Marzocchi 888 R / RC Tråden, service och justeringar.

Men hur är det med smörjmedel? Finns det något smörjmedel man kan köpa och dra på ytterbenen så packboxarna och så smörjs?

Sen är jag lite fundersam på vilket håll man ska skruva rattarna åt. Det står tex "- R +". Då ska väl mindre retur vara moturs? Känns nästan som det är tvärtom på gaffeln dock.

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hur är det med smörjmedel? Finns det något
> smörjmedel man kan köpa och dra på ytterbenen
> så packboxarna och så smörjs?

Vet dom som har använd detta i gaffelen dvs bytt ut en mängd olja och helt i motsvarande

Slick 50® skyddar mot slitage genom att kemiskt binda DuPont Teflon® PTFE till insidan
av motorn för att skapa slätare ytor som ger mindre friktion och slitage.

Hur bra det funkar vet jag ej , men har tänkt och prova iaf annars finns det Stanchion
lube från finish line som man har på p-boxar samt skrapringar..
Har med sprayat mina innerben med PTFE teflon spray för lättare och hålla rent om det ger en smidigare effekt skal med vara osagt ..

//svein

Gaffelfett typ Prep-M, Slick honey eller Judy Butter i packboxarna. Fyll dom helt med fett så räcker det ett tag. :D

Returvredet vrids mot + för långsammare retur och - för snabbare retur.

Att bara smeta fett på innerbenen utan att ta isär gaffeln är mest kladdigt...

Mårten skrev:
> Returvredet vrids mot + för långsammare retur
> och - för snabbare retur.

för att vara lite pedagogisk är det alltså returdämpningen du justerar, och inte returens hastighet, därav är + långsammare..

Hade isär 888an idag, men funderar på om jag kan ha gjort något fel. Lossade topplocken och de guldiga muttrarna på undersidan och drog ur hela fjädrarna osv. Gjorde rent allt och fyllde på med 225ml 7.5 WT olja. Fyllde packboxarna med Stendec gaffelfett och drog ihop allt igen.

Men när jag testkörde gaffeln sen så tyckte jag den uppförde sig konstigt. Redan innan jag bytte olja så var returen lite skum. Rättare sagt så hände det inte mycket alls när man skruvade på returvredet, och så är det fortfarande. Vad kan det bero på? Sen klonkar det i gaffeln om man komprimerar den och sedan rycker upp styret fort. Det slår liksom i när den når högsta läget. Vill minnas att det inte var så innan jag tog isär den.

Så... låter det som jag gjort nåt fel eller ska gaffeln uppföra sig så här?

//Matthias

Utebliven returdämpning med topout klonk låter för mig som avsaknad av olja i returbenet.

Det är olika oljevolymer för olika årsmodeller, men så länge man håller sig ganska nära skall det inte vara mer än en smaksak.

En sak du kan tänka på, är att topplocken sitter monterade till kompressionsinsatserna med en låsmutter. Och om man tar loss denna anordning så måste man var lite noga när man sätter ihop det igen för att allt skall komma rätt på plats.

Dvs, man måste gänga på de första varven på den lilla justerskruven innan man sätter dit och skruvar dit topcapen på insatsen.

Det är svårt att förklara men om du tar isär allt så förstår du, jag tror det finns beskrivet på bilderna ovan också.

Gaffeln är väldigt enkel, cykelpumpstyp. Så det är verkligen inte mycket som kan gå fel.

Om inte annat så kanske (osannolikt) du har en för tunn olja..

En annan viktig sak är att cirkulera gaffeln många gånger efter service, så att luft kommer ut och olja in i alla delar av gaffeln.

Lycka till, och skriva gärna vad det är för fel så att andra kan nyttja dina erfaringar.

//K

tewstade gaffeln igår direkt efter oljebyte, så är vää möjligt att oljan behövde rinna ner då. Får testa idag igen och återkomma med resultat.

Den går att ha tillräckligt långsam ja, vid ett tillfälle hade jag dragit den i botten samtidigt som jag hade jäkligt snabb retur bak i det första stora hoppet på flinbanan. Jag landade på magen av övveraskningen och kanade förnöjt ned med ett leende på läpparna ;-)

Jag brukar dock allid justera den så att den är ungefär lika snabb som jag kan lyfta gaffeln från marken när jag står på cykeln. Så att hjulet kan följa underlaget alltså.

Blir minst stötigt så, när man är en komfortåkare som mig.

//K

Kebarb: Jag menade mer hur långsamt den ska gå upp ungefär. Ska det ta flera sekunder på långsammaste eller är det bara en liten skillnad?

Kebarb: Låsmuttern du pratar om, är det den röda? Jag hade nämligen inte isär det där. Här är en bild på vad jag tog isär. Kan man monterat ihop nåt fel eller verkar det orimligt?
20100621210.jpg ht=725

Sen undrar jag om det ser rätt ut här?
20100622213.jpg ht=725

Verkar även vara lite skadat här.
20100622214.jpg ht=725

Den lilla skadan på locket gör dig ingenting. Se bara till att inte skada de C-clip som finns där för att hålla locken på plats. C-clipen måste ligga riktigt i spåret, och locket skall täcka hela clippet.

Den röda muttern går att lossa, detta göra men med två stycken (10?) fasta nycklar eller skiftnyckel (ajabaja!) sedan kan man gänga av den och där sitter en nål som skruvas ned i röret. Man måste alltså vara noga med att skruva på nålen ordenligt innan man skruvar dit självaste locket med ratten på, annars sabbar man gängorna.

Om du aldrig har tagit isär det så skall där inte vara något problem.

Är du säker på att det är skillnad i returen nu, från hur det har varit tidigare? Exakt vilken olja har du använt vid påfyllningen?

Det skall vara 7,5wt, kanske spectro? En ganska tunn olja.

Det skall inte ta mer än två sekunder från botten och upp, redan då är den ohyggligt långsam. Jag kan inte uppskatta det i tid, men över en halv sekund vill jag inte ha i returrörelse vill jag tro.

Absolut max en sekund, men det är ju ganska länge! (på den tiden har man ju hunnit flera meter i backen!!) Låt säga att du har en returtid för gaffeln på en sekund från noll till 200mm, och kommer genom en lång berm i flinbanan där du maxar ut ca 60km/h, kanske har du en utgångshastighet om 30Km/h och då behöver du 7 meter för att gaffeln skall gå ifrån sitt komprimerade läge och tillbaka. Det är ganska långsam retur =)

Tänk på att gaffeln skall följa underlaget, utan att någonsin låta däcket lätta, men samtidigt vara långsam nog att cykeln inte studsar över ojämnheter.

Om gaffeln är fri från gurglande ljud så kan du iallafall utesluta oljebristen, vill tro att den yttrar sig med ett gurglande.

Testkör hojjen någon vända och se om den är obehagligt snabb i returen.

Jag bor tyvärr inte ens i samma land som min DH cykel, annars hade jag gärna testat och förklarat hur det skall vara!

//K

Jag förstår att man inte vill ha en retur på två sekunder när man kör :) Jag ville bara ha något att referera till så jag visste om min gaffel är knasig. Tror jag gör ett oljebyte till och är mer noggrann med exakt oljemängd. För det är väl 225ml i varje ben som gäller om man väger cirka 90kg med skydd?

Jag börjar alltid med 200ml sen provar jag mig fram med evt 5ml i taget beroende på om det är olja med en annan produsent än vad jag hade innan .
Sista bytet jag hade innan renoveringen som jag har gjort nu, körde jag Maxima olja 7,5wt och låg på 215ml då fick jag vara lite ofin i åkningen för och bottna och med medium fjädrar.
Men retur låg följsamt och fint när det var stökigt ( ca 8 klick).

Jag är ingen droppare från stora höjder så nu skal jag prova 5 wt ( R.S egen) och förmodligen lite mera mängd olja i, så det skal bli spännande ...

//svein

Oljans tjocklek påverkar mängden dämpning, till en viss grad. Jag har inte riktigt koll på hur mycket man måste förändra viskositeten just i en MZ gaffel för att få önskat utfall, men vissa som droppa kör en 10wt olja i kompressionsbenet istället för MZ 7,5. Vill tro att original 7,5 oljan är ungefär som en 5wt motorex.

Knepigt med viskositeter för att alla mäter olika. cSt är nog den rätta benämningen, och jag tror det finns en länk till tabell i fösta posten.

Oljehöjden däremot påverkar inte dämpningen som så, utan progressiviteten. Om man har förhållandevis mindre olja så är gaffeln åt det linjära hållet. Men om man toppar upp den mer så bildas en mindre ficka för luften i gaffeln att komprimera i, och då erhåller man mer av en luftfjäder på slutet. Den blir då mer progressiv.

Jag börjar också med lite för lite olja, och tippar sedan på 5ml eller likn. i varje ben om den bottnar.

Jag har ett buntband på gaffelbenet som visar hur mycket av slaget jag använder. Det fungerar ganska bra.

Jag kör nu en soft och en medium fjäder, väger kring 65pannor och är mer av en komfortåkare än en raceåkare. När jag åker då.. det är ju två år sedan sist.

//K

Lämnade in gaffeln här i Gesunda och fick konstaterat att gängan på pistongen är avbruten så justeringen skruvar upp sig. Kan man få tag på en pistong någonstans eller om man kan lösa det på annat vis? Har man rätt till att få pengarna tillbaka när man köpt en söndrig gaffel privat?

Nej ingen ritning. Vi mätte hur stor bit jag drog av, syns på översta kortet. Sedan svarvade vi till och gängade om pistongen utvändigt och invändigt så det blev lika många gängar som innan.

Därefter kapades pistongen på ett ställe längre som inte har något problem att det sitter en hylsa på. det kapade stället gängades på båda sidor och en distanshylsa svarvades och gängades invändigt. Denna hylsa skruvades på och låstes fast med gänglåsning. Hylsan gjordes i en längd som gjorde att totallängden blev som innan toppen gick av.

För att kunna preloada fjädern som innan fick även en distans till fjädern skapas som var lika hög som den trasiga biten.

pbeijer: Imponerande :) Men jag tror inte jag löser biten med verkstad. Då gaffeln var så här när jag köpte den får han som sålde gaffeln lösa det här.

Är 888R en lika bra gaffel?

Matthias87 skrev:
> Då gaffeln var så
> här när jag köpte den får han som sålde
> gaffeln lösa det här.

När man köper saker begagnade så är det väl vanligtvis i befintligt skick, dvs du får skylla dig själv att du inte kollade den ordentligt innan. (såvida ni inte skrivit något annat avtal?)

Tjena tjena.

Hade lite otur i helgen och repa ena innerbenet på min 888-05. Vet att man kan leka lite med epoxy och få de och funka igen men jag är sugen på att byta innerben. Någon som vet om det går att få tag på och vart???

köpte gaffeln osedd. Köparen skrev att gaffeln var i fint skick. När jag fick hem fungerade inte returen. Det anser inte jag som fint skick iaf, så något måste man kunna göra tycker man.

Hur är 888r gaffeln från 2004? Lika bra som 05an?

2004 har några barn sjukdomar, exakt vilka det är vet jag inte. Men Marzocchi fixade som till 2005...

Det är bara att öppna gaffeln och kolla. Min gissning är att shimsen slut eller så finns det ingen olja.

Jag vill tro att det problem som fanns med 888r gaffeln rör sig om för stora avstånd i ytterbenets klämma till axeln, så att det var lätt att dra sönder när man monterade axeln om man inte använde rätt moment.

Om du köpte en gaffel som var trasig trots att säljaren lovat att den fungerade bra så är det bara att ta det med säljaren. En gaffel som är trasig är nämligen inte vad du köpte.

Om gaffeln var trasig som du nämner så har det säkert inträffat i samband med en service som inte blivit korrekt utförd. Låter som om de missat att skruva tillbaka några gängor innan monteringen av justerreglaget. (se början av tråd)

//K

kebarb: jag har tagit det med köparen, men han vill inte göra ett återköp då han säger att gaffeln fungerade då ha körde på den senast. Vad gör man då egentligen? 2800kr i sjön?

Det finns ju många idioter, och de verkar florera på K&S delen i många forum.

Har varit ut för samma sak, dock inte så dyra grejer. Man lär sig och köper inte begagnat om man inte testat först ;-)

Din gaffel har ju fortfarande ett värde som reservdelar, men inte som framgaffel.. Insatsen är förmodligen minst lika dyr som resten av gaffeln, om den ens går att få tag på fortfarande.

Om du har tur hittar du någon som behöver innerben eller ytterben, du får kanske 500:- för dem, någon kanske behöver kronan så då får du några hundringar till för den osv..

Jag har själv köpt på mig massor av gamla 66/888 delar som jag byggt ihop gafflar av, men har tyvärr ingen returdel till en RC över.

Ganska säker att den går att ta från en annan gaffel dock, men inte alls med samma känsla som den som sitter i RCn då.

//K

Matthias87 skrev:
> kebarb: jag har tagit det med köparen, men han
> vill inte göra ett återköp då han säger att
> gaffeln fungerade då ha körde på den senast.
> Vad gör man då egentligen? 2800kr i sjön?

Jo, det kanske det borde göra. Jag har inte tänkt efter riktigt nu, men kan man inte kapa pistongen ovanför preload-jacken, så inte dem flyttas och ändrar preloaden?

Ja det kan du göra men det är en nackdel med det. Vi låste fast distansen med hård gänglås så att den inte skall lossa. Sätter man distansen ovanför preloadjacken så måste man värma bort den varje gång man vill ta bort fjädrarna och serva gaffeln vilket jag tycker verkar bökigt.

Jo, det är ju sant iofs. Men jag tycker man kan serva gaffeln ganska bra utan att ta loss fjädrarna, tror jag nöjer mig med det. Har du några andra tips att dela med dig av innan jag sätter igång då?

Man kanske skulla försöka få det svetsat bara och gänga om det efter. Eller tror ni värmen kan ställa till deet md något?

Men nu undrar jag här.

På de första bilderna du postade så såg den delen ut att vara intakt, har brottet inträffat när den servades nyligen eller är du helt säker att denna defekt var när du köpte den?

För på de första bilderna du postade så sitter allt ihop väldigt fint, men här ser man tydligt att brottet är på ett ställe som borde göra det svårt att montera ihop gaffeln.

I vilket fall så går det ju garanterat att reparera med lite tålamod!

Ta dig tiden och posta bilder på hur du gör, för det verkar ju vara ett vanligt fel!

//K

Matthias87 skrev:
> Tog isär 888:an nyss. Här har ni en bild på hur
> det ser ut. Den är av vid gängan precis :/
>
>

Jag vet inte säkert. Men när han jag lämnade in den och mekanikerntog loss den röda låsmuttern så vart det tydligen av där under. Så min tanke, eftersom returen inte fungerade när jag fick gaffeln, är att den vart av hela tiden, och när man skruvat på returen har inget hänt då det bara gängat upp och ner under låsmuttern.

Tillbaka
Topp