Marknadsundersökning Cykelbutik

Hej på er!

Jag är tankarna på att starta en egen cykelbutik/verkstad och vill kolla lite hur läget ser ut, då jag allt för ofta blir besviken på dom många "cykelbutiker" som finns där ute. Det finns absolut bra såna också men det känns som att dom är få!

Nu kan jag tänka mig att dom flesta här fixar sina egna hojjar men letar ändå efter all slags input!

Jag är helt medveten om att jag inte kommer bli miljonär på det jag siktar på men cyklar är en stor passion för mig, cykeln fick mig att bli bättre utan att dra hela min livshistoria.
Rent tekniskt så är själva skruvandet inget problem, är mekaniker sedan 12 år tillbaks. Har alltid skruvat med bilar, crossar, motorcyklar, cyklar, maskiner ja det mesta.

Det jag tänker satsa på är en liten butik, med kaffehörna, och priser som kan jämföras med dom flesta internetbutikers.

Finns intresset för en liten mysig cykelbutik där man kan komma in och snacka cyklar eller vad som helst, stanna och ta en fika på vägen hem från cykelturen, köpa delar som kommer lagerföras på mycket bättre sätt än dom jag varit hos?

Skriv vad ni tycker!

HenricHolst skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej på er!
>
> Jag är tankarna på att starta en egen
> cykelbutik/verkstad och vill kolla lite hur läget
> ser ut, då jag allt för ofta blir besviken på
> dom många "cykelbutiker" som finns där ute. Det
> finns absolut bra såna också men det känns som
> att dom är få!
>
> Nu kan jag tänka mig att dom flesta här fixar
> sina egna hojjar men letar ändå efter all slags
> input!
>
> Jag är helt medveten om att jag inte kommer bli
> miljonär på det jag siktar på men cyklar är en
> stor passion för mig, cykeln fick mig att bli
> bättre utan att dra hela min livshistoria.
> Rent tekniskt så är själva skruvandet inget
> problem, är mekaniker sedan 12 år tillbaks. Har
> alltid skruvat med bilar, crossar, motorcyklar,
> cyklar, maskiner ja det mesta.
>
> Det jag tänker satsa på är en liten butik, med
> kaffehörna, och priser som kan jämföras med dom
> flesta internetbutikers.
>
> Finns intresset för en liten mysig cykelbutik
> där man kan komma in och snacka cyklar eller vad
> som helst, stanna och ta en fika på vägen hem
> från cykelturen, köpa delar som kommer
> lagerföras på mycket bättre sätt än dom jag
> varit hos?
>
> Skriv vad ni tycker!

Det geografiska läget och kundunderlaget är ju väsentliga frågor. Sen är det nog svårt att få ihop yta för butik och verkstad samt att ha skor, kläder och hjälmar hemma i olika storlekar utan att drömmen om det lilla mysiga spricker.

Plocka bort 90% av drömmen och gör en utvärdering om verksamheten kan överleva på resterande 10%, så är du inte långt från verkligheten. Hur du ska kunna konkurrera med internetpriser utan gigantiska volymer får jag inte ihop.
Vill inte knäcka din dröm, men att "snacka" cyklar ger ingen utkomst.

Miss Lycka skrev:
> Du lär laga många punkor på standardcyklar för
> att det ska gå ihop.

+1! En cykelbutik handlar nog tyvärr inte bara om att snacka tour de france och dricka dyrt kaffe... Varje gång jag varit oss min lbs har han stått och lagat punkteringar på standardcyklar och haft minns tre cyklar i kö...

Tack för inputs!!

Jag är fullt medveten om att det blir mycket punkalagningar m.m på standardcyklar och absolut är kundunderlaget av stor vikt.

Den enda cykelbutik jag handlar ifrån utan att nämna några namn och göra reklam är just det jag är ute efter på min ort. Butiken dom har är på inte mer än 70kvm + lager och är den helt klart mest besökta butiken på den orten och dom har inget jättestort utbud av alla möjliga skor, hjälmar och diverse saker men dom har alltid delar i lager och är inte dyrare än dom flesta internetbutikerna så visst går det!

Sverige är kanske fel land att starta min dröm i då vi är så upptagna i oss själva, men slutar man drömma kommer man ingen vart! Kolla dom små handlarna i england t.ex där är mycket av min inspiration hämtad men som sagt det kanske inte passar här.

Jag är tacksam för allt ni har att säga och ge åsikter om, på sikt kanske det blir av eller inte det för framtiden visa. Det här var tanken som ett första steg och se hur det togs emot!

Kung_Gustaf skrev:
> Måste du leva på det eller kan du ha det som
> bisyssla? Typ öppet när du känner för det?

Längre fram kanske jag vill försöka leva på det, men i första hand tänkte jag det mer som en bisyssla.

HenricHolst skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste du leva på det eller kan du ha det som
> > bisyssla? Typ öppet när du känner för det?
>
>
> Längre fram kanske jag vill försöka leva på
> det, men i första hand tänkte jag det mer som en
> bisyssla.

Har du lokal och ett litet kapital så börja i liten skala och kör säger jag! Coolstuff.se började med ett litet lager under sängen och se vart dom är idag. Se till att nischa dig bara :) Kul för både dig och målgruppen!

Det hänger inte på idén om det kommer funka eller inte. Det hänger på dig och på hårt arbete. Det finns dem som startar hotell av is i Jukkasjärvi och lyckas bli rika på det. Hade jag försökt med samma sak hade jag blivit fattig och sjuk.
Entreprenörskap handlar det om. Kom ihåg att våga ta betalt om det går bra.

Kan du ge onlinepriser och inte ta en 300-700 kr mer för komponenter så blir du snabbt populär. Jag hade gärna supportat Sportson här där jag bor men de måste ju nästan alltid beställa hem prylar och jag kan bara få kompispris från en av säljarna (han som.jag köpte min cykel av) så jag brukar mest beställa från Wiggle.

Det jag upplever som ett problem med min lilla mysiga lbs är att inget finns hemma när jag kommer och behöver det. Och att ha allting hemma fungerar ju inte heller, men då krävs snabba och pålitliga leveranser, eller något annat mervärde för att inte köpa online.

Lycka till :)

Hade man blivit rik på kompispriser, snacka cykel och dricka kaffe hade alla gjort det. Verkligheten är väl mer service på vrak som förväntas bli nya för inga pengar alls, förklara skillnaden mellan nexus 3 och 7 samt påtala fördelar med korg och skärmar. Elcyklar är ljuspunkten då det är roligt att personer som normalt inte cyklar börjar göra det.

Den största frågan handlar ju som sagt var och hur kundunderlaget ser ut, tex bara helt värdelösa pensionerade lbs som aldrig har något hemma och som typ aldrig har öppet under anslagda öppettider inom två mils omkrets så absolut!

Så anslå inga öppettider som du inte är där, inga "kommer strax" el mobilnummer om du inte kan komma in inom högst tre min. Var beredd på dödtid innan du är etablerad.

Någon liten sida på nätet kan ju också vara en bra idé. Finns en skitbra tjej i min hemstad men det är bara via mun till mun-metoden man vet att hon finns... Så folk går till en cykel-och motorbutik för sina ärenden och de har ju ändå inte särskilt mycket hemma...

Vissa butiker här i GBG verkar ju rulla på år efter år med höga priser och total ignorans av kunder till förmån för kompissnack, så lite flis måste det ju ligga i det.

Kan ni inte lista alla de produkter ni anser att en sådan butik ska ha hemma? Shimano har väl inte mer än 1000-1200 olika framväxlar i sortimentet?

Jag tror det kan funka! Folk här är inte representativa. Det är ett fåtal som känner sig komfortabla med att meka cykel av alla som faktiskt cyklar. Efter att ha grejat lite själv så kan jag säga att jag inte ens är intresserad av det framför att få tid att cykla.

Kan du ha bra priser (tex genom att sälja europeiska märken) så du slipper de tullar / handelshinder så som drabbar Kona, Trek och andra transatlanter så är du homefree. Dom flesta fattar att det kostar att ha saker på lager och betalar en slant för att få råd om vad man ska köpa för nått och kunna testa cyklarna innan man köper.

Min ide: märken som Cube, Merida och, Mondraker, Commencal, Ghost. Testcyklar. Testcyklar, Testcyklar. Sälj dessa billigare i slutet på säsongen. Då kommer du direkt i vassare läge jmf internetshop.

Är dock mer osäker på kläder och sånt. Utbudet på nätet är oändligt. Folk är måna om sin stil. Svårt att tävla med CRC här.....Hjälmar och skydd kanske för det vill man testa.

Det kan även vara smart att "samarbeta" med nätets aktörer. Om folk vill köpa sina reservdelar på CRC /Wiggle så låt dom göra det. Du slipper beställningsbesväret m standarder och kan ändå ta en slant för att ta hand om att skruva dit dom. Bara sätta en "timtaxa" så folk vet vad dom betalar för.....

Testcyklar+internetpris+meksupport+ bra kaffe = säker framgång.

Det är veckan före VR som det är ett större antal racercyklar i verkstaden. Annars är det rätt få.
Rekommenderad timtaxa är 750:-/h. Det vill ingen betala för att få ditskruvat några felbeställda prylar.

Jag tror det finns gott om folk som inför mtb-säsongen kan betala en liten slant för smörjda varjar, ny kassett + kedja, inställda växlar och en kik på bromsarna. Snabbt åtgärdat, billiga delar och alla glada.

Tror inte att speciellt många tilltäkta kunder kräver att en cykelhandlare skall ha en massa framväxlar på hyllan, det man vill är att finna slitdelar såsom kedjor, kassetter, vajrar, styrlindor, däck, slang m.m samt att han får fram framväxlar och annat krafs relativt snabbt.
Annars är det ett trevligt bemötande, bra öppettider, en duktig mekaniker och en prissättning som inte är allt för hög som är det viktigaste.

Köpte min första "riktiga" hoj av en kille som hade sin butik i sitt garage. Inte något café direkt men ganska schyst. Vem som helst fattar ju att det blir mkt bättre service där än att gå på XXL och snacka med någon student som måste hänga där för att dom fått avslag på studielånet.

Nä kör du: men kolla bolags form och sånt. AB = bäst. Har du relevanta prylar i din ägo kan du ta dom som apportkapital / egendom in i bolaget å då blir det inte dyrt att starta aktiebolag. Fördelen är väl inte jättetydlig när man är ett litet bolag men vissa saker finns ju som är bra.

a.svensson skrev:
> Tror inte att speciellt många tilltäkta kunder
> kräver att en cykelhandlare skall ha en massa
> framväxlar på hyllan, det man vill är att finna
> slitdelar såsom kedjor, kassetter, vajrar,
> styrlindor, däck, slang m.m samt att han får
> fram framväxlar och annat krafs relativt snabbt.
> Annars är det ett trevligt bemötande, bra
> öppettider, en duktig mekaniker och en
> prissättning som inte är allt för hög som är
> det viktigaste.

+1
Plus att man inte ska satsa på att sälj för mycket prylar det köper folk på nätet.
Men service det vill folk ha!
I 08 iaf.
Har inte tid att meka. Dvs kan inte.
Typ som jag :)
Pris, högre kvalitet=högre pris

Och var försiktigt med att prata om saker du inte riktigt kan, det hörs om du vet vad du pratar om eller om du försöker sälja prylar.
Det är inge kul att prata med han som bara vill sälja, även om han har bra sortiment.

staine skrev:
> a.svensson skrev:
> -----
> > Tror inte att speciellt många tilltäkta
> kunder
> > kräver att en cykelhandlare skall ha en massa
> > framväxlar på hyllan, det man vill är att
> finna
> > slitdelar såsom kedjor, kassetter, vajrar,
> > styrlindor, däck, slang m.m samt att han får
> > fram framväxlar och annat krafs relativt
> snabbt.
> > Annars är det ett trevligt bemötande, bra
> > öppettider, en duktig mekaniker och en
> > prissättning som inte är allt för hög som
> är
> > det viktigaste.
>
>
> +1
> Plus att man inte ska satsa på att sälj för
> mycket prylar det köper folk på nätet.
> Men service det vill folk ha!
> I 08 iaf.
> Har inte tid att meka. Dvs kan inte.
> Typ som jag :)
> Pris, högre kvalitet=högre pris

+1

Händer att man är för lat/inte har tid för de mest basala grejer. Växlar orkar jag inte hålla på att justera själv om behov även om jag har kunskapen och hydrauliska skivbromsar rör jag inte själv. Så enklare att lämna in och betala en slant. Vinterdäcken är också skitjobbiga att få på, så tar inte lbs för mycket betalt så kan hen ta skiten än att jag håller på att svära och få ont i händerna ;-) Finns ju också grejer man helt enkelt saknar verktyg till och kostar verktyget nästan mer än vad det vad lbs tar för arbetet så är ju valet enkelt.

Någorlunda bra pris på grejer (dvs inte typ hundratals kr mer på tex däck än på nätet) gör att man hellre stödjer en bra och trevlig lbs än klickar hem.

Verkstad och försäljning av de reservdelar som verkstaden ändå behöver ha hemma tror jag på om man är duktig både på mekande och marknadsföring av sina tjänster. Tror det är klokt att kombinera med att också serva t ex mopeder, gräsklippare och motorsågar.

Försäljning av prylar tror jag däremot inte på, för den tror jag mer och mer kommer att delas i två tydliga spår: Det ena är billiga grejer på stormarknader typ Biltema och Cykelringen. Det andra är internet.

ett problem som alla små lokala lbs har är just att deras inköpspris skiljer sig en hel del mot internetbutikernas pga kvantitetsskillnaden har själv jobbat en tid på en lbs just med inköp o inventering samt kassa o själv haft denna ideen att starta egen cykelbutik så kommer bli svårt o kunna konkurera med internets priser isf skulle alla lbs ha dom priserna som nätet har...

som ett exempel biltema säljer kmc kedja till oväxlade cyklar för 39.90:- dom köper in 10.000 kedjor i stöpet betalar troligen runt 10:- per kedja som max en lbs köper kanske 100 kedjor i stöpet o betalar 35:- kedjan att den sälja kedjan för 39.90 e omöjligt för lbs som har lokalhyra kostnad för tillhandahålla kreditkortsbetalning elkostnad med mera

sen framförallt knappast ekonomi och plats att kunna ligga på enorma mängder av alla delar i lager

eller dyrare vevpartier växelförare bromsar etc har man i bästa fall en uppsättning hemma av alt beställer man hem vid förfrågan av just den anledningen den är dyr att hålla i lager o man säljer sällan dessa just för de e billigare att köpa via nätet o lyckas man inte sälja de under året så kommer de ny modell nästa år o den gamla man har hemma blir omöjlig o sälja o man måste rea ut den för under inköpspris vilket blir en förlustaffär o gör man bara förluster så kan man inte gå runt...

MEN man kan göra som så att man har vanliga svennsondelar om man nu kallar de så hemma sen ingå ett avtal med tex wiggle o marknadsföra sig som wiggle återförsäljare av slitagedelar o cykelkomponenter med internetpriset plus frakt som lockpris DOCK med krav att de som beställs skall monteras av butiken dvs man slipper lagerhållning av dyra delar men tjänar timpriset på monteringen

Mina korvören...skippa den drömmen. Min cykeldröm är att jobba 8h vardagar, ledig kvällar och helger, tjäna en bra slant. Då har jag tid till att både meka, cykla, dricka kaffe, kolla tour de france och få 5v semester! Det kallar jag bra sätt att förkorva sitt intresse för cykling.

Senast ändrad:
Jag tackar åter igen för all input, all input även negativ sådan kan vara bra att läsa för att gå rätt till väga!

Jag kan ju i alla fall berätta att det lutar åt en uppstart om så en liten sådan 2:a kvartalet nästa år om allt går som det ska :)

Ska läsa igenom vad alla skrivit men idag tog jag en paus från allt sådant och tog en cykeltur med ungarna, köpte en varsin glass och satte oss på gräsmattan! Vilken härlig dag!

Fortsätt gärna och ge ris och ros!

Börja med att boka ett möte med Nyföretagarcentrum på din ort.
De kan ge dig några bra tips på vägen.
De kan också bänka din affärside med andra i branschen.

Räkna med att 50% av arbetstiden kommer att gå åt att rengöra alla misskötta cyklar inkl komponenter som kunderna lömnar in.
Jag vet, jobbar dagligen med kundcyklar/kundkomponenter.

HejPåDej skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Du lär laga många punkor på standardcyklar
> för
> > att det ska gå ihop.
>
> +1! En cykelbutik handlar nog tyvärr inte bara om
> att snacka tour de france och dricka dyrt kaffe...
> Varje gång jag varit oss min lbs har han stått
> och lagat punkteringar på standardcyklar och haft
> minns tre cyklar i kö...

Varje gång jag varit hos min lbs så brukar han stå och meka med gafflar, bakdämpare eller skruva på någon dyr am-hoj. Har aldrig ens sett en standardcykel där. Det hela beror nog på vad man har för rykte som mekaniker och vad ens kundunderlag är.

Kul ide men jag tror det blir väldigt svårt att övertala grossisten att ge just dig den där rabatten som Sportson, Cykloteket m.fl bara kan drömma om att få. Så innan du gör slag i saken se till att ha bra marginaler på ALLT. Annars är det nog kört.

Tror du på idén så kör hårt säger jag.
Det enda råd jag kan ge är att hålla fasta kostnader lågt, inte ta stora lån och försöka ha så lite långtidskontrakt som möjligt.
Allt för att kunna ta sig ur det så smidigt som möjligt om det inte skulle funka.

HenricHolst skrev:
> Scotty10 skrev:
> -----
> > Vart ska du ha butiken?
>
>
> Gävle

Ok!
Då kan inte jag hålla igång din affär hehe.

Kombinera för allt i världen inte med motor som Präsbol anser. Går aldrig in i en Cykel- och Motorbutik. Antingen eller. Håller de på med lite av varje, olja, bensin och diesel etc så tror man verkligen de saknar kunskap om cyklar, kan typ laga en punka på sin höjd. Det är inte på ett sådant ställe man vill lämna sin cykel till.

Stort lycka till iaf!

HenricHolst skrev:
> Scotty10 skrev:
> -----
> > Vart ska du ha butiken?
>
>
> Gävle

Jag ska försöka hålla igång dig :)

Aliide skrev:
> Kombinera för allt i världen inte med motor som
> Präsbol anser. Går aldrig in i en Cykel- och
> Motorbutik. Antingen eller. Håller de på med
> lite av varje, olja, bensin och diesel etc så
> tror man verkligen de saknar kunskap om cyklar,
> kan typ laga en punka på sin höjd. Det är inte
> på ett sådant ställe man vill lämna sin cykel
> till.
>
> Stort lycka till iaf!

håller med ovanstående dock en vettig skridskoslip o ha som bisyssla vintertid e inte fel plus lär du dej slipa långfärdskridskor korrekt blir du snabbt poppis verkar va få som vet hur dom ska slipas sett allt för många som slipar dessa på samma sätt som vanliga skrillor o de blir inge bra om man sätter långfärdsskrillorna på fel fot om ja säger så sen även på rätt fot blir dom instabila med felaktig slipning

darkforce skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > Kombinera för allt i världen inte med motor
> som
> > Präsbol anser. Går aldrig in i en Cykel- och
> > Motorbutik. Antingen eller. Håller de på med
> > lite av varje, olja, bensin och diesel etc så
> > tror man verkligen de saknar kunskap om cyklar,
> > kan typ laga en punka på sin höjd. Det är
> inte
> > på ett sådant ställe man vill lämna sin
> cykel
> > till.
> >
> > Stort lycka till iaf!
>
>
> håller med ovanstående dock en vettig
> skridskoslip o ha som bisyssla vintertid e
> inte fel plus lär du dej slipa
> långfärdskridskor korrekt blir du snabbt poppis
> verkar va få som vet hur dom ska slipas sett
> allt för många som slipar dessa på samma
> sätt som vanliga skrillor o de blir inge bra
> om man sätter långfärdsskrillorna på fel fot
> om ja säger så sen även på rätt fot blir dom
> instabila med felaktig slipning

+1

Ja, så långt kan jag sträcka mig. Killen måste ju kunna överleva även på vintern. Skotrarna får de dock serva någon annan stans ;-)

Tillbaka
Topp