Mallorca 2026

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Mallorca 2026
Skulle bli oerhört förvånad om jag kommer att besöka Mallorca nästa år. Skulle det mot all förmodan bli någon cykelresa finns det många andra platser högre upp på min lista.

Mallorca 2026
Ska troligen dit - oklart om det blir våren el hösten. Våren när jag suttit och gnetat en hel vinter på en trainer och bara vill ut el hösten när kondisen är på topp och det fortfarande är varmt i luften? Hur resonerar ni andra oaktat resmålet?

Brukar bo på norra delen av ön och undvika Palma så mkt jag kan.

Mallorca 2026
Ska troligen dit - oklart om det blir våren el hösten. Våren när jag suttit och gnetat en hel vinter på en trainer och bara vill ut el hösten när kondisen är på topp och det fortfarande är varmt i luften? Hur resonerar ni andra oaktat resmålet?

Brukar bo på norra delen av ön och undvika Palma så mkt jag kan.
Våren. Mest för att vädret på ön tycks vara ett säkrare kort.

Mallorca 2026
Jag letar för närvarande efter resa och boende. Har inte kommit längre än att konstatera att Ving tycks ha överlag bra priser jämfört med närmaste konkurrenter.

Finns det rekommendationer på flyg och boende kring Alcudia?

Mallorca 2026
Viva Sunrise i Alcudia är helt acceptabelt varit där först med familjen och sen med polare.
Åkte på snorbillig sista minuten i våras.

Kan hyra cykel genom hotellet och en stor Giant-handlare ligger 500m bort!

Mallorca 2026
Jag letar för närvarande efter resa och boende. Har inte kommit längre än att konstatera att Ving tycks ha överlag bra priser jämfört med närmaste konkurrenter.

Brukar boka flyg & boende själv. Brukar bli Norwegian. Har bott 2 senaste åren på Eix, i Puerto Alcudia, bra vuxen hotell. Hurzeler finns från i år i samma kvarter. typ 2km från gamla stan, tar man rätt väg och genvägen förbi gamla stan så blir det typ 2 rondeller & inget rödljus innan man är på små vägarna. Till Vassvägen tar man småvägarna och kommer till kraftverket i början på Vassvägen uppifrån backen vid kraftverket.
Annars är ju Puerto Pollensa trevligare, Puerto Azul är bra hotell, bott där 2 gånger.

Senast ändrad:
Mallorca 2026
Ska kanske dit, sugen på 312, 167 km i så fall. (Ja jag vet det är utsålt, men finns ju lösningar då)
Vart där själv 2 senaste åren, då jag hittar bra och vart där typ 15 gånger nu.
Men tänkte bo några månad i Spanien i vinter, så vi får se hur det blir med Mallis då.

Mallorca 2026

Åkte med Ving i år och bodde på Alcudia Beach. Blir samma till våren. Kan hålla med @GoranS om att man kanske borde se nya ställen (blir 6e gången på Mallis), men flickvän som inte sett tillräckligt av ön gör att man ser med lite nya ögon.
Bild från hotellet för inspo:
PXL_20250406_060002808.webp

Mallorca 2026
Det hela handlar förstås rätt mycket om vad det är man är ute efter med sin cykelresa och hur man lägger upp den.

För min del är den kanske viktigaste aspekten att få cykla ffa backar, men även fina vägar, som jag inte cyklat tidigare. Då jag känner att jag gjort huvuddelen av de backar som jag vet att jag skulle vilja cykla på Mallis är det därmed inte ett så intressant resmål för mig.

Med andra mål än mig och med annat "bagage" i form av tidigare gjorda cykelresor landar man sannolikt i andra slutsatser kring vart man helst vill åka och vissa kommer fram till att Mallis är rätt även om man varit där tidigare och kanske även många gånger.

Ibland får jag dock en känsla av att vissa åker dit mer av gammal vana än för att de verkligen funderat igenom om det är det resmål som bäst matchar det de vill få ut. Och inte ens det behöver i sig vara "fel". Om enkelhet är den avgörande parametern kan det vara fullkomligen rationellt. Jag kan dock tänka mig att vissa bara inte klarar av att tänka utanför "Mallis-boxen" vad det gäller cykelresor och att de skulle kunna få en mer minnesvärd upplevelse om de åkte någon annanstans än att åka till Mallis för femte gången.

Sen spelar det kanske in lite hur många cykelresor man gör. Om man åker frekvent kan ju andelen av ens resor till ett visst ställe vara rätt måttligt även om man besökt platsen flera gånger. Å andra sidan, om man t.ex. åker på en cykelresa vart femte år blir situationen en annan.

Mallorca 2026
Jag har bott i Alcudià och Palmanova /Magaluf.

Mitt absoluta favorithotell är Ponent Mar i Palma Nova. 500 m till fin klättring upp mot Calvia.

Det blir alltid lite tuffare cykling om man utgår från Palmanova. Men den bästa avslutningen när man cyklar tillbaka.

Det är ganska mycket platt transport bland hyrbilar på norra delen.

Åker till Felanitx med frugan i maj. Få bilar och platta småvägar är perfekt för hennes debut. 👍🏻

Bilagor

• IMG_20190405_144634_562.webp
    IMG_20190405_144634_562.webp
    913 KB · Besök: 92
  • IMG_20190402_094435_862.webp
    IMG_20190402_094435_862.webp
    672 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Mallorca 2026
Efter ha bott 10mån på mallis (i palma) så väljer jag det alla dagar i veckan före alcudiaområdet. Både cykelmässigt och "turismhysteri" upplever jag palmaområdet bättre.

Min upplevelse av cyklingen på mallis är att de bästa vägarna finns väster om sa calobra.

Mallorca 2026
Man skulle kunna tolka det som till vänster om röda linjen, d.v.s. "väster om" = "västligare longitud". Om någon säger att "Oslo ligger väster om Stockholm" så är det ju ungefär det man menar, inte att Oslo ligger exakt rakt väster om Stockholm (ligger närmare Uppsalas latitud).
1761122954566.webp

Mallorca 2026
Aldrig vart o cyklat på Mallorca, funderar ev göra de iår. Åker isf med sambon som inte cyklar.

Men blir de mycket billigare att boka allt själv eller är de värt att göra de enkelt o betala lite extra o åka på ett charterkoncept (all inclusive med hotell ink hyrcykel)?

Mallorca 2026
Aldrig vart o cyklat på Mallorca, funderar ev göra de iår. Åker isf med sambon som inte cyklar.

Men blir de mycket billigare att boka allt själv eller är de värt att göra de enkelt o betala lite extra o åka på ett charterkoncept (all inclusive med hotell ink hyrcykel)?
Jag tycker frukost på hotellet är praktiskt och trevligt, men jag är väldigt klar med kvällsbuffén på spanska hotell. Trevligare att gå ut på nya ställen varje kväll. I övrigt tycker jag det är rätt bekvämt med att ha flyg, hotell, och transfer i ett paket så kan jag ägna hjärnan åt vilka backar jag ska köra.

Mallorca 2026
Förstår inte riktigt (generellt cyklister, så pekar inte finger här i tråden) att folk avråder från att bo just i Palma. Har bott på ön till och från senaste 2-3 åren. Då i Palma. Cyklat mer eller mindre varje dag.

Åker man inte till Mallis för att dels ha bra cykling, men dels också ha lite semester och uppleva kulturen, maten, arkitekturen osv osv osv? Ett tips till er som inte kanske utforskat det ännu: Det går utmärkt att ta cykeln på tågen runt om de olika ställen på ön, och går väldigt fort. Om man t.ex vill utgå från Alcudia en dag, och inte cykla upp dit. Kostar ett par euro och funkar hur smidigt som helst.

Hot take: Upplev Palma!

1761134616651.webp

Mallorca 2026
Va? Det är en som undviker Palma...
Jag har har varit och cyklat på Mallis 16 ggr.
Jag undviker ej Palma men vill inte utgå från Palma stad. Men det är jag det. Många vill bo i Palma och det är väl okej. Man är olika.
Jag har cyklat genom centrala Palma i spöregn och rusningstrafik. DET var rätt kass! 🫣😆

Kulturen finns över hela ön. Men Palma stad är en upplevelse. Fin stad.

Mallorca 2026
Va? Det är en som undviker Palma...
Jag har har varit och cyklat på Mallis 16 ggr.
Jag undviker ej Palma men vill inte utgå från Palma stad. Men det är jag det. Många vill bo i Palma och det är väl okej. Man är olika.
Jag har cyklat genom centrala Palma i spöregn och rusningstrafik. DET var rätt kass! 🫣😆
Jag skrev ju just det. "Generellt cyklister, så pekar inte finger här i tråden".

Det finns alltså cyklister utanför Happyride också! 😱

Mallorca 2026
Vill slå ett slag för "inlandsvägen" på västra sidan av Serra de Tramuntana. Ta från Peguera
- Ma-1012 till Es Capdella
- Ma-1032 över Galilea till Puigpunyent
- Ma-1101 mot Esporles

M-10 vid kusten är fantastiskt vacker, men ovanstående (i valfri riktning) är ändå roligare i min ögon. Om inte annat ett alternativ. :-)

Mallis.webp

Mallorca 2026
Förstår inte riktigt (generellt cyklister, så pekar inte finger här i tråden) att folk avråder från att bo just i Palma. Har bott på ön till och från senaste 2-3 åren. Då i Palma. Cyklat mer eller mindre varje dag.

Åker man inte till Mallis för att dels ha bra cykling, men dels också ha lite semester och uppleva kulturen, maten, arkitekturen osv osv osv? Ett tips till er som inte kanske utforskat det ännu: Det går utmärkt att ta cykeln på tågen runt om de olika ställen på ön, och går väldigt fort. Om man t.ex vill utgå från Alcudia en dag, och inte cykla upp dit. Kostar ett par euro och funkar hur smidigt som helst.

Hot take: Upplev Palma!

Visa bilaga 800060
Olika människor har olika preferenser vad gäller blandning av cykling med andra aktiviteter. Personligen har jag inget emot att se saker när jag cyklar och jag kan ta en liten promenad efter middagen, ffa om det är så att jag rör mig mellan olika platser. Då är det kul att se lite av orten man övernattar i. Jag skulle dock inte primärt välja ort för boende/övernattning utifrån kringaktiviteter. Jag planerar vad jag vill cykla och sen försöker jag anpassa annat så bra som möjligt för det.

Att vidga sitt cykelområde mha tåg är något gillar och har jag gjort i Italien, Frankrike och Spanien. Dock inte på Mallis.

Mallorca 2026
Det var jag som var/är neg mot Palma men @GoranS sammanfattar min åsikt - Jag vill cykla på solvarma serpor i berg.

Vad gäller tåget på Mallis är de finfina för hojar, har själv åkt tåget med hoj på Mallis. Dock inte i rusning och från Palma. Är tåget fullt är det cyklister med cyklar som får maka på sig först. Pratade med en lokalbo som sade detta till mig.

Min favoritplats är Coll den Claret med utsikt ned mot Palma och en helt magisk utförslöpa mot Valdemossa.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp