marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Nä det sitter där när jag väl satt dit de? å nån o ring.
Detta var bara så man såg att nånting jag äger blänker?

marino bikes the tråd!
Skruvade ihop min imorse med distanser från 142 -> 148mm. Verkar funka men har inte tid att testa om det verkligen gör det förrän någon gång nästa vecka. Jävla pill, hoppas jag inte behöver ta loss bakhjulet ute i skogen. Provrullningen visade att såkallat wheel flop nu är en del av min verklighet. Vad gör man åt det? Finns marginal att laborera med styrstam t.ex men hjälper det eller är det bara att cykla fort hela tiden så det inte blir kännbart som gäller?

marino bikes the tråd!
Ja typ att i låg fart så svänger hjulet lite som att man typ viker det åt sidan, svårt för mig att förklara såhär på en fredagskväll. En effekt av flack gaffelvinkel tror jag. Har inte haft några sådana "problem" innan. Det är nog bara en vanesak. Har ju gått från typ 67 grader till 65 nu.
Bra tips att limma fast grejerna, tänkte inte på det :).

marino bikes the tråd!
Wheel flop får du nog leva med. Gissar att det kan minska med mindre offset på gaffeln, men det är ju inget man vill byta i onödan. Längre stam kan säkert få det att kännas stabilare på den fronten också. Fast det känns dumt om sitt/stå-ställningen är bra som den är.

Lev med det! :-)

marino bikes the tråd!
Ingen aning, får testa nästa vecka. Det är nog så att det bara är ovant. Är ju van med cyklar som designats av folk som vet vad de håller på med till skillnad från mig som sköt från höften. Verkar ha blivit rätt bra ändå.

marino bikes the tråd!
Nu är visst hojen till fs en klar ser stabil ut kan man lungt säga?

received_10216133126228740.jpeg

marino bikes the tråd!
Heldämpade ser ju fantastisk ut, alternativ för Starling Murmur? Om hardtailen blir bra kan man ju tänka sig en sådan i framtiden...

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Heldämpade ser ju fantastisk ut, alternativ för Starling Murmur? Om hardtailen blir bra kan man ju tänka sig en sådan i framtiden...

+1 ser ut som Murmur’s elaka storebror :)
Imponerande vikt med tanke på att en hållbar alu.ram väger så eller lite till... Som en jämförelse skulle det vara intressant att veta vad en Cotic Rocket/Flare MAX väger in på...

marino bikes the tråd!
Alltså vikten jag skrev var för en ht har för mig att fs väger lika som Productoin Privee 4 kg men jag minns inte står nånstans i denna tråd dock är jag rätt säker på ;)

marino bikes the tråd!
Funderar och funderar.

Hur bör man tackla kabeldragningen? Vill ha möjlighet till antingen extern dragning (yep med vajern fäst i nederdelen på stolpen, inte uppe vid sadeln) samt intern dragning för framtiden.
Är det en bra ide att be om en såndär kabelfästare på baksidan av seattube en bit upp? För att dra längs downtube, sen upp till den istället för in i hålet till den interna dragningen.

Broms och växel under toptube är väl standard?

marino bikes the tråd!
Broms + växel under toptube är standard med dropper under downtube. Sedan tror jag att ett hål för intern dragen sadelstolpe också är standard. Frågade Marino om det gick att dra allt på downtuben och hann sa att det inte var rekommenderat för att det blir en konstig böj på bromskabeln om man har en lite mera customlösning.

Det du kan göra är att köra allt via toptube och köpa en sådan för dragningen av din dropper.
Dropper-seat-clamp-587x692.jpg

Om kabeln går inn i "base" av posten innan den går i ramen så är det väl bara att dra kabeln längs top tube ändå, eller har jag missat nått?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
aribr sa:
Broms + växel under toptube är standard med dropper under downtube. Sedan tror jag att ett hål för intern dragen sadelstolpe också är standard. Frågade Marino om det gick att dra allt på downtuben och hann sa att det inte var rekommenderat för att det blir en konstig böj på bromskabeln om man har en lite mera customlösning.

Det du kan göra är att köra allt via toptube och köpa en sådan för dragningen av din dropper.

Fast en sån klämma funkar inte med yeppens dropper. Som har vajern fast i nedre delen av stolpen. Den löser inte mina problem.

marino bikes the tråd!
Snygg, men kedjestagen ser väldigt långa ut! Hann skickade denna tidigare:

enduronick.jpg

Undrar om det skulle gå att få en 29er med 120mm slag bak och ~430mm kedjestag.

marino bikes the tråd!
Här är min nu efter femtielva fördröjningar så är jag nöjd.
Växlarna är väl sisådär med spacers men det får duga tillsvidare.

Bilagor

• DSC_0360.JPG
    DSC_0360.JPG
    522.7 KB · Besök: 97
marino bikes the tråd!
Håller med revben, hemsidan är inte direkt förtroendegivande...skicka ett mail till honom bara, hann brukar svara inom en dag eller så när jag frågat om nått.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Snygg, men kedjestagen ser väldigt långa ut!

Ser rätt normalt ut för en singel pivot. Det faktum att pivot-punkten sitter framför sadelröret och sadelstagsrören går hela vägen till dämparen gör att det ser längre ut än vad det faktiskt är.

marino bikes the tråd!
Sant! Undrar hur korta man kan ha de på en single pivot...Starling Murmur har 445mm, Orange Stage 5 har 445mm, Cotic Flare Max 447mm...det är ju defnitivt inte "kort och lekfullt". Jag gillade iaf inte min gamla Radons 450mm kedjestag (29er) och skulle nog hellre ha lite kortare, men den cykeln var inte exakt modern i geon någonstans.

marino bikes the tråd!
Nu har vi kollat över å fixat lite sneda ramar å nu är de rakare än min Spez Enduro expert å janne är nöjd ny Marinoägare :) Finns en till om nån är sugen till bra pris!!

26685449_866629920181258_1442482143731602274_o.jpg

marino bikes the tråd!
EST sa:
Nu har vi kollat över å fixat lite sneda ramar å nu är de rakare än min Spez Enduro expert å janne är nöjd ny Marinoägare :) Finns en till om nån är sugen till bra pris!!

Jag kanske behöver en stel cykel. Förr eller senare lär jag väl börja cykla igen. Är den i rätt storlek tror du?

marino bikes the tråd!
Bonzo sa:
EST sa:

Jag kanske behöver en stel cykel. Förr eller senare lär jag väl börja cykla igen. Är den i rätt storlek tror du?

Japp det är den nog du är väl ca 180 nåt eller??

26142374_10216052624936258_1891787893_o.jpg

marino bikes the tråd!
EST sa:
Bonzo sa:
EST sa:

Japp det är den nog du är väl ca 180 nåt eller??

Eller 187.
Den där specen säger mig ingenting vet du väl.

Tillbaka
Topp