marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Paco sa:
larsaw sa:
Hehe mycket bubbelplast blev det, men nu är allt ”ploppat” :D

Närå’ hann inte mer igår pga familjelivet. Ikväll blir det utsortering av vad som ska vart tills Paco kommer o hämtar ”icke-Sthlms”delarna.

Kanske hinner med lite ramprepp också, vi får se vad som hinns med.

Nu tror jag herr hipster får ta fram kartboken och plugga lite.
Det är ju bara dina prylar som är ”Sthlms delar” då både EST och aribr bor en bra bit utanför tullarna?

Njae, åtminstonne ett par extra växelöron ska stanna här i fjoll-träsk, samt ev någon bakaxel. Men ja resten får du åka med dig och vidare till EST som ser ut att bli någon form av än mer Marino-filial... :D

marino bikes the tråd!
Ni som fått era fs-ramar från Marino, är ni nöjda? Kan det verkligen stämma som det står tidigare i tråden att de kostar runt 5000 sek? Vad hamnar det på med tull och frakt? Är det inkl bakdämpare som det ser ut att vara på bilderna från instagram? Blev ju väldigt sugen på en AM i stål efter att ha sett alla....

marino bikes the tråd!
h.wallin sa:
Ni som fått era fs-ramar från Marino, är ni nöjda? Kan det verkligen stämma som det står tidigare i tråden att de kostar runt 5000 sek? Vad hamnar det på med tull och frakt? Är det inkl bakdämpare som det ser ut att vara på bilderna från instagram? Blev ju väldigt sugen på en AM i stål efter att ha sett alla....

Nej, inga 5000kr, han tar 500USD för en FS-ram + 20 USD om det ska vara ett snyggt PM-180mm's bakbromsfäste (annars blir det IS-fäste vilket kräver adapter för att få på bromsoket), sen ytterligare 50USD om du vill ha "heat treatment" av ramen, alt Reaynolds 725-rör (vilket är förbehandlade rör med samma egenskaper, dvs att ramen blir styvare).
Så en FS rån Marino går oftast på 570USD + 110USD i frakt (85USD vis skeppning med annan ram), sen tillkommer tull & moms vilka brukar hamna på en 600-900kr beroende på om ramen kan skeppas (och tullhanteras) tillsammans med en annan ram. Summan av kardemumman blir ca. 7000-8000kr för ram UTAN dämpare!

marino bikes the tråd!
h.wallin sa:

Edit: Larsa förklarade det bättre?

Senast redigerad av en moderator:
marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
Mao är det inte så väldans billigt egentligen? Fördelen är således custom geo?

Jo och att det är stål!!!
Dvs lite flexigare = livligare/greppigare i bikeparks där ramen tillåts att ”fjädra tillbaka” om den provoceras med G-krafter. Andra kallar det sladdrigt slemmigt...

Sen inbillar jag mig (säkerligen felaktigt) att ramen håller för fler genomslag (än iaf alu) iom att stål har en bättre förmåga att hantera överbelastningar (beror iof på stål-kvalisort).

EDIT: Å så det viktigaste, tishan!!!

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Dags att ta hit honom för en groupie =)
Screenshot_20181019-191013_SamsungInternet.jpg

marino bikes the tråd!
Ok, tack för svar! Fast 7000 kr+ för en custom i stål måste väl ändå ses som ett kap, eller? Finns väl ingen motsvarande FS stål-mtb i den prisklassen? Kikat på ramar som cotic rocket, och han borde väl kunna bygga en liknande för mindre än halva priset i så fall?

marino bikes the tråd!
Haha, ja man får väl anse det som ett kap om han kan bygga en custom ram för 7 papp och samtidigt orka läsa alla mail och tillmötesgå snurriga idéer :)
Med tanke på andra priser inom cykelgebietet så borde man väl kanske pynta lite extra åt mr Marino, det är ju en hel del mervärde med en custom ram, helt klart.

Men det här med baktriangeln, finns det options på rörtjocklek där för fullgungarna som han bygger? Kanske inte att man vill ha samma flex som i en hardtail, men det är ju sjukt stor skillnad mellan olika ramar.

marino bikes the tråd!
Ny gaffel mera offset så 61,5 grader på 29 :an nu. Ska testa annars åker mamuten på tror det blir en grad mindre då 3 mm kortare offset på den men jag testar detta första?

IMG_20181028_140443613.jpg

marino bikes the tråd!
Hur lång tid brukar det ta över atlanten? Min och gurras ram lämnadr ju Peru 5 Oktober och trackingen slutar där vid exportterminalen.

marino bikes the tråd!
Möjligt boxarna vart under inspektion.. ändå märkligt lång tid.
IMG_5757.JPG

E; bilden skickade Marino för ett par v sen. Hade haft problem med förseningar pga tullen

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Haha min FS ram var också fast i tullen i Peru ett tag. När jag frågade M. hur det går fick jag detta svar:

No worry, no drugs in package haha.

Lite kul :)

marino bikes the tråd!
Nu har jag testat med nya gaffeln lite å 61,5 ha känns bra å min är ju en 29 a!
Men lite tidigt att säga om jag ska köra så men funkar bättre än jag trodde?

OI000076.jpg

marino bikes the tråd!
61.5 är fan ganska extremt, men ht är ju ht såklart. Jag kör 64.5 på fullsussen nu, känns lagom, men borde korta stammen. Men det är inte så mycket plattstig jag kör just nu heller.

marino bikes the tråd!
Har Marino brännt ut sig? Gurra och jag väntar på ram som låg hos peruanska posten den 5/10 på exportcenter och sen dess har inget hänt på trackingen.
Mailade Marino fick svaret "Now check post" vilket var för några dagar sen. Inget svar sen dess :(

marino bikes the tråd!
glitch sa:
Har Marino brännt ut sig? Gurra och jag väntar på ram som låg hos peruanska posten den 5/10 på exportcenter och sen dess har inget hänt på trackingen.
Mailade Marino fick svaret "Now check post" vilket var för några dagar sen. Inget svar sen dess :(

Prova någon av hans sociala medier. Jag får oftast svar via Instagram.

marino bikes the tråd!
glitch sa:

Kan meddela att jag, via Marino, ringt posten igår för att hitta ramarna. Troligtvis är det peruanska posten som strular. Hann är iaf medveten.

marino bikes the tråd!
Är det någon som inte orkar vänta på peruansk post utan måste ha en Marino nununu så ska jag riva min idag och sedan åker den ut på köp o sälj.

marino bikes the tråd!
Nu har jag fått tummen ur efter ett års velande och skickat Marino en förfrågan om ett helstelt 29"-ramset avsett att köra som SS. Tanken är att den ska funka som en upphottad Inbred med plats för 2.6" både fram och bak.

Bilagor

• Rigid 29.png
    Rigid 29.png
    28.1 KB · Besök: 57
marino bikes the tråd!
RobertW sa:
Nu har jag fått tummen ur efter ett års velande och skickat Marino en förfrågan om ett helstelt 29"-ramset avsett att köra som SS. Tanken är att den ska funka som en upphottad Inbred med plats för 2.6" både fram och bak.

Snajdigt Robert!
Tufft att köra SS dagar som dessa med 11-delat hit o Eagle dit...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
RobertW sa:

Snajdigt Robert!

Jag har en snudd på löjlig besatthet av SS. Sedan så är det något speciellt med helstel SSMTB i stål när man kombinerar det med grejer som boost, dropperstolpe, högljudda baknav och sånt.

marino bikes the tråd!
RobertW sa:
larsaw sa:
RobertW sa:

Snajdigt Robert!

Jag har en snudd på löjlig besatthet av SS. Sedan så är det något speciellt med helstel SSMTB i stål när man kombinerar det med grejer som boost, dropperstolpe, högljudda baknav och sånt.

Helt jävla rätt med SS!??

marino bikes the tråd!
Paco sa:
RobertW sa:
larsaw sa:
RobertW sa:

Snajdigt Robert!

Helt jävla rätt med SS!??

Ja du verkar vara en riktigt tuffing du Robert ;)
Är också lite attraherad av SS, men kanske mera något i stil med denna: https://www.wideopenmountainbike.com/2018/04/starling-cycles-sturn-single-speed-downhill-bike

EDIT: Tycker den förtjänar att få synas med bild också...

Starling-Sturn-bespoked4360.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp