Märklig incident - växeln drogs uppåt bakåt

• Trådstartare Trådstartare peo
  • Start datum Start datum

peo

Aktiv medlem
Ungefär som att sätta fötterna bak i nacken. Kedjan måste ha gått av och dragit runt den. Eller nåt... Tur att det inte var min cykel, Mr C blev inte glad.

Sedd bakifrån
DSC01771.JPG ht=544

DSC01772.JPG ht=544

ha ha.. en klassisk växelsallad. Brukar vara pinnar inblandat i sånt där. Eller ibland skakar växelföraren in i en eker och följer med runt. Det är vid sådana där tillfällen man är glad över separat växelöra.

Sånt som händer ibland och inte alls särskillt ovanligt. Precis som rippa insinuerar så finns det ju en anledning till att de flesta moderna hojar har utbytbart bakväxelöra...

bakväxeln ser ju lite skrapad ut, ett lite snett växelöra är allt som behövs för att bakväxeln ska fasnna i ekrarna och poff.

Du, det där ser ut som skräp.Släng det och köp en kvalitetsväxel... ;- )

Jäkligt tragiskt. Får man hoppas det inte var långt att gå hem?
B!

Yep, it was tragic! Spokes were not involved though so I have no idea what happened. The whole assembly got pulled forward and up, in the opposite direction the wheel turns. Växelöra & SRAM X9 are both written off so now I'm looking for ideas for replacements, any comments?

At least I was able to rip everything off, shorten the chain and single-speeded myself home.

MrC

Vi var nästan ute från blåa, bara nerförsbacken kvar mot Hellasgården. Mr C arrangerade ss och cyklade hem till Nacka.

Ingen aning om vad som hände. Det började klonka, det knäckte det till och det flög delar. Sedan satt växeln så där. Växelörat var helböjt. När jag drog i växeln lossnade hela skiten.

Man kanske ska leta reda på sådana där "breakaway" bultar till infästningen av växeln.

Växelörat är väll utbytbart på den här ramen med (Vit ram, svart öra, det känns troligt att det går att byta...) Men förutsatt att Me C inte trampade bakåt när det hände känns det jäkligt märkligt. (Trampade han bakåt kan det ju vara ett kedje haveri som hakat fast och dragit med grejerna, och när man då försöker få stop på skiten för att minimera skadorna kan man kanske råkat bra runt grejerna?.)
Märkligt.
B!

Har hänt mig en gång också på min heckler. Tror det var en gren som gjorde att växeln följde med ett varv i hjulet med följande resultat:

Trasig SRAMX9
Böjt dropout/växelöra (är utbytbara dropout på heckler som bara kostar 600:-)
11 ekrar av på hjulet med skev fälg som följd.
Sne baktriangel pga att hjulet vridit sig ur höger dropout då växeln böjt sig bakåt.

Allt funkar som tur är nu men lite dyrt vart det.

Inte roligt de där, men varken ovanligt eller konstigt.

Vanligast är (precis som i de här fallet) att man fått en smäll
på vaxelörat eller på själva växeln(behöver inte vara så att man märker det direkt), så att växelörat tryckts innåt och när man sen
ska växla ner bak så fastnar växeln i ekern och "tjopps" så har man en ny investering framför
sig. om jag inte ser helt fel på bilden så syns de att växelörat är böjt innåt, har svårt att se
att de har kunnat hända efter att växeln fastnat.

Hände mig för nästan exakt ett år sedan.
Då hade en länk på kedjan pajjat så att den hade blivit en liten krok som krokade i växelföraren och drog med den bakåt. Det flög bitar åt alla möjliga håll.
Slutkostnaden blev dock inte mer än ett par nya trissor till växelföraren då det saknades lite delar helt enkelt som jag inte orkade leta efter när allt gick isär ute i skogen, samt ett nytt växelöra såklart.

Shimano XT i mitt fall.

Minns att jag råkade ut för nåt liknande med "hjälp" av en ljungkvist som fastnade i ena rulltrissan. Avsliten växel, två ekrar att byta, hjul att rikta och ett fast växelöra om aldrig blev sig likt. Dessutom en lååång promenad hem.....

Curt

Det mystiska är ju att växeln verkar ha lindat upp sig åt fel håll.
Jag gjorde det åt rätt håll förra helgen. Kom emot en sten som puttade in växeln i bakhjulet och voila:
vxelpaj.jpg ht=482

Otroligt nog klarade sig allt utom växelörat. Dessvärre har jag inte lyckats hitta något nytt växelöra till min Parkpre AluMax -99. Jag har letat på derailleurhanger.com, och många andra ställen utan framgång. Någon som känner till något generiskt växelöra? Shimano har ju några budget-bakväxlar, där växelörat ingår, men en sådan bakväxel känns inte så lockande.

Tillbaka
Topp