Marin Rocky Ridge

• Trådstartare Trådstartare Robin
  • Start datum Start datum
Marin Rocky Ridge
Hmm... dynga vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Snarare att Marin gör bland de mest prisvärda cyklarna som säljs i Sverige. Jag har en Attack Trail 2004 och tycker den är kanon. Ramen är av god kvalitet. Rocky Ridge känner jag dock inte till.
/magnus

Marin Rocky Ridge
Nja, jag har haft en Marin Nail Trail i fyra år nu och inte haft några som helst problem! Och till saken hör då att jag under dessa fyra år legat på en snittvikt på cirkus 110 kg, så att kalla de för "bara dynga" är nog att ta i...

Jag har för mig att Rocky Ridge'n fått rätt bra kritik i nån av de engelska cykeltidningarna, men för tillfället är alla tidningar nerpackade efter en flytt så jag kan inte kolla!

/Leif

Marin Rocky Ridge
Nåja, jag bestämde mig för att kolla iaf...

I 2003 års oktobernummer av "What Mountainbike" testar de nya cyklar för år 2004 och bland dessa finns Marin Rocky Ridge! De delar ut sin guldmedalj och ger den 9 av 10 i både "performance" och "value" och slutomdömet:

"Superb singletrack grin machine from Marin - and at a great price" 

Låter ganska kul! Sen är det möjligt att Funsport använde en annan formulering 1994 men sen dess har det hänt en del...

/Leif

Edit: Stavfel fixat

Senast redigerad av en moderator:
Marin Rocky Ridge
Den blev topptestad i WhatMTB som sagt. Var ytterst nära att köpa en Rocky Ridge ram efter det, geometrin såg riktigt trevlig ut. Men valet föll på en lite komfortablare stålram istället. Rocky Ridge är nog ett säkert kort om du vill få en ram som tål en hel del hårdkörning men ändå inte är lika tung som en DS/Dirt ram.

kefben: Dynga? Susning.nu: dynga s. -n spillning (som gödsel); <vard.> skräp, strunt

Bara för att det inte är en GaryFisher så är det absolut ingen dynga. Ska vi prata gödsel så funkar hästskit bra som det och det finns ju ibland på stigarna man cyklar på ifall det passerat några fyrbenta håriga varelser där som kallas hästar. Bl.a. kan man odla potatis med hjälp av dynga. Något mer du ville veta?

/Leo

Marin Rocky Ridge
Bläddrade i ett nummer av MBA igår i tidningshandeln och de hade ett uppslag om Marin 2005. Kollade inte så noga om det var test eller bara produktinfo. Såg ut som det senare.

Marin Rocky Ridge
kefben Skrev:
-------------------------------------------------------
> bara dynga dom försvann när stålet försvann

Marin har aldrig gjort någon dynga!!!
Har haft 2 st MARIN:s , 1 st PineMountain + 1 st Indian Fire Trail(nuvarande andra hoj) som fungerat prickfritt........ Prisvärda hojjar måste jag säga.......

Marin Rocky Ridge
Dagens utmaning. Hitta en mer prisvärd, komplett heldämpad cykel än Marin Mount Vision (under 22 000 kr för -05:an). Ja, den (ramdesignen) har fått bra kritik i tidningar också.

marinmtvisionjpeg.JPG

...även om man tokletar prylar på tyska webbutiker och importerar svart privat från USA utan moms/tull får man det *svårt* att få den där utrustningen löst för 9300 kr (22000 kr minus rampriset på 12700 kr). Visst, cykeltillverkare betalar mycket mindre än du och jag som privatkund för komponenter men det är ointressant för oss som privatkunder eftersom vi inte kan köpa till den prislistan.

pipboy2.jpg

Till och med Mr. Pipboy håller med... ;)

Marin Rocky Ridge
Uppdatering.

Plockade ihop Mount Visions delar på Speedgoat (amerikansk webshop, finns även i butiksrecensionsarkivet på Happy). Med identiskt hjulpar (dock handbyggt vilket i viss mån kompenseras av att Speedgoat inte hade det där dyra WTB lagret som finns på Marinhojen vilket gjorde att jag valde ett annat - förmodligen billigare - WTB lager) slutade på 2393 $ vilket är knappt 16500 kr.

Och då är hojen specad med mycket inhemska (Marin är ett amerikanskt märke) delar vilket gör att 2393 $ förmodligen är en bra deal för komponenterna (utom Shimanopryls) jämfört med vad det skulle kosta inom EU.

pipboy.bmp

Marin Rocky Ridge
Som kuriosa kan jag berätta att jag gav exakt 22 000kr för min gamla, 1999, Marin Mount Vision våren -99. Redan på den tiden var det "billigt" för en heldämpad cykel med komplett XT utrustning rakt igenom, samt en av dåtidens dyraste XC gafflar - Manitou SX-Ti(med titanfjäder) som kostade runt 6000kr över disken i sverige. :-9

Att 2005 modellen fortfarande kostar lika lite får anses som otroligt, med tanke på vilken utrustning cykeln har. Man får helt klart mkt mer cykel idag för samma peng än för 6 år sedan!

/Leo

ps. Min Mount Vision -99 kommer nästa år att rulla runt Bockstensturen(LL 100km i Varberg)för sjunde(!) året i rad sedan 1999, det ni! :-)

Marin Rocky Ridge
Som med nästan all teknik är man blåst nästan så fort man burit hem det från affären. Kommer alltid något billigare och bättre väldigt snart.
Min första dämpgaffel, köptes -94 var en PACE-kopia. De nedre gaffelbenen i carbon var från PACE men övrigt tillverkat av ngn annan engelsk firma. Minns inte namnet. Shocktech tror jag. Elastomer med hela 42 mm slag. Justermöjlighet: byta elastomer. 4700 friska gick den loss på, för 10 år sedan! Köptes på Sportson, Gbg. Höll ett år sen gick den i bitar. Fick ut en Manitou 4 på garantin, 4500 kronor låg den på -95. Hela 45 mm slag. Justermöjlighet: förspänning av elastomerpaket samt byta elastomerer. Höll ihop till -99, sen var den ett vrak...
Lägg 4500 på en gaffel idag, se vad du får för pengarna och jämför... Det känns som att detta gäller det mesta. Var det något som var bättre förr inom MTB? Säkert en massa, men jag kommer inte på något just nu.

(så, nu har jag fått denna tråd att slira från ämnet - sorry!)

// Peter L

Marin Rocky Ridge
Leo:

Det är bra "go" i din Foxbakdämpare, om du har kvar orginalet vill säga. :)

Som ännu en (lite OT då tråden handlar om Marin Rocky Ridge) avstickare kan jag meddela att en Mount Vision kostar strax under 2100 £ i UK. Alltså 26250 kr. Det som skiljer är att man i UK får Hope Mono Mini istället för Avid Juicy 7 samt Hopenav istället för WTB Laser Disc Lite.

En intressant idé som jag nämnde i en annan tråd (Zerx-tråden), men som inte fick något gehör, var följande.

Köper en Mt Vision för 22000 kr.

Säljer ramen + bakdämparen för cirkus 5000 kr. Borde inte vara några problem då den kostar 12700 kr ny plus att den i min idé förblir oanvänd. Annonserar man till köpare i UK kanske man kan få ännu mer eller öka sannolikheten för att få ut 5000 kr. Jag läste en annons där en säljare *i år* lyckades kränga sin -99 Mt Vision ram inkl gammal Syncrosstolpe i UK för 325 £ (lite över 4000 kr) så...

Köper en Turner Flux eller Five Spot för cirkus 17000 kr respektive 16000 kr. Kanske ännu billigare om Häggs har kvar sin 15000 kr deal för Five Spot plus om dollarn går ner ytterligare med justeringar som följd.

= En topputrustad Flux eller Five Spot för 34 tkr respektive 33 tkr. Med lite extra tillägg för frakter, eventuella nyinköp på vajer/discslangfronten. Enda komponentbytet jag skulle göra är pedalerna till PDM959 och kanske sadeln till en Flite om inte WTBn är skön.

En intressant bisak är att man i ovanstående fall stöder:

Din LBS, som tar hem Turnerramen från Daner/NAF samt kanske med (de)montering av prylar
Den svenske Marinimportören, Cykelnetto
Dane/NAF

En affär i din närhet plus två importörer med, i mitt tycke, bra fokus och (om man ser på kommentarer från de som köpt av dem) bra servicenivå.

Marin Rocky Ridge
TommyE: Jadå, det är fortfarande samma gamla Fox Vanilla Float R bakdämpare som sitter på den cykeln, i orört skick otroligt nog. Har inte servat den, än, den läcker inte och krånglar väl inte direkt heller. Kanske går den att uppgradera till PUSH hos TF Tuned, det kanske vore något inför nästa år. :-9

På tal om att plocka delarna från Marinen, visst skulle det löna sig, men då går man misste om en riktigt bra ram/cykel som antagligen inte är långt ifrån vad en Turner presterar. Köp Marinen, kör och spara pengarna som du slipper lägga på en 5-spot. ;-)

/Leo

Marin Rocky Ridge
Leo:

Jo jag vet... är lite insnöad på en Five Spot/Flux, som kommer i silver resp. polerad alufinish i år. Och polerat är farligt för det triggar heta känslor hos mig.. :D

Dessutom, inbillar jag mig, är det lite mer standover på en Five/Flux än en Mt Vision men det är inget jag kollat upp i sifferboken utan mer tolkat av fotografier på ramarna/cyklarna.

turnerfluxjpeg.JPG

Flux -05

Edit: grymt med en bakdämpare, dessutom air/oil, som funkar bra sedan -99 utan service! Det där måste vara ett "måndagsexemplar" sett ur tillverkarens synvinkel. Skulle alla bakdämpare hålla så där bra så... skulle ingen eller få köpa nytt/reparera. :)

Tillbaka
Topp