Manitou Mattoc Pro tråden

Kanske skulle hamnat under dagens fulmeck, men såhär får man göra när man dragit 8mm insex i dämparbenet rund...

20180620_225113.jpg

Inte internetcykling iaf.

För övrigt måste jag tillstå att IRT är en magisk uppgradering på en gammal Pro 1a och att Motorex 2.5w öppnar spjällen fint.

LasseB sa:
Kanske skulle hamnat under dagens fulmeck, men såhär får man göra när man dragit 8mm insex i dämparbenet rund...

För övrigt måste jag tillstå att IRT är en magisk uppgradering på en gammal Pro 1a och att Motorex 2.5w öppnar spjällen fint.
Ah. Riktig fulmek. Jag fuskade med pelarborr när jag gjorde samma sak :-)

happymtb.fr sa:
20180517_193614.jpg

Jag hade en ringshim i början av returstacken vilket garanterade att returen var i princip helt öppet jämnt.
Det tog mig 15mil innan jag tyckte det var illa nog för att riva gaffeln! ??
Jag fick förresten svar från Dougal angående shimstacken i min Mastodon. Den är precis som det ska enligt ritningarna så ingen tillverkningsfel här. Det är bara att Manitou har tagit fram shimstacken för att passa kalla vinter förhållanden: den extra öppningen från ringshimsen i botten av stacken är där för när olja är extra tjock och ändå tillåta lagom mycket LSR.
Sommartid kan man ta bort den första ringshim.

LasseB sa:

Bel Ray hvi 2.5 är tunnare viskositet på.

happymtb.fr sa:
happymtb.fr sa:
Jag hade en ringshim i början av returstacken vilket garanterade att returen var i princip helt öppet jämnt.
Det tog mig 15mil innan jag tyckte det var illa nog för att riva gaffeln! ??
Jag fick förresten svar från Dougal angående shimstacken i min Mastodon. Den är precis som det ska enligt ritningarna så ingen tillverkningsfel här. Det är bara att Manitou har tagit fram shimstacken för att passa kalla vinter förhållanden: den extra öppningen från ringshimsen i botten av stacken är där för när olja är extra tjock och ändå tillåta lagom mycket LSR.
Sommartid kan man ta bort den första ringshim.
Honung är bra.

Jag har äntligen sänkt min Mattoc till 150mm och ska montera den på cykeln. Men nu passar inte bromsoket (Shimano - SLX). Någon som vet vilken modell på adapter jag behöver? Verkar som om min LBS har lite olika från Shimano, men jag har ingen aning om vilken jag behöver.
Hjälp!

Tack för snabbt svar.
Okej. Jag har 203. Finns det olika 180-203? Du råkar inte ha koll på modellbeteckning om jag behöver beställa en?

Befintlig adapter som blir förskjuten mot rotorn och ger minimal bromsverkan.

Bilagor

• 07C0FE4E-480F-4063-813B-585876F1831D.jpeg
    07C0FE4E-480F-4063-813B-585876F1831D.jpeg
    199.2 KB · Besök: 90
Jag har en 203 skiva. Har bytt från en Fox float ctd med den adaptern. Tänkte inte på att det fanns så många varianter av adapters. Jag tror att jag behöver denna: SM-MA-F203P/Pm
Hoppas LBBS har i lager. Sjukt sugen på att cykla igen.

Min Mattoc har börjat knaka som fan. Oklart exakt var. Någon som haft problem med knak I sin och vet var jag ska leta? Låter precis som ett kasst styrlager men nu är det bytt enligt konstens alla regler och knarket är oförändrat. Håller jag i båda innerbenen vid kronan känner jag någon sorts klickande på luftsidan.

Ny krona kostar 1300 och nya underben med bussningar 900 så inga förmögenheter var för sig men att byta båda på chans känns onödigt.

Koll slitaget på bussningar är i gafflen först.
På MC så byter man vid 40 timmar.
När byter man på en cykel??

Visuellt eller på något mer vetenskapligt sätt?

Så fort jag är hemma från Åre ska jag skruva fast styrröret i ett skruvstäd och försöka känna efter bättre.

@Rattnalle

Tror du kan kolla genom att ta ur skrapringarna och sedan sätta ihop inner och ytter, håll sedan gaffeln i styrröret och om underbenen ramlar av är dom slitna. Glider det ”sakta” är dom ok och om det går segt för trånga.

Såg detta i nåt Sc Syndicat film med han Fox teknikern som skruvar dhgafflar åt dom.

Rattnalle sa:
Min Mattoc har börjat knaka som fan. Oklart exakt var. Någon som haft problem med knak I sin och vet var jag ska leta? Låter precis som ett kasst styrlager men nu är det bytt enligt konstens alla regler och knarket är oförändrat. Håller jag i båda innerbenen vid kronan känner jag någon sorts klickande på luftsidan.

Ny krona kostar 1300 och nya underben med bussningar 900 så inga förmögenheter var för sig men att byta båda på chans känns onödigt.

Jag har en CSU som har börjat knaka. Testa att lägga cykeln upp och ner och ställ dig på styret. Om du sedan bryder i underbenen och det knakar uta att man känner något glapp så är det antagligen passningen mellan kronan/styrrör eller kronan/innerben som låter.

Min Boostgaffel har någon form av bussningsfel och rasade direkt. På den ser man tydligt att innerbenen rör sig i nederbenen. Detta låter inte lika mycket.

Då har jag lite att labba med. Iom att jag har en gaffel till i hushållet kan jag ju faktiskt byta plats på underbenen och se om knaket följer efter eller stannar kvar med kronan. Det borde ge ett rätt bra svar.

Dennis Lundén sa:
Jag har en 203 skiva. Har bytt från en Fox float ctd med den adaptern. Tänkte inte på att det fanns så många varianter av adapters. Jag tror att jag behöver denna: SM-MA-F203P/Pm
Hoppas LBBS har i lager. Sjukt sugen på att cykla igen.

SM-MA-F203P/Pm gjorde jobbet.

Vad tror ni jag kan förvänta mig för tid utan gaffel nu då?

DHL lär hämta upp måndag. Tidigast en vecka senare hos tysken. Någon vecka där för att de ska konstatera samma sak som jag gjort. Sen är frågan om gaffeln ska till Manitou eller om Manitou bara skickar ett nytt kronassembly..

Oktober nån gång?

Rattnalle sa:

DHL lär hämta upp måndag. Tidigast en vecka senare hos tysken. Någon vecka där för att de ska konstatera samma sak som jag gjort. Sen är frågan om gaffeln ska till Manitou eller om Manitou bara skickar ett nytt kronassembly..

Oktober nån gång?
manitou har tysk kontor + delar till gafflarna .

sdx sa:
Rattnalle sa:

Oktober nån gång?
manitou har tysk kontor + delar till gafflarna .
Jo men det blir ändå ledtid för varje gång den ska skickas vidare.

Men ändå betryggande med ett tyskt kontor.

Senast ändrad:
Köp en ny gaffel. Det är min devis så fort något behöver reklameras. Sommaren /livet/tiden är för kort för att vänta på trasiga delar.

Funderar på en mattoc 2 pro till nya bygget men kommer behöva bygga om den till 140mm, är det något som en glad amatör kommer att klara av ? eller är det bara o glömma.

Senast ändrad:
MtbIte sa:
Funderar på en mattoc 2 pro till nya bygget men kommer behöva bygga om den till 140mm, är det något som en glad amatör kommer att klara av ? eller är det bara o glömma.
Det är en mycket smidig operation som tar marginellt längre tid än en vanlig underbensservice. Rekommenderar verkligen att du skaffar en tunn 8 mm hylsa till underbenen om du köper en sån gaffeln och är väldigt noga med att inte dra åt för hårt där. De övriga verktygen i Manitous kit klarar man sig utan. ett helt vanligt kassettverkyg med hål igenom dvs ingen pigg och en skiftnyckel eller 24 mm vanlig fast nyckel funkar fint.

Rattnalle sa:
MtbIte sa:
Det är en mycket smidig operation som tar marginellt längre tid än en vanlig underbensservice. Rekommenderar verkligen att du skaffar en tunn 8 mm hylsa till underbenen om du köper en sån gaffeln och är väldigt noga med att inte dra åt för hårt där. De övriga verktygen i Manitous kit klarar man sig utan. ett helt vanligt kassettverkyg med hål igenom dvs ingen pigg och en skiftnyckel eller 24 mm vanlig fast nyckel funkar fint.

okey aldrig gjort en underbensservice på en gaffel :D, får fundera lite då jag fortfarande velar om jag verkligen kommer att klara av det, men tack för tipsen.

Rattnalle sa:

Oktober nån gång?
Nu är den på väg tillbaka från Tyskland med ny krona på garantin. Rätt godkänd omloppstid ändå med tanke på transporter och att den varit hos Manitou också. Visst jobbigt om jag inte haft en gaffel till att cykla på men då hade jag väntat till oktober med att skicka den..

Kniven sa:
Vilken stänka rekommenderar ni till M2? Kör nu med hemmamoddad specialcustom med den är lite liten för kommande säsong.

Jag har någon modell som är gjord för bakåtgående brygga som även täcker lite framåt. Minns inte märket men jag kan fota imorgon, den är så dåligt med plats för däcket att jag brukar köra utan och skulle kunna sälja min. Det går att hitta modeller som passar från flera tillverkare.

Mudhuggern ska passa enligt de själva men jag har hittills inte kört med skärm i min, håller med om att det känns lite tight redan utan beroende på däck.

Rattnalle sa:
Mudhuggern ska passa enligt de själva men jag har hittills inte kört med skärm i min, håller med om att det känns lite tight redan utan beroende på däck.

Ja min specialare sitter ovanpå bryggan nu då jag tyckte det var för tight å nu med Magiska Maria på så är det helt kört, även med klassisk buntbandis.

Annars då. Bra dag i Trysil?

/ Jimmy P

Senast ändrad:
Någon som har varit med om att Hex locken sakta smyger sig ut medans man kör?
Vet inte om jag hade dragit åt den till räckligt, men halv-vägs in i dagens ride lät det konstigt i från framvagnen.
Kunde flytta hjulet rätt mycket i sida till sida. Avhjälptes med att dra åt axeln.
Liiiite läskigt efter att man har brakat ner för DH for oldies och upptäcker det.

Jag tror det har hänt mig både på Mattocen och alla andra gafflar som inte har pinchbolts. Det är däremot extramt ovanligt. Det går bra att dra axeln så hårt att det inte händer. Iband gör man dåligt...

Tillbaka
Topp