Macgyver rekomenderar!

shro0maz

Aktiv medlem
Macgyver rekomenderar!
Här kommer veckan tips från Macgyver själv!
För alla som inte har ett eget riktställ, inte orkar punga upp dyra pengar, och hellre gör som Mr. Macgyver!

allt som behövs är en tumstock (milimeterstock) förslagsvis en Hultafors i plast och en tving!
Precis ekrat om hela fälgen och det diffar 0!! Sjukt nöjd med min påhittiga uppfinning

Lycka till med riktningen framöver! Det här funkar bättre än ett ställ ?‍♂️? 9D57A81F-0C5F-4A92-BD47-27C8EA455403.jpegF1124C14-6EBB-4488-AE31-63B6719AFA88.jpegE8DEABC4-42BA-4677-BD36-06108078B21B.jpeg

Macgyver rekomenderar!
Buntband runt kedjestagen, pekandes mot fälgen, är en vedertagen metod, men att sätta fast en tumstock var rätt smart och ger nog ökad precision. (y) (y)

Macgyver rekomenderar!
Buntband runt kedjestagen, pekandes mot fälgen, är en vedertagen metod, men att sätta fast en tumstock var rätt smart och ger nog ökad precision. (y) (y)
Jag har kört buntbands varianten förr, men som du sa, det här ger precision som bara den! Just hultafors stockarna är tydliga att läsa av milimetrar på så går att få det riktigt exakt :)

Macgyver rekomenderar!
Har kört med buntband vid sadelstagen/framgaffeln tidigare men tror mer på tumstocken (givet att däcket är av) då det är lättare att se hur mycket "för mycket" fälgen är åt stagsidan

Macgyver rekomenderar!
Står i begrepp att ge en hundra år gammal cykel alldeles ny Grand Lux Extra Allt skivbroms. Det är en del att klura på.
Ett hiskeligt långt 1" gaffelrör. En 40- hålshub med skivbroms och däck i dimension 642. Sexa- fyra- tvåa!

Den allra simplaste uppgradering kan kräva improvisation. Lödda bleck för skärmstagen gjorde att bromsarmen fick naglas med klamma och wirelås.

Bilagor

• 20210516_120023.jpg
    20210516_120023.jpg
    426.9 KB · Besök: 120
Macgyver rekomenderar!
Bra tips!
Jag byggde i vintras ett bakhjul på liknande sätt, fast med buntband
Detta eftersom mitt gamla riktställ inte klarar boostnav och/eller TA.
Framhjulet, även det boost förstås, med QR-adapter fick plats i "bakhjulshållaren" i riktstället.

Macgyver rekomenderar!
Det gick även riktigt bra att rikta rundheten med tumstocks varianten! Blev förbaskat jäkla bra, har lämnat in det tidigare för riktning efter man skjutit ekrar, men den LBS jag lämnat på är inte alltid den mest tillmötesgående eller alltid att han har tid att göra jobbet så noga..

Tänkte svetsa ihop ett ställ först, men kom på att testa så där, och resultatet vart kanon, nöjde mig med en liten diff på ca 0.2mm åt enbart ena hållet o et är fan i mig ingenting att bråka om!

att knåpa ihop något helt gratis är ju en go kännsla, o när de blir sjukt bra är det fantastiskt??

Macgyver rekomenderar!
Ja, jag tänkte ta mikrometer mätaren o dra fast, men svårt att mäta rundheten med den, iaf på min ram då den inte riktigt går så bra att fästa i länkaget. Och min är av metall så vill inte skava kolfiberfälgarna med skiten?

plaststock is the shit helt enkelt

Tillbaka
Topp