Martinmat skrev:
-------------------------------------------------------
> Är kylning ett problem i Sverige, lamsäsongen
> för mig är mellan okt - mars och då är det
> knappt plusgrader.
Problemet med dålig kylning hos LED-lampor är lite mer komplicerat i verkligheten.
Om inte temperaturen hålls nere på själva LEDarna sjunker ljusstyrkan, riktigt mycket i värsta fall tom, se nedan. Dessutom förkortas livslängden på LEDarna, men det är i praktiken inget problem, typ från "väldigt lång" till endast dubbla livslängden jmf med en halogenlampa.
"Thermal management" är alltså viktigt för att få en bra LED-lampa, det kan sammanfattas i två punkter:
1-LEDarna skall sitta bra monterade i lamphuset, dvs värmen skall ledas effektivt bort från dem.
Detta gör tex att lampan blir varm när den är stilla
2-Kylflänsarna skall vara bra konstruerade. För att lampan skall kylas effektivt av fartvinden.
Båda dessa faktorer gör att lampan lyser starkt, och länge. Men punkt 2 blir förstås inte lika viktig under en svensk "normalvinter".
Nedan syns hur mkt ljus MJ-872 tappar, under de 1a 3min efter att den har tänts, pga dess bristfälliga "thermal management" konstruktion
Diagrammet, från
MTBRs test av MJ-872, visar att ljuset sjunker över 30% de första 3 min!
Här kan man jämför med motsv mätning på MJ-880
Diagrammet kommer från
MTBRs test av MJ-880.
Det är bla därför jag istället köpte den elektriskt, och optiskt, likvärdiga MJ-856. Den har MYCKET bättre kylning
http://www.magicshine.hk/ShowProduct.aspx?id=39
/Håkan