Malmö stad "stjäl" cyklar

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr kan man väl bara konstatera att vision
> och verklighet än en gång är två vitt skilda
> saker i sammhällsplaneringen. Att man får lov
> att bygga en snutt underjordiskt tåg för nästan
> 10 miljarder kronor under 5 år utan att behöva
> planera & budgetera för hur folk ska ta sig till
> & från stationerna är för mig helt obegripligt.
> Det är över ett år sen Citytunneln öppnade och
> fortfarande har man inte klurat ut att om det inte
> räcker med de cykelparkeringar som finns i
> anslutning till stationerna så får man bygga
> fler.
>
> Nu verkar det som att det här med att cyklar
> "forslas bort" från station Triangeln (ffa norra
> uppgången) ursäktas med att räddningstjänsten
> annars inte kommer fram till sitt räddningschakt.
> http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplanering--tra
> fik/Trafik--hallbart-resande/Gang--och-cykeltrafik
> /Bortforslade-cyklar/Cykelparkering-vid-Station-Tr
> iangeln.html Ironin är totalt då 3 av 4
> tillfartsvägar till norra uppgången är
> avstänga p.g.a. byggarbeten och att den fjärde
> är den yta som avsatts för cykelparkering =>
> självklart är det (bara) cyklisternas fel...

Nu är det väl inte riktigt sant, det var planerat ett cykelgarage som skulle rymma 2000 cyklar vid triangeln som skulle vara klart vid citytunnels öppnande. Tyvärr stämde inte budgeten och därför är det fortfarande inget cykelgarage, man kan ju tycka att 18 miljoner är löjligt lite mot vad tunneln har kostat.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1196128/Gladjekalkyl-forsenar-cykelgaraget.html

Och de som inte har varit på triangeln bör nog inte uttala sig så tvärsäkert eftersom det absolut finns cykelparkeringar men så klart inte i mängder precis vid ingångarna.

//Ola

På Stockholmskällan finns det bilder från 40-talets Stockholm, här kan man se den bemannade cykelparkeringen vid centralstationen. Cykelställen i korsningen Sveavägen/Kungsgatan och en bild på cykelpendlare vid Gamla Stan. Läste en artikel från Bergen i Norge där man tydligen ska bygga en övervakad cykelparkering vid centralstationen så att fler ska våga cykelpendla utan att riskera att fincykeln blir stulen http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Byens-tryggeste-sykkelparkering-2343909.html#.TxrfzYuqfO4

här några bilder från Stockholm

cykelparkeringen vid centralstationen

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF043495S.JPG

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF043493S.JPG

Sveavägen/Kungsgatan

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF043516S.JPG

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF043514S.JPG

Cykelpendlare i Gamla Stan

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF035684S.JPG

Precis McOla. Det var planerat ett cykelgarage. Men det var inte med i Citytunnelns budget (som till 90% finansierades av andra än Malmö kommun) utan skulle bekostas helt av kommunen. Och sen när planerna blev för dyra och det gjordes ingenting (artikeln du länkar till är från augusti 2010). Vad är vitsen med att bygga stor & dyr infrastruktur om man inte gör det lätt och smidigt att använda den?

Senaste budet verkar vara att det ska byggas ett cykelgarage vid södra uppgången - 400 meter längre bort. Men att får bygglov för 5 år i taget och "ska göras lätt att montera ned och flytta" tyder väl på att man det inte kommer bli särskilt påkostat... - http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1534979/Triangeln-far-garage-for-cyklar.html

Fast det finns ju bra exempel också som vid den andra nybyggda stationen - Hyllie - har man integrerat ett Bike and Ride med bra service och korta avstånd - http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1425735/Bra-service-ska-locka-fler-cykelpendlare.html

Visst finns det (alltid) dem som kommer ställa sin cykel olämpligt, men det som jag irriterar mig på är kommunens attityd att när det finns massor av människor som faktiskt vill använda cykel för persontransport så ser man det som ett problem (och forslar bort cyklar) istället för något positivt som ska uppmuntras (genom att bygga cykelparkeringar där de behövs).

Senast ändrad:
Det er malmö kommunes nye satsning for at få gang i det lokale næringsliv også kaldet "recycling"
Man plokker cyklerne ind og sælger dem senere billigt på auktion til de lokale cykelhandlere, hvor man så kan hente den ud igen til 2000-3000:- SEK :D

Visst flyttas bilar också, men där även finns begreppen "kort flytt" och "lång flytt". Bara för att något står i vägen är det inte säkert att det får beslagtas.

Kasper1: Du slår huvudet på spiken! :-)

Lillskeden skrev:
> Brukar ni ställa era bilar hur som helst också
> där det passar er? En felparkerad bil blir
> bortforslad, varför är det då så konstigt att
> en cykel också blir det? Hårt men rättvist. Jag
> håller i övrigt med FredrikW om att
> kommentatorns ordval var kul. "detta händer i
> Sverige" hade i min värld passat bra om man
> filmat 7 poliser som går loss på en oskyldig
> tant med batonger. (Alltså inte tanten som har
> batonger, hon blir slagen av batonger så ingen
> misstolkar)

Nu stod ju inte cyklarna "Hur som helst". De stod ju där det borde stått ett cykelställ som malmö stad misslyckats med att få på plats. Hade det funnits lediga cykelplatser och de stått i vägen för någon/något så hade det varit en annan sak. Är väl ingen mening med att vara hård men rättvis om det inte gynnar någon utan bara ställer till med besvär?!

Och från den länkar man till http://www.malmo.se/Medborgare/Stad...lar/Cykelparkering-vid-Station-Triangeln.html som länkar till http://www.riksdagen.se/webbnav/ind...don&titel=&bet=&rm=&nr=&sort=rel&nid=3910&a=s där första träffen bl.a. säger

3 § Beslut om flyttning skall föregås av utredning. Vid utredningen skall protokoll föras. Beslutet skall antecknas på protokollet.

[...]

9 § När någon annan myndighet än polismyndigheten beslutat eller verkställt flyttning, skall den genast underrätta polismyndigheten.

Då är det inte utan man undrar om kommunen varit lika nitiskt i att följa detta som att flytta allt som står utanför ett cykelställ. Kanske dags att ta en sväng förbi Davdishall...

Som malmöbo måste jag säga att jag blir riktigt glad när jag ser att kommunen tar krafttag och satsar pengar på att komma åt Malmös just nu största problem, nämligen alla dessa cyklar som står parkerade överallt på stan!

Heja Malmö!
Heja Ilmar Reepalu!

Fortsätt så här så kommer alla problem att lösas!

Snuten skrev:
> Som malmöbo måste jag säga att jag blir riktigt
> glad när jag ser att kommunen tar krafttag och
> satsar pengar på att komma åt Malmös just nu
> största problem, nämligen alla dessa cyklar som
> står parkerade överallt på stan!
>
> Heja Malmö!
> Heja Ilmar Reepalu!
>
> Fortsätt så här så kommer alla problem att
> lösas!

Jo, men man måste ju börja vid roten av problemet. Hur ska polisen kunna fånga allt gängbus om det står en massa cyklar i vägen? :)

Mycketvillhamer skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som malmöbo måste jag säga att jag blir
> riktigt
> > glad när jag ser att kommunen tar krafttag och
> > satsar pengar på att komma åt Malmös just nu
> > största problem, nämligen alla dessa cyklar
> som
> > står parkerade överallt på stan!
> >
> > Heja Malmö!
> > Heja Ilmar Reepalu!
> >
> > Fortsätt så här så kommer alla problem att
> > lösas!
>
>
> Jo, men man måste ju börja vid roten av
> problemet. Hur ska polisen kunna fånga allt
> gängbus om det står en massa cyklar i vägen?
> :)

Gängbuset är inget problem att tala om egentligen, det är bara en illvillig bild som målas upp av borgelig media. Dessutom har Kungen och justitieministern varit här och talat om saken så nu är det eventuella problemet som det kanske var, lite grann, ur världen. Alla som bor här vet att det centrala problemet är alla cyklar som står och dräller överallt! Satsa hårdare på denna brottslighet!

ur Skånskan 20120121

cykelpendlare.jpg

Det är ju en jefla process innan de får flytta felparkerade bilar med stöd av samma lag så ser inte hur cyklar skulle ha någon sorts gräddfil egentligen, de nämns ju inte särskilt.

Skulle nog behövas att någon stämmer dem för att reda ut rättsläget och få domstolspraxis på det där.

Kommuner i allmänhet är ju rätt kåta på att tänja på lagen för sina ändamål medan det är stört omöjligt att påpeka något när de gör fel.

I det här fallet är det säkert sant att räddningstjänst osv måste kunna komma till men allt tyder ju på att det är kommunens bristande planering och ovilja att vara framsynta som skapat problemet från första början. Det eller ren inkompetens vilket kanske är ännu mer sannolikt.

Tomtefar skrev:

>
> Nu stod ju inte cyklarna "Hur som helst". De stod
> ju där det borde stått ett cykelställ som
> malmö stad misslyckats med att få på plats.

När jag får böter för felparkering av bil så brukar jag överklaga och anföra att det borde varit en parkeringplats där, eftersom jag parkerade där.

JLarsson skrev:
> Tomtefar skrev:
> -----
>
> >
> > Nu stod ju inte cyklarna "Hur som helst". De
> stod
> > ju där det borde stått ett cykelställ som
> > malmö stad misslyckats med att få på plats.
>
> När jag får böter för felparkering av bil så
> brukar jag överklaga och anföra att det borde
> varit en parkeringplats där, eftersom jag
> parkerade där.

Fast nu är det ju så att cyklar, i allmänhet, inte måste ställas på särskilda "parkeringsplatser" (undantaget platser med särskilda regler) så länge de inte står i vägen. Så det haltar ändå lite, eller?

För att ge lite perspektiv på problematiken kanske två klipp från Holland piggar upp? :-)

Jag tycker det största "problemet" är Malmös väldigt tråkiga inställning och bemötande, samt hur de hanterar situationen. Visst finns det tydliga lagar och regelverk - men att följa dem så principfast och helt utan kreativitet skapar ju just den här bubblande irritationen hos stadens invånare. Ur miljö- och hälsoaspekter är det ju jättebra att så många invånare som möjligt vill cykelpendla - uppmuntra då detta genom att hitta smarta och tillmötesgående lösningar!

NLC skrev:
> Fast nu är det ju så att cyklar, i allmänhet,
> inte måste ställas på särskilda
> "parkeringsplatser" (undantaget platser med
> särskilda regler) så länge de inte står i
> vägen. Så det haltar ändå lite, eller?

Men en skylt som säger "Cyklar får bara ställas i cykelställ" måste väl ändå anses vara en särskild regel i detta sammanhang, liksom en skylt om parkeringsförbud.

JLarsson skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Fast nu är det ju så att cyklar, i
> allmänhet,
> > inte måste ställas på särskilda
> > "parkeringsplatser" (undantaget platser med
> > särskilda regler) så länge de inte står i
> > vägen. Så det haltar ändå lite, eller?
>
> Men en skylt som säger "Cyklar får bara ställas
> i cykelställ" måste väl ändå anses vara en
> särskild regel i detta sammanhang, liksom en
> skylt om parkeringsförbud.

Visst är det så hr Larsson. Det jag menade var att i allmänhet får man faktiskt ställa sin cykel där man vill, till skillnad från bilen. Det måste inte vara en skylt med parkeringsförbud för att du inte ska få ställa din bil på en yta ;-)

NLC skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fast nu är det ju så att cyklar, i
> > allmänhet,
> > > inte måste ställas på särskilda
> > > "parkeringsplatser" (undantaget platser med
> > > särskilda regler) så länge de inte står i
> > > vägen. Så det haltar ändå lite, eller?
> >
> > Men en skylt som säger "Cyklar får bara
> ställas
> > i cykelställ" måste väl ändå anses vara en
> > särskild regel i detta sammanhang, liksom en
> > skylt om parkeringsförbud.
>
> Visst är det så hr Larsson. Det jag menade var
> att i allmänhet får man faktiskt ställa sin
> cykel där man vill, till skillnad från bilen.
> Det måste inte vara en skylt med
> parkeringsförbud för att du inte ska få ställa
> din bil på en yta ;-)

Och även om man står där det är förbjudet får de väl inte flytta den direkt utan viss process? De lappar den ju bara till att börja med, bil(vrak) som står kan ju stå flera dagar/veckor innan de flyttas.
Som någon citerade tidigare ur lagen måste beslut tas för varje flytt och protokollföras samt polisen underrättas, tror knappast de gör det.

Det är ju här någon borde se affärsmöjligheter och starta ett eget cykelgarage, eller en drop off point, där cykeln blir hämtad för att sen få däcken pumpade, kedjan smord och lyktorna putsade. Avtalad tid så står den sen i ett förstaklassikt cykelställ som är bevakat.

Finns nog många pendlare som skulle kunna tänka sig en månadsavgift för den servicen.

Rattnalle skrev:
> Det är ju en jefla process innan de får flytta
> felparkerade bilar med stöd av samma lag så ser
> inte hur cyklar skulle ha någon sorts gräddfil
> egentligen, de nämns ju inte särskilt.
>
> Skulle nog behövas att någon stämmer dem för
> att reda ut rättsläget och få domstolspraxis
> på det där.
>
> Kommuner i allmänhet är ju rätt kåta på att
> tänja på lagen för sina ändamål medan det är
> stört omöjligt att påpeka något när de gör
> fel.
>
> I det här fallet är det säkert sant att
> räddningstjänst osv måste kunna komma till men
> allt tyder ju på att det är kommunens bristande
> planering och ovilja att vara framsynta som skapat
> problemet från första början. Det eller ren
> inkompetens vilket kanske är ännu mer sannolikt.

Tidigare verkade man "nöja sig med" att forsla bort de cyklar som hindrade räddningstjänsten m.fl. men den begränsningen har man tydligen släppt.
Jag tror inte att Malmö flyttar alla felparkerade bilar utan vidare, eller......
Jag håller nog med att någon drabbad borde stämma Malmö för att få rättsläget klarlagt.

Holmis skrev:
>
> Tidigare verkade man "nöja sig med" att forsla
> bort de cyklar som hindrade räddningstjänsten
> m.fl. men den begränsningen har man tydligen
> släppt.
> Jag tror inte att Malmö flyttar alla felparkerade
> bilar utan vidare, eller......
> Jag håller nog med att någon drabbad borde
> stämma Malmö för att få rättsläget klarlagt.

Hittade en mycket föredömlig sida hos Torsby kommun om deras rutiner för flytt av fordon. De hänvisar faktiskt till vilka paragrafer i lagen som de tillämpar och klargör ganska tydligt hur rutinen rimligtvis borde se ut hos alla kommuner i sverige om de tillämpar samma lag.

http://www.torsby.se/invanare/trafikgatorpark/flyttavfelparkeradefordon.412.html

Att Malmö inte har en lika utförlig beskrivning av rutinen tyder ju på att de antingen vet att vad de gör inte är riktigt rätt eller att de inte brytt sig om att kolla ordentligt. Båda alternativen är ju ganska oroande.

Senast ändrad:
Medhåll.
Det är två olika intressen från Malmö Stads sida som kolliderar här; "2020 är Malmö världsbäst på hållbar stadsutveckling" mot "räddningsvägar måste hållas öppna". Att dessutom kyrkan inte vill ha cyklar i närheten borde inte ens få kommit upp på bordet från början. Verkligen trist inställning att paragrafryttarna ska vinna det här.

Från "Miljöprogram för Malmö Stad 2009-2020":
"Staden ska bli renare och tystare. Cykel-, gång- och kollektivtrafik utgör grunden i transportsystemet och ska tillsammans med utvecklingen av bilpooler ge möjlighet att minska
bilberoendet. I Malmö ska trafiksystemet utformas för att minimera luftföroreningar och
buller med särskild prioritering av centrala staden."

Hur då kan man undra.

tarkovskij skrev:
> Jag tycker det största "problemet" är Malmös
> väldigt tråkiga inställning och bemötande,
> samt hur de hanterar situationen. Visst finns det
> tydliga lagar och regelverk - men att följa dem
> så principfast och helt utan kreativitet skapar
> ju just den här bubblande irritationen hos
> stadens invånare. Ur miljö- och hälsoaspekter
> är det ju jättebra att så många invånare som
> möjligt vill cykelpendla - uppmuntra då detta
> genom att hitta smarta och tillmötesgående
> lösningar!

Jag mailade Malmö stad och frågade ställde några frågor, bla om syftet från deras sida med agerandet. Här är svaret:

"
Hej,

Idag är det till stor del provisoriska cykelställ runt station Triangeln. 1500 cykelställ är utplacerade på fem olika ställen vid både den norra och södra stationsbyggnaden. De kommer att successivt att plockas bort då garaget står färdigt. Innan färdigställandet av cykelgaraget ska omfattande ändringar gällande kollektivtrafiken ske.

Just i det här området är det förbjudet att ställa cykeln utanför cykelparkeringen. Detta visas genom särskilda vägmärken, där det även står att felparkerade cyklar forslas bort. Om du trots detta ställer din cykel utanför angivet område, riskerar du att få din cykel borttransporterad med stöd av lagen om fordonsflytt.
Att man flyttar cyklar som står fel beror framför allt på att räddningstjänst har framfört detta önskemål.

Cykelparkeringen ska ha en öppen planlösning mot stationsbyggnaden, den blir överskådlig och lätt hitta i — allt för att göra platsen så trygg som möjligt. Garaget ska vara attraktivt under årets alla årstider. Parkeringen ska ha tak och möjlighet till cykeltvätt. Malmöborna är ju kända för att cykla i alla väder, snö som solsken.
Cykelanläggningen har fått ett tidsbegränsat bygglov på fem år.

För mer information (inklusive bilder på skyltar och cykelställ) se följande länk på Malmö stads hemsida:
http://malmo.se/Medborgare/Stadspla...lar/Cykelparkering-vid-Station-Triangeln.html

Med vänlig hälsning,

Jonatan Berg
Malmö stad
Gatukontorets kundservice
020-344500

Har du frågor eller vill "felanmäla" något om Malmö stads gator, parker eller byggnader är det till oss du vänder dig.
"

Haha, ironiskt nog har jag fått min cykel bortforslad av polisen precis där den första Hollands-filmen utspelar sig:) Det piggade upp min dag rejält vill jag minnas

pavement skrev:
> Jag mailade Malmö stad och frågade ställde
> några frågor, bla om syftet från deras sida med
> agerandet. Här är svaret:
>
> "
> Hej,
>
> Idag är det till stor del provisoriska
> cykelställ runt station Triangeln. 1500
> cykelställ är utplacerade på fem olika ställen
> vid både den norra och södra stationsbyggnaden.
> De kommer att successivt att plockas bort då
> garaget står färdigt. Innan färdigställandet
> av cykelgaraget ska omfattande ändringar
> gällande kollektivtrafiken ske.
>
> Just i det här området är det förbjudet att
> ställa cykeln utanför cykelparkeringen. Detta
> visas genom särskilda vägmärken, där det även
> står att felparkerade cyklar forslas bort. Om du
> trots detta ställer din cykel utanför angivet
> område, riskerar du att få din cykel
> borttransporterad med stöd av lagen om
> fordonsflytt.
> Att man flyttar cyklar som står fel beror
> framför allt på att räddningstjänst har
> framfört detta önskemål.
>
> Cykelparkeringen ska ha en öppen planlösning mot
> stationsbyggnaden, den blir överskådlig och
> lätt hitta i — allt för att göra platsen så
> trygg som möjligt. Garaget ska vara attraktivt
> under årets alla årstider. Parkeringen ska ha
> tak och möjlighet till cykeltvätt. Malmöborna
> är ju kända för att cykla i alla väder, snö
> som solsken.
> Cykelanläggningen har fått ett tidsbegränsat
> bygglov på fem år.
>
> För mer information (inklusive bilder på skyltar
> och cykelställ) se följande länk på Malmö
> stads hemsida:
> http://malmo.se/Medborgare/Stadsplanering--trafik/
> Trafik--hallbart-resande/Gang--och-cykeltrafik/Bor
> tforslade-cyklar/Cykelparkering-vid-Station-Triang
> eln.html
>
>
> Med vänlig hälsning,
>
> Jonatan Berg
> Malmö stad
> Gatukontorets kundservice
> 020-344500
>
> Har du frågor eller vill "felanmäla" något om
> Malmö stads gator, parker eller byggnader är det
> till oss du vänder dig.
> "

Du kanske ska begära att få ut några beslut om flyttade cyklar från Malmö, gärna någon vecka gamla så du kan stämma av med Polisen att de också har fått dem.

Tillbaka
Topp