Marzocchi 888 R / RC Tråden, service och justeringar.

Läste lite mer nu, och det är ju för returbenet också. Verkar intressant, men dyrt som sagt.

Vad är pistongen gjord i för material i 888:an? Farsan kände en kille som är riktigt duktig på att svetsa och trodde att han skulle kunna lösa det. Vad tror ni om det?

Jag behöver hjälp!
Ska till åre om 2v och behöver nya busningar och packningar, någon som vet vart de finns att köpa.
Jag har 888 från 05, 35mm innerben.

Det är någon på forumet som fixat en lösning på detta problem redan, såg ut att vara en bra lösning.

Tänk på vart du sätter svetsen, det är en fördel om man kan serva gaffeln som vanligt efteråt.

Jag kan inte tänka mig annat än att det är aluminium, vilken legering vet jag inte.

//K

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Läste lite mer nu, och det är ju för returbenet
> också. Verkar intressant, men dyrt som sagt.
>
> Vad är pistongen gjord i för material i 888:an?
> Farsan kände en kille som är riktigt duktig på
> att svetsa och trodde att han skulle kunna lösa
> det. Vad tror ni om det?

Körde i Gesunda igår när jag plötsligt hör att det skramlar från framgaffeln. Det visar sig visst att c-ringarna har kilat fast på nått konstigt sätt och glidit ur spåren. På båda sidorna!!

På returbenet så sitter "locket" som håller fjädern kvar nere vid spåren fast mitt emellan 2 spår och på kompressionsbenet har det locket glidit upp flera centimeter så att fjädern ligger helt löst vilket orsakade skramlet.

888_RC2.jpg ht=483

888_RC2_1.jpg ht=725

Kan man få tag på nya c-ringar hos järnhandeln t.ex. Ser inte ut som dom här mår så jättebra. Ska först få loss dom och se (sitter som fan) men känns som dom är körda.

Någon som har nått bra förslag på hur man kan lösa detta. Har en vecka på mig innan Åre och vill helst ha den körbar tills dess men om det inte går så får jag väl ta det...

Mvh
/Johan

Edit: Ringarna är totalt paj, ser mer ut som bucklig ståltråd

Senast redigerad av en moderator:
Ingen som vet var man kan få tag på C-ringar/C-clips?

Alternativt om nån har delar till en 888, där ringarna ingår, att sälja.

/Johan

Glöm ej att fjäder brickorna skal kunna glida över låsningen, annars kommer det lossna igen .. Hitta någon fjäder med lite mindre innermått än röret klippa av ringar från den och använd hade jag i min 888 länge ..

//svein

Hade funderat på att försöka linda nån slags ståltråd alternativt dra på flera små slangklämmor ovanför men det där med avklippt fjäderbit låter riktigt bra. Ska provas :)

/Johan

Avklippt fjäder funka ju hur bra som helst, tack. Får jag bara se om det håller för tuffare åkning också men som det känns nu så sitter det fint.

Klippte av del från den fjäder som håller fast insexnycklarna till en nyckelring. Då kom man ganska nära rätt diameter på en gång sen fick man klämma lite försktigt med en tång tills det blev rätt.

Mvh
/Johan

Såg inte inläggen tidigare, men det är ett ganska vanligt problem på 888.

Det uppkommer när gaffeln servas och man inte trycker fjäderstoppen nog långt över c clippet.

Det vore ju fint att få tag på reservdel, för jag har sett att dessa är skadade på många gafflar. Men att klippa delar av fjäder fungerar ju också bra!

Hoppas allt löste sig inför ditt åk i Åre!

Tänk på att dessa låsningar skall dras över röret när de demonteras, inte klämmas av så att öppningen vidgas för mycket. Då blir de svåra att montera igen. Så trä dem längs rörets hela längd vid montering och demontering.

//K

Inte en enda bild på bussningsbyte? :)
Ingen som gjort det ?
Låter lovande för den tråd jag tänker skapa när jag får tillbaks min sletna gaffel i så fall :)
...

Tjenare, dags att bumpa denna tråd igen.

Har funderingar på att skaffa krympslang för att trä över fjädrarna och på så sätt förhoppningsvis få den att gå lite tystare. Nått i den här stilen som sitter på Fox 40 http://gp1.pinkbike.org/p4pb5342236/p4pb5342236.jpg

Någon som testat det tidigare och fått det att bli bättre? Kan tänka mig att det blir lite mer friktion när fjädern komprimeras och gummit "fastnar" mot insidan av innerbenen.

Tips på bra, mjuk slang med glatt yta, som ger låg friktion, tas gärna emot.

ze93 skrev:
> Tjenare, dags att bumpa denna tråd igen.
>
> Har funderingar på att skaffa krympslang för att
> trä över fjädrarna och på så sätt
> förhoppningsvis få den att gå lite tystare.
> Nått i den här stilen som sitter på Fox 40
> http://gp1.pinkbike.org/p4pb5342236/p4pb5342236.jp
> g
>
> Någon som testat det tidigare och fått det att
> bli bättre? Kan tänka mig att det blir lite mer
> friktion när fjädern komprimeras och gummit
> "fastnar" mot insidan av innerbenen.
>
> Tips på bra, mjuk slang med glatt yta, som ger
> låg friktion, tas gärna emot.

Hej, jag har testat denna fix men jag tyckte att damparen blev på tok för styv så jag tog bort dem. Jag använde tre 10 cm långa bitar på varje fjäder och fick bort lite av ljudet men man hörde fortf att det klonkade.

Ok, om det inte gör någon nämnvärd skillnad så kanske det inte är värt det. Synd, för även om det är en skön gaffel så låter det en del om den.

Hej, testa du med krympslang med ta kortare bitar fördelat på två eller tre ställen.

Det brukar räcka med 2-3cm per bit, då påverkas inte fjädern så mycket.
Kom ihåg att fetta in dem med gaffelfett innan du stoppar tillbaka fjädern.

Jsg läste som en snubbe som satt en kondom på var ända av fjädern så i princip hela fjädern vart täckt, skulle ha hjälpt mot klonkandet.

Hej! Bump på denna tråd.

Jag vart hos min lokala cykelhandlare/verkstad precis för min cykel knakar som fan när man lägger tyngd på styret. Trodde det var styrlagret som skulle bytas, men efter lite gungning och lyssning från killen i verkstan konstaterade han att det var framgaffeln som lät!
Han trodde det var fjädern som behövs bytas, serva den helt enkelt.

Men jag känner mig aboslut inte säker på att göra någon sådan service själv, så jag undrar om man kan lämna in den någonstans? Kan man skicka den nånstans?(han tog inte emot den för de servade bara Rockshox sa han)
Vad kostar det att lämna in den?

Har även en Åre-resa inbokad om 3 veckor, hinner man få tillbaka den i tid för detta? Om inte går det att köra på en helg och sedan lämna in den efter det?

Många frågor här men hoppas någon har nog med tålamod för att ge mig lite vägledning :)

(Gaffeln är en Marzocchi 888 som det står "Bomber" på, på en Commencal från -08)

Låter skumt att fjädern skulle vara slut, i så fall är den nog av. En sån bör man klara av att byta själv med hjälp av manualen, har du tur behöver du bara öppna en top cap.

Det är inte liknande knak som det här då? Så fall är det där innerbenen fäster mot kronan.

Tack för snabbt svar!
Det där med fjädern var nog mest en okvalificerad gissning, han sa att han inte visste hur den gaffeln var uppbyggd.

Såhär låter det när jag står framför cykeln håller i båda bromsarna och "drar" cykeln fram och tillbaka om du förstår vad jag menar :)

edit: alltså inte i sidled så som i ditt videoklipp

Senast ändrad:
Om knaket kommer från där innerbenet fäster i konan, vad är det som är fel på det och vad ska man göra åt det? Kan man göra något själv eller lämnar man in det? :)

jcca skrev:
> Om knaket kommer från där innerbenet fäster i
> konan, vad är det som är fel på det och vad ska
> man göra åt det? Kan man göra något själv
> eller lämnar man in det? :)

Du hade väl en dubbelkronad gaffel? I så fall kan du väl skruva loss innerbenen från kronan och göra rent och sätta ihop det igen.

Är som sagt ingen duktig mekare, finns det någon guide för hur man gör sånt?
Har aldrig rört i en framgaffel förut

Kolla youtube eller liknande, det finns gott om små tutorials.
Finns säkert websidor också.

Att bara lossa innerbenen från kronan är inte svårt. Sitter bara med några insexskruvar.

Kolla bara när du skruvar tillbaka så du får samma (tillräckligt) avstånd mellan undre kronan och ytterbenen.

Drop In Bikes i Stockholm gör service på Marzocchi, men det är kanske dyrare.
Här är en tutorial från CRC team, där de visar hur de servar en 888 RC3 från 2011.

Tack för tipset!
Bor inte i Stockholm, men hittade inget om Marzocchi på deras hemsida.

Men jag mailade dem i alla fall och frågade om de servar sådana och om man i så fall kan skicka gaffeln till dem.

Nä det är som sagt inte det vanligaste märket, särskilt i Sverige, och det finns väl ingen LBS som är dedikerad till märket vad jag förstår. (Drop In är en liten LBS.)

Jag fick tipset genom att ringa runt till olika LBS och fråga, då jag också haft ett serviceärende (kanske gör en tråd om det sen.)

Bor du inte i Stockholm kan du kanske ringa runt bland serviceställen som ligger närmare.
Sportson har haft Marzocchi, så på vissa platser har de kanske en mekaniker som kan det.
Han på söder kunde det inte.

Är det normalt att oljan i reboundbenet är helt gråfärgad medans oljan i kompressionsbenet är som ny på de gamla marzocchi gafflarna? Det är ju inte smuts utan ser ut som metallen har färgat av sig i oljan.

Är det normalt att oljan i reboundbenet är helt gråfärgad medans oljan i kompressionsbenet är som ny på de gamla marzocchi gafflarna? Det är ju inte smuts utan ser ut som metallen har färgat av sig i oljan.
Vilken modell är det? Min 888 CR från Tenneco-eran gjorde oljan helt metallskimrande och stinkig (ungefär doften av bränd plast) på ett par månader, och jag fick förklaringen att det råa (oanodiserat, opolerat) aluminiumet i innanmätet var orsaken. Minns inte var jag hittade infon. Nån slags reaktion eller oxidering som inte verkar ske på såna med anodiserat innanmäte. Båda benen hade problemet på den. Dämparsidan har mer rå alu men fjädersidan badar i olja, så det kanske jämnade ut sig.

Vilken modell är det? Min 888 CR från Tenneco-eran gjorde oljan helt metallskimrande och stinkig (ungefär doften av bränd plast) på ett par månader, och jag fick förklaringen att det råa (oanodiserat, opolerat) aluminiumet i innanmätet var orsaken. Minns inte var jag hittade infon. Nån slags reaktion eller oxidering som inte verkar ske på såna med anodiserat innanmäte. Båda benen hade problemet på den. Dämparsidan har mer rå alu men fjädersidan badar i olja, så det kanske jämnade ut sig.
Det är 888R från 2004. Tog isär den när jag köpte och tänkte herregud måste vara totalt ras i reboundsidan men allt var ok bara oljan som var grå. Nu bytte jag olja igen efter kanske några timmar och det var likadant.

Det är 888R från 2004. Tog isär den när jag köpte och tänkte herregud måste vara totalt ras i reboundsidan men allt var ok bara oljan som var grå. Nu bytte jag olja igen efter kanske några timmar och det var likadant.
Intressant. Låter som hur det var med min 888 CR 2012. Jag har bara mekat 888 RC från den tidigare eran, hade inte det problemet med den.

Tillbaka
Topp