydligt trevligare än vindbrus som ändå gör att en inget hör av trafiken.

Jag har en app på telefonen som kan aktivera på mikrofonen och släppa fram ljud när omgivande ljudnivå stiger t.ex. om någon tutar så hör jag utan problem

Vilka låtar sjunger du Geo? ;-)

geologen skrev:
> Nej, absolut inte. Men jag sjunger ofta, när jag
> är tillräckligt långt från hörande öron.

Det händer, gärna in-ear. Annars använder jag gärna öronproppar mot vindbrus.
En enda gång jag haft nån incident på våra glesbefolkade vägar de tider jag cyklar. En mjölkbil som kom ikapp bakifrån och skulle köra om på smal grusväg utan att jag hade hört den. Blev lite överraskad om man säger så. Annars vanligt att jag cyklar fyra-fem mil helt utan kontakt med andra trafikanter.

schture skrev:
> Vilka låtar sjunger du Geo? ;-)

Ganska blandat!

Ett axplock:

My Way (
Vårvindar friska (
Heart of a Lion (
Han hade seglat för om masten (
Balladen om briggen Blue Bird av Hull (
fast jag sjunger den med rätt text: "sviktade stumpar")
En vintersaga (
Burnin' up (

Senast ändrad:
Aldrig musik när jag cyklar. Med alla tjatrövar i dagens samhälle som gör buss- och tågresor till ljudterror får man ta tillvara på alla tillfällen då man kan slippa sorlet...cykling är det bästa av dem alla.

GoranS skrev:
> Som riktig karl gör jag en sak i sänder. ;-)

Lyssnar med höger öra först, sedan vänster?

a.svensson skrev:
> Det finns ett skäl till att vi utvecklat hörsel
> och det är inte för att lyssna på musik.

Precis som vi är utvecklade för att cykla sedan långt tillbaka under evolutionen.
Så du lyssnar aldrig på musik? Du skulle prova det.

kontorsråttan skrev:
> På ett sätt känns det som att man
> inte hör om bilarna bakifrån kommer med 10 cm
> marginal eller 1 meter.

Jag ställer mig samma fråga. Att höra att det kommer en bil bakifrån hjälper inte mycket. Den nödvändiga informationen har jag först när bilen håller på att passera, dvs alldeles för sent.

Om jag cyklar med musik i öronen, så hör jag de omgivande ljuden minst lika bra som utan musik. Vindbruset är det som stör mig mest.
Med musik blir jag mer uppmärksam känns det som. Jag tittar mig mer omkring.

Jag hör för det mesta utmärkt hur snabbt och hur mycket i sidled en bil kör. Inte alltid, men när hörseln är påverkad av alltför kraftigt ser jag mig om väldigt ofta. Tillräckligt ofta för att ha den koll som krävs. Men säkert 80-90 procent av tiden räcker hörseln till.

andersen skrev:
> Nej aldrig.Borde vara höga böter på sådant
> ofog!

Vore det inte bättre att ha höga böter på vårdslös omkörning av cyklist med bil?

Den som lyssnar på musik under cykling tror jag aldrig har fattat grejen m cykling. (gäller löpning oxå)

DH skrev:
> Den som lyssnar på musik under cykling tror jag
> aldrig har fattat grejen m cykling. (gäller
> löpning oxå)

+1

Aliide skrev:
> DH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den som lyssnar på musik under cykling tror
> jag
> > aldrig har fattat grejen m cykling. (gäller
> > löpning oxå)
>
>
> +1

Skönt att ni fattat grejen med cykling då. Alla som gör annorlunda måste ha fel. Ett mysigt och utvecklande sätt att se på livet för övrigt...

Tillbaka
Topp