Magura Julie

Magura Julie
Jodå, de kan rekommenderas. Jag har haft mina i ett år, och inte haft några problem, annat än att de kan skrika lite emellanåt... vilket kan bero på att jag väger 95, så....
De har funkat från + 25 till - 22 utan att tappa kraft... Handtagen som är av plast kan upplevas som lite flexiga, men det är inget att bråka om.... de verkar stå pall för många vurpor iaf.

Jag kan rekommendera köp.

Magura Julie
Hej,

Ni som verkligen äger att par Julie kan väl vara snälla och kommentera bromsarna.
Tror vi är många som undrar vilka (lite billigare) skivbromsar man ska köpa.

Jag vet att tidningar har testat dem och gett dem bra betyg men många privat personer
sågar dem, främst för plasthandtagen. Personligen har jag inte testat dem och är lite tveksam
pga att ett plastfäste torde gå sönder lättare än ett alu handtag.

Men som sagt, kan ni inte kommentera detta:

- Har något av era handtag gått sönder (vad orsakade det)? Kan man uppgradera till alu fäste sen, i.s.f vilka? (Som jag förstår så är själva handtaget i alu nu men fästet är fortfarande i komposit-plast)

- Har någon haft problem med slangarna? De ska tydligen vara ganska tunna pga att Julie är "low-pressure system", en del verkar har knäckt sina....

- Hur mycket underhåll kräver Julie? Är det svårt att centrera och ställa in bromsarna etc?

- Jag har inte testat skivbromsar alls och blir lite rädd när man i Julies manual läser att man inte ska vända cykeln upp & ner - i så fall får behöver man lufta bromsarna. Är det verkligen så illa ? Är alla skivbromsar så? (Jag har ofta min cykel stående upp & ner i garaget eller när jag lagar punka i skogen etc - hur ska man nu göra?)
Hur jobbigt är det att lufta dem? Behövs speciella verktyg/kit för detta?

(Ok, jag ska läsa igenom manualen en gång men vill höra er synpunkt.)

Senast redigerad av en moderator:
Magura Julie
Jag köpte nyss ett par från chainreactioncycles. Jag har bara haft dem i ett par veckor så mina erfarenheter är inte så omfattande och jag har inte haft några skivbromsar tidigare.

Handtagen är i metall, eller åtminstone ett material som känns och låter som metall. Jag vill minnas att jag läste någonstans att -03:or och tidigare har plasthandtag och 04:orna har metallhandtag.

Chainreactioncycles lyckades med att dabba sig när de skickade bromsarna så jag fick inte med några bultar eller så. Men när de väl skickat det så var det inga problem att få dit bromsarna "rakt" (eller "centrerat" eller vad man kallar det). Sen har jag inte gjort något med dem, fast det har ju bara gått ett par veckor iofs.

Jag har inte förvarat cykeln uppochner men väl vänt den när jag meckat (och lite då och då i skogennär jag "cyklat"...) och inte har det hänt något konstigt med bromsarna då.

/Magnus

Magura Julie
Jag har Magura Clara, funkar fint för mina syften (mest gata+xc).

Tips dock! Jag var på väg att köpa jättebilliga Maguras från en butik som hade köpt in ett gäng bromsar som suttit på cyklar som sen inte sålts => avmonterats och sålts separat. De var aldrig använda men utan kartong osv. Problemet var att modellen var typ 3 år gammal så de hade inte de finesser som dagens har (automatisk slitagejustering mm). Kolla årsmodellen på bromsarna innan köp! På de jag hade så fanns det ingjutet en liten cirkel med årtalet på.

Magura Julie
lassen:
varför skall du byta upp dig? tar de inte tillräckligt? läcker de?

ifall de fungerar bra och tillfredställer dina behov låter det som lite "vill ha begär" och enligt mitt tycke en onödig utgift.

Väldigt ofta man uppgraderar saker som fortfarande är väldigt funktionsdugliga för en, det är då bättre att lägga den tiden och mödan på träning och bli en snabbare cyklist, fast det är klart, man kan inte vinna pga utav att man har en bra cykel, men man kan förlora med en dålig cykel.

Magura Julie
Jag är nöjd med mina '02 Louise. Tycker inte stoppkraften är så där värst extrem dock (när man väl börjat bromsa in mjukt och modulerat måste man ta väldigt hårt för att låsa hjulet, nyper man till rejält från start är det inga problem. Men det är lite ABS över det hela så det är kanske bra?.

Kommer kanske att sätta dessa på vintercykeln någon gång och skaffa Louise Fr till finhojen, den som lever får se.

Magura Julie
Tim:

Njaä, det är väl så att jag vill få klart för mig ifall Louise är OK på en Jekyll 1000 Lefty. Inte så att jag behöver nåt bättre - så bra blir jag aldrig...
Resten av pryttlarna på biken är i XT-paritet - matchar bromsarna detta?

I vilken ordning kommer Maguras bromsar, och även till vilken sorts cykling de bör användas.

Nån som vet??

LasseN

Magura Julie
Har haft Clara -01. Den modellen hade motgående kolvar, dvs. det medför automatisk justering då belägg slits till skillnad mot Clara -00 som hade samma konstruktion som dåvarande Louise, med enkelverkande kolv och glidande ok.
Principen för dagens Julie är samma som för min gamla Clara -01, men Julien arbetar med ett lägre tryck i systemet och en större kolvarea såvitt jag vet.

Funkade grymt bra i början, men jag hade sedan mycket problem med svampighet vilket jag först trodde var luft i systemet. Men efter mycket luftningar insåg jag att det var frågan om att kolvarna inte rörde sig och gick tillbaka lika mycket på båda sidorna. Så det blev till slut nästan en löpande underhållspunkt att massera och mjuka upp kolvpackningarna - 1 gång i månaden ungefär. Inget svårt dock, står på Maguras hemsida hur man gör. Men det känns trist att behöva göra det, då man vet att vilken mc som helst med skivbromsar av samma konstruktion sällan har detta problem. Varför ska det behöva vara så för cykeln?

Måste tillägga att det aldrig var något fel på bromsprestanda eller dylikt då de väl fungerade, tog som fasen med fin känsla.

Har numera bytt till Shimano Deore 556.

// Peter L

Magura Julie
> I vilken ordning kommer Maguras bromsar, och även
> till vilken sorts cykling de bör användas.

Från Magura's katalog:
MaguraBromsar.gif

Magura Julie
Jag hade plasthandtag på Claran (tror att det är egentligen komposit, dvs. polymer förstärkt med fibrer av ngt slag), inga problem med dem. Inga tendenser till flex eller böjning.
Vurpade dock aldrig så illa att jag sopade i bromshandtagen i något, men jag tror att det kanske t.o.m. är bättre med plasthandtag som kanske knäcks och går av vid en vurpa, än ett aluhandtag som endast böjer sig och istället kanske skadar resten av handtaget och bromsvätskereservoaren.

Magura Julie
Nubuk Sports har Magura Julie 2004, fram+bak för €209 (1954 kr) inkl frakt till Sverige, jag har precis beställa mina därifrån. Billigast av alla sajter jag gått igenom (>20 st, de flesta tyska). Leveranstid 10 dagar.
<http://www.nubuk-sports.de/index.php?230&type=1&backPID=637&begin_at=10&tt_products=3170300>

Ed: Ändrade till att jag beställt dem och litet mer info...

Magura Julie
Jag beställde från chainreactioncycles.com för £59 /styck + £7,50 i frakt, dvs £126,50 som blir en sisådär dryga SEK 1700:-. På bilderna på deras site är det de "jämnrunda" skivorna, men åtminstone jag fick de "vågiga" (dvs -04:or) och handtagen är i metall så bromsarna borde vara 04:or rakt igenom.

Inte för att jag vet något om Nubuk Sports men jag tänkte bara flagga för det alternativet.

/Magnus

Magura Julie
Jag såg det med, men det är ju som sagt 2003:orna på bilden & beskrivning, de har dessutom utförsäljning på dem nu så jag tog för givet att det var 2003:orna som de ville bli av med innan de får 2004:orna. Undrar om det kan ha varit så att du hade tur som fick den nya modellen av misstag ?

Magura Julie
Ett bra tips om man är rädd om bromshandtagen är att låta dem sitta tillräckligt löst på styret så att de kan röra sig vid en krasch. Sitter de stenhårt är det troligare att de går sönder än om de kunde röra på sig.

Magura Julie
Magura Julie fick "What MTB - Value Award" i juni, se den här tråden : <http://happymtb.org/forum/read.php?1,42001,42368#42001>

Fler positiva pressklipp, visserligen från Maguras egna sida

Mina gick iväg med DHL vid sextiden idag... :-)

Magura Julie
Nu har jag inte provat Magurorna men när jag jämfört mina Shimano Deore 555 (i princip lika 556) med andra skrivbromsar så tycker jag att Deore känns lite plastigt. Det fungerar, bromskraften är bra, men det är bättre känsla i andra bromsar jag provat. Skulle jag välja mellan Deore och Magura så hade jag nog övervägt Magurorna.

Angående köp av dyra 556: köper man från chainreaction är 555 20 pund billigare per broms. Skillnaden är att kopplingarna är raka på 556 och vinklade på 555. Behöver man byta slangar är raka kopplingar billigare än vinklade.

Magura Julie
Själv har jag insett att det kommer att kräva alla kungens hästar och alla kungens män att få mina XSIV-bromsar att bli bra igen, så jag jag har beställt ett par Julie från CRC idag.
Absolut inget fel på Deore, men det finns bara två lägen,antingen AV eller PÅ hos dom bromsarna.

Magura Julie
Sitter också och vänta på min beställning av Magura Julie från CRC. Grymt pris måste jag säga.
Det känns skönt att dom fixat till handtagen. Ny skivan är också snygg (vågig).

Magura Julie
Då jag kollade på CRC så fanns bara 555 för frambroms kvar i lager, så det bidde 556:orna. Helnöjd med dem.
Finish och bromskänsla går inte att jämföra med Maguran från -01.
Synd då att skivan inte ser lika ball ut som vissa andra märkens sågklingor - men det är ju oväsentligt...(eller?) ;)
Jag valde mellan Julien (grymt pris som sagt) och Shimano Deore 556 (lite dyrare).
Jag hade läst någonstans att Magura ryckt upp sig kvalitetsmässigt de två sista åren, men kunde till sist ändå inte med att välja Maguror igen då jag haft så mycket strul med min tidigare Clara. Skulle kännas dumt om ännu en modell Magura krånglade för mig.
Men Julie -04 är garanterat ett bra köp, bara jag som blivit Magura-nojig...

Oavsett märke/modell så slipper man i alla fall slipa fälg mer.

// Peter

Magura Julie
Jag fattar inte vad det är för handtag, för jag kan inte se den ellipsformade behållare som handtagen brukar ha (i alla fall sedan 2001), jag kan inte se något tryck på handtaget heller som funnits åtminstone sedan 2002...

Julie 2004
julie_bremsgriff.jpg

CRCs
BrakesDiscMaguraJulieRear.jpg

Magura Julie
har för mig att det är sådana som en kompis har, och dom funkar riktit bra...till street medmera...vet itne hur dom funkar till annat men gissar på att de skulle funka fint...

Magura Julie
ml Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det säkert att det är 2004-årsmodell som reas
> på CRC? Kan någon fler bekräfta detta?
>

Hi,

As far as I know they are 2004 models.

Regards

Andy

Andy@ChainReactionCycles.com
www.ChainReactioncycles.com - Europe's Largest On-Line Bike store.

> Hi!
>
> I see that you have Magura Julie Discbrakes on sale. Are these the '04
> model?
>
>
> Magnus Alexandersson
>
>

Magura Julie
Är det svår att montera skivbromsar. Har aldrig gjort det förut. Måste man hålla på och slibba med bromsvätska eller kommer bromsarna ihopsatta :S??

Magura Julie
lundatok Skrev:
> As far as I know they are 2004 models.
> Andy@ChainReactionCycles.com

Lägg märke till garderingen "As far as i know.."
Ett typiskt säljarsvar när inköparen inte går att få tag på och lagret inte har koll på inventeringen.

Magura Julie
Nu dök dom upp. Sniglarna på DHL påstår att dom sökt mig både onsdag och torsdag, men i går fick dom mitt mobilnummer och jag ändrade leveransadressen till min jobbadress. Trots det så var dom tydligen och försökte leverera hemma hos mig i dag på förmiddagen. Ja ja.
Bromsarna ser lite repade ut, det verkar som om dom varit monterade på en cykel men dom ser inte använda ut.
Och det var dom vågiga snygga skivorna, men dom hade inte toppfinish.
Jag får väl gå på dom med Autosol ;-)
Ingen manual medföljde, men det får jag väl ladda ner från Magura.

Magura Julie
Markus F Skrev:
> Nu dök dom upp. Sniglarna på DHL påstår att dom
> sökt mig både onsdag och torsdag, men i går fick
> dom mitt mobilnummer och jag ändrade
> leveransadressen till min jobbadress. Trots det så
> var dom tydligen och försökte leverera hemma hos
> mig i dag på förmiddagen. Ja ja.
> Bromsarna ser lite repade ut, det verkar som om
> dom varit monterade på en cykel men dom ser inte
> använda ut.
> Och det var dom vågiga snygga skivorna, men dom
> hade inte toppfinish.
> Jag får väl gå på dom med Autosol ;-)
> Ingen manual medföljde, men det får jag väl ladda
> ner från Magura.
>
> Bike down Babylon.
Vad var det för fäste på dom???

Magura Julie
Markus F Skrev:
>
> Lägg märke till garderingen "As far as i know.."
> Ett typiskt säljarsvar när inköparen inte går att
> få tag på och lagret inte har koll på
> inventeringen.
>

Låter nästan självupplevt Markus *hähä* Eller som teknikchefen på jobbet sa till mig: "ni på sälj hittar ju på vad som helst". Lita aldrig på en säljare :)

Skönt att se att du går över till riktiga bromsar nu förresten.

Magura Julie
Det är fler skumma saker. Det fattas en bult på vänstersidan av bromsen. På båda bromsarna Jag blir nog tvungen att snacka lite allvar med CRC. Jag hoppas vi kommer överens när vi har resonerat lite.

(edit: det är bleed-skruven som fattas. Och 2 st svarta 1mm brickor för bakbromsen, men där har jag fått 12 st tunnare brickor istället.. Och nånting som kallas för "olives" som verkar vara något för slangkopplingen. Samt en st Torx T25 nyckel och en 2 mm insex. Men verktygen kan jag ju klara mig utan, det finns ju redan hemma.

Magura Julie
Fick mina idag från Nubuk Bikes (7 dagar tog beställningen inkl helgen, totalpris 2074:- efter postens avgift på 150:-). Så här ser de grejorna ut:
Magurabroms.jpg

Det gula som sitter i bromsen är för att förhindra att bromsklossarna går in för långt. Finishen på skivorna ser mycket bra ut.

Magura Julie
Glädjande att höra!

Sitter fortfarande och väntar på mina , efter som jag råkade beställa 2 vänster handtag =(. Tur att CRC uppmärsammade det och frågade mig om det var den beställningen jag ville ha. Skickades i dag..

Tillbaka
Topp