Marzocchi MX pro eller Rock Shox Tora?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Hellre Tora än MX Pro.

Motivering? (Min MX Comp känner sig lite förolämpad, jag vet inte om den har rätt till det dock...)

Jag tycker tora är stabilare, med 32 mm ben. underhållsmässigt är det ingen större skillnad. skönare dämpning jämfört med mx comp och smidigare returjustering. nya mx pro är väl som gamla mx comp men med extern retur, va?

Nu vet jag inget om mx comp, men är inte helt nöjd med min tora. Kan förvisso vara att det är snik-varianten 289 jag har som saknar lockout och sådär, men jag tycks inte riktigt kunna få till dämpningen som jag vill ha den (detta har absolut ingenting med min sjätte tumme mitt i handen att göra...). Tora 318 \ 328 (heter dom va?) är kanske bättre.

De andra modellerna heter 302 och 318. Vad jag förståttt är 302 och 289 i princip samma, men 289 är OEM-version. Det är bara 318 som har Motion Control-dämpning.

Havre skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad blir en uppgradering av en Tora? Reba? Recon?

Recon är väl närmast på tur, därefter Reba och sedan SID. Om man tittar på XC-serien.

Har själv haft en Tora 302 (stålfjäder) och nu en MX pro ETA (luft). Reboundjusteringen på Toran var ett skämt, knappt någon skillnad mellan ena ändläget och det andra. Sedan var fjädern lite för hård för mig, så Marzocchin är ju betydligt trevligare eftersom den går att pumpa även om det är svårt att få till lagom lufttryck.

Tyvärr saknar jag lite av den där plushiga Marzocchikänslan i MX pron som man hittar i deras fd XC-gaffel och 55-serien t.ex.

Luftvarianterna av Toran är kanske trevligare vad vet jag? Har en Reba också och det är ju en helt annan klass. En Reba SL går ju att få för hyfsade pengar från Tyskland. Eller hitta en begad kanske?

Jag har inte testat MX pro, men när jag hade en Tora på min första riktiga cykel tyckte jag att den kändes som en hoppstylta, gjorde i princip ingen skillnad om man skruvade inställningarna i botten eller inget alls. Var en enorm skillnad när jag bytte till en RS Pike.

Jag har använt en MX pro ETA i fem år, snäll gaffel med ok boing. ETA funktionen är bra i branta uppförsbackar när framhjulet börjar söka runt.

Tillbaka
Topp