Lyssnar ni på musik när ni cyklar LVG?

Rent säkerhetsmässigt så är det väl aldrig fel med lite extra input från omgivningen (såvida det inte blir informationsöverflöd) så egentligen bör man väl låta öronen vara ett komplement till synen och inte proppa in lurar då man hojar i trafiken.

Fast å andra sidan - då man kör mc, eller för den delen bil, betyder ju inte hörseln så mycket. Man lär sig t.ex. att kolla bakåt om man vill veta om det kommer någon där. Kanske borde man ha backspeglar på cykeln om man är döv eller kör med lurar?

Fast jag kör sällan med lurar. Tycker att upplevelsen blir för störig och rörig. Måste inte ha ljud i öronen dygnet runt. Lyssnar i princip konstant på jobbet och hemma är det sällan tyst med ungar som håller låda.

Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den som lyssnar på musik under cykling tror
> > jag
> > > aldrig har fattat grejen m cykling. (gäller
> > > löpning oxå)
> >
> >
> > +1
>
> Skönt att ni fattat grejen med cykling då. Alla
> som gör annorlunda måste ha fel. Ett mysigt och
> utvecklande sätt att se på livet för övrigt...

Nja, upp till var o en hir man vill tolka. Men min bestämda uppfattning är att den som får för sig att lyssna på musik under cykling - egentlige inte gillar cykling. (eller löpning heller för den delen)

Lejon skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > DH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den som lyssnar på musik under cykling tror
> > jag
> > > aldrig har fattat grejen m cykling. (gäller
> > > löpning oxå)
> >
> >
> > +1
>
> Skönt att ni fattat grejen med cykling då. Alla
> som gör annorlunda måste ha fel. Ett mysigt och
> utvecklande sätt att se på livet för övrigt...

Var nu inte så unhappy. På happy är vi alla glada och hatar alla som inte delar 60talisternas livsåskådning.

DH skrev:
> Lejon skrev:
> -----
> > Aliide skrev:
> >
>
> > -----
> > > DH skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Den som lyssnar på musik under cykling
> tror
> > > jag
> > > > aldrig har fattat grejen m cykling.
> (gäller
> > > > löpning oxå)
> > >
> > >
> > > +1
> >
> > Skönt att ni fattat grejen med cykling då.
> Alla
> > som gör annorlunda måste ha fel. Ett mysigt
> och
> > utvecklande sätt att se på livet för
> övrigt...
>
>
> Nja, upp till var o en hir man vill tolka. Men min
> bestämda uppfattning är att den som får för
> sig att lyssna på musik under cykling - egentlige
> inte gillar cykling. (eller löpning heller för
> den delen)

Min bestämda uppfattning är att de som alltid cyklar utan musik aldrig tar ut sig ordentligt i tex intervaller, skyltspurtar eller backrace. Alla jag vet säger att med rätt musik pumpande i öronen tar man i ett snäpp hårdare.
Så släpp attityden och sluta mjäka på dina turer. Koppla på din "power-song" och känn kraften!

När jag kör ensam så har jag alltid musik i öronen och som "snuten" skriver så vad är skillnaden mot att gå eller köra bil utan att höra annan trafik, man är lite mer uppmärksam istället. Jag tittar några extra gånger över axeln när jag skall svänga ut eller närmar mig en korsning. Nu bor jag iofs på landet och där är trafiken måttlig, i storstaden hade jag nog köra utan.

//Fritz

Om inte ämnet vore så utslitet kunde detta vara ett utmärkt ämne att ha som lyx-oenighet för den väletablerade medelklassen. Man borde komma på något liknande fast lite mindre slitet att gagga om.

Det är inget fel att lyssna på musik medan man cyklar - men jag tror inte man gillar cykling egentligen.
Det är inget fel att vara vegeterian - men jag tror inte man uppskattar kött heller.
Det är inget fel att ha sex o va onykter -,men man missar ngt.
På samma sätt om man tror man måste ha musik eller prestera när man cyklar. Risken är man missar det roliga?

Ja om jag kör lvg ensam så är båda lurarna i, kör jag med någon så isfl bara en i och låg volym för att kunna prata med dom man cyklar med, mtb har jag aldrig testat.

DH skrev:
> Det är inget fel att lyssna på musik medan man
> cyklar - men jag tror inte man gillar cykling egentligen.
> Det är inget fel att vara vegeterian - men jag tror inte man uppskattar kött heller.
> Det är inget fel att ha sex utan musik - men jag tror inte man gillar kvinnor.

Sexist.

En riktig karl har simultankapacitet, inte bara musik hur skulle det se ut

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.8 KB · Besök: 40
staine skrev:
> En riktig karl har simultankapacitet, inte bara
> musik hur skulle det se ut

I kostym och utan hjälm! var är världen på väg någonstans?

DH skrev:
> cyklar - men jag tror inte man gillar cykling
> egentligen.
> Det är inget fel att vara vegeterian - men jag
> tror inte man uppskattar kött heller.
> Det är inget fel att ha sex o va onykter -,men
> man missar ngt.
> På samma sätt om man tror man måste ha musik
> eller prestera när man cyklar. Risken är man
> missar det roliga?

Det är inget fel i att ha fel åsikt i en fråga, men jag tror att du inte gillar cykling egentligen när du skriver så.

Det viktigaste är ju att du har rätt och har sett ljuset.

DH skrev:
> cyklar - men jag tror inte man gillar cykling
> egentligen.
> ...

Så vad tror du då att man gillar om man lyssnar på musik när man cyklar?

Generellt lyssnar jag på både musik och podcasts på vissa distanssolorundor och jag älskar att cykla i alla dess former. Den här moralpredikande och romantiserande bilden av att man absolut inte får lyssna på musik vid cykling känns lite väl bajsnödig. Trafiksäkerhetsaspekten köper jag, men jag lyssnar såpass lågt att jag ändå är fullt medveten om vad som försiggår omkring mig.

Kan man få höra My Way?

geologen skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Vilka låtar sjunger du Geo? ;-)
>
> Ganska blandat!
>
> Ett axplock:
>
> My Way
> (
> Vårvindar friska
> (
> Heart of a Lion
> (
> Han hade seglat för om masten
> (
> Balladen om briggen Blue Bird av Hull
> (
fast
> jag sjunger den med rätt text: "sviktade
> stumpar")
> En vintersaga
> (
> Burnin' up
> (

schture skrev:
> Kan man få höra My Way?

:D

Jag sjunger i stort sett bara när andra inte kan höra. Det finns undantag, med låtar som passar mitt ytterst smala röstomfång. :)

Jag har ofta lurar i öronen när jag cyklar, särskilt i trafiken, för att slippa allt buller.
När det gäller säkerheten så räcker ögonen, och störande intryck (buller) försämrar nog säkerheten mer än den gynnar.

geologen skrev:
> Nej, absolut inte. Men jag sjunger ofta, när jag
> är tillräckligt långt från hörande öron.

+1

Nej, det brusar mer med lurar, och med lätt hörselskada och lindrig tinnitus vill jag inte ha mer oväsen i huvet. In-ear-lurar går bort eftersom jag dessutom har klåda i hörselgången.

Rico skrev:
> Den här moralpredikande
> och romantiserande bilden av att man absolut inte
> får lyssna på musik vid cykling känns lite väl
> bajsnödig. Trafiksäkerhetsaspekten köper jag,
> men jag lyssnar såpass lågt att jag ändå är
> fullt medveten om vad som försiggår omkring mig.

+1

Bor så att jag oftast bara träffar på en bil eller två på en 4-5 mils-runda, så lyssnar ofta på poddar eller ljudbok när jag nöter. Kan lura mig själv att ta i extra då ;) Men trafikerade vägar eller samhällen så är det ploppar ur. Men jag tycker ändå att vindbruset gör så att man har inte direkt någon nytta av hörseln om ingen tutar, och då hör man ändå ;)
Däremot kollar jag alltid över axeln om det kommer mötande bil för att kolla om man kan underlätta för någon bil bakom osv om det nu råkar vara så.

Skulle aldrig falla mig in att ta bort ett av mina fullt fungerande sinnen när jag är ute i trafiken... Att man någon gång ibland ändå inte skulle upptäcka bilen/mopeden/cyklisten med hörseln är för mig inget giltigt skäl att utsätta mig själv och andra för större risk alla de gångerna jag kunde ha upptäckt dem med hörseln långt innan jag såg dem...

Ibland med, ibland utan. Oftast utan numera, nästan alltid utan på träningspass. Som ngn skrev så är man mer vaksam med ögonen i gengäld när man har musik i öronen. I en bil hör man inte mycket av omgivningen men man har iofs backspeglar. På cykel å andra sidan har man med lite vana inga större problem att kolla runt om sig innan man utför riktningsförändringar el dylikt.

På t ex en jobbpendlarsträcka har det mkt lite att göra med om man gillar cykling eller inte, rent löjlig kommentar. Musik, podcast mm bryter monotonin.

Man kan ju alltid plocka ut en el båda lurarna när det blir lite tätare trafik runt om en som en kompromiss dessutom.

Cyklar man med andra har man ju såklart ingen musik. Cyklar man själv kan man ju ändå inte göra så mycket annat än att hålla sig i kanten och köra så att folk kan förutspå vad man ska göra. Kommer det upp bil efter bil bakifrån är det ju ganska omöjligt att höra vem som kör på dig och vem som bara kör förbi. Är iaf min uppfattning.

Senast ändrad:
Jag vill också höra my way med geologen! Finns den på cd eller spotty?

Har aldrig känt nåt behov av musik vid cykling, vare sig lång eller kort, då cerebrum alltid tycks få tillräckligt med stimuli för att inte ramla ner i 'sleep mode'.
Däremot vid långfärd med bil behövs musik, då detta transportsätt är som gjort för att somna av. (Om kravspecen till ingenjörerna från början hade varit att 'konstruera ett sövande trist färdmedel' så hade resultatet antagligen legat ganska nära dagens bilar.)

geologen skrev:
> Nej, absolut inte. Men jag sjunger ofta, när jag
> är tillräckligt långt från hörande öron.

Tänk bara på hur högt du sjunger. Kroppen stänger av hörseln när du gapar och skriker.

e120guru skrev:
> Skulle aldrig falla mig in att ta bort ett av mina
> fullt fungerande sinnen när jag är ute i
> trafiken... Att man någon gång ibland ändå
> inte skulle upptäcka bilen/mopeden/cyklisten med
> hörseln är för mig inget giltigt skäl att
> utsätta mig själv och andra för större risk
> alla de gångerna jag kunde ha upptäckt dem med
> hörseln långt innan jag såg dem...

Var hittar du de lurar som tar bort den informationen?

Dessutom är inte ditt hörselsinne konstruerat för att befinna sig i trafik (dock troligare att lyssna på musik som är ett vanligare inslag i naturen).

jag brukar köra med musik.
Märker ingen skillnad om jag kör med eller utan musik, mina öron stänger av sig av fartvinden efter en stund så jag är van att observera, lyssna, ofta. Varit med om många gånger när jag inte hört bilarna bakom när jag pumpat upp i backar och liknande, sitter man och matar med benen tillräckligt hårt orkar inte hjärnan med att lyssna.

Sen när jag pendlade körde jag oftast med musik, dels för att nästan alla km var cykelbana och dels för att jag var försiktig efter alla jävla mongoloider man mött i gbg-stad.

Är det ny någon ska skrivs ett inlägg om hur irriterande det är med alla iZombies som inte hör när nån plingar på dem?

NLC skrev:
> Är det ny någon ska skrivs ett inlägg om hur
> irriterande det är med alla iZombies som inte
> hör när nån plingar på dem?

Positivt med folk som går på hinderbanan... förlåt, cykelbanan menar jag.

Brukar använda fotgängare som övning till svängteknik och lära mig undanmanöver. Krashar jag så landar jag mjukt, och har lagen på min sida.

Lyssnar inte på musik när jag pendlar/cyklar i tätbebyggt område. Längre rundor ensam på lättrafikerad landsväg brukar jag dock göra det.

Senast ändrad:
Aldrig. För mig är cykling även en naturupplevelse förutom motion. Nu glor folk även på mobilen då de cyklar (inte LVG). Vad är det dom inte kan slita sig ifrån?

Bilagor

• Skärmavbild 2024-07-10 kl. 20.31.56.png
    Skärmavbild 2024-07-10 kl. 20.31.56.png
    865.6 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
Cyklar för det mesta på lugna cykelbanor om jag får välja själv, och då kan det hända att jag har musik i. Använder visst ett par Aeropex Aftershokz eller vad dom nu heter. Det gör så att musiken/det du lyssnar på gifter sig med omgivningen. Du hör fortfarande allt supertydligt. Men för säkerhets skull pausar jag när jag kör i trafiken ändå. Det jobbiga är bara att vinden fortfarande blåser i öronen och det är ofta det som gör att jag inte hör saker. Brukar funka lite bättre med min tunna balaclava på höst/vinter/tidig vår.

Tillbaka
Topp