Mallorca 2016

Mallorca 2016
Foss sa:
Jag körde MA-10 idag, eller "Kusten-classic" som Hurzeler kallar den. Dvs. Buss till Puerto Andratx och sen cykla hem. Jag vill höja ett varningens finger att skicka sin hoj i dessa transporter. .... I övrigt var det en jättefin tur som jag rekommenderar, se bara till att skicka en hyrd cykel.

Jag upplevde motsatsen. Vårt gäng bokade transfern via hotellet (Ferrer Janeiro i Can Picafort) och de packade riktigt noggrant. Varje hoj med bubbelplast och kartong. Tror ingen av 30 cyklar fick ngn skada.

Mallorca 2016
earnstrom sa:
Foss sa:
Jag körde MA-10 idag, eller "Kusten-classic" som Hurzeler kallar den. Dvs. Buss till Puerto Andratx och sen cykla hem. Jag vill höja ett varningens finger att skicka sin hoj i dessa transporter. .... I övrigt var det en jättefin tur som jag rekommenderar, se bara till att skicka en hyrd cykel.

Jag upplevde motsatsen. Vårt gäng bokade transfern via hotellet (Ferrer Janeiro i Can Picafort) och de packade riktigt noggrant. Varje hoj med bubbelplast och kartong. Tror ingen av 30 cyklar fick ngn skada.

Bra att höra, det nyanserar bilden lite.

Mallorca 2016
Foss sa:
earnstrom sa:
Foss sa:

Bra att höra, det nyanserar bilden lite.

Jag har gjort den svängen tre eller fyra gånger utan några som helst problem ed cykeltransporten. Vi har varit ganska stora grupper då, 15-30 cyklister och inte hört något konstigt av någon av dem.

Mallorca 2016
GoranS sa:
Vill man vara säker på att inte få den typen av transportskador kan man ju cykla ner till P. Andratx på morgonen ... ;-)

Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det. Det var en kille till som fick sin cykel och fästet till cykeldatorn/gps:en pajjat. Cykeln var en hyrcykel så det sket han väl i men han var mäkta missnöjd med fästet. Jag förstod inte riktigt varför, jag sa åt honom att den fungerar väl lika bra i ryggfickan men han verkade väldigt olycklig. Det är ungefär lika svårt att hitta vägen som att hitta mellan sälen och mora på vasaloppet.

Lastningen verkade seriös, vi med kolfiber skulle lasta först och lastaren hävdade i efterhand att han virat bubbelplast kring våra hojar. Jag tyckte dock att chauffören körde väl hårt och tänkte på det redan under resan men utgick ifrån att dom visste vad dom gjorde.

Det verkar ju vara flera som är nöjda med transporten och det är ju bra men jag kommer personligen aldrig att använda mig av den igen så länge jag har egen cykel med mig.

Mallorca 2016
Nej det kan vara lite sisådär med transporterna, man får helt enkelt flytta på killen som lastar och lasta själv om man vill vara säker :-)
Alternativ kan man ju ta tåget ifrån hmm Aa Pobla ? ner till palma och cykla därifrån, funkar kanon om man inte är sjukt många.

Mallorca 2016
Tips 3: Hitta ett billigt hotellrum i Santa Ponsa/Peguera/Port d'Andratx och cykla dit dagen innan. Har gjort så själv. Ett plus är om man har en cykelkompis som tar den minimala packningen så du slipper.

Mallorca 2016
Som totalt oerfaren på att åka iväg någonstans för att cykla har man blivit rätt sugen efter att läst tråden. Dock, en kanske dum fråga, men var gör ni av cyklarna vid hotellboendet, varsig det är egna eller hyrda? Är hotellen generellt ok med att ha dem på rummet, eller gäller det att fråga innan i samband med bokning och välja hotell med omsorg?

Samt t.ex. vid Pizza-repotage-bilden på förra sidan står cykeln lutad mot väggen på pizzerian. Kör ni omkring med lås i fickan, eller vågar ni lämna cykeln så och gå in och käka?

Mallorca 2016
Angående hotell beror det nog på. Vissa hotell kan säkert vara gnälliga medan andra inte bryr sig. Vill man vara på den säkra sidan kontrollerar man innan man bokar. Vissa hotell kan ha speciell cykelförvaring i t.ex. garaget.

Jag har med mig ett minilås i bakfickan i händelse av att jag behöver smita in och handla ngt. Minilåset skyddar förstås inte på ngt sätt mot ngn som verkligen vill sno cykeln, men jag inbillar mig att det kan hindra från rena impulsstölder. Dessutom, om det står en massa olåsta cyklar bredvid så har jag en förhoppning om att de kanske struntar i att plocka en med lås (även om detta är ett fjantlås). Vill du vara på den säkra sidan så är det bästa förstås om man kör i grupp och kan se till att någon håller koll på cyklarna medan övriga beställer mat om man stannar och käkar. Och att sitta med uppsikt över cykeln när man käkar är rekommendabelt i de fall det är möjligt.

Mallorca 2016
GoranS sa:
Angående hotell beror det nog på. Vissa hotell kan säkert vara gnälliga medan andra inte bryr sig. Vill man vara på den säkra sidan kontrollerar man innan man bokar. Vissa hotell kan ha speciell cykelförvaring i t.ex. garaget.

Kan jag skriva under på.

Det finns hotell på hela skalan, allt ifrån inga cyklar alls till hotell som jag personligen har cyklat in i entrén på utan att ett ord sagts. Vissa hotell marknadsför sig dessutom med ord som typ "fresh water wasing for your bike is avaialble".

Jag dubbelkollar alltid innan bokning och cykelförvaring är en hygienfaktor för mig när jag bokar hotell, helst förvaring på rummen men det går också med cykelförvaring i källaren. Förra året var det typ ankarkätting fäst i väggen med krympslang på - funkade alla tiders.

Vad gäller att lämna cykeln har jag gjort det vid kortare tillfällen utan att låsa den med lås, har bara "låst" den med hjälmbanden. Annars är väljer jag uteservering med bordsservering när det vankas rast/vila med cykeln lutad happykorrekt på armlängds avstånd. Oftast saxar man muggen (går omlott) om då jag sällan eller aldrig cyklat helt ensam.

Mallorca 2016
stefan. sa:
Samt t.ex. vid Pizza-repotage-bilden på förra sidan står cykeln lutad mot väggen på pizzerian. Kör ni omkring med lås i fickan, eller vågar ni lämna cykeln så och gå in och käka?

Även jag har ett litet "fjantlås", enkelt wirelås med, måste erkänna att den bilden är arrangerad, när jag var inne på pizzerian så stod cykeln låst till en stolpe på andra sidan gatan....
Mvh Ulf S.

Mallorca 2016
Nu har jag 10 dagar kvar här nere, är det något jag inte får missa att köra? Har kört kustklassikern, puig major från båda håll, lluc otaliga gånger, sa calobra, Formentor, Sollerpasset. Plattåkning runt petra/sineu/san joan. Ermita betlem. Jag tänkte runda av med Orient och en tur till Sa Calobra igen men är det något finfint jag missat?

Mallorca 2016
Vill du testa en lite brantare backe kan Es Verger rekommenderas; https://ridewithgps.com/routes/13807600 Asfalten blir (eller blev i alla fall när jag var där för ganska många år sen nu) betydligt sämre runt 4 km, så om man vill undvika det kan man vända där och åka ner igen. Man har då gjort den brantaste biten även om det lutar på skapligt även efter det.

Mallorca 2016
Tack för tipsen! Dom ska kollas upp. Felanix-klättringen gäckar mig lite. Jag trampde dit men var så leds efter sönderskuret däck, regn, slut på snickers och motvind så jag tog en burgare på torget och cyklade hem istället. Kanske ska jag bränna av den ändå..

Tillbaka
Topp