Mallorca hösten 2014

Mallorca hösten 2014
Max Hûrzeler som finns lite här och där på mallis, b.la. i Alcudia och Palma har bra cyklar. Om du bor i Alcudia kan du dessutom åka med cykeln ner på deras buss till Antrax(andra änden av ön) och cykla hela bergskedjan tillbaka. Då kan du med fördel bo på samma hotell som en av deras uthyrningsställen, Iberostar. Dom han nog en 6-7 uthyrningsställen bara i Alcudia.

länk: http://www.bicycle-holidays.com/de/

Mallorca hösten 2014
Bodde på Helios i påskas, tyckte det var helt OK med tanke på priset. Bra frukostbuffé, mycket pensionärer och inte så mycket cyklister kanske var lite tråkigt. Hyrde från Berganti Bikes som låg precis runt hörnet nästan, kanonbra service och prisvärda Moozes-carbonhojar med Ultegra och Aksiumhjul.

Tycker Arenal är en bra utgångspunkt då man hyffsat lätt når bergen, måste dock cykla genom Palma, vilket kan vara lite snärjigt. Dock har du hela östkusten enkelt tillgängligt och upp mot Luc Major om man vill köra på platten.

Vi bor i Arenal igen kommande påsk, dock ett annat hotell.

Mallorca hösten 2014
Alla tycker olika vilket är normalt.

Vill man ha bra kvalité på mat osv så är det Palma som gäller. Då bor man lämpligtvis i området nära Porto Pi, typ på Horizonte (även om just det hotellet är det vidrigaste man kan tänka sig). Då har man nära till in/ut-vägarna mot bergen.

Palma Nova... en väg ut- den mot calvia typ.

Pto Pollenca - I mitt tycke bäst om man ska bo på norrsidan. Om man inte vill bo i Palma.

Alcudia - Lite mittemellan allt.

Nu har jag iofs bara varit på mallis 20 ggr så ta mina tips med en nypa salt.

Mallorca hösten 2014
ölandstok skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det något ställe som ni verkligen inte
> rekommenderar att man cyklar till ?

Tunneln till Sollér! Är f.ö. inte ens tillåtet att cykla där. I övrigt är det väl roligast att försöka hålla sig borta från de större vägarna. Finns oftast gott om fina småvägar som alternativ.

Mallorca hösten 2014
Frostic skrev:
> Monglo skrev:
> --------------------------------------------------

> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2036450/
>
> Personligen skulle jag dock välja annat resmål
> just för mtb, men om man ändå råkar vara på
> ön så finns det en del roliga och tekniska
> stigar.

Tack! Var åker man lämpligast då i februari/mars för rolig och inte blötkall AM-cykling? :)

Mallorca hösten 2014
Frostic skrev:
> Monglo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var åker man lämpligast då i februari/mars
> för rolig och inte blötkall AM-cykling? :)
>
> Göteborg!
>
> Mindre exotiska ställen är väl annars Marocko,
> Azorerna och Nya Zeeland med en dagstemp på runt
> +20C vid den tiden.

Tack! Ska börja fundera lite :)

Mallorca hösten 2014
Några förslag i så fall:

1) Vägen ut mot fyren som är lite kuperad efter Port de Pollenca samt sista biten ut mot spetsen
2) Backen från Pollenca som följer bergskedjan i sydvästlig riktning
3) Åk via Sa Pobla, Büger och Campanet upp till Camiari varifrån det är en rätt fin backe upp i bergen.

Väg 2 och 3 möts för övrigt. Sen finns det ju säkert en del småbackar, men dessa är nog de mest frekventerade och 2 och 3 tar dig i alla fall upp till runt 600 möh. Fortsätter du längs bergskedjan till Sóller kommer du högre och du kan ju alternativt åka ner till Sa Calobra om du efter en bit på vägen mot Sóller istället tar höger.

Senast ändrad:
Mallorca hösten 2014
Har bott i alcudia och cyklat i bergen

Väg 1 är bra som första tur för att känna på lite backar

Väg 3 brukar jag ta ut från alcudia
Mkt fin backe upp till där väg 2 och 3 möts
Kallas inte fiket där för tankstelle av tilles landsmän?

Väg 2 tar jag hem från bergen då det blir långa härliga nerförsbackar när man är riktigt trött
Inte så rolig att cykla uppför, till bergen, för det är inte så brant. De riktiga backarna i bergen är mkt roligare

Jag vet inte om du cyklar mkt eller är van vid berg, men det sliter mer än vad man tror i jmf med att cykla i släta Sverige

Det finns otroligt fina småvägar på slätan också
Fika mkt och ofta

Mallorca hösten 2014
Om man tar det lugnt och ser till att inte gå på för tunga växlar går det dock fint att vara ute många timmar per dag. Det som kan slita är om det blir (många) långa partier där man tvingas till riktigt låg kadens p.g.a. att man inte har tillräckligt lätt växel. Då kan man bli sliten även om man inte går så hårt på andningen.

Mallorca hösten 2014
Jag har bott på ses dalies i alcudia
Helt ok, litet kök och ett kylskåp så man kan laga sin egen mat om man vill

Har inte provat att åka buss med Max h för att sedan cykla hem genom/över heja bergskedjan, men om jag åker dit igen skulle jag def prova det

Och om man ska till alcudia och är minst 2 då är det jävligt skönt att ta taxi istället för bussen som åker runt till massa hotell

Mallorca hösten 2014
Frukost och middagsbuffé är rätt skönt att ha ... före och efter en hel dags cykling är du inte helsugen på att handla/laga/diska-måsten.

Mallorca hösten 2014
Kanske lite längre från Alcudia, men tyckte stigningen från Arta till Ermita de Betlem var riktigt trevlig. Inte så lång och brant men perfekt om man vill kombinera med lite plattåkning.

Sen som GoranS säger så är ju definitivt Sa Calobra m.m. inom räckhåll.
Vi bodde i Port de Pollenca och tyckte inte det var några problem att ta sig bort till Sóller via bergen med en avstickare till Port de Sa Calobra, sen ner om Bunyola, Orient hem.

Stigning från Selva till bensinstationen längs väg PM-213 är fin, skönt med lite skugga från träden också...perfekt att rulla ner Pollenca sen.
Funkar fint som avslutning till rundan över om man inte vill rulla på platten, och vem vill det när man kan cykla uppför! ;)

Mallorca hösten 2014
Tycker själv att stigningen från Selva till Lluc är en perfekt backe för en hyfsad motionär.
Riktigt trevligt med restaurangen på toppen av klättringen för då känner man sig verkligen förtjänt av en fika.
Sedan en riktigt skön utförskörning till Pollenca utan några svåra passager alls egentligen.
Från Alcudia via Sa Pobla kan man köra raka vägen ner till Inca via en mindre väg, tar man mot Buger i Sa Pobla så kör man några kilometer rakt fram och när vägen svänger typ 90 grader höger fortsätter man in på den lilla vägen där.
Hela den rundan Alcudia-Sa Pobla-Inca-Selva-Lluc-Pollenca-Alcudia blev på min dator 77 kilometer med en kategori 2 stigning mitt i.
En riktigt trevlig liten cykeltur helt klart.

Senast ändrad:
Mallorca hösten 2014
Med lätt utväxling, typ trippel fram och 28 bak, skulle jag säga att t.o.m. en motionär med tämligen måttlig kapacitet nog kan uppskatta Lluc-backen (förstås, som alltid, med "bergsbrasklappen" om att man inte har en massa trivselkilon att dra på).

Mallorca hösten 2014
Ja då har äntligen snart dagen med stort D kommit fre 26 sep åker vi till alcudia för 1veckas cykling :) tänkte höra om lite ställen jag undra om det är fint att cykla till :) tror det ena heter ermita de Betlehem är det något att ha ?

Mallorca hösten 2014
Betlem heter det :) Det är en jättefin runda. När man kommit ner för backen och är i princip framme vid klostret - ta höger ner längs en stig och efter ett par hundra meter finns det en källa med fantastiskt vatten.

Mallorca hösten 2014
Man fikar inte i Betlem men man tar en fika på tillbakavägen i Artà.
Vägen till Klostret går först upp och sen ner. Vid klostret vänder men tillbaka men man fyller på vatten från källans om ger "evig ungdom" innan man cyklar tillbaka. Ingen märkvärdig stigning egentligen men det är väldigt lite bilar som kör där och det är en fin väg. En av mina favoriter på ön.

Mallorca hösten 2014
Alcudia - Sa pobla-Moscari-Selva-Lluc-Pollenca-Alcudia är också en fin runda.
Kustrundan är fin men också Alcudia - Pollenca-Lluc- Puig Mayor-Sollerpasset-Orient-Alcudia.
Men det är svårt att plocka bara ett par rundor. Det finns så mycket bra rundor och vägar så har du tid, kör så mycket du kan och vill. Det är ju en ö så du kommer aldrig för långt bort :-)

Edit: Glömde skriva att jag är avundsjuk.

Senast ändrad:
Mallorca hösten 2014
Dom finaste rundorna, de som det kommer att stå om i alla historieböcker i framtiden, dom rundorna kör du och jag i maj 2015 Nypan. ;)

P.s. Jag kör en liten rekresa i oktober också. Ds.

Mallorca hösten 2014
Skogling skrev:
> Dom finaste rundorna, de som det kommer att stå
> om i alla historieböcker i framtiden, dom
> rundorna kör du och jag i maj 2015 Nypan. ;)

Ja, dom rundorna blir riktigt bra :-)

> P.s. Jag kör en liten rekresa i oktober också.
> Ds.

Rub it in :-(

Mallorca hösten 2014
Köp en cykelkarta på en Wheelsbutik, bästa kartorna för cykling. Massa fina rundor samt att alla officiella cykelvägar finns med.

Tillbaka
Topp