Den lilla skadan på locket gör dig ingenting. Se bara till att inte skada de C-clip som finns där för att hålla locken på plats. C-clipen måste ligga riktigt i spåret, och locket skall täcka hela clippet.
Den röda muttern går att lossa, detta göra men med två stycken (10?) fasta nycklar eller skiftnyckel (ajabaja!) sedan kan man gänga av den och där sitter en nål som skruvas ned i röret. Man måste alltså vara noga med att skruva på nålen ordenligt innan man skruvar dit självaste locket med ratten på, annars sabbar man gängorna.
Om du aldrig har tagit isär det så skall där inte vara något problem.
Är du säker på att det är skillnad i returen nu, från hur det har varit tidigare? Exakt vilken olja har du använt vid påfyllningen?
Det skall vara 7,5wt, kanske spectro? En ganska tunn olja.
Det skall inte ta mer än två sekunder från botten och upp, redan då är den ohyggligt långsam. Jag kan inte uppskatta det i tid, men över en halv sekund vill jag inte ha i returrörelse vill jag tro.
Absolut max en sekund, men det är ju ganska länge! (på den tiden har man ju hunnit flera meter i backen!!) Låt säga att du har en returtid för gaffeln på en sekund från noll till 200mm, och kommer genom en lång berm i flinbanan där du maxar ut ca 60km/h, kanske har du en utgångshastighet om 30Km/h och då behöver du 7 meter för att gaffeln skall gå ifrån sitt komprimerade läge och tillbaka. Det är ganska långsam retur =)
Tänk på att gaffeln skall följa underlaget, utan att någonsin låta däcket lätta, men samtidigt vara långsam nog att cykeln inte studsar över ojämnheter.
Om gaffeln är fri från gurglande ljud så kan du iallafall utesluta oljebristen, vill tro att den yttrar sig med ett gurglande.
Testkör hojjen någon vända och se om den är obehagligt snabb i returen.
Jag bor tyvärr inte ens i samma land som min DH cykel, annars hade jag gärna testat och förklarat hur det skall vara!
//K