Har haft Clara -01. Den modellen hade motgående kolvar, dvs. det medför automatisk justering då belägg slits till skillnad mot Clara -00 som hade samma konstruktion som dåvarande Louise, med enkelverkande kolv och glidande ok.
Principen för dagens Julie är samma som för min gamla Clara -01, men Julien arbetar med ett lägre tryck i systemet och en större kolvarea såvitt jag vet.
Funkade grymt bra i början, men jag hade sedan mycket problem med svampighet vilket jag först trodde var luft i systemet. Men efter mycket luftningar insåg jag att det var frågan om att kolvarna inte rörde sig och gick tillbaka lika mycket på båda sidorna. Så det blev till slut nästan en löpande underhållspunkt att massera och mjuka upp kolvpackningarna - 1 gång i månaden ungefär. Inget svårt dock, står på Maguras hemsida hur man gör. Men det känns trist att behöva göra det, då man vet att vilken mc som helst med skivbromsar av samma konstruktion sällan har detta problem. Varför ska det behöva vara så för cykeln?
Måste tillägga att det aldrig var något fel på bromsprestanda eller dylikt då de väl fungerade, tog som fasen med fin känsla.
Har numera bytt till Shimano Deore 556.
// Peter L