Manitou Six - omdömen?

Manitou Six - omdömen?
Det är väl manitou's billigaste gaffel...Kvaliteten vet jag inget om men eftersom det är den enklaste och billigaste så är väl inte den på topp precis.

Manitou Six - omdömen?
Det satt en sån på min hoj när jag köpte den i höstas. Nu ska den bort så snart jag har råd, gillar den inte alls. Nästan som att köra med stel gaffel, iofs är den vinterkörd och verkade inte gilla det. Då blev den helt stum. Nej, inget att ha i mina ögon. Men det beror väl på vad man kan ge för en gaffel och vad man har för krav och förväntningar.

Manitou Six - omdömen?
Jag har en Manitou (nu heter det Answer) Six Sport. Och jag är måttligt nöjd med den.

+ Billig
+ Lättare än motsvarande Rock Shock Judy TT (1,8kg)
+ Rätt skön faktiskt
+ underhållsfri

- Slits rätt fort (efter ett års användning är den ganska sliten - den går in mycket med bara mig som belastning)
- Inte mycket justering
- Skruven för justering av hårdheten slutade funka för mig (tror jag)

Omdöme? Den är helt ok för nybörjare. Jag tänker faktiskt inte byta den än, får vänta tills den blir helt slut. Inget super-duper men duger.

Det är ganska svårt för mig att bedöma gaffeln då jag inte hade haft möjlighet att testa andra.

Manitou Six - omdömen?
En vän hade en sådan och den är faktiskt inte så dålig som alla vill göra gällande om vi bara snackar om känslan i den, sämre än dom finare så klart, men klart cykelbar dock. Skulle jag aldrig råda någon att köpa en löst. (Nu snackar vi sommarkörning.)

Dock är kvaliteten skit, hans höll i typ 3 månader. Kräver löjligt mycket underhåll om den skall fungera vettigt. Köper man en ny och lägger på några hundringar kan man få grymt mycket bättre grejer.

Manitou Six - omdömen?
bytte min manitou six mot en marzocchi mx comp, kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det kunde vara sådan skillnad, marzocchin är helt överlägsen.

Manitou Six - omdömen?
Hur märks egentligen skillnaden mellan en billig och en inte fullt så billig gaffel? Typ, 2000+ kronors klassen?
Har en Manitou Six själv och vet inte vad man bör förvänta sig av en gaffel.
Har kört med min i ett år nu, och i vintras var den helt värdelös. Risk för vita fingrar när man cyklade i skogen för allt skakande.

Tillbaka
Topp