Manitou Skareb problem!!!

Blomfjord

Ny medlem
Jag har en Manitou skareb super-05 100mm med lock out som gav upp på 08XC. Hela cykeln är ny, har bara rullat 97 mil varav 2 tävlingar (FMT och 08XC).Problemet är att den fjädrar ner c:a 4cm sen är det stopp och klonkar som faan. Det blir ingen skillnad om jag låser den. Det är inget oljeläckage vad jag har sett. Är det någon som har haft samma problem jag har på min och lyckats fixat den?

/Blomfjord

låter som att du behöver göra en service.

att den inte låser beror troligen på oljenivån.. om du inte slagit söndergaffeln genom att kört lockat.

Oljeläckaget kan ske innuti gaffeln (och gör väl mest troligt det), dvs inget läcker ut på utsidan - utan oljan rinner neråt i gaffeln och du får "kompressionsolja" i det öppna smörjande oljebadet nedanför. Låter väldigt mycket som något fel på kompressionsdämpningen - bort med lockoutratten och fyll på olja (efter att du mätt att där är för lite förståss ;-)... Skareb är jäkligt kinkiga med oljenivån, några ynka millimeter för mycket/lite och du tappar slaglängd/lockout slutar funka.
Har fö kört tämligen hårt med lock-outen på så det lär den tåla.

Annars tycker jag att det låter som på tok för kort tid för att det skall börja krångla... ta den till affären omedelbums ifall du inte "fyndat" hos någon tysk, då är det nog enklast att kolla oljan först.

Passa även på att kolla lufttrycket, så att det inte är ovanligt lågt. Att kompressionen stular kan ju vara ett följdfel efter att luften läckt ut, detta är ju den huvudmisstänkde boven i dramat i ditt fall, men lätt att kolla.

Sagar hojen mer är vanligt? Dvs att den klonkar är för att den går i botten och att det gör det redan efter 4cm är för att "normalläget" är lägre än vanligt? (Mao gaffeln bottnar väl inte högre upp än vanligt?)

Jag har inte kört hårt med lock outen, det har väl blivit något potthål på grusväg men det borde den väl tåla.Ska ta och kolla olje nivån och kolla lufttrycket. Den saggar inte mer än normalt men det tar tvärstopp efter c:a 4cm och lockouten låser inte alls högst upp som den gjorde förut. Jag tycker också att det är för kort tid för att den ska börja krångla.
Problemet är just det att jag har "fyndat" hos en tysk. Har aldrig lämnat in mina tidigare cyklar på service,den har jag alltid gjort själv och har väl tänkt så i fortsättningen också, men man trodde väl att den skulle hålla några år utan större problem. Men men....

/Blomfjord

Så du menar alltså att gaffeln bottnar tidigare än vanligt?? Mao när bara halva innerbenen är "avverkade"?

Det låter jäkligt mysko... särskilt i kombination med att lockout:en slutat funka. Jag personligen skulle inte köra en meter med den gaffeln utan att tar isär och se vad det är som pågår, men det behöver jag kanske inte påpeka. Låter nästan som om något sitter mekaniskt fel i den som du beskriver problemet nu, om jag inte missuppfattat dig. Att det klonkar som fan tyder i mina öron på detta, då Skareb inte klonkar ens när man bottnar den hårt i vanliga fall (fet gummiknodd som dämpar bottningen och gör att iaf inte jag märker ner den bottnar, med måtta förståss).

Manual finns fö hos <http://www.answerproducts.com>.

Skareb är en riktigt bra gaffel och det är (iaf enligt min uppfattning) inte vanligt att den krånglar som du beskriver.

(OBS! Jag har en olja/luftfjäder/stålfjäder Skareb Super, dvs inte 05 som väl är olja/luftfjäder, eller? Och det är såklart mekande med denna jag baserar mina uttalanden på.)

Tillbaka
Topp