Mallorca 2016

Mallorca 2016
Iår blev det inte Mallorca utan Calpe.

Bilagor

• Calpe rutter.png
    Calpe rutter.png
    446.8 KB · Besök: 98
Mallorca 2016
IMG_2421.jpeg

Hemma igen efter en skön vecka på Mallorca. Perfekt cykelväder hela veckan förutom igår vid 18-tiden då jag var mellan Pollenca och Lluc och det började ösregna. I onsdags körde jag Örebrocyklisternas 20-milare och vi var cirka tio stycken i tätgruppen som höll ihop hela vägen. Två långa fikastopp kändes lite mycket men däremellan rullade det på ganska bra.

Under torsdagen blev det några obligatoriska varv på velodromen i Sineu och sedan fika med sambon i Petra. På velodromen var det rena rama svenskinvasionen med bland annat ett stort gäng från Hovet och ett lite mindre gäng från Masters i Göteborg som kämpade mot klockan. Hörde något om 42 sekunder varvet. Kan förresten tipsa om en skön väg med fin asfalt mellan Muro och Sineu som man inte bör missa.
IMG_2384.jpeg

Under helgen var det stor cykelmässa i Muro beach och jag passade på att testa en giftgrön Trek med Dura Ace Di2. Skön cykel, vet inte vad modellen heter men den kändes dyr. Har haft Cervelon sedan 2011 så det kanske är dags att byta?

Bilagor

• Turist2.jpeg
    Turist2.jpeg
    125.1 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Mallorca 2016
S.Englund sa:
På velodromen var det rena rama svenskinvasionen med bland annat ett stort gäng från Hovet och ett lite mindre gäng från Masters i Göteborg som kämpade mot klockan. Hörde något om 42 sekunder varvet. Kan förresten tipsa om en skön väg med fin asfalt mellan Muro och Sineu som man inte bör missa.
Jaså det var du :)
Vi Göteborgare var mestadels från Triathlon väst med lite annat löst folk, typ jag från HCK.
Och tror nog varven gick lite fortare, runt 22-24 :)

Mallorca 2016
sjogren sa:
S.Englund sa:
På velodromen var det rena rama svenskinvasionen med bland annat ett stort gäng från Hovet och ett lite mindre gäng från Masters i Göteborg som kämpade mot klockan. Hörde något om 42 sekunder varvet. Kan förresten tipsa om en skön väg med fin asfalt mellan Muro och Sineu som man inte bör missa.
Jaså det var du :)
Vi Göteborgare var mestadels från Triathlon väst med lite annat löst folk, typ jag från HCK.
Och tror nog varven gick lite fortare, runt 22-24 :)

Mittåt, då hörde jag helt fel!

Mallorca 2016
Jag konstaterar att Hofvet kör i stora grupper om två led "mitt i vägen" så att bilarna ej kunde köra om på Mallorca. Precis som hemma. Pinsamt.

Mallorca 2016
S.Englund sa:

Vilken väg tänkte du på mellan Muro och Sineu? Ma-3442 och Ma-3512 eller något annat spännande?

Mvh Ulf S.

Mallorca 2016
us930 sa:
S.Englund sa:

Vilken väg tänkte du på mellan Muro och Sineu? Ma-3442 och Ma-3512 eller något annat spännande?

Mvh Ulf S.

Precis Ulf, det var Ma-3442 som sedan övergår i Ma-3512 som jag menade.

Mallorca 2016
Är det någon som spotat nån svensk landslagscyklist på mallis? Åkte om en tjej i landslagsdräkt i sista klättringen på hemvägen från Formentor idag. Lång fläta och lite rödlätt tror jag.

Mallorca 2016
Hemma igen då efter 8 dar fin cykling!, började bra med fika i Petra då.
20160418_123417.jpg

Favoritvägen i Lördags.
20160423_134750.jpg

Sa Calobra i Fredags, bra klätterväder denna dag.
20160422_122210.jpg

Senast ändrad:
Mallorca 2016
Skogling sa:
Var är favoritvägen?
Mellan typ Buger och Inca, förbi klostret St Magdalena. Den börjar från Alcudia sidan, i 90 graders kurvan mellan Sa Pobla och Buger.
Riktigt fin restaurang/fik vid Puig St Magdalena sedan nåt år förresten. Från terassen har man bra utsikt.
Backen är en fin soft 4km backe med lite trafik.
På kartan heter Vägen Cami vell inca-Sa pobla. Jag brukar ta den till Inca, sen tar man "Tyskvägen" till St Maria Del Calmi.
20160423_142329.jpg

Senast ändrad:
Mallorca 2016
Nappade på tips i denna tråd om Ermita de Betlem - tack för det, mycket trevlig tripp.
Passar på att tipsa om ett en kanonställe för lunchen som ligger mellan Artá och Ermita de Betlem, ca två km från Artá.
Den Paellan satt fint. :)
paellabetlem.jpg

paella-stlle.png

Mallorca 2016
nieves sa:
poscar sa:
Nappade på tips i denna tråd om Ermita de Betlem - tack för det, mycket trevlig tripp.
Passar på att tipsa om ett en kanonställe för lunchen som ligger mellan Artá och Ermita de Betlem, ca två km från Artá.
Den Paellan satt fint. :)
Restaurang Sa Tafona kanske? http://www.satafona.com/index_en_2.htm
Hursom så har dom grym biff (helst på tillbakavägen)

Japp, stämmer bra. Även paellan var på tillbakavägen :)

Mallorca 2016
nisseson sa:
glitch sa:
Testade en för mig ny godbit nu senast, ut från palma och sen kan man göra lite olika men t.ex. mot Valdemossa sen vika av mot Banyalbufar och där finns sen en liten pralin ner mot Port Es Canonges. Från den lilla stranden/hamnen är det sen finfin klättring tillbaka upp till huvudvägen. Mycket lugnt, träffade inte en enda cyklist och bara en bil på den klättringen.

Tack för tipset, ska provas om två veckor!

Japp, det var en skitfin liten serpentinväg ner till havet. Kan rekommenderas! Dock var det lite mer biltrafik än när du körde, möte nog tio bilar på vägen ner.

Mallorca 2016
Inga rapporter från Mallorca 312. Skulle var kul att höra hur den nya bansträckningen fungerade. Såg en del bilder på nätet och vädret verkade ha varit både regn och sol.

Mallorca 2016
Den nya sträckningen vet jag inget om eftersom jag körde 167, men här kommer lite i alla fall...
Uppehåll när jag stack hemifrån, därför bara racetröjan och inga regnkläder, sen började det regna med ungefär 20 min kvar till start, men det var i alla fall inte jättekallt och stämningen var gemytlig så det var rätt ok ändå.
2016-05-01_21.09.09.jpg

Mestadels gemytlig och trevlig stämning som sagt, men några blev tydligen taggade, redan vid rondellen efter port d Pollenca kom ett par grupper, engelsmän och holländare tror jag, eller möjligen någon tysk obegriplig dialekt, de skrek och gapade både inom grupperna och till andra cyklister, tydligen tyckte de att de hade förtur till ett eget spår.....
För mig fortsatte sedan regnet i princip hela klättringen upp till tunneln innan Gorg blau inte särskilt kraftigt mera smådropp, efter den var det uppehåll, dock hade det regnat, för stoppet vid sjön var en enda lervälling.
2016-05-01_21.09.45.jpg

Kände mig ganska pigg under klättringen och samtalade med en hel del trevliga människor, hörde även en del svenska här och där men fick inte riktigt kontakt med någon.
I sista skogspartiet innan Puig Major så kröp bakdäcket ur fälgen av någon anledning, så det blev ett litet stopp till där.
Omedelbart efter den andra tunneln där det går utför mot Soller, var det kraftig dimma, så kraftig att man tidvis inte såg nästa kurva, blev lite spännande i kombination med blöta bromsar.....
Kom dock ner hyfsat säkert även om hjärtat var i halsgropen ett par gånger.
Efter Soller upphörde dimman och även regnet tidvis, kände mig fortfarande ganska pigg och fräsch så det rullade på hyfsat uppför efter järnvägen där det förresten stod funktionärer som ville att man skulle gå över spåren, några gjorde det, så det blev lite trängsel där.
Njöt av den vackra vägen mot Deia, även om inte sikten var på topp....
Jag kanske blev lite övermodig där, för i stigningen efter Deia tog krafterna slut och det blev riktigt segt ett tag, ett trevligt samtal med en svensk herre gjorde det ändå uthärdligt, finns du här får jag tacka för pratstunden, och hoppas att du fick en fortsatt trevlig resa!
Valldemossa kändes nästan lika befriande som förra året, nästan som man är framme fast det är nästan 8 mil kvar.
Kort stopp med mat och dryck, sedan en fin utförslöpa ner, glädjen stördes dock lite av att en del fegkörde i bredd på den väghalva som var avlyst, lite irriterande att inte kunna släppa på för fullt där, jag brukar kunna ta igen en del utför som jag förlorat i klättring som inte är min starkaste sida.
Efter backen känns det lite som att köra i en park, fick sällskap med några grupper där, så milen rullade på bra, i de små samhällena stod folk och hejade, upplyftande även för en medelmåtta som jag, även vädret blev bättre, lite tendenser till solsken här och där.
2016-05-01_21.10.19.jpg

2016-05-01_21.11.53.jpg

Sista matstoppet i Biniamar var välkommet, tryckte i mig ett psr chokladbakelser och en baguette, inte dumt alls, lite ny energi gjorde susen, började passera en och annan som tröttnat och fick häng på en grupp med holländare eller belgare tror jag, som välkomst hälsning höll en av dem på att preja ner mig i diket strax innan Pollenca när han höll på att greja med en kamera, höll mig på lite avstånd sen, men efter det var det bara någon mil kvar till målet så det blev lite blandat soloåkning och klunga, ner på raksträckan bort emot Playa de Muro, runda rondellen och i mååål........

Mvh Ulf S.

Mallorca 2016
S.Englund sa:
Äntligen lite bilder att njuta av! Tack Ulf och bra kört i blötan. Utförskörning i regn är inget att leka med.
Tack själv! Passade på att prova vägarna du tipsade om på premiärrundan förra veckan, fantastiskt naturligtvis. Kom ner på tisdagkvällen 26/4, lite cykelvård på onsdagmorgonen, helt plötsligt spontansmällde slangen bak efter pumpning, fick lite kalla fötter och tyckte mig minnas lite snack här om dåliga slangar från Conti, så det blev i med ett par nya kinaslangar från Decathlon istället, inte bra att smälla någon slang när det bär iväg utför.....
Vid 12 tiden stack jag från port d Alcudia, genom vassruggen mot sa Pobla, Ma-3433 och sedan vidare mot Llubi, Ma-3501 och Ma-3441, vidare mot Sineu via den fina Ma-3511, valde sedan bort den lilla vägen mot Montuiri (blev osäker på skicket på den, men kände att här missade jag kanske något......). Det blev Ma-3130 istället, större men ganska fin och böljande den med. Målet var pizzeria es Moli i Montuiri, men i ren lycka och eufori över att vara på Mallorca och cykla igen så missade jag vägen jag tänkt cykla, passerade Lloret med en bra bit innan jag insåg att nu var jag nog på väg någon annanstans, valde istället den lilla Ma-3200 som passerar genom ett litet skogsparti innan man kommer ut på fälten söder om Montuiri, fin den med så det var ingen större skada skedd!
Montuiri är en trevlig liten stad med mycket stenlagda gator, lite skakigt att cykla på, men vackert och pittoreskt.
Hittade pizzerian ganska snabbt, ett litet guldkorn faktiskt, bra pizza och stort sortiment av glass och sorbet till efterrätt, men allra bäst var nog de små nybakade bröden med Aioli till förrätt..... Mums...!
Efter en god lunch och ett par kalla Cerveza så var det dags att rulla hemåt igen, rullade igenom Montuiri i sakta mak och hittade så småningom ut på Ma-3220 och sedan Ma-3232 tillbaka mot Sineu, stora och breda, inte jätteroliga vägar så det blev lite transportsträcka, dock kände jag mig tokstark efter pizza, glass och öl och 90gradarna vid järnvägen i Sineu passerades med kraftiga nerlägg, kändes som om jag formligen flög uppför backen mot rondellen där Ma-3510 och sedan direkt Ma-3512 fortsätter. Precis där den övergår i Ma-3442 (härliga vägar dessa för övrigt!) så fick jag sikte på en grupp med 3 cyklister i blåa teamkläder framför mig, gav mig f-n på att försöka komma ifatt, vid Muro så var jag ca 150 - 200meter efter dem, funderade på om de skulle köra mot sa Pobla eller can Picafort, de valde Ma-3431 mot can Picafort, så jag hängde på, pressade på vad jag kunde nerför den svaga utförslöpan från Muro, var SÅ nära att få häng på dem, men istället började motvinden över fälten ta ut sin rätt och de drog så sakterliga ifrån igen, 3 är starkare än 1 och jag hade redan gett mitt bästa föra att komma ifatt dem innan Muro.... lite retfullt, men men........ slog av lite på tempot och rullade Ma-12 hemåt från can Picafort, förbi alla hotellen vid stranden och hem till Port d Alcudia igen..... En skön premiärdag verkligen!

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2016-05-01_21.08.17[2].jpg
    2016-05-01_21.08.17[2].jpg
    332.5 KB · Besök: 89
  • 2016-05-01_21.07.39[1].jpg
    2016-05-01_21.07.39[1].jpg
    269.5 KB · Besök: 78
Mallorca 2016
Jag körde MA-10 idag, eller "Kusten-classic" som Hurzeler kallar den. Dvs. Buss till Puerto Andratx och sen cykla hem. Jag vill höja ett varningens finger att skicka sin hoj i dessa transporter. Jag tyckte det var en lite hoppig bussresa men utgick ifrån att hojen var väl stuvad men när jag kom fram och började cykla var något fel. Efter lite kontroller kunde jag konstatera att styret fått sig en törn så vinkeln ändrats, styrlindan spruckit sönder, ramen fått en kyss och märken och sen har cykeln börjat kvittra när jag bromsar men vet inte om det är en ren tillfällighet. När jag klagade hos Hurzeler försökte dom först hävda att den var väl packad och ringde han som packat cykeln. Jag sa att jag inte bryr mig om vems fel det är eller om den är väl packad men att jag är oerhört besviken på vad som hänt då cykeln är helt ny. Dom skickade runt mig och gjorde det bästa för att hjälpa mig och kompensera men man är ju lite mör och trögfattad efter 14 mil och 2400 hm. Jag fick nya styrlindor, en kontroll av hojen av deras mek och en av deras Pro-jerseys. Jag tycker att dom visade på stort engagemang att ändå göra det bästa för att hjälpa mig men repan i ramen blir ju kvar. I övrigt var det en jättefin tur som jag rekommenderar, se bara till att skicka en hyrd cykel.

Tillbaka
Topp